Så er PortaPlay sku gået beta!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Så er PortaPlay sku gået beta!

Unread post by vonknut » 14 Apr 2008, 19:57

Hejsa folkens, så er undertegnede stolt af at kunne afsløre hvad vi har gået og syslet med i løbet af det sidste års tid i PortaPlay.
Vores første mobilspils titel er nemlig lige gået beta, og de næste par titler vil følge hurtigt efter i løbet af de næste par måneder.

Beta launchen består af noget så simpelt som et Backgammon spil, men før i bliver for skuffede, skal jeg måske lige tilføje at der er tale om et peer-2-peer backgammon spil, som ikke bruger hverken GPRS eller bluetooth til datatransfer.
Vi har i stedet udviklet en måde at bruge SMS'er på, som går at vi kan sende data + auto opstarte vores program via SMS'er.
-og nej, det er helt normale SMS'er, ikke noget overtaksering her :)

Men nok snak, spillet er gratis (vi satser på reklamefinansiering) så i kan prøve det hvis i ønsker - vi modtager nemlig kommentarer med kyshånd, da det jo er en beta-launch.

Man kan få spillet ved at sende en SMS til nummeret "1231" med teksten "pp bg", herefter kan man sende anbefalinger til sine venner via programmet (download link) hvis man mangler nogen at spille imod.

Når i har prøvet spillet, må i meget gerne smide feedback / forslå
forbedring / påpege fejl på: feedback[a]portaplay.dk

M.v.h. Hans, PortaPlay

P.s. man kan se mere på vores hjemmeside http://www.portaplay.mobi (den er
også i beta stadiet, så bær over med den..)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Så er PortaPlay sku gået beta!

Unread post by Zee » 14 Apr 2008, 22:05

Ikke for at være negativ eller noget, men der er noget der undrer mig.. Du beskriver det nærmest som en fordel at kommunikationen er via SMS istedet for f.eks. bluetooth eller GPRS. Bluetooth ville jo selvfølgelig have begrænset rækkevidde, men det ville jo være gratis for spillerne at benytte og dataoverførslen ville gå meget hurtigere, det ville da være en væsentlig fordel. Og med andre former for dataoverførsel ville det så ikke være LANGT billigere end SMS? Altså uden at have undersøgt det nærmere vil jeg mene SMS´er koster over 10 gange så meget målt i KB. Men hele idéen er måske at det skal være billigt/gratis at spille for dem der i forvejen har "flatrate SMS"? I så fald ville det måske være rart for dem der ikke har sådan en aftale med deres udbyder at kunne vælge en anden kommunikationsform. Personligt har jeg også rimelig tit oplevet at SMS´er kan være minutter eller endda timer om at nå frem til modtageren, kan det ikke også være et problem i spillet? Og såvidt jeg ved er der heller ingen garanti for at de overhovedet kommer frem, hvad sker der i sådanne tilfælde?

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Så er PortaPlay sku gået beta!

Unread post by vonknut » 14 Apr 2008, 22:40

Well, der er mange fordele og ulempter ved forskellige teknologier.

Fordelen ved vores SMS-løsning er at du kan connecte peer-2-peer, samtidigt med at der ikke er afstandbegrænsning.

Hvis man benytter sig af GPRS kan man ikke connecte direkte til hinanden, eftersom at man ikke kan pushe en connection fra en spiller til en anden (bl.a. grundet sikkerhedsissues + dynamiske ip adresser). Omvendt hvis man bruger Bluetooth skal man være meget tæt på hinanden. Så disse to teknologier er gode til at lave spil med megen data transfer (real time action spil), men dårlige til at give venner og bekendte mulighed for at spille mod og med hinanden.

-vores spil er alle sammen turbaserede, grundet at mobilen mest bliver brugt til "asynkrone aktiviteter" alligevel. Folk har ikke mulighed for at bruge telefonen til at spille sammen, på samme tid, hvorfor et turbaseret spil, hvor man tager et træk når det passer en, passer meget bedre til denne platform. -det er bl.a. også derfor at SMS'en blev så populær.

Hvis man skal opsumere vores løsning, så et det at man kan spille mod alle man kender, bare man kender deres tlf nummer. Derudover får man notitser om når der er kommet træk retur, men man behøver færst at tage et træk / svare på et træk når man har tid, og endeligt så kan man have gang i flere spil på en gang.

Men du har da ret i, at det er bedst for dem med abonnementer med gratis SMS'er, det er der heldigvist også ca. 60 % af alle unge mellem 15-25 der har.

Edit: glemte lige dine SMS spørgsmål:
Vi har fundet (udfra statistikker + egne erfaringer) at 95% af alle SMS'er dukker op i løbet af 1-3 sekunder også på tværs af teleselskaber. De eneste gange hvor der går længere tid, er hvis der er meget dårlig dækning / flaskehalse (læs: roskilde festival + 1 maj i fælledparken). Så kommer de for det meste frem efter mellem 5 minuttet til 1/2 time. -men eftersom det er turbaseret, og man ikke behøver at svare med det samme, "mister" modspilleren jo ikke rigtigt noget, eftersom vedkommende ikke ved hvornår man har afsendt den.
Mht. til tabte SMS'er, så sker det meget sjældent. Men hvis det sker, så har vi indlagt en funktion der gør at man kan gensende trækket i en SMS. -en funktion der også kan genskabe spillet, hvis den anden spiller f.eks. har skiftet telefon. -så man kan altid få spillet op og "køre" igen.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

rasmuskaae
Level 2 - Grain of sand
Posts: 23
Joined: 11 Mar 2008, 08:56
Contact:

Re: Så er PortaPlay sku gået beta!

Unread post by rasmuskaae » 15 Apr 2008, 10:43

Jeg kan simpelthen ikke læse teksten på den hjemmeside. En sort baggrund med mørkegrå tekst er ikke specielt indbydende...

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Så er PortaPlay sku gået beta!

Unread post by vonknut » 15 Apr 2008, 11:07

Jeg ved det, det er det næste vi tager fat på, nu hvor vi er kommet over deb værste crunch-op-til-beta.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Så er PortaPlay sku gået beta!

Unread post by spa » 15 Apr 2008, 15:54

Jeg ved godt at det 'bare' er et generisk backgammon spil, men jeg vil stadigt mene det er ret relevant for folk at se nogle screens. Om ikke andet så for at se at der faktisk findes et konkret produkt og at det er af en vis kvalitet. (og nej telefonen på forsiden er ikke nok :) )

gl med det.
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Så er PortaPlay sku gået beta!

Unread post by vonknut » 15 Apr 2008, 21:53

Du kunne ikke have mere ret!
-min tjans i morgen er netop at fikse alle de grimme ting på siden + smide screenshots ind.

Jeg ved godt at det burde have været gjort i forvejen, når man nu betalauncher, men ja, der har været travlt i den lille butik, så vi slider så hurtigt vi kan :)

Man kan dog se screenshots på vores firma side http://www.portaplay.dk hvis man er nysgerrig, men jeg ved godt at din pointe er at man altid skal informere ordentligt overfor 3. part (beta-brugere).
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply