Beyond Negotiation

User avatar
Scarzzurs
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2008, 11:34
Contact:

Beyond Negotiation

Unread post by Scarzzurs » 14 Oct 2008, 17:16

Jeg har haft et par dage til at lege med spilprojekter igen.
Resultatet er en splinterny version af et spil jeg tidligere har haft oppe og vende på spiludvikling.dk.
Jeg har samtidig flyttet spillet til min nye hjemmeside http://BlastingPixels.com
Spillet har skiftet navn og gameplay of hedder nu:

Beyond Negotiation
Image
(Klik banner for at spille spillet)

Image

Gameplay:
I spillet styrer du et rumskib som skal beskytte en jord-lignende planet fra en horde af forskellige fjender der truer med at invaderer jorden. Spillet er delt op i flere stages med hver deres angreb. Når et rumskib smadres kan man i nogen tilfælde samle powerups op fra disse. Jeg har planer om at tilføje endnu flere fjender til spillet, og håber på at lave en slags køb af opgraderinger til ens rumskib mellem hver stage. Forslag til opgraderinger og fjender er meget velkomne.

Jeg er som altid interesseret i at høre hvad i synes om gameplay, grafik og lyd.
Hvis du mener noget er helt galt eller jeg burde prøve en ny og spændende ide du har til spillet, er jeg også meget interesseret :-)

Den gamle tråd med kommentarer fra dengang kan findes her:
http://spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=10&t=168

- Scarzzurs
Last edited by Scarzzurs on 02 Jan 2009, 15:49, edited 2 times in total.
Medejer i Whalegun ApS og arbejder for tiden på Utopia 9.
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight

User avatar
Scarzzurs
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2008, 11:34
Contact:

Re: Nyt gammelt spil: Beyond Negotiation

Unread post by Scarzzurs » 01 Nov 2008, 14:35

Øv... ingen kommentarer...

Nå, men spillet er blevet opdateret en hel masse i hvert fald... :-)

- Scarzzurs
Medejer i Whalegun ApS og arbejder for tiden på Utopia 9.
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight

User avatar
Chrono
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 144
Joined: 08 Mar 2008, 21:06
Location: Aalborg
Contact:

Re: Nyt gammelt spil: Beyond Negotiation

Unread post by Chrono » 01 Nov 2008, 16:18

Sådan skal det jo ikke være!

Jeg kan godt lide parallax-effekten på stjernerne, men ellers er effekterne lidt sparede i forhold til nogle af dine tidligere spil - som jeg lige husker dem. Eksplosionerne er f.eks. lidt kedelige. Det ser dog stadig helt fint ud.

Styringen synes jeg fungerer perfekt, men selve spillet er egentlig lidt kedeligt fordi der er så få fjender. I det mindste til at starte med. Jeg ville sætte fjendernes hastighed lidt ned og i stedet tredoble antallet. Jeg synes også at de bør spawne længere væk så man mere får følelsen af at beskytte planeten, og undgår den frustration det er når de spawner oveni rumskibet.

EDIT: Jeg kan forresten godt lide måden du har delt spillet op i waves og stages, og det at man kan købe upgrades kun efter en stage. Det skal nok blive fedt når der kommer endnu vildere upgrades.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!

User avatar
Scarzzurs
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2008, 11:34
Contact:

Re: Nyt gammelt spil: Beyond Negotiation

Unread post by Scarzzurs » 03 Nov 2008, 02:27

Hey Chrono. Takker mange gange for kommentaren :-)

Ja, eksplosionerne og de andre effekter er som du skriver ret sparede. Jeg husker dog ikke selv mine andre spil som at have meget bedre effekter, men lad nu det ligge. Jeg er generelt rimlig blank når det kommer til effekter, men har forsøgt mig med en ny slags eksplosion indtil videre. Jeg er meget åbent for forslag :-)

Går ud fra at du har stået i midten af banen når fjenderne spawnede. Jeg havde af en eller anden grund sat en stor del af dem til at spawne tilfældigt i en skive omkrig planeten. Det er nu rettet så de spawner over hele banen. Dette burde igen betyde at de ikke spawner oven i en særligt ofte, og jeg har stort set ikke set dem spawne i mit view de sidste par tests, så håber problemet er løst. :-)

Mht fjendernes hastighed, har jeg ikke villet gøre denne lavere end den er i øjeblikket, med vilje. Det skyldes at fjenderne ellers ville have svært ved at fange en (omend det skyldes dårlig ai fra min side :-) ).

Jeg har også med vilje begrænset antallet af fjender i starten af spillet, da jeg ville prøve at give spilleren en forsigtig start. Det kan dog godt være at jeg har været lidt for forsigtig. Det må jeg lige se nærmere på :-)

Jeg har i dag fået en anden kommentar på upgrade systemet. Som det er nu er det tilfældigt hvilke upgrades man får. Min tester var dog knap så glad for dette da han synes han manglede kontrol over hvilke upgrades han kunne tage i nogen situationer. Det kan derfor godt være at jeg skal gå væk fra det nuværende system, og lave noget ala et skill-tree. Hvad tror i vil virke bedst?

- Scarzzurs
Medejer i Whalegun ApS og arbejder for tiden på Utopia 9.
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Nyt gammelt spil: Beyond Negotiation

Unread post by Zee » 03 Nov 2008, 10:02

Scarzzurs: Nu har jeg ikke prøvet spillet (og kan heller ikke gøre det her fra mit arbejde), så min kommentar kan muligvis være way-off. Men jeg synes at det er fedt hvis spilleren selv har nogle valgmuligheder mht. upgrades (f.eks. et skill-tree som du nævner), så han har muligheden for at tilpasse sin avatar til hans egen spillestil, så jeg stemmer ikke for randomness :)
I mindre lineære spil vil valgene heller ikke kun gavne ift. spillerens måde at kæmpe med fjenderne på, men måske også med nogle overordnede mål med hvad han vil i spillet (her tænker jeg mere på RPG's).

ankel
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 08 Mar 2008, 19:53

Re: Beyond Negotiation

Unread post by ankel » 01 Jan 2009, 18:52

Hey Scarzzurs,

fine små spil du laver. Kunne du fortælle lidt om hvilke remedier du bruger, er det din egen engine, hvordan har du lært koncepterne, noget litteratur osv, i tilfælde af at man skulle have lyst til at prøve lidt af det samme i Java. Synes ikke der findes særlig meget viden om at lave spil i Java, selvom man da skulle mene at det har masser af muligheder til især hobbyister.

User avatar
jussing
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 08 Mar 2008, 19:07
Location: 2870
Contact:

Re: Beyond Negotiation

Unread post by jussing » 01 Jan 2009, 19:54

Det er da top dollar. :)

Som en lille bug-report kan jeg sige at lydene (men ikke musikken) forsvandt for mig et sted omkring wave 3 i stage 2, og spillet hang da jeg valgte laser defense som add-on efter stage 2.

- Jonas

User avatar
Scarzzurs
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2008, 11:34
Contact:

Re: Beyond Negotiation

Unread post by Scarzzurs » 02 Jan 2009, 15:45

@Zee:
Beklager det håbløst forsinkede svar, men ville gerne have haft noget at tilføje. Jeg har endnu ikke fundet nogen løsning til den måde man vælger skills på.
Jeg har generelt været mod det at købe udstyr for de point man får, da det ofte giver et stort skel mellem de gode og dårlige spillere som gør at dårligere spillere får meget mindre ud af spillet end de bedre. Ved ikke om det er en forkert måde at anskuet det på. Jeg synes i hvert fald at det ser ud til at mine yndligsspil benytter sig af netop dette XD

@ankel:
Takker mange gange. :-)
Det er min egen engine jeg bruger. Jeg synes det er fedt selv at have lavet det hele fra bunden og sådan. Men hvis man skal være produktiv kan man sagtens bruge en af de engines der findes derude. Jeg har absolut ingen erfaring med dem dog.
I Beyond Negotiation bruger jeg et eksternt bibliotek til dekomprimering af musikken og har lige kort kigget på JOGL, men ellers har jeg heller ikke brugt andre libraries. Java2D kan lige akkurat følge med hvad angår performance hvis man cacher en masse grafik og sådan (hvilket så igen ses på ram-forbrug). Ellers er det JOGL eller LWJGL man skal bruge.
Som jussing bemærker har jeg haft en del problemer med JavaSound (og specielt det virtuelle device "Java Sound Audio Engine", da det ikke følger api'et :P). Så vidt jeg forstår findes der også gode biblioteker til dette.

Det har været rimligt svært at komme igang da det for det første var min første game-engine, og fordi de tutorials man finder på nettet som regel er meget gamle (Og java er et sprog i udvikling). Jeg kan derfor ikke rigtigt anbefale nogen tutorials eller lignende, men hvis folk har spørgsmål til hvordan jeg har gjort forskellige ting, vil jeg meget gerne give en forklaring. :-)
Mht. værktøjer kan jeg sige at jeg bruger textpad i windows, hvilket egentlig bare er en text-editor med et par simple ting som makroer og simpel syntax-highlight. Igen, hvis man ville være produktiv skulle man nok sætte sig ind i netbeans eller eclipse da disse også er gratis.
Lyd-effekterne stammer fra SoundSnap.com som desværre lige har fået forringet kvaliteten af den ellers udemærkede og gratis service.
Musikken er lavet af en der hedder Levan Lordanishivil.
Alt grafik er enten genereret af Java2D, eller er noget jeg har tegnet i Paint Shop Pro X2.

Nå, sikke en sludder for en sladder, håber du kan bruge det :D

@jussing:
Tak, er glad for at du kan lide det. :-)
Mht. til lyden så lyder det meget sandsynligt da jeg som beskrævet ovenfor har haft en hel masse problemer med Java Sound og Java Sound Audio Engine. Det må jeg lige prøvet at kigge på. Hvis du er på Windows kan du prøve uden lyd (Audio Mixer: No Sound) eller med standard audio device (Audio Mixer: Primary Sound Driver, eller noget lignende). Jeg forstår ikke at spillet hang efter du valgte Laser Defense, men mistænker igen at det er relateret til lyden. Jeg må vidst til at kigge på fejlhåndtering i fremtiden, så jeg bedre ved hvorfor spillet crasher for nogen.

- Scarzzurs
Medejer i Whalegun ApS og arbejder for tiden på Utopia 9.
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight

User avatar
Scarzzurs
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2008, 11:34
Contact:

Re: Beyond Negotiation

Unread post by Scarzzurs » 11 Jan 2009, 23:40

Nå, ser ud til at min sidste smøre var lige en tand for lang, så jeg skal prøve at gøre det kort denne gang. :-)
Har opdateret spillet med Highscore. Man får mulighed for at submitte highscore selvom man ikke kommer gennem spillet.

Spillet ser desværre stadig ud til at mangle noget der gør det rigtigt interessant at spille...
Highscoren hjælper måske lidt på det, og nogen flere stages og sådan vil nok også være en god ide.
Tror dog allerede jeg taber de fleste spillere inden de når så langt...

Anyways, vil gerne høre fra jer hvis i har ideer :-)

- Scarzzurs
Medejer i Whalegun ApS og arbejder for tiden på Utopia 9.
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight

Post Reply