A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Effix
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2009, 22:08
Location: Denmark
Contact:

A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Effix » 03 Jun 2009, 22:33

Hej Alle,
I forbindelse med min kandidat i Interaktive digitale medier på Aalborg uni er jeg blevet optaget som projekt leder på 2 DADIU fællesproduktioner og har nu afsluttet min første produktion. Resultatet kan ses her http://www.amazingmonk.com.
Holdet bestod af 18 personer fra DADIU's medlems institutioner. Læs mere på http://www.DADIU.dk

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by jonaz.dk » 03 Jun 2009, 23:09

Sådan! vældigt fint stykke kommubudistisk stykke propaganda (tydeligvis har Paw været med på projektet) ;)

Og dejligt at se DADIU langt om længe er gået Unity + Casual vejen og standalone uden påkrævede controllers (tog lige nogle år). Og så er er der jo ligefrem tid til at lave det lækkert og polished. Thumbs up.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by vonknut » 03 Jun 2009, 23:59

Fedt arbejde Paw og slæng.
-det er sku et rigtigt fint lille spil, med en ny og unik ide med professor terningen!

Dog kunne man "sagtens" lave nogle flere baner, når man nu var i gang, da spillet er så lækkert og færdigt, at det er lige til at smide på nogle casual-gaming sites.
-det er vel ikke det der er det mest tidskrævende (medmindre de er hardcoded på den beskidte måde....).
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

JeppeB
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 04 Feb 2009, 18:16

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by JeppeB » 04 Jun 2009, 00:01

Virkelig gennemført koncept, som passer glimrende ind i puzzlegenren med et fint lille twist igennem terningen ;) dog savner jeg mere variation efter længere tids spil, spillet har nok dybde til at underholde i et stykke tid, men mangler nok langtidsholdbarhed også i form af flere baner, ekstra små koncepter m.m. Men super arbejde!
Jeppe Bisbjerg
Director of Publishing

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by oliverdb » 04 Jun 2009, 09:35

"Smide på casual gaming site"


Hæh.. de der sites gider kun flash i deres egne størrelser. Det er meget svært at få dem ud

User avatar
Jaycee
Level 13 - Portal opener
Posts: 131
Joined: 10 Mar 2008, 12:18

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Jaycee » 04 Jun 2009, 10:13

Jeg synes at for hvergang jeg ser nye spil fra DADIU, så bliver de mere og mere proff. A Mazing Monk er flot gennemført! Hvor længe har i til at lave de her spil på uddannelsen?

Effix
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2009, 22:08
Location: Denmark
Contact:

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Effix » 04 Jun 2009, 11:03

Vi har 1 måned. A Mazing Monk produktionen strukturerede jeg på følgende måde. 1 uge til pre-produktion, 2 uger til produktion og 1 sidste uge til gametesting, polishing og bug hunting.

User avatar
Scarzzurs
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2008, 11:34
Contact:

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Scarzzurs » 04 Jun 2009, 11:33

Prøvede spillet i går. Blev vildt overrasket over hvor godt det var!
Virkelig pæn grafik, animation, gameplay. Ja, selv hovedmenu'en var så interessant at jeg måtte se hele sekvensen. :-)

Som andre har sagt er gameplayet desværre rimlig begrænset, man når ikke at føle man finder en strategi (ligesom man for eksempelvis går det med en Rubiks Cube).
I har dog afpasset spillets længde så det passer med dette, og man heller ikke føler man oplever kedelige gentagelser.

Jeg må have været godt træt da jeg spillede spillet, for fattede ikke lige de politiske hentydninger.
Men godt man bliver gjort opmærksom på det her, nu man ikke er så fandens skarp :P

Jeg bliver mere og mere opsat på selv at starte på DADIU når man ser spil som dette.

- Scarzzurs
Medejer i Whalegun ApS og arbejder for tiden på Utopia 9.
Du kan følge spillet på Facebook og Steam Greenlight

User avatar
Jaycee
Level 13 - Portal opener
Posts: 131
Joined: 10 Mar 2008, 12:18

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Jaycee » 04 Jun 2009, 13:33

For mig er det ENDNU mere flot, når man tænker på i kun har haft 1 måned fra start til slut. Hvis i kan fortsætte med den kvalitet og development speed så er der store chancer for at i ville kunne leve af det (ville jeg mene) Lav spillet noget længere og sælg det ;)

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Pelle K » 04 Jun 2009, 14:16

Der er plusser på street cred kontoen dér! Fedt spil !

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by petervesti » 05 Jun 2009, 03:01

jonaz.dk wrote:Sådan! vældigt fint stykke kommubudistisk stykke propaganda (tydeligvis har Paw været med på projektet) ;)

Og dejligt at se DADIU langt om længe er gået Unity + Casual vejen og standalone uden påkrævede controllers (tog lige nogle år). Og så er er der jo ligefrem tid til at lave det lækkert og polished. Thumbs up.
Ja ja det skal du jo sige hr. Grafiker :lol:

Det ser rigtig godt ud, ligesom de andre spil jeg har set fra denne aargang.

Kan bare ikke lade vaere med at taenke paa de stakkels gamedesignere, der med denne produktions noget tvivlsomme konditioner, maa have befundet sig i en lidt anderledes situation for at sige det paent. For ikke at naevne grafikere, lydfolk, animatorer, programmoerer osv.

Jeg savner nytaenkning, innovation og vildskab! Polish er noget grafikere og andet godtfolk kan bruge resten af deres karriere paa..DADIU er en chance for at lave noget helt sygt stads, der maaske viser sig at vaere noget vaerre lort...men det er gratis =)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by jonaz.dk » 05 Jun 2009, 07:19

@Vesti
hehe.. tanken med min udtalelse (trods hvad eleverne syntes om det) var at de får til slutprodukt der er 1000 gange mere præsentationsvenligt for omverden end tidligere.
Så i stedet for man trækker på skuldrene af endnu et "nååå ok.. bare et studie projekt". interessant nok idé osv." som ender i skraldespanden over broken, overambitiøse, halvgrimme Half-Life 2 mods ingen mennesker kommer til at spille.
Så står de med at produkt der kan stå på egne ben som alle kan hoppe nemt ind i og forlyste sig med og nogle af dem vil blive til små hits på nettet med potentielt millioner af plays. Så sandelig til gavn for DADIU's eksponering og de enkelte elever.
(flere casual sites skulle selvfølgelig også helst åbne op for brug af Unity)
Og er en real life lektion i accessability.. ikke at undervurdere.
Nu ved jeg ikke lige hvordan den juridiske ende af sagen hænger sammen. Men kan meget mere potentielt skabe nye små virksomheder lettere når de står med et produkt de kan arbejde videre med efter endt studie eller løbende.

Sidste omgang af Unity produktioner var også et kvalitativt spring. Men stadig ikke oppe på et kvalitets niveau hvor man tænker FEDT!

Ikke at jeg mener at de skal presses til at lave små enkelt skærms casual spil hver gang. Men er mindre ambitiøst framework er med til at fokusere indsatsen. Så det ikke ender med store, men røvkedelig 3D verdener.
De kunne fx. lave en 2-3 valgbare projekt templates for eleverne. Så de har mere åben mulighed for at kaste deres sjæl i den retning de vil men stadig noget der får et fokus.

**Edit: Som ekstra note. (uden at have yderligere indsigt i produktionsforholdene)
virker 15-18 mennesker på så relativt små produktioner som en tand i overkanten.

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Scurvy Lobster » 05 Jun 2009, 10:39

Det er super fedt, at DADIU spil nu kan fremvises på langt de fleste pc'er. Jeg må indrømme at være lidt misundelig :) Førhen var det nærmest begrænset til moddb.com, hvor der er mange HL2 spillere, men de var ofte slet ikke i målgruppen for produktionerne.

Det mangler bare at Microsoft inkluderer Unity plugin i en kommende opdatering/servicepack :)
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Effix
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2009, 22:08
Location: Denmark
Contact:

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Effix » 05 Jun 2009, 11:03

Jeg har meget svært ved at sætte mig ind i hvorfor så mange mennesker mener at denne maj produktions konditioner er så slemme! Vi tog konditionerne til os som en udfordring og fik et pisse fedt spil ud af det. Der er stadig rig mulighed for at lave spil der er innovative og "vilde".
Det er måske blevet en kende sværer men det er trods alt en uddannelse og der skal jo sikres en vis læring.
Yderligere er maj produktionen en første gangs produktion for de fleste deltagere dette medfører en høj grad af usikkerhed til process, struktur og rollefordelingen i produktionen. Konditionerne har været med til at give lidt mere struktur og sikre at det produkt vi ender ud med er om ikke brugbart så i det mindste præsentationsværdigt, hvilket også er en rart ting idet mange af deltagerne kun har mulighed for at deltage i 2 produktioner.
Marts produktionen som jo bekendt er afgangsprojektet og kommer ikke til at have så, forstå mig ret, "restriktive" konditioner.
I mine øjne handler DADIU ikke om at lave spil der er way out of scope eller "sygt stads der viser sig at være noget lort" men der imod færdige, spilbare og ikke mindst CV værdige spil som man kan være stolte af.
:)

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by EKnudsen » 05 Jun 2009, 13:32

Det her er nok lidt offtopic, men gad ikke starte en ny tråd (straf mig Jonaz)

Jeg tror det har meget at gøre med hvad man vil med DADIU.

For mig at se er DADIU gået over i noget man kan kalde mere realistisk / tidssvarende, hvor det i "gamle" dage, var noget med triple-A og what not (som jo var det hypede for et par år siden før verden gik af lave). Nu prøver de umiddelbart at lave noget der giver mere "mening" og hvor folk kan få et færdigt produkt der kan stå på egne ben, modsat de abominations vi lavede før.

Men det gamle havde nu den fordel at du kunne smide ting du havde lavet ind i et showreel og forklare om det her mega fede koncept du havde arbejdet med og delvist realiseret. Jeg ved at Vesti havde 3 DADIU spil i sin show reel og han har da fingre i nogle ok fede titler pt.

Så hvis du vil bruge DADIU til at vise at du kan lave fedt level design, har en indsigt i 3D-level editors og alt det gejl som source gav så er "the new way" altså efter min mening IKKE så godt som det "gamle". Intet ondt om de maj produktioner der er lavet nu, de er flotte og færdige produkter, men ikke nødvendigvis noget man viser frem i et showreel for at prøve at overbevise en gut om at man skal til samtale om at lave AAA-shooters...

Men hvis du tager DADIU som en oplevelse og gerne vil have et spil at vise vennerne og familien og alle andre der siger :?: når du siger computer spil, eller gerne vil lave mindre produktioner (som vi fx laver en del af i DK) så er den nye umiddelbart bedre.

mine 5 euro cent til emnet.

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Scurvy Lobster » 05 Jun 2009, 14:03

Effix: ofte har maj produktionerne faktisk været de mest imponerende, set i sammenligning med marts produktionerne. Nok er der mere erfaring på marts holdene, men forvent også klart mindre hold til den tid. Mit maj hold var på 14 personer (et meget stort hold for to år siden), mens vi kun var 8 på marts holdet næste forår. Læg dertil at vores to programmører og to animatorer ikke havde været på DADIU før, og mængden af erfaring var derfor så som så anden gang.

Så friere rammer til marts kaster per automatik ikke vildere og bedre spil af sig. Faktisk kan der være klart større udfordring i at lave en god marts produktion.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by petervesti » 05 Jun 2009, 14:11

Ah Eske you beat me to it.

Ja det handler helt sikkert mest om perspektiv. Hvad er det primaere formaal for eleverne? Er produktet vigtigere end forloebet/laeringen? Forhaabentligt vil de fleste svare nej til det spoergsmaal, da det jo er et uddannelsesforloeb. Laeser man imidlertid konditionerne kunne man blive i tvivl om hvordan det i virkeligheden forholder sig.

Argumenterne for at lave disse mindre casual-spil er, at man har noget fint at vise frem over nettet?

Det er fair nok, men hvis man tror, at det er vaesentligt bedre at have disse post-Source spil paa sit CV end de mere tvivlsomt polishede Source-spil, saa tror jeg man tager fejl. Nu taler jeg meget ud fra en game/leveldesign-vinkel, men hvis man kigger paa jobopslag vil det fremgaa, at der er stor efterspoergsel efter Unreal/Source erfaring. Tror foerst titler paa ens CV begynder at betyde noget naar de rent faktisk er published.

Jeg vil dermed postulere, at DADIU-studerende PT sikkert har det nemmere og er mere tilfredse med deres produktioner, men at de derimod paa laengere sigt (=job) vil have haft mindre gavn af deres tid paa DADIU.

Eftersom ganske faa DADIU-studerende rent faktisk ender med at arbejde i spilbranchen er det muligt, at man bare skal acceptere, at DADIU primaert er et interessant afbraek fra studierne og at de fleste elever alligevel ikke har noget egentligt oenske om at arbejde med spil professionelt? Fra de foerste par aargange tror jeg kun ca 10% arbejder med spil i dag.

PS Jonas, dit forslag med forskellige pakker ville vaere en rigtig fin ide!

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by EKnudsen » 05 Jun 2009, 14:25

@Jonaz (+ semi-Vesti):

Yep pakkeløsningerne lyder interessante. Jeg ser dog et problem med at få holdene og ambitionerne på holdene til at passe sammen hver gang, men det burde kunne løses med en klassisk 1. 2. prioritets-løsning som dog ofte har det med at efterlade nogle utilfredse personer.

Hvad angår produktionstiden - så vil jeg også godt hoppe med på jonaz' edit. 18 mande måneder for et casual spil med 3 levels er måske ikke så feasible i det lange løb.

Og igen i en helt anden retning (håber a the A Mazing Monk kan bære det) har DADIU egentlig en liste over hvad de folk der har været der laver nu i.e. hvor mange arbejder i spilindustrien i dag?

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Scurvy Lobster » 05 Jun 2009, 15:00

Hvis et meget stort hold skulle lave en forretning ud af deres DADIU spil senere, så ville det nok være nærliggende at kigge på http://blurst.com/, hvor de sender nye spil ud med kort mellemrum (vist nede på en måned mellem nogle af dem). Så flere produktionslinier og korte projekttider kunne måske være sagen. De er også ved at eksperimentere med kombinationer af free-to-play + reklamer + Premium betalt indhold i spillene for at få det til at løbe rundt. Jeg tror de har fat i noget, men det er svært helt at afgøre endnu.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
Chrono
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 144
Joined: 08 Mar 2008, 21:06
Location: Aalborg
Contact:

Re: A Mazing Monk - Ny DADIU Produktion, Maj 2009

Unread post by Chrono » 05 Jun 2009, 16:55

Hos Cego er vi ret imponerede over årets produktioner, og synes det er fantastisk at DADIU har opsat krav der gør at spillene matcher vores målgruppe. Eller nogle af dem gør - der er da et par stykker som rammer lidt ved siden af de 50+. Men det er også i orden at man trods alt kan tage lidt løst på kravene - det gjorde vi også da jeg var på DADIU.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!

Post Reply