Cado Android Game

MadsWare
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 03 Oct 2010, 11:15

Cado Android Game

Unread post by MadsWare » 03 Oct 2010, 12:37

Hey!

We’re a group of 3 students from GameIT College Denmark, and we’re making a game for a school project there. The assignment is to develop a casual game for Android in unity from scratch, and to be able to potentially release it when it’s finished.
We would love some feedback on the concept and design. All kinds of comments and critique is welcome and would be extremely helpful. Around Christmas-time, we’ll have the opportunity to show off our game to people from the Danish game industry, and it means a lot to us to have something nice to show.

The game is a puzzle game, based on gravity. It’s called Cado, named after our main ‘character’. He spawns above a turnable structure in the middle of the screen, and it’s your job to guide him to the portal below by turning the structure with your finger. I’ll let the concept art speak for itself, but if you have any questions about the game mechanics, we’ll be happy to explain them in detail!
We’re planning on around 10 levels as a start, but they’re simple and short, so we’ll expand the number of levels a lot when we get around releasing it.

Specifically we’d like feedback on the art style and the general concept.

If you like what you see, then maybe you would like to join our Cado Facebook page:
http://www.facebook.com/pages/Cado/108673729189161

Ps. Anybody in Denmark near Djursland is very welcome to join us at the GameIT Expo . PM me if interested.
Attachments
koncept.jpg
koncept.jpg (139.95 KiB) Viewed 15719 times
Last edited by MadsWare on 03 Oct 2010, 20:41, edited 2 times in total.

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Cado Android Game

Unread post by simonmoeller » 03 Oct 2010, 13:36

Ser lovende ud drenge!

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Cado Android Game

Unread post by JeppeKM » 04 Oct 2010, 14:04

cute og clean stil!

Med nogle spændende og udfordrende baner, kan det blive et rigtig godt spil.

Kan i poste flere koncepter af baner, der er lidt mere komplekse?
Hvor mange rotationer skal man fx kunne lave på en bane - og hvor meget plads vil det tage?

mvh
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

DavidLarsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 18
Joined: 04 Oct 2010, 22:22
Contact:

Re: Cado Android Game

Unread post by DavidLarsen » 04 Oct 2010, 22:59

Tak for tilbagemeldingerne.

JeppeKM, Vi har ikke nogle koncepter der ligger på computeren, men det er det vi er begyndt at arbejde på nu. Skal nok poste dem når de kommer op :-). Man kan rotere alt hvad man orker, men sandsynligvis med en begrænset hastighed. Jeg er ikke sikker på hvad du mener med pladsen?

Kom endelig med flere spørgsmål, der er mange af de her ting som vi ikke selv ved før vi bliver spurgt om dem. Vi er ikke særlig erfarne, så det er god træning :-)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Cado Android Game

Unread post by vonknut » 05 Oct 2010, 08:29

Jeg tror at det Jeppe mener er:

Hvordan er det jeres tanker at udfordringen skal være, ift. "bedømmelse og feedback af spillerens evner".
For uden en eller anden form for bedømmelse af hvordan du har klaret banen / en mulighed for ikke at kunne klare banen, så er der ikke helt nok spil i det / spilleren mangler incitament til "lige at gøre det lidt bedre".
-dvs. i bund og grund mangler der en "loosing condition" samt en score...

F.eks.
-at det gælder om at få den hen til "goal" så hurtigt som muligt (tid / antal drej / antal % drejet i alt)
-at det gælder om at få den hen til "goal", uden at den "dør på vejen" (dvs. introduktion af statiske eller bevægelige enemies, såsom huller e.l.)
-at det gælder om at lave komboer for at få point (ramme ting på vejen der giver ekstra point, samtidigt med at man forsøger at ramme ting på vejen der giver minus point).

Man kan sige at spillet minder lidt om de der 70'er hippie-trælegetøj dimser, hvor man med 2 dreje-fætre skal balancere en kugle igennem en bane, uden om nogle huller.
-den dims er gået fra et legetøj til et spil, ved at introducere de der huller, som gør at der er en loosing condition / progression tracking (hvor mange forsøg kan du klare bane x på).

Helt personligt synes jeg at det kunne være sjovt hvis der var huller + at den målte antal drej. Så hvis man var rigtigt haj, kunne man f.eks. nøjes med at dreje den 1 gang, hvis man bare gjorde det i det helt rigtige (og varierende) tempo og uden at gå i panik.
Det kunne også være en kombination af tid + antal drej, så man skulle vægte zen-approach med speed-run, samtidigt med at man undgik at få bolden til at ryge i et hul.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Lars Blaabjerg
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 05 May 2009, 09:18

Re: Cado Android Game

Unread post by Lars Blaabjerg » 05 Oct 2010, 08:36

Behold den der grafik drenge. Den er lige i øjet. Selv den røde skrift hvor der står "goal".
Glæder mig til at se resultatet.

DavidLarsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 18
Joined: 04 Oct 2010, 22:22
Contact:

Re: Cado Android Game

Unread post by DavidLarsen » 05 Oct 2010, 09:55

vonknut, tak for det lange indlæg, det er fedt at i har lyst til at give feedback! Det er det rigtig godt at få sat ord på de ting vi har planlagt og få øvet os i at formulere vores concept :) .
Idéen er at man risikerer at ramme forbi portalen hvis man gør det forkert. Alle kanter på skærmen er døds-zoner. Vi har også tænkt os at bygge forskellige former for fælder ind i banerne, såsom pigge/flammer/gløder eller lignende. Det er også essentielt, da der ikke er særligt mange level designs der fungerer uden ting man ikke må ramme.
Vi har placeret en timer i hjørnet, og vi har planlagt at lave en lokal highscore. Vi har dog ikke tænkt over at inkorporere antallet af drej i scoren, men det må vi da lige se på :-). Med antal drej, mener du så hele omgange, eller den sammenlagte mængde grader der er blevet drejet? Det kommer nok til at blive det sidste, da det er usandsynligt at man nogensinde kommer til at skulle dreje hele vejen rundt. Muligvis fremgår det ikke klart af vores conceptart, men det er meningen at man kan dreje begge veje. En ting der måske heller ikke fremgår klart er at i nogle af banerne lader vi portalen følge rotationen af banen.
I virkeligheden skal vi nok lige have opdateret vores conceptart.
Highscore, mere sigende conceptart, flammer og pigge tilføjet til to-do listen ;)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Cado Android Game

Unread post by vonknut » 05 Oct 2010, 12:03

Hvis der er huller / deadzones + timer / score, så tror jeg alle er glade :)
-og fælder er bare +1 :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Cado Android Game

Unread post by JeppeKM » 05 Oct 2010, 13:00

Tak til vonKnut for at sige hvad jeg mener, men ikke formår at formulere :)

Derudover - i fht plads,
I konceptet 'er det jo nemt nok, at få det til at se lækkert ud'.
I mere komplekse baner, med flere hjul der skal drejes, er det ikke muligt at holde så store klare ikoner længere.
Hvordan vil det se ud, hvis man pludselig skal have 7 roterende hjul på skærmen samtidig - fungerer konceptet stadig der?

Bare sig til når det er færdigt - jeg står parat til at downloade!

Og husk - for alt i verden - keep it simple!
I får sikkert lyst til at tilføje alle mulige features lige-nu-og-her.
Lov mig, overvej det først igen når *the basics* fungerer!

Noter 'gode idéer' ned ind til da...
(Læs dette, som en god idé)
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

AndersGJ
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 05 Oct 2010, 10:35
Location: Grenaa

Re: Cado Android Game

Unread post by AndersGJ » 05 Oct 2010, 22:18

JeppeKM wrote:Tak til vonKnut for at sige hvad jeg mener, men ikke formår at formulere :)

Derudover - i fht plads,
I konceptet 'er det jo nemt nok, at få det til at se lækkert ud'.
I mere komplekse baner, med flere hjul der skal drejes, er det ikke muligt at holde så store klare ikoner længere.
Hvordan vil det se ud, hvis man pludselig skal have 7 roterende hjul på skærmen samtidig - fungerer konceptet stadig der?

Bare sig til når det er færdigt - jeg står parat til at downloade!

Og husk - for alt i verden - keep it simple!
I får sikkert lyst til at tilføje alle mulige features lige-nu-og-her.
Lov mig, overvej det først igen når *the basics* fungerer!

Noter 'gode idéer' ned ind til da...
(Læs dette, som en god idé)
Basics burde fungere nu, vi får meget snart unity android så vi kan teste det på selve telefonen, og finde bugs osv... vi har jo selvfølgelig en deadline for scripts osv, da det jo er et skoleprojekt.

Men igen så burde basics, ihvertfald hvad jeg kunne få læst ud af mine scripts virke nu. Så vi glæder os til at se om det virker!

Post Reply