Spiludvikling. Nogle gode råd at begynde med?

Ober
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 07 Mar 2011, 13:11

Spiludvikling. Nogle gode råd at begynde med?

Unread post by Ober » 07 Mar 2011, 14:58

Hej gutter og gutinder.

Jeg er en fyr på 19 år der går i 3.g i Odense, og så småt begynder at overveje hvad jeg skal med mit liv. Jeg har altid tænkt i de klassiske baner som læge, arkitekt osv. men på det seneste er det gået op for mig at det er vigtigere at gå efter noget man kan li'. Derfor har jeg nogle spørgsmål.

1. Kan det lade sig gøre for en 19 årig fyr at "lære" sig selv nogle grundlæggende ting om spiludvikling uden undervisning, og hvis ja, hvor og hvordan?
2. Kunne man med fordel tage en bachelor i softwareudvikling?
3. Hvordan ser det danske markedet ud for spiludviklere, med hensyn til jobs osv?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh. Ober

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Spiludvikling. Nogle gode råd at begynde med?

Unread post by Scurvy Lobster » 07 Mar 2011, 16:10

Hej Ober!

Du kan sagtens komme i gang som 19 årig; bare rolig ;) Tror jeg var fyldt 25 før jeg første gang lavede noget der kunne minde om et selvstændigt spil, så du er i god tid.

Først kunne det dog være godt, hvis du kunne skrive hvad du interesserer dig særligt for. Eksempelvis om du er mest til programmering, grafik, lyd, level design, projektledelse etc. Der findes videregående uddannelser i hver retning, så det er meget styrende for de råd du nok vil få.

Grundlæggende er min holdning, at uddannelse altid er en god idé. Især hvis du senere finder ud af computerspil måske ikke er sagen, da du så har uddannelsens kompetencer og eksamensbevis at udnytte i et andet job. Hvis du går universitetsvejen vil det dog være fornuftigt at stile mod kandidatgraden, da langt de fleste i Danmark tager dette, og bachelorer derfor står dårligere i konkurrencen.


edit: hvad sker der lige får alien-looket på de nye smilies her på sitet? :shock:
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Post Reply