Spiludvikling generelt

Mordn Frederiksen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 18 Jun 2012, 22:07

Spiludvikling generelt

Unread post by Mordn Frederiksen » 18 Jun 2012, 22:14

Hej folks

Long time lurker her som håber at jeg kan finde en som kan pege mig i den rigtige retning.

Jeg har et simpelt (men så alligevel ikke) spørgsmål. Hvordan får jeg et overblik over en samlet spilproduktion?

Jeg står med et spilprojekt i støbeskeen, eller rettere: Jeg er ved at tegne planerne over hvad jeg skal komme i støbeskeen.
Det er selvfølgelig en iterativ process, men jeg mangler stadig en form for overblik over selve produktionen. Nærmere bestemt det tekniske aspekt af produktionen, da jeg allerede har lidt erfaring med den mere kreative del.

Alt efter genre, indstri-genre, ambitionsniveau etc. er det selvfølgelig en forskellig process. Nu er mit spørgsmål: Er der en spilproduktions-ABC eller noget lign.? En spilproduktion for dummies.

En af grundene til at jeg spørger er, at jeg har absolut nul forstand på programmering og alt det vigtige ved selve spilproduktionen, men
jeg håber at jeg kan "nøjes" med at kende til de forskellige, tekniske områder og deres karakteristika uden f.eks. selv at kunne kode.

På forhånd tak.

P.S.: Ja, jeg er en n00b :P

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Spiludvikling generelt

Unread post by JesperN » 19 Jun 2012, 07:49

Jeg kan ikke helt lure om du søger teknisk indsigt, dvs. introduktion til programmering, eller til indsigt i processerne og struktureringen af en spilproduktion, dvs. projektstyring.

Der er et hav af bøger på begge emner, men du ikke kan klargøre det først?

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spiludvikling generelt

Unread post by eMilk » 19 Jun 2012, 11:02

Som Jesper nævner er dit spørgsmål umiddelbart lidt bredt. :P
Vil du vide lidt om det hele? Eller er det mest business-delen du tænker på?

Hvis du vil vide helt grundlæggende hvordan du starter dit eget spilfirma, og indhente nøgletal om den danske og nordiske spilbranche er kaptialrejsen.dk et godt sted at starte.
Det dækker i hvert fald den mere business-mindede del af dit spørgsmål.

Der er information om de første faser: funding, publishers og inkubationsmiljøer.
Men også lidt mere generelt om opbygning af hold, projektstyring osv..

Her er lidt tekst om det at starte sit eget firma fra folk der har prøvet det før:
http://games.greggman.com/game/starting ... e_company/
http://www.stibbe.net/Writing/Games_Ind ... amesco.htm

Og til sidst en film-anbefaling, hvis du vil ind under huden på nogle indieudviklere:

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spiludvikling generelt

Unread post by Wikzo » 19 Jun 2012, 11:33

Hurtigt svar: Tag til et game jam og vær med til en lille spilproduktion på 48 timer. Kan anbefale Indie9000 (Aalborg) eller Nordic Game Jam (København) :)

Mordn Frederiksen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 18 Jun 2012, 22:07

Re: Spiludvikling generelt

Unread post by Mordn Frederiksen » 19 Jun 2012, 16:39

Tak for de gode svar. Er positivt overrasket over hastigheden herinde :P

Det er primært de tekniske aspekter jeg gerne vil have et overblik over, uden at nærstudere f.eks. programmering.
En programmør-ven (altså...en ven som er programmør, ikke en programmeret ven) nævnte, at det at være
spildesigner var som at være arkitekt. Man skal vide hvad tømren og mureren kan, men ikke nødvendigvis
selv gøre det.

På forhånd tak!

P.S. uvurderlig startup-viden, takker igen.

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Spiludvikling generelt

Unread post by JesperN » 19 Jun 2012, 19:49

Det bedste er i så fald, at du selv begiver dig ud i noget programmering, dog på en mere simpel skala.

Find nogle guides/tutorials til hvordan du laver små spil i programmer som Game Maker, Flash og Unity - så får du også lært at arbejde med værktøjer - hvor meget programmering kan klares med "scripting", som er ret barebone programmering og ikke kræver tunge ting og sager.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spiludvikling generelt

Unread post by Wikzo » 20 Jun 2012, 11:29

En god introduktion til Unity er Simple 2D Shooter på 3D Buzz (kræver vist en bruger), som er en gratis video-serie på omkring syv timer, som tager dig igennem alle skridt for at lave et lille Asteroids-lignende spil.

Mordn Frederiksen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 18 Jun 2012, 22:07

Re: Spiludvikling generelt

Unread post by Mordn Frederiksen » 20 Jun 2012, 17:45

Tak for de gode råd - det kan vel aldrig skade at sætte sig ind i de basale værktøjer.

Om ikke andet er det vel en indgangsvinkel til videre forståelse.

Post Reply