Page 1 of 1

Animal Captain

Posted: 18 Oct 2012, 09:52
by Thomas Ryder
Hej spiludviklere!

Camilla Pedersen og jeg har for nylig fået projektstøtte fra DFI til Animal Captain, et puzzle-baseret iPad-spil til børn på 4-6 år. Gameplayet er simpelt: En færge sejler mellem forskellige øer med forskellige dyr som passagerer. Der er kun et begrænset antal kahytter til rådighed, så dyrene er for det meste nødt til at dele kahyt. De fleste dyr har det fint med at rejse sammen, som for eksempel et får og en zebra, men en gang imellem er der en tiger eller en slange med om bord! Det er din opgave at flytte dyrene rundt mellem de forskellige kahytter så slangen for eksempel ikke kommer i samme rum som fåret. Færgen sejler først når alle dyr er glade.

Den grafiske stil er supernaiv minimalisme, inspireret af Hans Scherfig's dyremotiver og Per Arnoldi's plakater fra halvfjerserne. Spillet lægger op til eksperimenter og leg med sammensætninger af dyr, og spillets historie er enkel og i øjenhøjde med børnene. Og ja, dyrene prutter.

Vi planlægger at gå i gang med spillet i februar 2013.

Thomas & Camilla

http://www.camillaapps.dk

http://thomasryder.wordpress.com/



Image

Image

Image

Image

Image

Re: Animal Captain

Posted: 18 Oct 2012, 13:55
by JesperN
FANTASTISK grafik Thomas! :D

Viser virkeligt, at simplicity kan være en kunst udi det storartede.

Re: Animal Captain

Posted: 18 Oct 2012, 14:07
by timgarbos
Det er alt for fedt! Glaeder mig til at spille med!

Re: Animal Captain

Posted: 15 Feb 2013, 13:46
by Thomas Ryder
Vi er nu for alvor gået i gang med Animal Captain. Vi har arbejdet på projektet siden 1. februar, og regner med at være færdig med første milestone til april. Her er lidt work in progress screenshots:

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Animal Captain

Posted: 15 Feb 2013, 14:37
by Scurvy Lobster
Ser bare super lækkert ud! Min datter på 1½ er næppe gammel nok til det endnu dog. Hvornår håber I på release?

Re: Animal Captain

Posted: 15 Feb 2013, 15:01
by Code
Det ser super godt ud. Mega sødt og ser ud til at være simpelt at tilgå. Det skal nok blive et hit.

Re: Animal Captain

Posted: 15 Feb 2013, 16:09
by Jesper Kondrup
Great stuff!

Re: Animal Captain

Posted: 15 Feb 2013, 18:25
by BigBiteGames
Du er for sej Thomas - det ser rigtig godt ud! :)

Re: Animal Captain

Posted: 17 Feb 2013, 12:43
by Thomas Ryder
Tak skal I ha'. Vi synes selv det er et supersjovt projekt at arbejde med. Vi har ikke planlagt en endelig release date, men regner med at være færdige til efteråret.

Re: Animal Captain

Posted: 17 Feb 2013, 21:17
by eMilk
Stilen er for lækker! Elsker at I har skruet helt op for de vilde farver!
#edit: I burde lave en børnebog eller minifigurer for at køre transmedia vinklen. Er sikker på at de pang farver og søde dyr ville gå rent ind hos små børn!

Re: Animal Captain

Posted: 17 Feb 2013, 21:34
by jonaz.dk
Jeg har en lille prut næææsten i målgruppen. Du siger bare til når der skal testes. :)

Tænker lidt på at grafikken måske er for cute hvis målgruppen er 4-6?
Hos min som 2 årig var det Shrek og Cars 1+2 der rykker (Cars 2 er ren børne actionfilm. miniguns, missiler og eksplosioner). Han er lige begyndt på noget Spiderman fascination efter at være startet i børnehaven og rundet de 3 år.
Han kan DOG også godt det mere baby/toddler-orienterede stadig. Heldigvis lidt endnu.

Bare en tanke.. er ikke ekspert i børnebranding.
Men det er godt at holde sig orienteret om hvor ufatteligt hurtigt det går med deres smag og udvikling.
Og overveje om jeres gameplay er for avanceret i relation til jeres visuelle målgruppe? Det kunne være et potentielt misforhold. Nu kan jeg kun gisne.
Videoen indikerer nu ellers at det er ret simpelt. Men det er kun en lille slice. Måske er den reelle målgruppe 0-3? something..
Og den ser i ud til at ramme meget godt bedømt på sparsom information. :)

Og det ser rigtigt fint ud. :)

Re: Animal Captain

Posted: 18 Feb 2013, 13:58
by eMilk
Kan i ikke lige lægge et par high-res udgaver ud? Jeg mangler noget artwork til kontoret ;)

Re: Animal Captain

Posted: 18 Feb 2013, 23:20
by Thomas Ryder
@Emil: Vi overvejer at få lavet plakater med grafikken, men vi mangler lidt en grund til at gøre det. Hi-res versioner? Jeg er smigret. Jeg skal se hvad jeg kan gøre.
@Jonas: Superskarp observation omkring kompleksitet i forhold til visuel stil. Vores oprindelige målgruppe var 3-5-årige, men efter en hel del testing fandt vi ud af at 4-6-årige ganske enkelt tændte mere på gameplayet. Alder har selvfølgelig en væsentlig betydning for oplevelsen af spillet, men vores tests har også vist at der er en lang række andre faktorer der spiller ind. Nogle børn lærer superhurtigt, nogle børn fatter ingenting og nogle børn lever sig 100% ind i spillet og begynder at digte deres egne historier om dyrene. Den visuelle stil har vi valgt ud fra hvad vi selv synes er fedt og sjovt, og ikke ud fra segmentanalyser. Vi tror på at lave ting med hjertet hvis man samtidig tænker sig godt om, og vi oplever at både de mindre og de lidt større børn tænder på både gameplayet og den visuelle stil. Vi har selv diskuteret en del frem og tilbage omkring kompleksitet vs. visuel stil, og har fundet frem til at vi hellere vil teste os frem og lade børnenes reaktioner afgøre om vi gør det rigtigt.

Re: Animal Captain

Posted: 19 Feb 2013, 01:30
by vonknut
Vi sidder selv lige og lægger sidste hånd på vores ib børnespil (3-6 år), så kan komme med lidt erfaringer:

Indtil de er 3 år, fanger de ikke egentlige puzzles.
-de piller bare ved tingene og ser hvad det sker.

Selv de 3-4 årige har svært ved abstraktioner, som kræver at de tænker "steps frem".
De kan f.eks. godt gå et sted hen, alle trækker en pølse hen til hovedpersonen, så han spiser den.
Men at kombinere 2 ting (f.eks. sætte 2 dyr sammen), for at op nå en tredje (narrativ payoff / unlocke area / komme videre), er svært for dem.
-ikke så meget at gøre, men at forstå at de skal gøre - selv med en del formidling.

Så jeres gameplay er nok korrekt sigtet på 4-6 årige (måske helt op til 8 år) og grafikken skal laves derefter.
Men hvis i putte lidt prutte humor ind, så tror jeg også at jeres grafik går til den målgruppe.


I må lige sige til hvis i skal have nogle gode råd om det, både ift. sværhedsgrad men også teknisk setup.
-vi har f.eks. haft stor succes med at bruge Playmaker til visuel scripting af simple puzzles, 1:1 reaktioner, ting der bevæger sig i scene som feedback eller lir etc.


p.s. i mangler en abe, der kaster med poo....