MartinRafn wrote:
Men jeg tror at budskabet skal forsimples. Det handler om at åbne danskernes øjne for den danske spilindustri, det skal betragtes som værdifuld kultur såvel som et solidt erhverv.
Du rammer det godt ind der synes jeg.
... Hvordan åbner man så danskernes øjne for at spil er en værdifuld kultur og et solidt erhverv?
Det gør man selvfølgelig ved at lave en masse spændende, udfordrende, fede, nyskabende, brugbare, visionære, vilde spil.
Netop derfor undrer jeg mig over al den afstandtagen til filmbranchen, eller til det at filmbranchen er drevet af støttekroner.
Jo vidst der er noget underligt/latterligt over at f.eks. film som Far Til Fire modtager så mange støttekroner, når det samtidig er så stor en kommerciel succes, så man ikke skulle tro de havde brug for dem, og der er sikkert masser andre ting i systemet som er råddent.
MEN det vil sku da være sindssygt fedt hvis der blev kylet nogle flere støttekroner efter spiludvikling!!!
DESUDEN er det måske lige netop støttekroner der skal til for at vi kan få produceret de succeser der er brug for. At være finansieret af støttekroner betyder jo at man kan være uafhængig af kommercielle interesser, hvilket vil sige at man som spiludvikler kan får større kunstnerisk frihed.
Alle ved at for at lave de udfordrende, fede, nyskabende, brugbare, visionære, vilde spil der er brug for, skal man tage chancer. Når man dertil lægger det faktum at mange penge fra kommercielle investorer betyder færre chancer og mindre villighed til at satse, får man følgende slutresultat:
Støttekroner fra det offentlige = ja tak