MODO Anyone?

uluulu
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 18 Aug 2014, 16:27

MODO Anyone?

Unread post by uluulu » 29 Dec 2014, 12:22

Kan se at alle her stort set kun fokuserer på 3ds eller kun snakker om det. Men er der ingen som bruger MODO i deres spil produktion her i Danmark?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: MODO Anyone?

Unread post by jonaz.dk » 29 Dec 2014, 13:29

Har aldrig hørt om studio brug af Modo i DK. Skal selvfølgelig ikke afvise at der er nogle der bruger det.
Men det er rigtigt godt!
I hvert fald når vi snakker ren modeling, rendering og texturing.

Animations delen har vidst også fået lidt opgradering han af vejen. Men halter nok stadig lidt bagefter??

Jeg blev introduceret for det på Massive. Det er godt nok nogle versioner siden jeg har rørt det efterhånden. Men alle. Om de kommer fra Max, Maya osv. Har nemt ved at samle det op.
Hvis man er villig til at betale for sit teams omskolings process under lokale forhold er det nok ikke noget dårligt valg. Om det kan betale sig i efterfølgende produktivitet.. svært at sige. Muligvis ja i større produktioner hvis art teamet er vilde med det.

uluulu
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 18 Aug 2014, 16:27

Re: MODO Anyone?

Unread post by uluulu » 29 Dec 2014, 17:04

Gearbox, Naughty Dog og CD Projekt bruger Modo i deres produktion. Jeg kunne forstå (fra en sælger godt nok) at Last of Us og Borderlands 2 var for en stor del lavet i Modo. Det er jo så også nogle større projekter.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: MODO Anyone?

Unread post by jonaz.dk » 30 Dec 2014, 02:52

Bare rolig jeg er helt med på det bliver brugt i spilstudier verden over. ;)
Fik vidst ikke skrevet en helt klar formulering. Fixed! :)

Studie mæssigt har jeg set mere XSI lokalt end Modo. I kategorien "eksotiske 3D pakker". Men med XSI med en fod i graven bliver det interessant at se hvad der bliver migreret til.

Jeg tror også at når en 3d pakke gror sig fast er det bundet op på historie og udbredelse, skillset for en gruppe af artists.
DOS 3D Studio så lyset tilbage i 1990. Max i 1996. Det er ret voldsom historik.
Og ikke mindst når man har en art pipeline, exportere osv bygget op omkring en 3D pakke er det ikke noget man lige skifter fra dag til dag.
FBX har naturligtvis gjort det en hel del nemmere at eksperimentere med forskellige løsninger.

Uddannelserne i branchen har naturligvis en kæmpe ting at sige.. har ikke umiddelbart kendskab til at der er meget fokus på Modo der. Hvis overhovedet?!
De fleste er vidst overvejende Maya orienterede nu om dage. Men også Max er med.

Har du selv 3d baggrund eller hvad skyldes din interesse?

uluulu
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 18 Aug 2014, 16:27

Re: MODO Anyone?

Unread post by uluulu » 01 Jan 2015, 14:52

He he.

Jeg er udvikler (øh, og lidt mere), og det 3D jeg kan - eller gør mig i, er whiteboxing og så må dem som helt sikkert kan trylle med de grafiske værktøjer gøre det de helt sikkert kan gøre bedre end jeg kan. Men ja der er helt sikket noget træning og spildtid når der skiftes fra en platform til en anden, og det må man vel tage med på et eller andet plan.

Kort historie, The Foundry gav mig via min gamle arbejdsgiver et tilbud som er svært at sige nej til, hvis jeg ville bruge MODO og andre af deres værktøjer til mit engang kommende spil.

Men mit spørgsmål kom fra noget så simpelt som økonomi. Nu er der sikkert nogen som roterer et par gange og siger "uuugh skal penge bestemme hvilke værktøjer jeg skal bruge!!", men jeg har i stedet for at tage et job hos en ganske ok virksomhed her i DK, brugt en del måneder på at skrive en synopsis og et manuskript(eller en form for) til et spil, og nu nået så langt til at kigge på hvad giraffen så kommer til at koste. Men som opstart skal der smides lige lovligt mange penge i hardware og software, så spurgte lidt hos gamle kollegaer om hvad der nu kunne være af gode - og prisbillige udviklings værktøjer, og kom derfra i kontakt med The Foundry, som laver MODO.

User avatar
DennisJensen
Level 9 - Conjurer
Posts: 95
Joined: 19 Mar 2013, 16:31

Re: MODO Anyone?

Unread post by DennisJensen » 02 Jan 2015, 16:56

Et andet alternativ er Zbrush og 3DCoat. 3DCoat koster $379. Det dækker meget af en pipeline. ZBrush er vist 700 USD.

Modo ser spændende ud, jeg har kun set lidt tutorials men aldrig rigtig brugt det.
Dennis Jensen - Co-Founder, Technical Director at 2nd Studio
2nd Studio - Game Art Outsourcing & Indie games
Dennis@2ndstudio.com

Post Reply