Danske Unity3D Tutorials

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Danske Unity3D Tutorials

Unread post by Code » 20 Apr 2016, 10:00

Hejsa

Igennem UngAalborgs GameLab (som er sted spiludviklermiljø for unge imellem 13-19 år) prøver jeg også at udvikle danske videotutorials.
De eneste andre danske jeg kender er fra nemprogrammering.dk, men siden mit fokus er på Unity3D så laver jeg tutorials dertil (når arbejdet passer til det). Jeg vil bruge dem selv til at kunne supplere undervisning med, men også til at man kan se noget hjemmefra.

Youtube channel kan findes her: https://www.youtube.com/channel/UCnuJr2 ... AMKfuASN_w

Hvis I kender nogen som kunne have interesse i at starte med Unity, så må I gerne sende dem den vej. Jeg er lige startet ud så vil rigtig gerne have kritik så jeg kan blive bedre.

Og hvorfor dansk når der er så meget engelsk materiale? Fordi jeg arbejder tæt med folkeskoleelever og det er ikke alle der altid synes det er lige let at læse en masse nye termer på engelsk og komme i gang :)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Danske Unity3D Tutorials

Unread post by jonaz.dk » 20 Apr 2016, 10:42

:like: Super godt initiativ!

User avatar
DennisJensen
Level 9 - Conjurer
Posts: 95
Joined: 19 Mar 2013, 16:31

Re: Danske Unity3D Tutorials

Unread post by DennisJensen » 21 Apr 2016, 14:23

Fedt !

jeg har lavet rigtig mange tutorials på engelsk til Maya, det er dog noget tid siden. Men jeg synes det hjælper hvis man ser personens ansigt bare kort i starten så man kan se hvem man snakker med, og at den ligesom har noget mere at byde på end blot en monotom stemme der snakker. Ligesom hvis man har en underviser så det os fedeste med en der kan joke lidt.

Men jeg synes du har en rigtig god stemme der er behagelig at lytte til.
Dennis Jensen - Co-Founder, Technical Director at 2nd Studio
2nd Studio - Game Art Outsourcing & Indie games
Dennis@2ndstudio.com

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Danske Unity3D Tutorials

Unread post by Code » 26 Apr 2016, 13:15

DennisJensen wrote:Fedt !

jeg har lavet rigtig mange tutorials på engelsk til Maya, det er dog noget tid siden. Men jeg synes det hjælper hvis man ser personens ansigt bare kort i starten så man kan se hvem man snakker med, og at den ligesom har noget mere at byde på end blot en monotom stemme der snakker. Ligesom hvis man har en underviser så det os fedeste med en der kan joke lidt.

Men jeg synes du har en rigtig god stemme der er behagelig at lytte til.
Det lyder som en god idé :)
Hehe og tak.. jeg kan godt være i tvivl om jeg taler tydeligt nok etc. Hvilken en af videoerne var det du så på? For så kan jeg da prøve at gøre det efter hvis den lød godt (tror jeg svinger lidt i det ellers)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Danske Unity3D Tutorials

Unread post by Instawin » 27 Apr 2016, 08:08

Du har en god forklarende stemme.
Blev ved med altid at eksemplificér de ting du laver. Så brugeren kan relatere sig til, hvilke elementer af spilproduktionen det påvirker.
De fleste, der roder sig ud i det her har antageligvis en forkærlighed for spil, og mange spiloplevelser med i rygsækken. Så derfor er det vigtigt at blive ved med at "tegne mentale billeder" af, hvad de kan ende med at bruge tingene til.

Vær meget opmærksom på, at mennesker lære forskelligt. Generelt taler man om visuelt, auditivt og kinestetisk indlæring (så vidt jeg husker).
Jeg har kun set dit aller første tutorial, hvor der kun er én slide, med 7 punkter på. F.eks. i den, der mener jeg, at du med fordel kan lave et slide til hvert punkt, selvom du kun kort gennemgår dem.
Det vil understøtte flere indlæringsprincipper - også selvom du ikke gå i dybden med det.

Men jeg synes det er fedt, at du har kastet dig ud i det. Jeg forestiller mig, at det er noget der tager væsentlig med tid, forberedelse, komposition, emner, flow, samspil med teknik osv.

Og så lige en personlig præference - Det er fint nok med humor og jokes, men det må ikke overtage lydbilledet. P.t. ser jeg selv en hel del tutorials, fordi jeg har "taget pennen op" efter 10 år med tegnekreativ tørke. Så for lige at komme tilbage i rillen, så ser jeg alverdens tutorials omkring emnets facetter. Men jeg kan ikke udstå, når folk skal tale til deres tegning, synge mens de laver noget, fløjte eller på anden måde forsøge at "underholde" med anekdoter.
Hvis det har relevans for emnet man ser om, relevans i forhold til henvisninger til andre kunstnere, tutorials osv. så er det fint nok. Eller forklaring om, hvorfor man personlig har én eller anden præference, så er det noget man som seer kan anvende til at danne sig sin egen mening og holdning til tingene.
Well, det var lige en personlig præference. Andre har det muligvis på en anden måde.

Blot for eksemplets skyld, så er ham her god (i min optik) https://www.youtube.com/watch?v=WkMwlHD84uE

Og ham her er lidt for meget https://www.youtube.com/watch?v=mH-q6naBcvg
Om end han laver en præsentation med video i starten som anbefales ovenfor - og det virker meget godt, som DennisJensen pointerer.

Og husk at forklare også de små simple detaljer - igen og igen, også dem, der virker uvæsentlige. For nogle måneder siden rendte jeg igennem 18-20 C# tutorials. Og der er godt nok meget at holde styr på, som ny bruger, og husk for guds skyld at holde det på et uteknisk niveau med forklaringerne. Og bestem dig for om du vil anvende danske eller engelske udtryk. Og hvis du bruger engelske (hvilket kan give fin mening - for jeg tror det er fremtiden), så forklar dem lige på dansk.

Nåh ... jeg kommer sikkert på mere ... ;)
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Danske Unity3D Tutorials

Unread post by Code » 27 Apr 2016, 10:09

Instawin wrote:Du har en god forklarende stemme.
Blev ved med altid at eksemplificér de ting du laver. Så brugeren kan relatere sig til, hvilke elementer af spilproduktionen det påvirker.
De fleste, der roder sig ud i det her har antageligvis en forkærlighed for spil, og mange spiloplevelser med i rygsækken. Så derfor er det vigtigt at blive ved med at "tegne mentale billeder" af, hvad de kan ende med at bruge tingene til.

Vær meget opmærksom på, at mennesker lære forskelligt. Generelt taler man om visuelt, auditivt og kinestetisk indlæring (så vidt jeg husker).
Jeg har kun set dit aller første tutorial, hvor der kun er én slide, med 7 punkter på. F.eks. i den, der mener jeg, at du med fordel kan lave et slide til hvert punkt, selvom du kun kort gennemgår dem.
Det vil understøtte flere indlæringsprincipper - også selvom du ikke gå i dybden med det.

Men jeg synes det er fedt, at du har kastet dig ud i det. Jeg forestiller mig, at det er noget der tager væsentlig med tid, forberedelse, komposition, emner, flow, samspil med teknik osv.

Og så lige en personlig præference - Det er fint nok med humor og jokes, men det må ikke overtage lydbilledet. P.t. ser jeg selv en hel del tutorials, fordi jeg har "taget pennen op" efter 10 år med tegnekreativ tørke. Så for lige at komme tilbage i rillen, så ser jeg alverdens tutorials omkring emnets facetter. Men jeg kan ikke udstå, når folk skal tale til deres tegning, synge mens de laver noget, fløjte eller på anden måde forsøge at "underholde" med anekdoter.
Hvis det har relevans for emnet man ser om, relevans i forhold til henvisninger til andre kunstnere, tutorials osv. så er det fint nok. Eller forklaring om, hvorfor man personlig har én eller anden præference, så er det noget man som seer kan anvende til at danne sig sin egen mening og holdning til tingene.
Well, det var lige en personlig præference. Andre har det muligvis på en anden måde.

Blot for eksemplets skyld, så er ham her god (i min optik) https://www.youtube.com/watch?v=WkMwlHD84uE

Og ham her er lidt for meget https://www.youtube.com/watch?v=mH-q6naBcvg
Om end han laver en præsentation med video i starten som anbefales ovenfor - og det virker meget godt, som DennisJensen pointerer.

Og husk at forklare også de små simple detaljer - igen og igen, også dem, der virker uvæsentlige. For nogle måneder siden rendte jeg igennem 18-20 C# tutorials. Og der er godt nok meget at holde styr på, som ny bruger, og husk for guds skyld at holde det på et uteknisk niveau med forklaringerne. Og bestem dig for om du vil anvende danske eller engelske udtryk. Og hvis du bruger engelske (hvilket kan give fin mening - for jeg tror det er fremtiden), så forklar dem lige på dansk.

Nåh ... jeg kommer sikkert på mere ... ;)
Hehe tak. Jeg tror også eksempler undervejs er godt at komme frem med, for ville også gerne undgå at det "bare" var noget man skulle gå igennem (i hvert fald for de grundlæggende programmeringsting).

Jeg tror også godt den første video kunne have været bedre, men jeg ville også undgå at det blev alt for meget forklaring uden at komme i gang med det. Jeg prøver at finde en balance, men feedback er altid nice :)

Ift. humor og jokes så prøver jeg at undgå det når jeg optager videoer. Jeg gør det tit når jeg underviser normalt, men til videoerne vil jeg gerne have pointen frem. Jeg synes nu heller ikke jeg har gjort det i videoerne, så var det fordi du havde set det i en video eller bare forbyggende råd? ;)
Jeg kan godt se hvad du mener med forskellen i de to videoer. Det virker for meget med ham som sidder og nynner etc. imens han gør det. Jeg kan også godt lide den første fordi han er straight to the point. Jeg ved ikke helt om hvad jeg skal synes om videoen i starten og slutningen. Det giver måske lidt mere personlighed over videoen og det er godt med en forklaring i starten, men bliver det ikke for meget til en ~10 min video? Eller er det bare mig? :)

Ift. små simple detaljer, så yes, det har jeg tænkt på at jeg skal blive ved med at gøre i mange mange videoer. Jeg vil ikke gå ud fra at når man har set programmeringstutorialsne at man så bare kan det ;) Jeg synes selv det er træls med unity tutorials på youtube fordi mange bare viser hvad man skal gøre, ikke hvorfor man gør det som man gør. Så kan man lige så godt copy-paste koden.

Jeg ved ikke om det sidste var kritik er nogle bestemte videoer (hvis det er, så sig endelig :D). Når jeg tænker over hvordan jeg forklarer tingene så prøver jeg at fortælle det mindre teknisk, men også gerne lige skrabe overfladen med f.eks. hvis jeg nævner at en variable sidder i hukommelsen (ram) et sted. Eller bør jeg bare fortælle hvordan man bruger håndværket og hvordan det hænger sammen i stedet for at nævne sådan noget?

Jeg tror jeg vil gå med engelsk, de kan lige så godt lære det. Der er nogle ting jeg har oversat til dansk, men mest fordi jeg har taget inspiration fra nemprogrammerings tutorials. Det er svært for der er rigtig mange termer at lære meget hurtigt synes jeg, men jeg må hellere tage dem på engelsk da jeg selv arbejder med det på den måde og så med dansk forklaring.

Men cool, tak for feedbacket :)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Danske Unity3D Tutorials

Unread post by Instawin » 27 Apr 2016, 13:20

Jeg har ikke set andet det første tutorial, så jeg kan nok ikke tillade mig at kalde det feedback/kritik. Men mere forebyggende, og hvad der lige flød op til overfladen, når jeg sad og tænkte over det.
Jeg har tænkt mig at stifte lidt mere bekendtskab med det, for det er et område jeg selv ville have godt af at lære lidt mere af.

Sjovt du skulle nævne nemprogrammering - Det er deres C# tutorials jeg har taget. Og om end jeg lærte meget, og jeg synes gutten som gennemgik dem havde en god tilgang til det. Så begik han, i min verden, to fundamentale fejl:

1) Han sprang rundt i danske og engelske begreber, og nogle gange forklarede han engelske begreber med et helt nyt sæt engelske og/eller danske begreber.
2) I for mange tilfælde antog han (sikkert uden at tænke over det), at der var benævnelser, funktionaliteter eller relationer som seeren kunne drage, på baggrund af det han sagde. Jeg kunne til nøds hænge på, fordi jeg personligt har siddet og rodet en hel del med Excel. Men en seer uden forudgående kendskab er jeg ret sikker på, at han ville miste.

Måske er det bare mig - men det blev bare meget klart for mig, at det er vigtigt hele tiden at holde det på at forståeligt niveau.
Hvis man kan kombinere det med nogle skribleri på skærmen, der viser de mere grafiske repræsentationer til det der sker, så tror jeg det vil være en stor hjælp.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Danske Unity3D Tutorials

Unread post by Code » 27 Apr 2016, 15:50

Instawin wrote:Jeg har ikke set andet det første tutorial, så jeg kan nok ikke tillade mig at kalde det feedback/kritik. Men mere forebyggende, og hvad der lige flød op til overfladen, når jeg sad og tænkte over det.
Jeg har tænkt mig at stifte lidt mere bekendtskab med det, for det er et område jeg selv ville have godt af at lære lidt mere af.

Sjovt du skulle nævne nemprogrammering - Det er deres C# tutorials jeg har taget. Og om end jeg lærte meget, og jeg synes gutten som gennemgik dem havde en god tilgang til det. Så begik han, i min verden, to fundamentale fejl:

1) Han sprang rundt i danske og engelske begreber, og nogle gange forklarede han engelske begreber med et helt nyt sæt engelske og/eller danske begreber.
2) I for mange tilfælde antog han (sikkert uden at tænke over det), at der var benævnelser, funktionaliteter eller relationer som seeren kunne drage, på baggrund af det han sagde. Jeg kunne til nøds hænge på, fordi jeg personligt har siddet og rodet en hel del med Excel. Men en seer uden forudgående kendskab er jeg ret sikker på, at han ville miste.

Måske er det bare mig - men det blev bare meget klart for mig, at det er vigtigt hele tiden at holde det på at forståeligt niveau.
Hvis man kan kombinere det med nogle skribleri på skærmen, der viser de mere grafiske repræsentationer til det der sker, så tror jeg det vil være en stor hjælp.
Grafik er nok også en god idé. Jeg glemmer tit hvor svært jeg havde ved at lære det selv. Dengang kunne jeg også godt lide grafiske eksempler. Det tænker jeg ikke så tit over nu hvor det er forstået xD

Jeg har også tænkt på at lave tutorials hvor spørgsmålet er "hvordan gør jeg lige det?" f.eks. kunne det være at få en bold til at flytte sig rundt eller nogle ting hvor man kan vise tankegangen før man begynder at programmere. Men jeg kommer til at lære mere og mere af det her hen af vejen, så jeg er glad for din info :)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Danske Unity3D Tutorials

Unread post by Instawin » 28 Apr 2016, 09:23

Det er nemlig lige det, der er kunsten i min optik.
Man glemmer hurtigt selv - Mig selv inklusive, hvor vanskeligt man synes visse ting var, når først man har forstået det.

Det betyder, at når man f.eks. har lavet en tutorial om classer, variabler og aritmetiske udtryk, så skal man lige huske, at brugeren altså ikke har arbejdet med det lige så meget, lige så indgående og lige så længe som én selv. Så bare fordi man har vandret igennem et tutorial på 15-20 minutter, så sidder de begreber ikke fast.
Derfor er det vigtigt - tror jeg - at huske at nævne, hvad var det nu en klasse var og kunne. Hvad er en variabel, og hvad kan der egentlig "fyldes ind i den" osv. osv.
Jeg kan ikke huske nok af de C#-tutorials til at komme med bedre eksempler.
Men jeg kan bare huske, at hele det her med set/get var dybt frustrerende, fordi man stadig ikke var fortrolig med alle de begreber, som det indeholdte.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Danske Unity3D Tutorials

Unread post by Code » 01 May 2016, 22:28

Instawin wrote:Det er nemlig lige det, der er kunsten i min optik.
Man glemmer hurtigt selv - Mig selv inklusive, hvor vanskeligt man synes visse ting var, når først man har forstået det.

Det betyder, at når man f.eks. har lavet en tutorial om classer, variabler og aritmetiske udtryk, så skal man lige huske, at brugeren altså ikke har arbejdet med det lige så meget, lige så indgående og lige så længe som én selv. Så bare fordi man har vandret igennem et tutorial på 15-20 minutter, så sidder de begreber ikke fast.
Derfor er det vigtigt - tror jeg - at huske at nævne, hvad var det nu en klasse var og kunne. Hvad er en variabel, og hvad kan der egentlig "fyldes ind i den" osv. osv.
Jeg kan ikke huske nok af de C#-tutorials til at komme med bedre eksempler.
Men jeg kan bare huske, at hele det her med set/get var dybt frustrerende, fordi man stadig ikke var fortrolig med alle de begreber, som det indeholdte.
Lige præcis det med 20 minutters lesson og så ikke at kende begreberne husker jeg hele tiden på igennem det her. Tit har jeg selv stået med det hvor at der forventes at udtrykkene bare sidder fast x) Men det med at gentage begreber (som skaber længere videoer pga. mere fortælling) har jeg planlagt til at gå under alle mine videoer med "begynder" sådan at der er en kategori for hvornår det skal gentages.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Post Reply