Spiludvikling og entreprenørskab

RolloRolf
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 15 Mar 2016, 11:42

Spiludvikling og entreprenørskab

Unread post by RolloRolf » 15 Mar 2016, 11:50

Hey allesammen

Jeg er igang med en større undersøgelse om hvordan spiludviklere træffer forretningsrelaterede beslutninger.

Jeg spørger derfor meget pænt om I ville være så søde at udfylde følgende spørgeskema: https://www.survey-xact.dk/LinkCollecto ... QDG52Q1JCN

Spørgeskemaet er på engelsk og tager cirka 5 minutter at udfylde. Det er naturligvis fuldstændigt anonymt.

Som tak vil jeg meget gerne sende jer den endelige rapport (til juni), som forhåbentlig vil indeholde en masse interessant og brugbar information omkring spiludvikling og entreprenørskab

På forhånd mange tak for hjælpen

User avatar
KirstineA
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 14 Mar 2010, 23:06
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Spiludvikling og entreprenørskab

Unread post by KirstineA » 16 Mar 2016, 18:33

Kære RolloRolf

Spændende opgave, det med at undersøge hvordan spiludviklere træffer forretningsrelaterede beslutninger. Du skriver ikke hvad det er for en undersøgelse - er det i firmaregi eller er du under uddannelse?

Interactive Denmark udgav i efteråret rapporten Det interaktive Denmark i tal. Her fremgår det at der er under 20 virksomheder der har over 10 personer ansat - ud af 120 virksomheder i spilbranchen i alt. Hent evt rapporten her: http://interactivedenmark.dk/sites/inte ... 2015_1.pdf

Når du spørger til spiludvikling og entreprenørskab, skal du måske definere hvilken virksomhed du vil undersøge? Iværksætter eller etableret spiludvikler? Der kan være rigtig stor forskel på, hvordan der bliver truffet forretningsrelaterede beslutninger :-)

Bedste hilsner
Kirstine, projektleder, Interactive Denmark

RolloRolf
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 15 Mar 2016, 11:42

Re: Spiludvikling og entreprenørskab

Unread post by RolloRolf » 17 Mar 2016, 21:18

Hej Kirstine

Mange tak for din interesse og for linket til jeres rapport :)

Selve undersøgelsen er I uddannelsesregi, men eftersom jeg også selv arbejder som spiludvikler har jeg også en professionel interesse i emnet.
Jeg tror du har fuldstændig ret I at der er meget stor forskel på hvordan forretningsrelaterede beslutninger bliver truffet, og det er faktisk det jeg håber at vise med min opgave.
Det teoretiske fundament for opgaven er baseret på teorier omkring entreprenørielle logikker (Causation og Effectuation), hvilke grundlæggende referer til mål-baserede (Goals) beslutninger kontra resource-baserede beslutninger (Means). Sagt på en anden måde kan man enten forsøge at forudsige fremtiden eller istedet forsøge at kontrollere den.
Traditionel marketing og forretningsstrategi bygger på idéen om at virksomheder forsøger at spå fremtiden igennem analyser, men flere undersøgelser har vist at det sjældent er sådan virkeligeheden udspiller sig rundt omkring i erhvervslivet.

Det er min arbejdshypotese at spiludviklere især benytter sig at effectuation tankegangen, altså at de primært træffer beslutninger på baggrund af deres tilgængelige resourcer. Dog forventer jeg også at større virksomheder eller udviklere med flere års erfaring i højere grad benytter sig af causation (altså mål- og analysebaseret beslutningsprocesser).

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Spiludvikling og entreprenørskab

Unread post by vonknut » 22 Mar 2016, 20:06

RolloRolf wrote:Det er min arbejdshypotese at spiludviklere især benytter sig at effectuation tankegangen, altså at de primært træffer beslutninger på baggrund af deres tilgængelige resourcer. Dog forventer jeg også at større virksomheder eller udviklere med flere års erfaring i højere grad benytter sig af causation (altså mål- og analysebaseret beslutningsprocesser).
Haha, ja det er ikke helt i skoven :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply