Pixie3D Rendering Software

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Pixie3D Rendering Software

Unread post by ZeroHero » 18 Sep 2010, 12:04

Jeg arbejder på et projekt som jeg kalder for Pixie3D.
Det er et renderings/modellerings software.
Indtil videre har jeg fokuseret mest på renderingen men skal inden længe til at koncentrere mig på modellerings værktøjer.
Dette projekt er et rent fritids beskæftigelse som jeg nyder at gå til og fra som jeg har lyst.
Men jeg er efterhånden kommet så langt at jeg syntes I skal havde en chance for at få et lille indblik i projektet.
Gå til Pixie3D's website for at se billeder og læs mere om hvad softwaret kan.

http://www.pixie3d.com

I er velkommen til at spørge eller kommentere til projektet enten i denne tråd eller på websiten.

Med venlig hilsen
Søren Klit Lambæk
info@pixie3d.com
Attachments
Screenshot
Screenshot
pixie3d.jpg (206.18 KiB) Viewed 19391 times

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by Gorm » 21 Sep 2010, 15:10

Hej Zerohero,

Ser cool ud.

Bare af nysgerrighed, er det "bare" for at lære du har lavet den (hvilket også er et godt og meget ærbart mål i sig selv), eller har du en unik vinkel et sted?
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by sunstar » 21 Sep 2010, 16:11

Du har nogle Open og Save dialoger.... Hvad formater håndtere du ? Er det nogle åbne formater? eller har du brugt "dit eget" ...

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by ZeroHero » 21 Sep 2010, 18:00

Gorm : I begyndelsen var det egenlig bare for at lære omkring raytracing og fordi jeg siden havde brugt 3D Studio Max altid gerne ville vide hvordan man kunne lave sit eget program. Jeg har dog gennem tiden fundet på nogle features som jeg tror ville få en unik vinkel. Men hovedformålet har dog været at lave et brugervenlig software som er simpel og behaglig at bruge. Hvis du har nogle idéer til features der evt. kunne være nyttig for enten spiludvikling eller til high-end rendering/animering så er jeg da altid lutter ører :)

Sunstar: Indtil nu understøtter softwaret kun 3DS filer og min egen fil-format. Dette vil naturligvis skulle udvides til så mange formater som muligt.

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by Gorm » 21 Sep 2010, 20:45

ZeroHero wrote:Gorm : Hvis du har nogle idéer til features der evt. kunne være nyttig for enten spiludvikling eller til high-end rendering/animering så er jeg da altid lutter ører :)
Jeg har altid tusinde af idéer, hvoraf de fleste er dårlige og måske et par er gode. Lige hurtigt har jeg to omkring modellering, som allermest handler om tilgængelighed, process og arbejdsdeling.

1. Måske det allerede eksisterer men jeg forstår ikke hvor ingen endnu har lavet et modelleringsprogram som kører i browseren. Her er nogle grunde til hvorfor jeg mener det er en god ide:
  • Det er let tilgengængeligt og nemt at afprøve. Du går bare ind på en hjemmeside og så vupti er du igang. Ingen downloads eller browser plugins.
  • Da det kører i browseren skal du aldrig mere versionere dit program. Du opdaterer, lave features og fikser bugs i stilhed hele tiden. Dit program crasher, og du kan fikse det med det samme. Tænk hvor mange artists som konstant lever med en langsom Max som enten selv crasher eller fordi et plugin gør det, og de skal vente MEGET lang tid på at få det fikset. Du kan tilbyde at fejlen er rettet når de kommer på arbejde næste dag, og de skal endda ikke selv downloade noget eller installere et patch.
  • Modeller, textures og alt data kan ligge i skyen og der bliver på den måde altid holdt øje med versionering. Tænk google docs for modellering
  • Slut med manuelt at skulle sende data til folk, uploade til ftp, memory stick eller lign. Data er altid tilgængeligt i skyen.
  • Klienten skal stadig bære det største beregninsmæssige load til at vise modeller, men download er super hurtigt.
  • Du kan modularisere din kode, så klienten kun automatisk downloader det kode han/hun har brug for. Super hurtig tilgang.
  • Hvis du får mange brugere kan du monetisere dit program, ala tryk render og få skyen til at beregne et super highres billede for dig for kun 1 krone. Måske brugeren betaler alt efter hvilke effekter der er slået til og størrelsen på det endelig billede? Der er selvfølgelig også en gratis online version, hvor brugeren så bare ikke kan lukke computeren eller tage den af nettet mens billedet bliver beregnet.
  • De store firmaer har rigtigt mange penge investeret i deres hidtige software og det vil være en KÆMPE opgave for dem at konvertere deres software. Som ensom indie behøver du ikke at tjene så mange penge, og kan have noget meget simpelt ude om en 1 måned eller max to.
  • Da det kører i browseren og brugerfladen er rigtigt lækker, kan du måske endda lave en version som er nem at bruge på en iPad? Om ikke andet kunne man sidde og lege med forskellige renderings og materiale settings mens man sidder og hygger med familien i sofaen..
Min anden idé omkring modellering og sketching findes garanteret også derude, men handler om at lave et vlrkeligt godt tegne/3d program til pads (som iPad og Samsungs nye). Løsningen til denne opgave er mindre åbenlys da fingeren ikke er et særligt præcist redskab. Så ikke bare bliver der en udfordring i at lave et interface hvor nemt kan rotere og flytte i 3D, men hvor man også har et sæt værktøjer som gør det nemt at være kunstner..

Min tanke er at nu du nu alligevel sidder med din blok og tegner når du sidder og hygger med vennerne, spiller rollespil, ser film, etc.., hvorfor så ikke også bruge din iPad istedet? iPad'en er nemlig super fed fordi den er så tilgængelig, så personligt hvis jeg f.eks lige skal slå et eller andet op på nettet, så er langt det hurtigst at gribe iPad'en. Så hvis du alligevel roder med din iPad, og det er besværllgt at bære på flere ting, flytte rundt på blokke, etc., hvorfor så ikke flytte flere dagligdagsting over på din Pad? Præcis ligesom med telefonen som bruges til facebook, twitter, kalender, vækkeur, at ringe til folk, huskelister, togplan, vejviser, spillekonsol, youtube, ordbog, etc.. Igen jeg ved godt opgaven ikke ligetil, både fordi fingeren er så stor og upræcis og fordi at jeg bare til simple ting som 3D translation og rotation ikke har set et touch interface, som er ligeså godt som mus/keyboard kombinationen. I mine øjne betyder det dog bare at der er plads til innovation :-)
Last edited by Gorm on 21 Sep 2010, 21:40, edited 3 times in total.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by vonknut » 21 Sep 2010, 21:27

Gorm wrote:Jeg har altid tusinde af idéer, hvoraf de fleste er dårlige og måske et par er gode. Lige hurtigt har jeg to omkring modellering, som allermest handler om tilgængelighed, process og arbejdsdeling.

Ja det var da en hel del ideer, mange af dem rigtigt gode!
-specielt ideen om at lave multi-touch UI, da det, alt andet lige, vil gøre modellering og navigering i 3D meget hurtigere og lettere...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by ZeroHero » 22 Sep 2010, 21:19

Hold da op det var mange spændende idéer på en gang. Det er altid rigtigt rart med nogle friske inputs :)
Jeg kan kan bestemt godt lide idéen med at havde en renderings software i browseren. Det burde være muligt rent teknisk. I hvert fald kunne jeg sagtens forestille mig, hvordan det kunne blive implementeret. Som du nævner, vil det være lettere for brugeren at få fat på softwaret og selvfølgeligt at opdatere softwaret. Der er dog et lille mén.

Mange kommercielle software firmaer tjener deres penge ved at brugeren manuelt opgraderer sit software. Den indtjening vil man miste ved denne metode. Du nævner dog en alternativ måde at hente en indtjening, ved at brugeren betaler for benyttelse af softwaret, nærmere bestemt en betaling per rendering. Umiddelbart lyder det som en god idé men jeg er dog blevet i tvivl ved nærmere eftertanke. Jeg er bange for at det vil gøre brugeren skeptisk. Skulle en test rendering for eksempel koste det samme som et højt kvalitets renderet billede? Hvis ja, vil det virke fair eller unfair for brugeren? Hvis nej, hvordan vil softwaret kunne skelne mellem test renderinger og ikke-test rendering? Jeg laver selv mange test renderinger inden jeg når mit færdige resultat. Jeg ved ikke om jeg ville bryde mig om at arbejde på en animation med den viden at for hver rendering jeg laver, vil det koste mig et beløb.

Man kunne selvfølgeligt istedet kræve at brugeren lavede sig et medlemskab, hvor brugeren betaler et fast beløb i måneden. Men selv dette er jeg ikke så sikker på at jeg selv ville bryde mig om. Måske er jeg for gammeldags tænkende men jeg har det nu bedst når jeg ved at mit ny indkøbte software, kan jeg beholde som den er købt indtil jeg falder om. Derudover skal jeg heller ikke surmule de dage, hvor min internet forbindelse ikke rigtigt fungere optimalt. Istedet for en månedelig beløb kunne man lave en engangs beløb og når en ny version bliver opdateret, kunne man åbne for de nye features ved at betale for en opgradering. Men så er vi jo næsten tilbage til den traditionelle software løsning. Yderligere kunne jeg forestille mig en juridsk fælde? Hvis jeg som bruger betaler et beløb for afbenyttelse af et produkt og firmaet lukker nøglen i, hvad så? Vil det betyde at jeg ikke længere kan benytte den service jeg har betalt for? Vil det også betyde at alle de timer jeg har brugt på min animation er mistet? Jeg tror der er mange ting der skal gennemtænkes inden denne idé er moden nok til at blive søsat. Men det er helt sikkert et spændende bud på nytænking.

Hold jer endelig ikke tilbage med jeres idéer. Jeg håber ikke I syntes jeg er for kritisk eller for konservativ. Jeg er utrolig glad for at høre på kreative tanker og nye vinkler i dette felt.

Med venlig hilsen
Søren Klit Lambæk
http://www.pixie3d.com

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by Gorm » 23 Sep 2010, 01:33

ZeroHero wrote:Hold jer endelig ikke tilbage med jeres idéer. Jeg håber ikke I syntes jeg er for kritisk eller for konservativ. Jeg er utrolig glad for at høre på kreative tanker og nye vinkler i dette felt.
Jeg synes selvfølgelig du er både alt for kritisk og konservativ, men det skal jeg jo synes ;-). Ligesom dig er jeg i virkeligheden bare glad for at få feedback.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by sunstar » 23 Sep 2010, 09:52

Jeg er nyskerig ... hvordan ville du køre et rendering software i en browser uden pluckins ??? mig bekendt understøtter HTML standarten ikke den mulighed (ved ikke med HTML5).. Har forsøgt mig med noget der ligner (men med et helt andet twist), men blev ved med at rende panden mod muren pga. mangel på rettigheder til at eksekvere remote kode gennem browseren ....

Den bedste løsning jeg har kunne komme op med er et GCI script der starter rendering ... (Men det vil kæve nogle enorme backend renderings servere, som jeg ikke tror nogle har lyst til at betale for) ...

Men jeg er spændt på at høre hvad du havde forestillet dig ??


Mht. Licens, så er jeg lige så "gammeldags" som dig "ZeroHero" .. Jeg tror sku ikke der er nogle der har lyst til at bygge et firma op der basere sig på online software... Det er simpelt hen for risikabelt ... Der ud over så bliver mådentlige betalinger hurtigt dyre end engangs betalinger ... Se selv WOW, der er jo utallige der allerede har spenderet tusinder af kroner på det ... så jeg tror nu heller ikke "One time payment" liceser forsvinder i den nærmeste fremtid ...
Sorry Gorm, En SUPER God ide men jeg køber den heller ikke (før jeg ser det virke i praksis)...

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by Gorm » 23 Sep 2010, 11:19

sunstar wrote:Jeg er nyskerig ... hvordan ville du køre et rendering software i en browser uden pluckins ??? mig bekendt understøtter HTML standarten ikke den mulighed (ved ikke med HTML5).. Har forsøgt mig med noget der ligner (men med et helt andet twist), men blev ved med at rende panden mod muren pga. mangel på rettigheder til at eksekvere remote kode gennem browseren ....

Den bedste løsning jeg har kunne komme op med er et GCI script der starter rendering ... (Men det vil kæve nogle enorme backend renderings servere, som jeg ikke tror nogle har lyst til at betale for) ...

Men jeg er spændt på at høre hvad du havde forestillet dig ??


Mht. Licens, så er jeg lige så "gammeldags" som dig "ZeroHero" .. Jeg tror sku ikke der er nogle der har lyst til at bygge et firma op der basere sig på online software... Det er simpelt hen for risikabelt ... Der ud over så bliver mådentlige betalinger hurtigt dyre end engangs betalinger ... Se selv WOW, der er jo utallige der allerede har spenderet tusinder af kroner på det ... så jeg tror nu heller ikke "One time payment" liceser forsvinder i den nærmeste fremtid ...
Sorry Gorm, En SUPER God ide men jeg køber den heller ikke (før jeg ser det virke i praksis)...
Ingen problem, det er sgu godt med noget kritik. Men i slår ned på steder hvor jeg for længst troede at den var blevet købt...
For eksempel
Jeg tror sku ikke der er nogle der har lyst til at bygge et firma op der basere sig på online software... Det er simpelt hen for risikabelt ...
Jeg nævner i flæng Google, Facebook, Zynga, 4 Square, Linkedin, MySpace, Jagex, Skype, eBay, Netflix, Openfeint, LastFM, .. Disse er alle services om kun giver mening i en online context.

Der er også en historie her om hvordan hele Berlingske koncernen er skiftet til Google, hvilket nu betyder at al deres email altid er online og at berlingske som koncern altid skal være det. Omkring mikropayments, så er der en del MMO'er som nu skifter fra abonnementer til mikro-payments, da det er langt mere profitabelt. Eksempler er Dungeons og Dragons Online og Lord of The Rings Online. Faktisk blev Dungeons og Dragons først rigtigt profitabelt da det skiftede til micropayments.

Omkring teknologi, så er ideen Javascript 3 + html 5 til frontenden, og så selvfølgelig en backend til at gemme data og rendere billeder on demand. Her bruger man selvfølgelig ikke sin egen server, heller ikke en man lejer ude i byen. Istedet er Amazon og Googles cloud systemer nok de bedste bud. Der betales for hvor meget cpu tid der bruges, og til ganske billige penge endda.

Så, drenge, jeg er ret sikker på forretningsmodellen er stensikker og efterhånden temmelig efterprøvet. Hvis i istedet havde slået ned i at det ikke løste problemet med arbejdsprocesser, problemer med at få det integeret med andre versionerings systemer til kode, m.m., så havde jeg forstået det :)
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by simonmoeller » 23 Sep 2010, 11:50

Software som service er fremtiden i min optik. Det giver ingen mening at en heavy user skal betale det samme som en light user for et stykke software.

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by ZeroHero » 24 Sep 2010, 00:41

Ja, nu har jeg så aldrig sagt at software som service ikke er fremtiden eller at et firma ikke kan bygges op af online service. Jeg vil dog give Simon ret i at en heavy user ikke skal betale det samme som en light user. Men det gør de jo sådan set heller ikke disse dage. Langt de fleste kommercielle modellerings programmer kommer i flere forskellige udgaver. Brugeren kan så vælge hvilken udgave der passer hans behov.

Det er egenligt ikke fordi at jeg tror at der ikke kan bygges en fornuftig forretningsmodel op over en online 3D renderings program. For det kan der sikkert men jeg køber ikke den med at man skal betale for hver rendering - den tror jeg bare ikke brugeren hopper på i længden. I hvert fald ikke som det er fremstillet i Gorm's version. Jeg tror kun det kan lade sig gøre ved at softwaret tydeligt kan skelne mellem test renderinger og den færdige produktions renderinger. Dette kunne selvfølgeligt blot gøres ved at brugeren kan "Quick rendere" i en viewport. Det vil sige at brugeren kan få en idé om hvordan det færdige resultat vil se ud men ville ikke kunne gemme dem. Til de færdige renderede billede kunne der være en separat knap som åbner et vindue hvor de færdige billeder (dem der koster penge) vil blive vist. Hvis det kunne lade sig gøre tror jeg vi er inde på noget af det rigtige.

Nu nævner du selv problemet med arbejdsprocesser og integering med andre systemer, grundenh til jeg ikke var inde på disse områder er fordi jeg ikke ved nok om skyen og dens tekniske side. Jeg er ikke i tvivl om at der kan produceres et interface samt backend løsning men jeg har bestemt ingen begreb om hvad skyen tillader af processor kraft. Hvad hvis der er 100 eller 1000 bruger benytter softwaret på samme tid? Jeg har ikke meget erfaring med web udvikling mere men da jeg var ansat som webdesigner kan jeg huske hvor meget tid vi brugte til at få løsningerne til at passe alle browser osv. Jeg kunne forestille mig det ville være et mareridt at skulle gøre et software af den kaliber til at passe alle systemer.

Nu startede Pixie3D projektet egenlig blot som et "lærings projekt" som jeg kunne bruge i mit portfolio til at bevise firmaer at jeg har tjek på programmering og vektor matematik, optimering osv. Nu har jeg i skrivene stund et job i spil branchen så jeg ved slet ikke om jeg vil få tid til at starte et så stort et projekt som Gorm snakker om. Jeg har på fornemmelsen at det kræver meget research og forberedelse inden det kan blive udviklet. Det kunne være rart hvis man havde 48 timer tilrådighed i døgnet :) Jeg er slet ikke sikker på at Pixie3D skal blive et kommercielt produkt, muligvis bliver det et software som kun vil tjene mig. Hvis Pixie3D bliver så god som jeg kun tør håbe på, så har jeg faktisk en idé om at udgive den som gratis software. I hvert fald den første version! Jeg kunne forestille mig at det vil tage lang tid at opygge en bruger-gruppe til denne slags software. For det første er det en relativ lille marked og for det andet er brugerer af denne type software utrolig loyale over for det software som de allerede kender og mestre. Så for at lokke nye bruger til tror jeg det er vigtigt at man kan give dem noget i hænderne som der er gratis til at starte med. Lidt ligesom Unity gjorde. Det har jo vist sig at være en rigtig god idé.

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by sunstar » 24 Sep 2010, 12:11

Jeg er sådan set heller ikke i tvivl om at der er massere firmaer der (som gorm siger) basere sig på online software.. Det jeg har svært ved at se er at et kerne udviklings værktøj (så som renderings software) vil blive udbredt online service ...
For hvad gør man hvis "www.Pixie3D.com" er nede, eller ved at omstrukturere siden i ½ dag ??? Lukker man firmaet ned et par dage og gir folk fri ???
Sådan noget som at benytte GMail, etc. er meget mindre kritisk for et firma, for arbejdet stopper ikke af at man ikke kan læse mails, det bliver besværligt gjort, men det er ikke katastrofalt ... (U Se My pnt?)

Men selvfølgeligt skal en sådan service nok blive brugt, der er jo altid nogle der med fordel kan drage nytte af en online renderings service..

Men holdningen til forretnings metoder er jo meget individuel, og ikke det vigtige i den her sammenhæng ...

PS:
Jeg er stadigt meget intresseret i at høre hvis en af jer har en ide til hvordan man kan køre online software eg. "rendering" gennem en browser, uden store backend systemer (Clouds tæller i min verden som en stor back end) og uden pluckins... Java applets er mit beste bud (men nu er java vist stadigt et pluckin selv i HTML5..) ...

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Pixie3D Rendering Software

Unread post by Gorm » 24 Sep 2010, 21:53

ZeroHero wrote: For det kan der sikkert men jeg køber ikke den med at man skal betale for hver rendering - den tror jeg bare ikke brugeren hopper på i længden. I hvert fald ikke som det er fremstillet i Gorm's version
Sådan kan man godt læse min post, men det var nu ikke det jeg mente. Jeg bevægede mig på et meget mere generelt plan. Just for the record, så tror jeg heller ikke man kan tage penge for hver test rendering ;-)
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Post Reply