Verdens mest enkle strategi spil

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Henrik LSP » 05 Jun 2011, 16:23

http://www.henriklsp.dk/Mobilization/Mobilization.html

Jeg er netop blevet færdig med mit hobby projekt. Og her er så resultatet.
Ideen var at se, hvor meget man kan koge strategi genren ned til og stadig have et spil med mere strategisk dybde, end man lige bemærker ved første gennemspilning. Spillet skulle gerne være rimeligt selvforklarende, så jeg vil ikke beskrive reglerne her. Det eneste man skal gøre, er at trykke på 1 knap (mellemrum).

Jeg vil meget gerne have feedback på det.
Det er jo lidt af et eksperiment, så jeg vil især meget gerne høre, om folk kan se de strategiske elementer i spillet? Er der nogen, der med succes kan lægge en langsigtet plan eller tilpasse deres taktikker undervejs? Eller får man lige så meget ud af at trykke tilfældigt på mellemrumstasten?

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Tabu » 05 Jun 2011, 20:42

Det er fandeme svedigt... Multiplayer snart?

User avatar
BubbleWrapBoy
Level 8 - Summoner
Posts: 81
Joined: 26 Nov 2010, 12:44

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by BubbleWrapBoy » 06 Jun 2011, 05:15

Hey. Det er jo Total War: The beginning :lol:

Jeg spillede de 4 gange og tabte kun det første. Mest pga jeg ikke fik med at det var mellemrumstasten. Efter det fandt jeg da hurtigt ud af, det gælder om at skifte så få gange som muligt. Altså udtømme resurserne på én før man skifter og håbe de erobrer nok byer til at speede resurse-tilgangen op. Så var det sådan set ligegyldig hvad fjenden lavede af units.
Men fed idé. Håber du arbejder videre med den :)

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Christen » 06 Jun 2011, 08:27

sjovt.

Ens mænd roder godt nok meget rundt. Løber den ene og anden vej, og til tider hænger fast i skoven. Det tager også ret lang tid før de angriber fjendens slot, selv om alt andet er erobret og slået ihjel. De løber bare lidt frem og tilbage mellem de andre byer man har taget, også selv om man har tropper der.


Spoiler alert:

Strategi delen blev opfattet som at det gør en forskel om man trykker space. Der synes jeg der var en fordel at lave en masse kavaleri til at starte med så man fik indtaget så hurtigt som muligt og slået fiendens tropper ihjel hurtigt så man har flere tropper ude end ham. Senere måske katapulter til at indtage hans by, men jeg ved ikke om det er bedre end de andre tropper. Jeg syntes bare at kavaleriet ikke rigtigt virket. Jeg lærte det ved at jeg fik styg af compen første gang da han gjorde det.

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Pelding » 06 Jun 2011, 12:01

God ide, håber du går videre med det og får det finpudset, det er et sjovt koncept

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Henrik LSP » 07 Jun 2011, 22:19

Tabu wrote:Det er fandeme svedigt... Multiplayer snart?
Mange tak!
Multiplayer er jo oplagt, og jeg har også overvejet det. Men det bringer bare spillet op i en hel anden skala - til at begynde med kræver det en stor gruppe faste spillere, så der er nogen at spille mod, og nætværksprogrammering kræver en del tid. Så jeg har desværre ikke de nødvendige ressourcer til at lave multiplayer på hobbyplan.
BubbleWrapBoy wrote: Jeg spillede de 4 gange og tabte kun det første. Mest pga jeg ikke fik med at det var mellemrumstasten. Efter det fandt jeg da hurtigt ud af, det gælder om at skifte så få gange som muligt. Altså udtømme resurserne på én før man skifter og håbe de erobrer nok byer til at speede resurse-tilgangen op. Så var det sådan set ligegyldig hvad fjenden lavede af units.
Det var hurtigt regnet ud. Ja, ren produktionsoptimering er en fornuftig strategi. Det er også den strategi AI modstanderen bruger. Den gør det dog ikke helt perfekt. Jeg arbejder på at forbedre den, så den giver lidt mere modstand.
Christen wrote:Ens mænd roder godt nok meget rundt. Løber den ene og anden vej, og til tider hænger fast i skoven.
Tak. Det er noteret. Jeg vil tweake dem lidt, så de ikke ombestemmer sig helt så tit.
Christen wrote:Det tager også ret lang tid før de angriber fjendens slot, selv om alt andet er erobret og slået ihjel. De løber bare lidt frem og tilbage mellem de andre byer man har taget, også selv om man har tropper der.
...
Senere måske katapulter til at indtage hans by, men jeg ved ikke om det er bedre end de andre tropper. Jeg syntes bare at kavaleriet ikke rigtigt virket. Jeg lærte det ved at jeg fik styg af compen første gang da han gjorde det.
Ja, kavaleri er ret dårlige til at angribe borge. Infanteri er heller ikke så gode. Det kan forklare hvorfor de tøver med at angribe. Hellere nøle end at begå masse-selvmord og forære en ellers sikker sejr væk. Katapulter negerer forsvars-bonusen på borg og byer, så de har en klar fordel.

Som et kuriosum kan jeg nævne, at enhedernes opførsel blev udviklet ved at lade dem spille mod hinanden nogle millioner gange og beholde dem, der vandt. Så hvis de gør noget, der virker sært, er det (for det meste) fordi det virker.
Pelding wrote:God ide, håber du går videre med det og får det finpudset, det er et sjovt koncept
En opdatering er på vej.

User avatar
BubbleWrapBoy
Level 8 - Summoner
Posts: 81
Joined: 26 Nov 2010, 12:44

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by BubbleWrapBoy » 08 Jun 2011, 05:42

Ang. de stats til sidst: Synes aldrig jeg kommer over 75% produktions effektivitet. Det til trods for den kører hele tiden ;) Jeg går ud fra, den trækker omlægnings-tiden fra?
Battle-stats er da meget sjov, men fuldstændig ubrugelig, eftersom man ikke har indflydelse på kampene.

Et lille forslag, hvis den ikke allerede gør det, kunne være at arméerne genopbygger sig selv, i det tidsrum de er i en erobret by. Måske lidt for meget Total War, I know :lol:

Et andet kunne være at, hvis man venter med at bygge en armé til hoved-ressourcen rammer toppen, så bliver den en elite-unit. Det ville sætte én i mere dilemma. Mange almindelige eller få seje??

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Tabu » 10 Jun 2011, 23:47

Henrik LSP wrote:
Tabu wrote:Det er fandeme svedigt... Multiplayer snart?
Mange tak!
Multiplayer er jo oplagt, og jeg har også overvejet det. Men det bringer bare spillet op i en hel anden skala - til at begynde med kræver det en stor gruppe faste spillere, så der er nogen at spille mod, og nætværksprogrammering kræver en del tid. Så jeg har desværre ikke de nødvendige ressourcer til at lave multiplayer på hobbyplan.
Jeg tror ikke "hot seat" ville skade heller, der behøver du ikke at lave nogen som helst netværkskode :)

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Henrik LSP » 21 Jun 2011, 21:28

Så har jeg lagt en ny patch op:
- Forbedret modstander AI. Den vil nu aktivt prøve at producere den bedste enhed for at modsvare dine, samtidig med at den prøver at optimere sin egen produktion. Det vil være svært at vinde alene ved at optimere sin produktion.
- Ens egne enheder er mindre tilbøjelige til at rode rundt og ombestemme sig hele tiden.
- Enheder vil nu foretage mere koordinerede angreb på fjendens borg. De vil ikke vente længe med at angribe, når alt andet er taget, og de vil heller ikke foretage håbløse selvmordsangreb alene. Når de er tilstrækkelig mange, samler de sig og angriber.
- Diverse justeringer og bug fixes


******** WARNING: Spoiler *********
Der er grundlæggende tre strategier, man kan forfølge:
- Produktionsoptimering: For at producere flest mulig enheder, gælder det om at bruge så lidt tid som muligt på at skifte mellem dem. I slutningen af spillet viser "Production Efficiency" hvor stor en del af tiden, du har brugt på at producere noget. Den optimale produktion fås ved at udtømme en resource og derefter skifte til den type enhed, som bruger de resourcer, som man dels har flest af og dels producerer mest af. Resourcer produceres i byer, og du kan se på bygningerne, hvilke der produceres i hver by.
- Sten/saks/papir: Hver type enhed har en fordel mod en anden type. Hvis du kan producere den ene, mens modstanderen producerer den anden, har du en klar fordel. Den store udfordring består i at forudse, hvilke enheder modstanderen skal til at producere. Det kræver, at man er opmærksom på, hvilke resourcer han producerer, og hvilke han har opbrugt. Det er også værd at bemærke, at kavaleri pga. deres hastighed er bedre til at fjerne katapulter, end de andre enheder er til at fjerne deres modpart. Man bør derfor være mere forsigtig med at producere katapulter end de andre enheder. I slutningen af spillet viser "Unit Type Advantage" i hvor stor en procentdel af kampene du havde fordelen (dette er omdøbt fra "Combat Efficiency")
- Angreb/forsvar: Infanteri får en stor bonus, når de forsvarer en by eller borg. De bruger derfor det meste af tiden på netop dette. Katapulter er rene angrebsmaskiner. De er gode til at indtage byer og borge, dels fordi de annullerer forsvars bonusen, og dels fordi de har en fordel mod infanteri, som plejer at forsvare dem. Kavaleri er ret dårlige til både angreb og forsvar af byer. De går derfor som regel efter at angribe fjenden i felten og katapulter i særdeleshed. Pga. deres høje hastighed er de også gode til at indtage uforsvarede byer og er derfor ret gode i starten af spillet.

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Christen » 22 Jun 2011, 07:50

meget fedt

Man kan godt se at maskinen er blevet bedre.

AIen er dog ikke for klog når den møder vand. Jeg så også en gå meget langsomt over vandet. Men for det meste roder de rundt i kanten af vandet, som de går en pixel ud og en ind og derved går meget langsomt rundt istedet for at tage en større bue og gå hurtigere.

Der er også en del tilfældighed hvordan det går med ens tropper. Har set at nogle gange har jeg tre kavaleri på vej mod en infanteri, den første rammer, de andre to går en anden vej eller forbi. Lidt irriterende at man taber fordi ens troppe AI gør dumme ting. Eller man har i alt flere tropper på kortet, men de fleste vælger at få til en by på den anden side af kortet. Nogle få bliver ved borgen og midt byerne og bliver dræbt af fjenden. Når dem som gik langt væk vender tilbage er de fleste byer taget og maskinen har lavet flere tropper.

Måske skal AIen tjekke tropperne imellem. Der er ikke en grund til flere tropper går mod samme by hvis der ikke er fjender. Hvis man går mod fjender er det godt at have flere tropper med sig. Tropperne skal holde sig til de nære byer og til din base før de tager dem langt væk. Hvis tropperne er i undertal så skal de hoppe ind i byerne og forsvare.

Tomler op og alt det der. :)

User avatar
BubbleWrapBoy
Level 8 - Summoner
Posts: 81
Joined: 26 Nov 2010, 12:44

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by BubbleWrapBoy » 23 Jun 2011, 19:38

Hvad Christen sagde...

Synes osse AIs kavaleri virker markant stærkere end alt andet. En af dem tog 2 af mine og en infanteri. En anden gang tog en af dem 2 katapult og en kavaleri. Generelt tager de mindst 2 units med sig før de selv dør. Det er svært at gøre noget ved, når ens eget kavaleri bare synes at være som før. Tilfældigheder, måske...
Har vundet 1 ud af 4 og jeg aner ikke hvad jeg gjorde andeledes, da jeg vandt.
Det er svært at fastholde interessen, når det er tilfældigheder der afgør slaget. Vel og mærke, mest til AIens fordel. Så var det sjovere før, når det var til ens egen :)

Ole Teglbjærg
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 14 Aug 2008, 11:51

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Ole Teglbjærg » 24 Jun 2011, 09:19

Synes også det er blevet ret svært...
Da jeg spillede det kom jeg til at tænke på Swords & Soldiers http://www.swordsandsoldiers.com fra Hollandske Ronimo. De kalder det et 2D sidescrolling RTS - Det er lige et hak mere avanceret, men ikke meget - til gengæld er balancen lige i øjet og grundmekanikken den samme.

User avatar
BubbleWrapBoy
Level 8 - Summoner
Posts: 81
Joined: 26 Nov 2010, 12:44

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by BubbleWrapBoy » 25 Jun 2011, 17:58

Prøvede lige at spille 10 kampe i træk. Resultat 1-9 til spillet!!!
Efter min mening, står og falder det hele på slagene mellem de 2 første units, der kommer fra hver side. Som regel kavaleri fra begge sider. Man kan endda få 3 mod 2 hvis man lader produktionen fortsætte, selvom den er grå. Den kommer hurtigt op igen og man får fordelen, indtil AIens næste units kommer. Men uanset den strategi eller ej, var det kun i 1 ud af 9 tilfælde mit kavaleri vandt mod dens i de første slag og jeg vandt kampen.
I kamp 10 slukkede jeg, da den igen vandt begge slag, for så vidste jeg at kampen var tabt, inden det overhovedet var igang.

Håber der kommer en patch, hurtigst muligt :lol:

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Henrik LSP » 26 Jun 2011, 20:17

I har jo ret! :shock:
Jeg har rettet fejlen nu. Det var et < der skulle have været et <=. Det betød, at modstanderen havde 1% fordel i alle kampe. Ikke meget, men når det løber op, er det nok til at tippe balancen.
Jeg har også rettet op på, at tilfældigheder har betydet lidt for meget. Hvis du taber en kamp, som ellers skulle have været lige eller til din fordel, får du en bonus til at vinde en senere kamp, som du ellers ville have tabt. Og omvendt, hvis du er urimeligt heldig.
Har set at nogle gange har jeg tre kavaleri på vej mod en infanteri, den første rammer, de andre to går en anden vej eller forbi. Lidt irriterende at man taber fordi ens troppe AI gør dumme ting. Eller man har i alt flere tropper på kortet, men de fleste vælger at få til en by på den anden side af kortet. Nogle få bliver ved borgen og midt byerne og bliver dræbt af fjenden. Når dem som gik langt væk vender tilbage er de fleste byer taget og maskinen har lavet flere tropper.

Måske skal AIen tjekke tropperne imellem. Der er ikke en grund til flere tropper går mod samme by hvis der ikke er fjender. Hvis man går mod fjender er det godt at have flere tropper med sig. Tropperne skal holde sig til de nære byer og til din base før de tager dem langt væk. Hvis tropperne er i undertal så skal de hoppe ind i byerne og forsvare.
AI'en undersøger faktisk allerede alle de ting. Med undtagelse af, at den ikke kan undvige stærkere fjender. Jeg fandt ud af at det gjorde kavaleri for stærke. Samtidig ødelægger det en del af gameplay'et ved at gøre det umuligt at lave et modtræk mod kavaleri.
Samme problem er der med den defensive taktik du foreslår. Den er taktisk fornuftig, men den fjerner muligheden for at kontrollere hvilke enheder, der angriber hvilke.
Men ja, enhederne laver af og til fejl. Der er cirka 30 forskellige faktorer, som de overvejer, og nogle gange prioriterer de desværre forkert eller bare anderledes end man selv ville have gjort. Det er desværre svært at finjustere helt perfekt.

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Verdens mest enkle strategi spil

Unread post by Henrik LSP » 24 Jul 2011, 20:25

Jeg har lagt en ny patch op. Lidt bedre balanceret og diverse mindre frustrationselementer fjernet.
Der er stadig et par småting, der mangler at blive finpudset.
Et andet kunne være at, hvis man venter med at bygge en armé til hoved-ressourcen rammer toppen, så bliver den en elite-unit. Det ville sætte én i mere dilemma. Mange almindelige eller få seje??
Det er i øvrigt et ret godt forslag, som kunne tilføje et ekstra taktisk element. Det kræver dog meget omhyggelig balancering. Dels skal en elite altid være bedre end en standard. Dels må valget mellem mange almindelige eller få seje aldrig blive entydigt til fordel for det ene.

Post Reply