Ordspillet for afatikkere

C.Scheel
Level 3 - Infant
Posts: 38
Joined: 30 May 2016, 12:53
Location: Copenhagen
Contact:

Ordspillet for afatikkere

Unread post by C.Scheel » 27 Jun 2016, 14:10

Ordspillet- for afatikere.

Dette er et projekt der stadig arbejdes på. Her finder du enkelt dele af ideen, som en teaser.
Afasi opstår primært, som følge af skader i to specifikke områder i hjernen. Man skelner forenklet sagt mellem to typer af afasi, ekspressiv og impressiv, altså mellem evnen til at udtrykke sig sprogligt og evnen til at forstå sprog. Det impressive omfatter både det man hører og det man læser, mens det ekspressive omfatter det talte og det skrevne, forenklet sagt. Ved hjerneskade, bør man dog være opmærksom på at de ramte ofte kan være ramt flere steder og derfor også have andre funktioner der er påvirket. Afasi har en række underopdelinger, udover ekspressive og impressive vanskeligheder. I det følgende har jeg valgt efferent motorisk afasi ud og indenfor det har jeg valgt nogle fokuspunkter.

Om efferent motorisk afasi:

Problemer med det sekventielle, både det sproglige og det motoriske er påvirket. Det motoriske er artikulations forløbet, altså fysisk at forme ordet og frembringe lyden. Det sproglige er det de sekventielle processer såsom syntaks, sammensætningen af ord til sætninger, samt ordsammensætninger. Det sprogligt sekventielle er også morfologi, dannelsen af ord ud fra mindre dele og bøjningen af ordet. De kan huske verber, men verbet kan falde ud af sætningerne, blive ændret til en mere generel version af ordet eller optræde uden bøjning.

De taler ofte i en meget forenklet, i telegram stil og de har ofte mange gentagelser, da de perseverer i artikulationen og ord derfor udtales uden den rigtige artikulation. Deres sprogmelodi er oftest påvirket, da problemet med artikulation påvirker overgangen fra en artikulation af en ordlyd til den næste, mens artikulationen af enkeltheder kan være korrekte. Man kan måske sammenligne denne type afatikers måde at tale på med det med at høre tale på et sprog der ligner ens eget, på nogle punkter, men som alligevel ikke er det, så man kan forstå enkelte løsrevne dele af det der siges.

Deres ekspressive vanskeligheder er meget udtalte, mens deres impressive vanskeligheder er lette. I det følgende har jeg beskæftiget mig med morfologi og indirekte med artikulation.

Ideen på billedet herunder, er at de skal forsøge at danne et ord ud af nogle stavelser og klikke på dem i den rigtige rækkefølge. Dette er også rettet mod morfologi og artikulation.

Du kan se lidt mere her:
http://www.cscheelskunst.dk/OrdspilletForAfatikere.html
Attachments
DanSaetningAfOrd.jpg
DanSaetningAfOrd.jpg (40.96 KiB) Viewed 9822 times

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Ordspillet for afatikkere

Unread post by Henrik LSP » 04 Jul 2016, 15:57

Jeg kender ikke noget til afasi, men det ligner et godt projekt. Jeg håber, at dit spil kan hjælpe nogle afatikere.

Hvordan kan det i øvrigt være, at du har postet fem forskellige tråde under Showcase? Arbejder du på alle de ting sideløbende?

C.Scheel
Level 3 - Infant
Posts: 38
Joined: 30 May 2016, 12:53
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Ordspillet for afatikkere

Unread post by C.Scheel » 05 Jul 2016, 23:38

Ha ha, jo jo, jeg arbejder på flere projekter på en gang :-)
Det er min erfaring at det nogle gange kan betale sig at lade dem simre lidt. :-)
Til tider er der projekter der fortsætter med at udvikle sig udover den oprindelige plan,
f.eks var "Fields of the black death" kun tænkt som et art koncept projekt, men
har udviklet sig i retning af et spildesign.

Jeg håber også at der en dag er nogle afatikere der kan få gavn af det,
men det er et af dem der lige skal simre lidt længere

C.Scheel
Level 3 - Infant
Posts: 38
Joined: 30 May 2016, 12:53
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Ordspillet for afatikkere

Unread post by C.Scheel » 10 Oct 2016, 14:01


Post Reply