Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på mystik!

Spoisen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 04 Oct 2012, 20:10

Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på mystik!

Unread post by Spoisen » 11 Apr 2015, 23:46

Image

Hej allesammen!
Vi er et mindre team der er ved at opskalerer produktionen af vores stemningsfyldte spil Aporia.

Aporia er et firstperson adventure game der finder sted i en mørk og tåget skov - glemt af tiden og indhyldet i mystik og overtro.
Som spiller skal du opklare hvem du er, hvor du er, og hvorfor du er der. Dette sker igennem gåder og puzzles imellem gamle efterladte ruiner og overgroet frodig skov mm.
Men spørgsmålet er: er du alene?

Her er en Hurtig Teaser:


Som fremgår af billede og video implementerer vi i CryENGINE, hvilket har givet os gode muligheder for at slave flotte naturlige elementer og områder. Vi håber på at skabe et spil til eftertanke og med gennemført dyb stemning. Spillet bygger i øvrigt på flere års forskning i den akademiske verden hvilket har hjulpet os til at skabe en unik historiefortælling helt uden ord og bogstaver, samt resultater til skabelsen af selve game-playet.

I forbindelse med vores opskalering sigter vi efter at have en spil-bar demo i starten af maj! Vi håber selvfølgelig på en masse dejlig feedback fra brugerne - specielt jer på spiludvikling.dk! :)

Kig gerne forbi vores side for en masse screenshots, nyheder og andet godt:
http://aporiathegame.com

På forhånd tak for interessen!
/Spoisen

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by vonknut » 12 Apr 2015, 19:11

Det ser meget godt ud.

Håber dog at de der "flere års forskning i den akademiske verden" er generel spil-forskning, da det ellers er lidt uheldig for cost-benefit regnskabet, hvis man skal forske mange år, for at lave et klassisk 1. person dystert adventure/mystik spil :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Spoisen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 04 Oct 2012, 20:10

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Spoisen » 13 Apr 2015, 00:21

vonknut wrote:Det ser meget godt ud.

Håber dog at de der "flere års forskning i den akademiske verden" er generel spil-forskning, da det ellers er lidt uheldig for cost-benefit regnskabet, hvis man skal forske mange år, for at lave et klassisk 1. person dystert adventure/mystik spil :)
Hah, ja så ville det have været dyrt! :)
Vi har målrettet forsket i immersion (indlevelse) og historiefortælling i flere år. Dette har vi testet på og udviklet i samarbejde med akademikere inden i branchen. Forskningen var dog "blot" forskning. Det kom der nogle kandidatgrader ud af, samt rejser til konferencer både i danmark og udlandet.
Da forskningen var forbi blev vi enige om at putte den til god brug, og lave det spil vi altid gerne selv har ville spille. Aporia!
Altså, har forskningen ikke været for at lave spillet direkte. Den idé blev først realiseret efterfølgende :)


(Mandatory promo-pic per post:)
Image

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by spa » 13 Apr 2015, 00:24

Fint arbejde og interessant med et dansk indspark i genren. Jeg går udfra der er tale om en evt. steam title?

Der er ret tydeligt at i gerne vil gøre spillet meget mystisk, men det er lidt som om der mangler en indgangsvinkel på det andet end at det er mørkt og man er i en skov. Jeg forstår udemærket hvis jeres rationale er at i vil holde kortene tæt inde på kroppen da der i sagens natur er tale om et mysterie og en teaser, men jeg mangler lidt en grund til at ville vide mere. Er der parallelle dimensioner opstået af nazi experiementer?, Havde min bedstefar first contact? Har jeg en ulvehånd der kan tale med de døde? You get the point ;) Noget der giver det flavour og identitet andet end bare "mystisk!"

men uanset det har jeg da en ren professionel interesse i at vide mere om jeres akademiske indgangsvinkel :)

held og lykke!
::Søren P Andersen
::Showcase

Spoisen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 04 Oct 2012, 20:10

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Spoisen » 14 Apr 2015, 21:49

Trenox wrote:Fint arbejde og interessant med et dansk indspark i genren. Jeg går udfra der er tale om en evt. steam title?

Der er ret tydeligt at i gerne vil gøre spillet meget mystisk, men det er lidt som om der mangler en indgangsvinkel på det andet end at det er mørkt og man er i en skov. Jeg forstår udemærket hvis jeres rationale er at i vil holde kortene tæt inde på kroppen da der i sagens natur er tale om et mysterie og en teaser, men jeg mangler lidt en grund til at ville vide mere. Er der parallelle dimensioner opstået af nazi experiementer?, Havde min bedstefar first contact? Har jeg en ulvehånd der kan tale med de døde? You get the point ;) Noget der giver det flavour og identitet andet end bare "mystisk!"

men uanset det har jeg da en ren professionel interesse i at vide mere om jeres akademiske indgangsvinkel :)

held og lykke!
Yes, hvad der er unikt ved Aporia antager jeg du mener? Eller også er vi måske bare lidt for nærige med info om spillet. :)
Du har helt ret at vi holder kortene tæt. Hele spillet handler om opklaring, og der er ikke meget jeg kan sige uden at det spoiler hvad spillet går ud på.

Hvad jeg kan sige er at vi fortæller spillets historie helt uden ord eller bogstaver. Altså, ingen dialog eller skrift af nogen form. Her er vi selvfølgelig ikke de første - mange team'ets favorit-spil gør det samme, og det har en helt speciel effekt.
Såfrem spillerens fantasi er god nok kan historien tolkes på mange måder - og det bliver der designet imod. Det er lige før dine fantasifulde forslag også vil passe ind i historien, men det kræver måske en mere end gennemsnitlig stor fantasi at få "ulvehånden der kan tale med de døde" til at passe ind i hele spillet ;)

Dette kommer af vores undersøgelser i 'environmental storytelling', og vores forsøg med 'emergent narratives' i singleplayer.
Jeg er ikke sikker på at dette er det rette forum til akademia, så jeg vil i stedet hurtigt linke til et par af vores artikler hvis interessen skulle forblive:
1) http://link.springer.com/chapter/10.100 ... -34851-8_4
2) http://link.springer.com/chapter/10.100 ... -34851-8_9
3) http://link.springer.com/chapter/10.100 ... -02756-2_7

Men ja, altså er vores spil en stor omgang hemmeligheder. Både nu før udgivelse, og inde i selve spillet.
Med det vi har i værk håber vi dog på at kunne vise en mere klar identitet i vores kommende offentliggørelser. Vi sætter i hvert fald stor pris på al input! :)

Mandatory Promo Pic2:
Image

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by spa » 15 Apr 2015, 00:52

Jeg er stor fan af environmental storytelling som metode. Der er ikke nok spil der tog teten op efter Portal og Dear Esther gjorde det ikke godt nok IMO. Emergent narratives lyder tilgengæld meget ambitiøst :) især hvis i ikke vil benytte dialog(Ken Levines narrative LEGOs?)

Mit råd vil være at formulere en præmis som lige akkurat fortæller nok til at man bliver interesseret i spillet uden at det fortæller selve historien eller giver noget væk.
Det var lidt det jeg manglede udfra jeres teaser. Men godt at i er opmærksomme på det.
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
Morten Brunbjerg
Level 4 - Newbie
Posts: 40
Joined: 04 Aug 2011, 13:12
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Morten Brunbjerg » 15 Apr 2015, 11:18

Det lyder fedt og ser stemningsfyldt ud. Jeg ville gerne spille det ud fra den trailer jeg har set. Prisen ville dog også spille ind. Historiefortælling uden dialog er svært, men når det lykkes er det voldsomt effektivt. Brothers: A Tale of Two Sons gjorde det næsten. Sig til hvis I skal bruge noget assistance på den front i øvrigt.

Ser fedt ud. Hel dog lykke.

- Morten Brunbjerg
Game writer
http://mortenbrunbjerg.dk

Squall_dk
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 02 Jun 2014, 13:24

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Squall_dk » 24 Jul 2015, 12:52

Ladies and Gentlemen

We are very happy and proud to announce that the Alpha version of Aporia is finally done and out!

We would like to thank everyone who has been in the process of the making and all those awesome people who has backed up the project and seen potential in the game is it has progressed since September 2014, thanks a lot!

Go grab your very own copy here: http://www.moddb.com/games/aporia-uncov ... /downloads
Windows or antivirus might block the file because its an .exe, but allow it, its quite safe wink emoticon
The game is graphically heavy and it will require a decent graphics card. We have not yet made the exact requirements, but you should be able to run it on a standard gaming desktop, not older than three years old (around HD7850 or GTX 470 and above). To run it smoothly, we recommend having a GTX 960 or a Radeon R9 290 or higher.

Since it is an early alpha version, there will be some bugs, frame-drops and inconsistencies, so please report to us if you find any, and let us hear general feedback of your game experience. Then you can help us improve the game greatly smile emoticon
Remember, the alpha version of Aporia will be a hard game to complete. Don’t expect to complete it the first time you play. Use your mind and have patience smile emoticon If you are having trouble memorizing the controls during the game, go check them out in settings.

If you want to know more about our game, please visit our website for more information http://www.Aporiathegame.com

Squall_dk
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 02 Jun 2014, 13:24

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Squall_dk » 22 Oct 2015, 11:34

The brand new Gameplay trailer from the alpha version, with customized music - check it out here

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Instawin » 28 Oct 2015, 09:36

Det ser stadig fedt ud! Godt arbejde!
Det virker også dragende, men det er korrekt som ovenfor - Man mangler lige den hook, der skal forklare, hvorfor man drysser rundt ude i den skov der ... Men det er ser absolut fedt ud! Og stemningen virker bestemt også til at være på plads!
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Squall_dk
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 02 Jun 2014, 13:24

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Squall_dk » 22 Aug 2016, 12:44

Så er der ny teaser for alpha versionen af Aporia, som vi lige nu, arbejder på at færdiggøre!

enjoy :)


ChristianLH
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 25 Nov 2014, 23:21

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by ChristianLH » 25 Aug 2016, 12:16

Det ser virkelig ud til at der er sket meget fra første teaser til den her! Meget mere gameplay.. Selvom det ikke er helt tydeligt hvad man skal i spillet synes jeg stadig det ser meget mere interessant ud.

Lige angående klipningen i teaseren irriterer det mig lidt at klippene har samme længde og nogle gange cutter steder hvor det virker lidt random og man gerne vil se mere.
Det har selvfølgelig ikke noget med selve spillet at gøre, men det er stadig en stor del af hvordan det bliver præsenteret :)

Glæder mig til at se mere :)

Squall_dk
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 02 Jun 2014, 13:24

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Squall_dk » 30 Aug 2016, 15:57

Hej folkens!

Vi har hårdt brug for jeres hjælp! for at vi kan realisere vores drøm og færdiggøre Aporia, har vi brug for støtte. Vi er pt. med i en afstemning på Crytek's hjemmeside! hvor vi kan gå videre hvis vi har nok likes. Lige nu, ser det lidt stramt ud, da andre projekter haler ind på os!

Derfor vil det betyde utroligt meget for mig hvis i bruger 2 minutter af jeres tid på at oprette en bruger og stemme på vores spil, ved at give det et "like" - Det ville være en fantastisk støtte!

https://www.cryengine.com/development-f ... cts/aporia


Image

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Gorm » 30 Aug 2016, 20:29

Stemt! :)

Det ser meget atmosfærisk ud, men som andre her også har sagt, ville det være interessant at se lidt mere gameplay eller historie.

Omkring looket, så er det jo et flot lys, med nogle gode texturer og modeller, men det er også et look som ligner det fra mange andre AA(A) spil.
Det er ikke nemt for folk at genkende at det er Aporia ud fra et enkelt screenshot, eller 5 sekunders video. Bare lidt venlig kritik :)

Squall_dk
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 02 Jun 2014, 13:24

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Squall_dk » 08 Jun 2017, 17:18

Hermed seneste trailer fra Aporia som snart er ved at være på trapperne på Steam http://store.steampowered.com/app/57313 ... he_Valley/
Så skynd jer ind og pre-order hvis det er noget for jer :)
Tjek traileren ud her:


User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by jonaz.dk » 08 Jun 2017, 23:11

Fixede lige youtube embedding. :)

Det er super flot arbejde! Håber det bliver godt. Alt muligt held og lykke med projektet. :D
Hvor stort er holdet nu om dage?

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by ZeroHero » 09 Jun 2017, 08:23

Flot flot grafik!

Held og lykke med det.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Aporia - Et firstperson adventure game med fokus på myst

Unread post by Zee » 11 Jun 2017, 22:44

Slet ikke min type spil, men det ser flot ud, håber I får nogle gode salgstal!
Fik mig til at tænke på "Myst", det er godt nok mange år siden man spillede det.

Game/level-design mæssigt ser det ud til at kræve en del arbejde pr. spilbar time. Er spændt på hvad gennemførselstiden er. Hvis folk klarer det på 2-3 timer føler de nok ikke de får nok for pengene - ja man forventer noget mere af et spil end en biograf-film :)
Spillets natur betyder jo nok 0% replayability, så det er nok noget af det de første reviews vil kommentere på.

Post Reply