Pil på Perlejagt!

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Pil på Perlejagt!

Unread post by Vanulla_Ace » 20 Sep 2010, 01:09

Well - Jeg har nu haft den ære at udgive min første kommercielle spilproduktion. På vanvittig presset tidsplan, og bestemt ikke noget hverken jeg eller grafikeren bliver rige af - overhovedet! Men det er nu alligevel en ret fed fornemmelse, at få betaling for at lave det man virkelig holder af. :D

Så - without further ado: Her er Pil på Perlejagt. Det er udviklet til De Grønne Pigespejdere, som en del af et fantasi/aktivitets-løb for 7-9 årige. Meningen er, at aktiviteten skal have en form for online tilstedeværelse, udover selve den fysiske aktivitet. Og det er altså det formål som spillet her skal opfylde.

Jeg kunne komme med 1000 undskyldninger om tidsplaner og økonomi, men jeg vil heller have folks uforbeholdne mening om spillet :)

Image
Image

Spillet kan hentes her http://dl.dropbox.com/u/4359646/Perlejagt.exe

Og så vil jeg også gerne høre, om der er andre der har erfaringer med at køre spiludvikling i 2-3-mands grupper med relativt kort tidshorisont?. Vi prøvede at køre det som Scrum, men det kom aldrig rigtig op og flyve synes jeg, så jeg vil meget gerne høre, hvordan andre har gjort.
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Pil på Perlejagt!

Unread post by Pelle K » 20 Sep 2010, 10:08

Hey Vanulla

Tillykke med release. Det er den fedeste fornemmelse første gang man sender noget på markedet.

Ville ønske jeg kunne prøve det på min mac :)

Jeg arbejder sjældent med mere end 2-3 mand på vores opgaver, og det er sjældent vi anvender agile metoder
til vores projekter. Det er dog oftest betinget i, at man dårligt har tid til at samle teamet og lave sprints. På de mindre projekter
kan det også være svært at få et ordentligt udbytte fordi scope og design som regel er fastlagt. Scrum fungerer bedre, når
slutproduktet er en lidt mere tåget størrelse.

Når du laver projekter med små budgetter, så er det også træls, at skulle bruge en masse tid på at følge scrum. Det er generelt
lettere bare at aftale "on the fly". Jeg vil dog nævne, at vi har indkøbt en whiteboard tavle, og nok begynder på sprints snart,
da flere af vore projekter nu varer over 2 måneder. Det sværeste er dog, at få kunden med på den idé. De fleste vi arbejder sammen
med er traditionelle vandfaldstilhængere, og vil hellere have et fastlåst budget.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Pil på Perlejagt!

Unread post by vonknut » 20 Sep 2010, 11:39

Fuldstændigt enig og man kan tilføje at:

SCRUM er nok udviklet af og med større "strukturer for øje" end 2-5 mand, der sidder og ping-ponger sammen i forvejen.
-så uden at være den store scrum-master, så antager jeg at det kan give udbytte i store virksomheder (IOI o.l.), mens det måske er overkill i mange andre sammenhænge.

Men er der nogle virksomheder derude, i 5-15 personers størrelsen, der har praktiske erfaringer med SCRUM e.l.?


Og ja, man kan glemme alt om at få kunder med på en SCRUM tilgang, hvis det betyder større budgetter.
-til gengæld elsker de den del af SCRUM, der handler om at kommer med nye features og rettelser, on-the-fly, så længe det ikke koster mere :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Pil på Perlejagt!

Unread post by simonmoeller » 20 Sep 2010, 13:09

Hos Kiloo møder vi udfordringer ved at tale sammen, primært ;)

Fusager
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 30 Jun 2009, 21:24
Location: Copenhagen

Re: Pil på Perlejagt!

Unread post by Fusager » 20 Sep 2010, 17:24

Scrum kan bruges i alle dele af produktionen, selv i pre-produktionen. Det vigtigste er at man får opbygget en ordentlig backlog med alle de opgaver der skal laves til hver del af projektet. Man skal allokere nok tid til at lave en ordentlig plan med tidsestimeringer af hver enkelt opgave, her kan poker-planning hjælpe til at komme tæt på realistisk estimat. Alle opgaver prioriteres derefter i hver genre, som derefter splittes ud i sprints.
Ved hver scrum team der bliver etableret må der ikke være meget mere end 8 personer på en sprint, hvis der er flere personer burde man kunne spitte op i 2 teams.

Hvis man få etableret en ordentlig plan før sprints går i gang er der større sandsynlighed for at lykkes til den planlagte tid og derved skulle budgetterne ikke blive større :)

Daniel Andersen
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 02 Apr 2008, 11:08

Re: Pil på Perlejagt!

Unread post by Daniel Andersen » 21 Sep 2010, 10:08

Scrum har fordele og ulemper. Man skal ikke køre Scrum bare for at køre Scrum og fordi det er oppe i tiden.

En variation, som jeg synes virker rigtig godt, er Scrum-ban (http://en.wikipedia.org/wiki/Scrum_%28d ... #Scrum-ban). Den virker lidt mindre rigid og man får et pænt flow i udviklingsprocessen.

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Pil på Perlejagt!

Unread post by Anders Højsted » 21 Sep 2010, 11:31

Fusager wrote:Scrum kan bruges i alle dele af produktionen, selv i pre-produktionen. Det vigtigste er at man får opbygget en ordentlig backlog med alle de opgaver der skal laves til hver del af projektet. Man skal allokere nok tid til at lave en ordentlig plan med tidsestimeringer af hver enkelt opgave, her kan poker-planning hjælpe til at komme tæt på realistisk estimat. Alle opgaver prioriteres derefter i hver genre, som derefter splittes ud i sprints.
Ved hver scrum team der bliver etableret må der ikke være meget mere end 8 personer på en sprint, hvis der er flere personer burde man kunne spitte op i 2 teams.

Hvis man få etableret en ordentlig plan før sprints går i gang er der større sandsynlighed for at lykkes til den planlagte tid og derved skulle budgetterne ikke blive større :)
Hvad er poker-planning?

A.

christa
Level 6 - Apprentice
Posts: 62
Joined: 08 Jan 2010, 11:52
Location: Copenhagen

Re: Pil på Perlejagt!

Unread post by christa » 21 Sep 2010, 14:42

Poker planning er en måde at estimere tasks på http://www.crisp.se/planningpoker

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: Pil på Perlejagt!

Unread post by Vanulla_Ace » 22 Sep 2010, 23:08

Ja, beklager det med Mac-kompabiliteten. Men sådan går det når budgettet ikke rækker til at hyre en koder udefra, så undertegnede selv må bokse i tangenterne :) .

Men tak for den megen feedback omkring arbejdsmetoder. Især det der med SCRUM-poker er en ret smart idé, idet netop estimeringen af arbejdsopgavernes omfang har været et problem.
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Pil på Perlejagt!

Unread post by Zidora » 24 Sep 2010, 00:29

Hey, tillykke.

Et hardcore stealth-spil med edderkopper og i pigespejderregi er ret originalt :). Grundmekanikken med edderkoppernes field of vision er meget intuitiv og fungerer godt og det er klart hvornår man er opdaget og hvornår de mister en af syne. I det hele taget hyggede jeg mig rimelig meget med at luske rundt. Og grafikken og de små cutscenes er meget søde og quirky.
Lidt ærgeligt at spilkarakteren går i hak når man går ind i ting. Går ud fra at det er noget gamemakerhalløj.
Savner lidt at man ikke får en score af en slags til sidst. Måske alt efter hvor lang tid man har brugt?
Kunne også være fedt hvis man kunne starte en bane med tilfældigt placerede perler for at få lidt replayability.

Fusager
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 30 Jun 2009, 21:24
Location: Copenhagen

Re: Pil på Perlejagt!

Unread post by Fusager » 25 Sep 2010, 15:17

@ Daniel Andersen, har du prøvet scrum-ban på et spil projekt ? Kan du fortælle om din erfaring med det?

På forhånd tak
Frederik

Post Reply