Sol-System spil-projekt

Ajes
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 21 Jun 2016, 19:34

Sol-System spil-projekt

Unread post by Ajes » 21 Jun 2016, 19:42

Siden januar hvor jeg blev færdig som spil-datamatiker på Dania Games, har jeg været igang med at udvikle denne prototype: https://www.youtube.com/watch?v=rCtqUNep6HY

Hvad syntes i om det? - kan man lave et spil ud af det? :D

Er kørt en smule træt i projektet pt. (sikkert pga sommer vejret) - Overvejer at begynde at læse videre på en 1,5 års proffesionsbachelor i systemudvikling, eller finde et fast job. Hovedsageligt pga. min kæreste gerne så at jeg snart fik en normal indkomst! :D

Men vil helt klart helst fortsætte med mit projekt, og lave det til et helt spil. Kender i nogle muligheder for støtte sådan et spil-projekt? - har set lidt på DFI's men de kræver cvr nr og en halv roman for at kunne ansøge..


Mvh Anders

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Sol-System spil-projekt

Unread post by jonaz.dk » 21 Jun 2016, 23:00

Oh sweet tech! Cool shit Anders!

Super god start! :)
Naturligvis bliver det lidt blobby det hele med Perlin/fractal noise. Alternativerne er naturligvis lidt tungere. Smooth rigid turbulence og den slags. Med lidt erosion på toppen. Resultatet kan blive noget federe. Men det er virkelig skruen uden ende at kaste sig ud i hvis det skal være helt perfekt. Og så fik du aldrig lavet et spil. Men kun en tech demo. ;)
Der findes en del procedurale eksempler der ude og kodestykker. Måske kan det inspirere.
http://www.decarpentier.nl/scape-procedural-extensions

Ligner en displacement sphere inden du skifter til kasse voxels når man er tæt på?

Om det kan blive til et spil. Mjaaa.. det kommer an på så meget. Er spillet en space shooter hvor man flyver lidt rundt og skyder på hinanden eller en 1:1 simulation af livets oprindelse og evolution hvor du kan alt?
Generelt er det en gigantisk opgave at fylde så store verdener med interessant nok content og features til at det er en reelt overkommelig opgave for de fleste.

Du har i hvert fald tyllet en fin techdemo sammen du kan bruge med fordel i jobsøgningen.

Ajes
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 21 Jun 2016, 19:34

Re: Sol-System spil-projekt

Unread post by Ajes » 21 Jun 2016, 23:16

Mange tak! :)

Jeg havde dog også mere eller mindre tænkt mig at lade noise'en være som den er, indtil der er andre dele af spillet som er blevet implementeret, så kan man jo altid gå tilbage og ændre på den :) - det er forresten simplex noise.

Jeg er ikke helt sikker på hvad en displacement sphere er, men det er en icosahedron sphere jeg bruger :D

Jeg har regnet lidt med at jeg ville lave en form for user-generated content, skal dog lige have tænkt mig lidt mere om hvordan det skulle implementeres..

Men ja, må se hvilken retning jeg ender med at gå her efter sommer :)

- Havde du nogen ideer til hvordan man kunne få en form for støtte eller investering i projektet?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Sol-System spil-projekt

Unread post by jonaz.dk » 22 Jun 2016, 00:00

Sådan relativt tæt på Minecraft type spil gætter jeg på?
Der er en del af den slags der ude. Og sikkert flere på vej.

Af lidt ældre dato kan du kigge på http://kapitalrejsen.dk/ som har en fin outline af funding med fokus på spil.
Der proklameres at "Søg støttekroner – det koster ikke noget!" Det vil jeg ikke kalde mig helt enig i. Det koster super meget tid og indsats at have materiale til et projekt er støtte/investeringsklart. Naturligvis afhængig af scope.

Men fx. DFI, Capnova, private investorer, banklån, velhavende familie. Alle her deres egne kriterier, fokusområder, fordele og ulemper.
Der skal laves en hulens masse benarbejde. Underordnet hvilken vej du vælger.

Ajes
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 21 Jun 2016, 19:34

Re: Sol-System spil-projekt

Unread post by Ajes » 22 Jun 2016, 00:06

Vi kan ihvertfald blive enige om at der er en milliard Minecraft type spil :D

Mange tak for alt informationen! :)

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Sol-System spil-projekt

Unread post by Instawin » 22 Jun 2016, 09:30

Det er min opfattelse, at det er et "space" som begynder at blive mere og mere "crowded" - også i Danmark.
Så jeg vil umiddelbart mene, at man skal have følgende på plads, hvis man skal ud og rejse nogle "anstændige" penge - næsten uanset hvor (hvis vi ser bort fra venner, familie eller velhavende onkler fra USA ;) )

1) En form for prototype, der giver seeren en idé om, hvilke slags gameplay, der er tale om, hvor dybt og medrivende det er, samt hvad USP (unique selling points) er.
2) Noget koncept, der viser den visuelle stil. Hvad kan jeg forvente at tonen, stilen og udtrykket er? Og hvordan hænger det sammen med gameplayet.
3) Business plan, hvis man altså har planer om at gøre det kommercielt (i modsat fald er det jo nok svært at rejse penge til det ;) ). Den indeholder grundlæggende hele projektet fra udvikling til produktion til udgivelse.
4) Budget: Hvad er prisen på grisen, og hvorfor? Hvilke omkostninger er der, og hvornår "på rejsen" kommer de?
5) Teamet: Hvem er du/I, og hvordan dækker I de områder, der skal til, for at lave et spil.
6) Monetization: Hvordan skal det tjene penge?

De utallige gange vores projekt er blevet slået "tilbage til start" i hvert fald, er på grund af én eller flere af ovenstående, der ikke var afdækket eller beskrevet godt nok, eller havde mangler.

Iøvrigt faldt jeg lige over denne forleden:
CAPNOVA - Det perfekte Pitch
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Sol-System spil-projekt

Unread post by buchardt » 23 Jun 2016, 13:31

Aner ikke saa meget om den oekonomiske del af spiludvikling, men antager at de fleste folk med penge kraever CVR nummer som minimum...

Hvis spillet skal udkomme saa er CVR alligevel noedvendigt, sa hvis viljen ikke er der til at oprette et firma, hvorfor skulle folk saa tro paa viljen til at lave spillet!?

/ Peter

Ajes
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 21 Jun 2016, 19:34

Re: Sol-System spil-projekt

Unread post by Ajes » 23 Jun 2016, 13:34

buchardt wrote:Hvis spillet skal udkomme saa er CVR alligevel noedvendigt, sa hvis viljen ikke er der til at oprette et firma, hvorfor skulle folk saa tro paa viljen til at lave spillet!?

/ Peter
Nu har jeg skam haft cvr numre før, syntes bare ikke det er nødvendigt at oprette et cvr nummer før at det faktisk er "nødvendigt" - så undgår man både betale revisor og diverse unødvendigt papirarbejde..

Viljen er der skam! :D

Post Reply