Hvordan etablerer man sig som spiludvikler

User avatar
Oliven82
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 20 Oct 2017, 19:54
Contact:

Hvordan etablerer man sig som spiludvikler

Unread post by Oliven82 » 20 Oct 2017, 20:05

Davs folkens
Jeg er en moden fyr som har en stærk interesse for digitale spil og spiludvikling. Jeg har over en lang årrække været interesseret i at uddanne mig som grafiker.
Hvis alt går vel, kan jeg se frem til (trods min alder) en lang årrække med uddannelse i det kreative felt. Derfor har jeg dette spørgsmål på hjerne:
Hvor mange penge er et godt grundlag at skrabe sammen over en lang årrække, hvis man gerne vil skabe sit eget spiludviklingsfirma?
Er det mon bedst at slå sine penge sammen med en partner eller to?

De bedste hilsner fra
Oliven82

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Hvordan etablerer man sig som spiludvikler

Unread post by vonknut » 22 Oct 2017, 18:52

2-4 partnere er rimeligt godt til startups.
Helst forskellige professioner, så man har kerne teamet dækket (e.g. grafiker/3D + programmering + game og level design + business/projektstyring/administration).

Ift. at skyde penge i noget, så start med at teste holdet ud uden økonomisk risiko.
F.eks. på gamejams eller fritids projekter.
Så når samarbejds potentialet er testet, kan man starte op.

Når man så starter op, skal man typisk minimum have 3-4 måneder for at lave noget som helst (f.eks. et stramt designet mobilspil).
og 3-4 personer * 4 mandemåneder er så minimums beløbet man skal have skrabet sammen.
-men hvis alle er partnere, kan man jo gøre det for mindre end end fuld løn (da man har medejerskab etc).

Eller sagt på en anden måde - hvis du kan teste et hold hvor de primære opgaver er dækket.
Og alle på holdet er partnere.
Så kan du "klare dig med" et beløb der dækker hvad du selv skal bruge for at overleve i 3-4 måneder.

Og da de penge ikke nødvendigvist behøver at blive skudt ind i firmaet først, så kan beløbet være "netto" (hvis du typisk skal bruge 10k efter skat på at overleve, så skal du med andre ord have gemt 4*10k, før du starter op).

For at være på den sikre side, vil man dog normalt sige 1 år fra opstart til evt. revenue måske begynder at komme ind.
Så det er så 12*"something".

Men der er mange variable, som kan give mange forskellige udgaver, f.eks. ift. omkostnings niveauer, scope, supplerende finansiering (DFI/rig onkel) etc.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Hvordan etablerer man sig som spiludvikler

Unread post by jonaz.dk » 22 Oct 2017, 21:24

Jeps gode indspark fra Vonknut.

Jeg vil dog lige kaste lidt generel pessimisme/realisme efter dig. I absolut bedste mening. :D

Som >udgangspunkt< er det FULDSTÆNDIGT VANVITTIGT! at ville starte en spilvirksomhed op. Konkurrencen er sindsyg hård på næsten alle gængse platforme.
Fra mobil til Steam skal du kæmpe med en overflod af månedlige releases. Konsollerne er noget mindre saturated. Men der er også strammere gatekeeping at bokse med.

I tilfældet af at du er et supertalent eller ultra heldig. Og har en god portion risikovillig kapital. Du med alt sandsynlighed vil miste. Og at du på INGEN måde kan se dig selv lave andet end spil. Så spring ud i det og giv den gas! :)
Hvis man ikke prøver. Sker der selvfølgelig ingenting. Men vær 100% afklaret med at det meget sandsynligt bliver en fuser.

Ellers ville jeg tage ambitionen op til kraftig genovervejelse.

User avatar
Oliven82
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 20 Oct 2017, 19:54
Contact:

Re: Hvordan etablerer man sig som spiludvikler

Unread post by Oliven82 » 22 Oct 2017, 23:25

Tak for jeres input folkens.
Det er altid rart at få noget positivt "feedback" samt en risikovurdering af mine planer :)

Jeg regner med at forsørge mig selv og mine nærmeste som mediegrafiker, multimediedesigner og spiludvikler. Det må da forhåbentligt kunne lade sig gøre :)

Desuden så mener jeg at STEAM ikke er vejen fremad. Spillende derinde drukner i ensartethed og ringe kvalitet.
Ordentlig markedsføring (TV-tid, klummeplads i expressen etc.) er en bedre måde at lancere sit spil. Desuden skal der lægges en betydelig mængde kvalitative krafter, i det grafiske såvel som tekniske arbejde, så det kan skille sig ud og skabe afkast. Det er de overvejelser jeg har gjort mig.

Lige et par spørgsmål til her på faldrebet:
Hvor lang tids ansættelse plejer en grafiker at have, på en større spilproduktion? Er fastansættelse og økonomisk stabilitet en almindelig ting i branchen?

Det er altid en fornøjelse at snakke om spil. Super fedt "site" i har i øvrgt.
De bedste hilsener fra
Oliven82

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Hvordan etablerer man sig som spiludvikler

Unread post by jonaz.dk » 23 Oct 2017, 13:30

:) tak tak

Fastansættelser og en rimelig grad af økonomisk stabilitet findes helt sikkert for en lille håndfuld af virksomheder. Dem der har været heldige/dygtige nok til at skabe et solidt fundament.
Jo mindre og jo mere økonomisk sårbare virksomhederne er. Jo mere bevæger vi os over i tidsbegrænsede ansættelser. Udpræget brug af praktikanter osv. Det er helt naturlige økonomiske og menneskelige forhold der er gældende.

Der er selvfølgelig brede gradienter der overlapper. Og virksomheder i mellemkategorien kan man finde en blanding af kontrakt og fastansættelser. Men det er ikke forbi en fastansættelse nødvendigvis er så såre sikre. Små 3 måneders opsigelse og det kan hurtigt være slut.
Har observeret meget kreative kontraktforhold i mellemkategorien også.

Der er også set eksempler på folk der går halve og hele år opsagt med løn og fri til at lave hvad de vil. Men det er særtilfælde. Fx. da PressPlay lukkede som var ejede af Microsoft. Fik de ansatte super fine vilkår har jeg indtryk af.

Post Reply