M
DK Game Companies | DK Game Productions | Translate | Contact | Latest threads |

| Main forum | Site Content | Jobs | Showcase | Offtopic | Calender |

Username:   Password:   Log me on automatically each visit  

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
Unread postPosted: 20 Jul 2016, 11:08 
Level 20 - Link

Jeg har et software som jeg gerne vil udgive og jeg har overvejet at skippe et skriftligt dokumentaion af softwaret fordi jeg aldrig selv ville laese dokumentation og fordi det tager en krig at skrive en detaljeret dokumentation. Samtidig skal det vedligeholdes naar der bliver implementeret nye funktioner samt aendringer af eksisterende funktionaliteter. I stedet har jeg taenkt at en raekke video tutorials skal erstatte den skriftlige dokumentation.

Laeser I dokumentation inden I begynder at laere et nyt software eller vil I hellere foelge videoer?

Hvad er folks holdninger til dette emne?

Profile  

Unread postPosted: 20 Jul 2016, 11:45 
Level 4 - Newbie

Det kommer an pÄ hvilket software der er tale om.

Hvis det er software som kommer med et GUI, sÄ ville jeg aldrig lÊse manualen/dokumentationen. Jeg ville forvente at jeg intuitivt kan benytte det til at lÞse den opgave det nu end er bygget til. Hvis jeg skulle stÞde pÄ problemer, sÄ ville jeg fÞrst og fremmest google mig frem til diskussioner/lÞsninger andre mÄtte have erfaret, og kun i sidste ende ty til dokumentationen.

Hvis det er software af mere teknisk natur (mÄske et script, eller andet kommando-linje baseret vÊrktÞj), sÄ ville jeg forvente at der var en form for dokumentation, og det ville vÊre det fÞrste jeg kiggede pÄ. Ikke nÞdvendigvis en 100-siders manual, men i det mindste en kort introduktion af hvordan det benyttes til dets primÊre formÄl.

Men ligegyldigt hvad, sÄ synes jeg altid at video er et stort plus. Det ville jeg altid foretrÊkke! Men tror du ikke at der vil vÊre ligesÄ mange (hvis ikke flere) vedligeholdelses omkostninger ved video dokumentation?

Profile  

Unread postPosted: 20 Jul 2016, 13:09 
Level 20 - Link

Det er rigtigt at det ogsaa tager tid at lave videoer men for mig tager det mindre tid end at skulle skrive detaljeret omkring en funktionalitet. Men en eller anden form for quick guide i skriftlig form er nok en god ide at havde. Der skal dog siges at mit software kommer med GUI.

Profile  

Unread postPosted: 20 Jul 2016, 23:40 
Level 2 - Grain of sand

Hvis du ikke har dokumentationen, sÄ ville jeg ikke bruge penge pÄ softwaren. Men hvis du har den vil jeg sikkert ikke bruge den.

Alt efter hvad det er, sÄ er dokumentation en rigtig god ide og hvis Ikke bare for dine kunder sÄ ligesÄ meget for dig. Om ikke andet sÄ giver det altsÄ lidt seriÞsitet over det du laver hvis du har dokumentationen i orden.

Er det ikke lidt typisk? Udviklere hader at dokumenterer selv, men hader kode som ikke er dokumenteret. Men jeg vil nu fx bruge tid pÄ at gennemgÄ dokumentationen til Navision, men ikke bruge 5 minutter pÄ Calc eller Excell's dokumentation fÞr jeg kastede mig over det, sÄ det er jo et spÞrgsmÄl om hvor besvÊrlig din applikation er, og hvor financielt vigtig den er for en virksomhed/Kunde.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]