Pullball

jeppester
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 27 Sep 2013, 21:25

Pullball

Unread post by jeppester » 27 Sep 2013, 22:39

Hej folkens!

Jeg har udviklet spil i min fritid i nogle år efterhånden, men har først for nyligt opdaget denne side - spørg mig ikke hvorfor!

For tiden arbejder jeg på et spil som jeg kalder Pullball.
Kort sagt går det ud på at bevæge en rød bold hen til et målskilt.
Der er dog den udfordring at man kun kan bevæge bolden ved at "suge" den mod musen.

Konceptet er altså rimeligt simpelt, men det bliver hurtigt udfordrende!

Image

I kan prøve spillet i dets nuværende form her:
http://jsorensen.dk/Spil/Pullball

Til information har jeg indtil videre kun testet spillet i chrome og firefox (jeg sidder på linux).
Desuden er mit setup ret kraftigt, så det kan godt tænkes at spillet ikke kører lige godt på alle systemer.

God fornøjelse!

Venlig hilsen
Jesper Sørensen

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Pullball

Unread post by Jesper Kondrup » 28 Sep 2013, 14:02

Synes både gameplay og grafik fungerer rigtig godt, godt gået.
kunne være sjovt at teste hvor godt det fungerede på en ipad, jeg har en idé om at det måske er nemmere der?

Spillet crashede nogle gange for mig, enten når bolden ramte et "hjørne" hvor det måske er klassisk kollisionbug? eller hvis jeg trykkede reload ved bane3

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Re: Pullball

Unread post by Thomas Ryder » 28 Sep 2013, 15:30

Fin spilide. Men jeg synes spillet er for hårdt. Jeg dør når jeg rammer kanten af spillet. Jeg dør når jeg ryger i et hul. Jeg dør når jeg rammer ind i en spiky ting. Jeg dør når jeg løber tør for energi. Spillet kommer til at handle enormt meget om at undgå at dø. Fint nok hvis det er det du vil, men så burde looket måske være noget med crom og flammer og savblade i stedet for et look der i mine øjne signalerer hyggeligt casual game.

Udover at jeg synes at spillet er alt for svært, savner jeg også en følelse af at det er mig som spiller der aktivt gør en forskel. At jeg tager en risiko eller finder en kreativ måde at komme igennem et level på. Som spillet er nu synes jeg kun har jeg har ét valg: At spille spillet præcis på den måde som du som game designer gerne vil have det. Og hvis jeg kommer igennem en bane er min belønning at jeg får lov at spille endnu en bane hvor jeg skal regne ud hvordan du gerne vil have jeg spiller banen. Det bliver lidt Simon Says. Det kunne nemt løses ved at man puslede lidt med level designet. At man inspirerede spilleren til at fjolle lidt rundt med controls og dumme sig lidt.

Men som sagt - superfin spilidé - med masser af muligheder for sjovt gameplay. Nemt og ligetil at forstå.

Lige en ekstra note: Dit græs i forgrunden har lidt samme farve som de grønne buske i baggrunden - hvilket gør det svært at se hvornår der er et hul.

/Thomas
http://www.thomasryder.dk

jeppester
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 27 Sep 2013, 21:25

Re: Pullball

Unread post by jeppester » 28 Sep 2013, 21:22

Tak for feedback!

Jesper Kondrup:
Jeg er meget interesseret i at få mere viden om de bugs du oplever da jeg ikke selv kan genskabe dem.
Hvilken browser og styresystem bruger du? og kommer der eventuelt en fejlbesked i din browserterminal?

Thomas Ryder:
Jeg vil tro at mange fritidsspiludviklere kender det: man bliver selv så god til sit eget spil at man kommer til at lave banerne alt alt for svære.
Det er et problem som jeg er opmærksom på, men jeg har ikke brugt så lang tid på at bygge baner endnu.
Jeg overvejer bl.a. at lave et "rum" 20 tyve baner kun med spiky ting, et andet rum med 20 baner kun med "power" og så et rum med 20 baner der blander de to - eventuelt med forskellige themes.

Selvom at banedesignet ser meget linært ud, er der faktisk mange muligheder for at spare energi og udnytte boldens opspring på forskellig vis, og når jeg tester spillet finder jeg ofte små "hacks" som kan forbedre tid / brugt power.
Dog kan jeg sagtens se din pointe i at det ville klæde spillet hvis banedesignet gav lidt flere muligheder, det er helt sikkert noget som jeg vil tænke over fremadrettet.

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Pullball

Unread post by Christen » 30 Sep 2013, 08:32

Sjovt spil, tror det ville gøre sig godt på noget mobilt.

Jeg oplevede også et crash. Den var ved at tælle ned fra 3 og stoppede på et 2 hvor den blev stående. Bolden var på kanten af en linje.

jeppester
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 27 Sep 2013, 21:25

Mobile devices

Unread post by jeppester » 05 Oct 2013, 12:52

Til jer der snakker om mobile enheder.

Spillet lavet med min egen HTML5 Canvas-baserede engine. Derfor kan det faktisk godt køre på mobile enheder med god HTML5 understøttelse - dvs. nyere smartphones - og jeg tester jævnligt på de enheder som jeg kan komme i nærheden af.

Mine testresultater er dog ret blandede ift. til spillets framerate. På enkelte enheder kører det godt, men på de fleste er frameraten desværre et lille stykke under hvad jeg selv vil mene er spilbart. Det ærgrer mig en del, da det ville være enormt lækkert hvis min engine kunne bruges til "seamlessly" at lave spil der kører med en fin framerate til både browser og enheder. Derfor arbejder jeg også med jævne mellemrum på at optimere min engine's performance.

Hvis I kunne tænke jer at afprøve spillet på mobile enheder vil jeg anbefale iPad 3 eller iPhone 5, da det er de enheder som har kunne køre spillet bedst når jeg har testet.

User avatar
neo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 09 Apr 2013, 21:05
Location: Viborg
Contact:

Re: Pullball

Unread post by neo » 05 Oct 2013, 16:34

Jeg fik et crash i den første bane hvor der er power/lyn med.
Screenshot

Alt power var opbrugt fordi jeg sad fast som vist på mit screenshot, og kunne ikke trykke på noget som helst. Til sidst kom 3 tallet frem, men så skete der ikke mere.

jeppester
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 27 Sep 2013, 21:25

Re: Pullball

Unread post by jeppester » 08 Oct 2013, 11:42

neo:
Tusind tak for at du har taget dig tid til at uploade et screenshot!
Det var netop hvad der skulle til for at jeg kunne finde og rette fejlen :).

Her er et tidligt screenshot af den level editor som jeg arbejder på:
Image

Den seneste "version" med bugfix og ufærdig level-editor er lagt ud nu.
I må hjertens gerne pøve editoren, men vær opmærksom på at man på nuværende tidspunkt ikke kan så meget (eksempelvis kan man ikke gemme noget).

Controls er:
Venstre klik: sæt objekt
Scroll: skift mellem objekter
Venstre piletast: flyt viewet til venstre (hvis der er mere bane til venstre)
Højre piletast: flyt viewer til højre (hvis der er mere bane til højre)
Knapperne i topmenuen er til at: gøre banen mindre, gøre banen større, teste banen

Hvis I har gode idéer til editoren, må i hjertens gerne bringe dem på banen :).

User avatar
neo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 09 Apr 2013, 21:05
Location: Viborg
Contact:

Re: Pullball

Unread post by neo » 06 Dec 2013, 15:54

Jeg ville lige høre hvordan det går med projektet? :)
Var nemlig inde på det link du har skrevet i den første post, men får en fejl når jeg prøver at starte spillet i Chrome under OSX. Her er et screenshot af fejlen: Link til screenshot

scootergrisen
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 08 Apr 2013, 02:42

Re: Pullball

Unread post by scootergrisen » 16 Feb 2014, 08:02

Jeg kan ikke komme forbi introskærmen.
SyntaxError: Using //@ to indicate sourceURL pragmas is deprecated. Use //# instead game.min.js:128
SyntaxError: Using //@ to indicate sourceURL pragmas is deprecated. Use //# instead game.min.js:175
SyntaxError: Using //@ to indicate sourceURL pragmas is deprecated. Use //# instead game.min.js:328
SyntaxError: Using //@ to indicate sourceURL pragmas is deprecated. Use //# instead game.min.js:168

Post Reply