En snak om at udvikle spil på PlayStation

User avatar
marque_pierre
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 04 Nov 2010, 11:30
Location: London, UK

En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by marque_pierre » 29 Nov 2010, 16:27

Hej allesammen,

Jeg har for nyligt overtaget ansvaret for Sony Computer Entertainment Europe's 3. parts aktiviteter i Skandinavien. Som sådan er jeg altid interesseret i at høre fra erfarne eller nye lovende udviklere som er nysgerrige efter at udvikle og udgive spil på een eller flere af de mange platforme vi har i PlayStation regi.

Jeg har base i London, men regner med at kigge forbi København minimum et par gange om året, hvor jeg gerne vil tage en snak med interesserede udviklere om PlayStation, både fra et teknologisynspunkt men så sandelig ogsaa ud fra hvilke finansielle muligheder der er for udviklere på vores platforme.

Jeg kan ogsaa træffes på marque_sondergaard [snabel-a] scee.net
Med venlig hilsen

Marque Pierre Søndergaard

davidhelgason
Level 8 - Summoner
Posts: 86
Joined: 12 Mar 2008, 13:49

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by davidhelgason » 29 Nov 2010, 22:40

Med fare for at hijacke tråden ville jeg lige indskyde at Marque Pierre er en fantastisk passioneret og sød fyr som vi har haft megen glæde af at arbejde med. Han er også stor tilhænger af Unity, og vil meget gerne tale med teams der arbejder med Unity.

d.

User avatar
marque_pierre
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 04 Nov 2010, 11:30
Location: London, UK

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by marque_pierre » 29 Nov 2010, 23:04

:oops: Så tak, sikke en anbefaling. Ja, jeg er også kæmpe Unity fan personligt. Lad os bare udvide det til at være fan af alt der muliggør at flest muligt har mulighed for at opleve den glæde, det er at selv skabe et spil og se andre have glæde af dem (det kommer der af at slide sig til at lære MC68000 assembler bare så man kunne se sin elskede grafik bevæge sig lidt på skærmen!).

Det er det jeg glæder mig over i mit arbejde, når man kan hjælpe spil til markedet, som for måske bare 5-8 år siden aldrig nogensinde ville have haft en mulighed for at blive udviklet og solgt.

PlayStation er idag langt mere end Grand Turismo, LittleBigPlanet og Uncharted. Det er absolut lige så meget en platform, der byder spil som Flower, Joe Danger og Echochrome velkommen.
Last edited by marque_pierre on 02 Dec 2010, 11:58, edited 4 times in total.
Med venlig hilsen

Marque Pierre Søndergaard

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by ZeroHero » 30 Nov 2010, 00:10

Hej Marque, det er godt at se du klarer dig godt i spilindustrien.
Hvordan går du og har du det? Hvorlænge har du boet i London?

Søren Klit Lambæk

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by Marqus » 30 Nov 2010, 07:34

Det lyder interessant Marque.

Jeg bruger selv Unity til at udvikle serious games og har tit spekuleret over om der mon ikke ville være en fremtid for den slags spil på playstation platformen. Men ud fra hvad jeg har læst mig til på internettet (correct me if i'm wrong) så er det vidst ikke så nemt at få lov til at udvikle spil til playstation, i det hele taget.

User avatar
marque_pierre
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 04 Nov 2010, 11:30
Location: London, UK

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by marque_pierre » 30 Nov 2010, 12:02

Lad mig venligst korrekse dig Marqus.

Det er korrekt at vi ikke har den rodede jungle ala "alt er tilladt", men vi har også det ansvar at beskytte vores forbrugere/publikum. De forventer et vist kvalitetsniveau når de køber et PlayStation produkt, og den tillid skal vi beskytte. Så du kommer aldrig til at se iBeer applikationer på en PlayStation platform. Hvad mere er, vi har selvfølgelig begrænsede ressourcer og er ikke interesseret i at spilde alt for meget tid på projekter, der aldrig kommer nogen vegne.

Men for seriøse udviklere, også dem der lige er startet ud, er adgangskravene yderst rimelige. Når man tænker på hele udviklings- og udgivelsesprocessen, så vil jeg hævde at vi er suverænt den mest demokratiske og åbne af de 3 store spilkonsoller.

Send mig en email, så kan vi diskutere det i detaljer.
Med venlig hilsen

Marque Pierre Søndergaard

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by Marqus » 30 Nov 2010, 13:13

Okay Marque....jeg skriver en mail til dig i aften efter arbejde.

User avatar
Dajana
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 16 Apr 2008, 16:30

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by Dajana » 30 Nov 2010, 14:54

Hi Marque, we are looking forward to meet you in person here in Cph :)
- DD

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by JeppeKM » 01 Dec 2010, 15:43

God stil, Marque Pierre, og point til dig og Sony for henvendelse i øjenhøjde - her i forummet.
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
marque_pierre
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 04 Nov 2010, 11:30
Location: London, UK

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by marque_pierre » 01 Dec 2010, 16:50

Tja, hvad jeg gerne vil kommunikere er at døren er åben og vi vil meget gerne tage en uforpligtende snak med alle, der går med et spil i maven. Måske er PlayStation et dårligt match for dem, eller de er for os, men vi kan da altid tage en snak - og hvis vi kan være hjælpsomme undervejs, så kan det da kun være en god ting.
Med venlig hilsen

Marque Pierre Søndergaard

alexweile
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 06 Jan 2011, 18:14

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by alexweile » 06 Jan 2011, 18:25

Hej Marque fra Sony.

Hvordan er det spillene på Playstation laves. Hvilke programmer bliver brugt? Kan du måske linke til det? Eller er det noget man får efter man har snakket med jer.

Jeg har nemlig hørt, at Media Molecule tog hen til jer med deres idé omkring LittleBigPlanet, og så fik de en Playstation Creator Kit, eller sådan noget. Ved ikke hvordan det helt præcist var.
Hvis bare Odense kunne gøre noget ved Spil-Fokus...

User avatar
marque_pierre
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 04 Nov 2010, 11:30
Location: London, UK

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by marque_pierre » 24 Jan 2011, 14:57

Hej Alexander,

At svare paa dit spoergsmaal ville nok foere for vidt. Jeg vil foreslaa at du soeger paa internettet under "games development" for at finde ud hvordan spil bliver udviklet. Websider som www.gamasutra.com og www.gamedev.net har masser af information om hvordan man laver spil. Listen af programmer der bliver brugt til at udvikle spil er ogsaa meget, meget lang, og igen paa de her websider kan du laese mere om hvilke slags software der bruges til at lave spil.

Historien om Media Molecule er ikke korrekt. De var allerede meget erfarne i at lave spil da de henvendte sig til os. Uden at jeg kender konkret til detaljerne i det projekt, ved jeg at de selv havde lavet en prototype paa spillet og meget andet. At henvende sig til dette eller hint spilfirma med ide, kan jeg sige at du 99,999% sikkert aldrig faar noget ud af. Ser du, alle har vildt fede ideer. Det er ikke ideer der mangler i spilindustrien, men snarere evnen til at goere noget ved dem.

Held og lykke.
Med venlig hilsen

Marque Pierre Søndergaard

User avatar
marque_pierre
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 04 Nov 2010, 11:30
Location: London, UK

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by marque_pierre » 19 Aug 2011, 22:14

For en god ordens skyld skal det lige siges at jeg ikke laengere er hos Sony.

Jeg er ked af ikke at kunne foelge de spaendende projekter i Danmark og resten af Norden til doers, samt fortsaette det arbejde og de maal jeg havde sat mig for at hjaelpe spiludvikling i alle stoerrelser og former videre i Danmark og resten af Norden.

Men saadan er livet nogle gange. Vi ses sikkert til en konference i naermeste fremtid.
Med venlig hilsen

Marque Pierre Søndergaard

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by simonmoeller » 20 Aug 2011, 11:37

Hvad ernærer du dig ved nu, Marque? :)

User avatar
marque_pierre
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 04 Nov 2010, 11:30
Location: London, UK

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by marque_pierre » 26 Aug 2011, 15:51

Hej Simon,

Jeg havde lovet mig selv lidt sommerferie inden jeg ville tage stilling til de store eksistentielle spoergsmaal.

Der er loebende kommet forskellige tilbud og forespoergsler, og det er jo smigrende. Men jeg skal have afklaret med mig selv, om jeg vil arbejde videre med publishing/business development eller soege tilbage paa udviklersiden eller maaske starte for migselv - samt hvor i verden det saa skal foregaa...

Saa indtil da ernaerer jeg mig ved at fortaelle roeverhistorier og kigge paa skyerne. :lol:
Med venlig hilsen

Marque Pierre Søndergaard

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: En snak om at udvikle spil på PlayStation

Unread post by JeppeKM » 29 Aug 2011, 19:42

Saa indtil da ernaerer jeg mig ved at fortaelle roeverhistorier og kigge paa skyerne.
Det bedste erhverv her i livet!

God vind med det!

:)
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Post Reply