Kan man lave spil med 3D printere!?

Erik3dHansen
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 10 Oct 2018, 10:29

Kan man lave spil med 3D printere!?

Unread post by Erik3dHansen » 10 Oct 2018, 11:01

Som verdens teknologi skrider frem og man kigger på spil som Pokemon Go og spil til VR, forestiller jeg mig masser af interessante muligheder i fremtiden. Jeg har fulgt rigtig meget med i 3D print teknologiens fremskridt hvilket er en branche der virker til at have uendelige muligheder, meget af min tid har især gået med at følge DAVINCI - https://www.davinci.dk, som laver en masse spændende arbejde med 3D print. Efter at have set mulighederne med en 3D printer, har jeg længe tænkt på om det kan kombineres med et spil.
Jeg forestiller mig at man printer sin figur ud, som man enten kan styrer via sin mobil telefon eller evt. via PS4 eller en nintendo swift osv. Måske en form for AR kombineret med fjernstyring og 3D print?

Måske fantaserer jeg for meget, men der er mange ting i vores verden, man før har set umuligt!

Skriv gerne din mening på mine ideer!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kan man lave spil med 3D printere!?

Unread post by jonaz.dk » 10 Oct 2018, 23:23

Teknisk set er alt absolut muligt! Og altid et spænende område at udforske brugen og kombinationen af nyere teknologier.
Dog hvis det er noget du har planer om at bliver din levevej. Ville jeg nok stille mig lidt skeptisk for konceptets rentabilitet. Ved ikke om du har flere konkrete tanker. Nu er det meget løst og overfladisk beskrevet.
Som hobby hygge nørdeprojekt.. all good! knock yourself out!

Tænker du man skal både have en 3D printer, spillet. Og elektronikkomponenter for at dit print kan bevæge sig for at hele konceptet virker?
Eller er det et print og assembly man bestiller på forhånd?
Anyhow det lyder som en ekstraordinær høj barrierer for slutbrugerne. Bare på de parametre alene. ;) Meeeeget nørdeniche.

Muligt nøden kan knækkes hvis man rammer et eller andet mere tilgængeligt koncept der kan appellere til fx. Kickstarter brugerne med gadget fascination. But i won't be easy!!

Jeg har nært kendskab til en virksomhed som har fisket lidt i samme vand. Og lad os sige det er ikke noget der bare lige kommer til at ske. Kombinationen af spil, AR, 3D print og elektroniske komponenter. Kan godt løbe op i et forholdsvist stort millionbeløb at få op på et stadie der bare er nogenlunde funktionelt og præsenterbart for yderligere investering. Og teknologien er kun en lille del af konceptet. Og selv når det er oppe at køre er den reelle brugeroplevelse.. underwhealming.
Det er uhyggeligt nemt at blive fanget af drømmen og teknologifascination.

Så med mindre du sidder inde med hulens masse millioner du godt vil brænde af uden tårer. Ville jeg nok lade drømmen forblive drømmen i dette tilfælde.

3D print er tidligere set i forskellige sammenhænge mere som add-on. Hvor man fx. kan få printet og tilsendt en figur fra et spil. Har ikke hørt om det skulle være et kæmpe hit i nogen sammenhæng. Men sikkert en fin lille add-on hvis man allerede har et populært IP.

Fysiske figurer der møder spil er naturligvis set med STOR success i fx. Skylanders og LEGO Dimensions. Men det er lidt noget andet.

Tænker at 3D print af modeller til dit eget brætspil ville give ret meget mening. Der kunne så udvikles en companion-app hvis det gav mening i spilkonceptet.

Post Reply