Solve puzzles using a repeating pattern in Sequence Nine

LarsTornbjerg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 01 Sep 2016, 22:27

Solve puzzles using a repeating pattern in Sequence Nine

Unread post by LarsTornbjerg » 01 Sep 2016, 22:32

Hej alle!

Jeg har netop udgivet mit første spil kaldet Sequence Nine på Android og iOS og jeg håber i kunne tænke jeg er prøve det (det er helt gratis) :D

Sequence Nine is a free to play puzzle game in which you have to get from a to b in an always changing environment by shaping repeating patterns. As you complete more levels, the environment becomes increasingly more complex, and different obstacles will be introduced.

Sequence Nine offers 240 handcrafted puzzles spread across 4 worlds. Each world features a unique map where you can choose your own path through the levels. Use hints or super hints, should you ever be stuck on a puzzle. Sequence Nine is satisfyingly challenging and will keep you solving puzzles for hours.

Sequence Nine in short:

Completely free to play
240 handcrafted puzzles spread across 4 worlds
Choose your own path through levels
Hints and super hints to unlock
Hours of puzzle solving

iOS: https://itunes.apple.com/us/app/sequenc ... ?ls=1&mt=8
Android: https://play.google.com/store/apps/deta ... ence&hl=en


User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Solve puzzles using a repeating pattern in Sequence Nine

Unread post by jonaz.dk » 02 Sep 2016, 00:06

Det er en super fin puzzler! :)

Minder lidt om Blek. Bare ikke lige så nederen. ;)

Well done!

LarsTornbjerg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 01 Sep 2016, 22:27

Re: Solve puzzles using a repeating pattern in Sequence Nine

Unread post by LarsTornbjerg » 02 Sep 2016, 08:44

Haha, det er ikke så mærkeligt det minder om Blek, da vi kom på spillet ved at se se på Blek.

Jeg var til et oplæg i Ålborg og så en talk, som snakkede om en af talksne handlede om en måde at skabe spil ideer på som kaldte 2-1-2 (mener jeg).

Ideen er at man finder et eksisterede spil (dette tilfælde blek) og fjerner alt fra gameplayet bortset fra det essentielle og derefter tilføjer noget nyt på dette :)

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Solve puzzles using a repeating pattern in Sequence Nine

Unread post by Kristian Hedeholm » 07 Sep 2016, 23:52

Hey Lars

Nu har jeg endelig gennemført jeres fine spil her til aften, så tænker at jeg derfor godt lige kan smide noget feedback i jeres retning.

Først og fremmest så synes jeg I har fat i et rigtig godt grund koncept. Nu har jeg ikke selv spillet Blek, men kunne forstille mig ud fra hvad jonaz.dk skriver, at man i nogle tilfælde skulle tegne helt præcis for at klare en bestemt puzzle. Det problem løser i rigtig godt med jeres 3 x 3 panel som man skal tegne sine patterns på.

Når det så er sagt, vil jeg mene at der også er en del ting som I kan forbedre på, antaget at I vil arbejde videre med spillet (hvilket jeg håber på)

Det første der sprang mig i øjnene, var at jeres world map/level selection godt kunne være en del bedre.
Jeg er helt vild med ideen om, at de forskellige levels ikke ligger på en lige linje, men på forskellige "branches." Det er en oplagt ide at lege videre med, som man sikkert også kan få nogle sjove gameplay koncepter ud af.

Dog savner jeg virkelig, at dit/jeres world map var bedre til at præsentere hvor mange levels der egentlig er i spillet. Første gang jeg åbende spillet, troede jeg virkelig ikke der var flere baner, end dem der er i første verden. Efter som mange er de første par levels er ret nemme, troede jeg bare at spillet ville være sådan hele vejen igennem og at der derfor ikke var ret meget at komme efter for en puzzle lover som mig. Det var først efter at jeg læste en anmedelse på Google Play Store, at jeg fandt ud af at spillet havde meget mere at byde på.

Eksempelvis foreklar I aldrig at man skal swipe for at skifte i mellem de forskellige verdener. Det synes jeg godt I kunne implementere, så spillet også blivere lidt mere tilgængeligt for helt almindelige mennesker.

Alternativt, så prøv at kigge på et andet dansk puzzle spil ved navn Puttball. (se tråden omkring spillet her: viewtopic.php?f=10&t=3952&p=18250)

I Puttball, når du står på world map skærmen, er du ikke et second i tvivl om at der er flere verdener i spillet. I kunne med fordel lave noget ligende. Et andet lille trick i også kunne benytte jer af, er at ændre baggrund i spillet for de forskellige verdener. Det behøver ikke at være særligt meget det ændre sig (i Puttball er det eksempelvis kun farverne) men det er med til at give en følelse af prograssion for spilleren.

En anden ting jeg virkelig også savner, er en måde at identificere de forskellige levels på. Det kunne for eksempel være med et level nummer eller et navn, hvis I kan komme på nogle sjove/gode navne. Årsagen er, at det er ret svært for mig lige nu at dele løsninger til et bestemt level, med andre mennesker som jeg har introduceret til spillet. Eksempelvis hvis en ven sidder fast, og gerne vil have noget hjælp til at komme videre, så er det ret besværligt lige nu at forklare hvilket level han har problemer med.

En anden ting jeg bemærkede mens jeg spillede jeres spil igennem, var at det virker som om en del af de puzzles som er i verden fire, ikke er blevet særlig godt testet igennem. Jeg nægter at tro på, at følgende løsning er den korrekte løsning til dette puzzle:

Image

Som spiller giver det mig en følelse af, at puzzle designet er sjusket - hvilket godt kan dræbe min motivation til at komme tilbage og forsætte i spillet.

En oplagt måde at komme dette problem til livs på, er at lave et lille program, som løber alle de tænkelige combinationer af patterns på et 3 x 3 panel igennem, for at se om der er flere forskellige løsninger at løse et puzzle på.

Til sidst vil jeg også tilføje et problem, som jeg håber I vil tage hånd om senere hen med dette spil. Problemet er, at det nogle gange følelse mere effektivt at brute force sig igennem forskellige løsninger til et level, end at man ret faktisk sætter sig ned og tænker det igennem. I de første tre verderner synes jeg det gik meget fint med rent faktisk at tænke sig frem til hvad man skulle gøre. I stedet var der en del forskellige levels i verden fire, hvor jeg mere tænkte "Lad mig prøve at se hvad der sker med denne mulige kombination - det kan være jeg er heldig."

For mig er det ikke et godt tegn, hvis jeg som spiller begynder at tænke sådan, når der er tale om et puzzle spil. Min umiddelbare forklaring på problemet er, at nogle af de forskellige levels, godt kan være mentalt svære at overskue.

Håber I kan bruge feedbacken :)

LarsTornbjerg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 01 Sep 2016, 22:27

Re: Solve puzzles using a repeating pattern in Sequence Nine

Unread post by LarsTornbjerg » 08 Sep 2016, 09:48

Hej Kristian,

Man kan altid bruge feedback, så mange tak for det! - Der er helt klart en masse ting der kan forbedres på :)

Det er helt rigtigt som du skriver at Blek efter min mening havde det problem at man skulle tegne et mønster helt præcist for at klare et puzzle.

Vores world map er helt klart den feature der er blevet testet mindst og det er også tydeligt nogle steder (og derfor at de alle ser ens ud med farver osv.). Formålet med den var at løse 3 problemer som vi havde fundet:
- At nogle spillere ville sidde fast i et bestemt puzzle
- Der er meget forskelligt hvor gode folk er til spillet og gør det muligt at progresse i forskelligt tempo
- Give en bedre sense of progressen end bare tal... 1.... 2... 3... 4...

Ift. din feedback om at world mappet er dårligt til at præsentere hvor mange levels der er i spillet vil jeg give dig ret. Men på samme tid er det også lidt et valg vi har taget. Det er fordi vi har oplevet hvilken 'sense of discovery' det giver ikke at vide det og pludselig klare man sidste level i world one og finder ud af der er meget mere.

Levels mangler helt klart en måde at identificeret på, så de er lettere at skelne fra hinanden. Det kunne sagtens bliver gjort med navne, men vi er simpelthen så dårlige til at finde på gode navne (især når vi skulle gøre det til 240 levels) at vi hellere ville lade hver end at lave dårlige navne (+ at vi har forsøgt at holde spillet så tekst frit som muligt).

Du har også helt ret at den løsning du vidste er ikke den som først er tiltænkt. Jeg kan ikke sige så meget andet end at jeg håber ikke det er sket i for mange levels. Vi har også overvejet at lave et program der kunne checke alle løsninger igennem i et level, men fordi at dem som har stået for programmere har haft rigeligt at se på, så er det ikke blevet en realitet.

Det sidste er rigtigt spændende, mest fordi jeg ikke har hørt nogle bringe det op før. Jeg ser faktisk flest bruge 'bruteforce' metoden i starten af spillet, når de ikke er blevet så gode endnu. Det kan godt være som du siger at det er en bieffekt af at der pludselig er flere mechanics på samme mænge plads.

Igen tak for alt din gode feedback og hav en god dag :)

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Solve puzzles using a repeating pattern in Sequence Nine

Unread post by Kristian Hedeholm » 14 Sep 2016, 09:26

Lige et hurtigt follow-up spørgsmål.

Så vidt jeg kan se, er der kun 58 level i verden 4 (i modsætning til de 60 levels som er i verden 1 - 3)

Hvordan kan det være? Eller er bare to super hardcore puzzles som jeg ikke har fundet endnu.

LarsTornbjerg
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 01 Sep 2016, 22:27

Re: Solve puzzles using a repeating pattern in Sequence Nine

Unread post by LarsTornbjerg » 14 Sep 2016, 09:36

Haha, vi har desværre ikke nogle secret hidden puzzles.

Det er mere en tilfældighed end noget andet. Vi besluttede i starten at vi ikke synes at det var en nødvendighed at der skulle være præcis 60 levels per verden. Da vi så sad og skulle vælge hvilke levels der skulle med, så blev fordelingen sådan.

Ved ikke om det fordi at folk ikke påpeger det eller fordi de ikke har lagt mærke til det, men du er den første der nævner at have lagt mærke til det

Post Reply