Unity voxel engine

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Unity voxel engine

Unread post by Pegepinden » 24 Oct 2013, 22:36

Hej alle sammen!

For ca. 8 måneder siden begyndte undertegnede, sammen med min ven og med-programmør Lasse Astrup, at kode en voxel "engine/asset" i Unity til det spil som nu til dags går under navnet Gunjitsu.

Tænkte det ville være sjovt at showcase vores engine herinde da jeg ved at der er en stor del der bruger Unity til deres udvikling af spil. Den er stadig under udvikling men vi er kommet et godt stykke.

Så hvis nogle har interesse i at lave deres egen voxel engine i Unity, så kan i bare spørge løs og jeg vil prøve at svare så godt som muligt.

Vi er i skrivende stund også i gang med at skrive et par mini artikler der forklarer de problemer vi er stødt på i Unity og hvilken løsninger vi har fundet frem til.
Vil linke til dem så snart de bliver smidt op på vores nye hjemmeside, som er under opbygning.

Pt. kan den bruges til alle slags "cubic" voxel spil, såsom Minecraft kloner eller spil som Gunjitsu.

Vi har brugt lang tid på for eksempel vores render/collider mesh optimering, memory optimering osv.
I vores FPS eksempel længere nede bruger vores standalone build lige under 120 mb ram (voxel verdenen fylder under 100mb inklusiv meshes), og indeholder 256 32x32x32 chunks, altså ca 8.5 millioner voxels. Vi har testet baner med over 100 millioner voxels som kørte fint.
Udover det indeholder vores engine også simpel voxel Physics og fuld level editor i Unity som kan bruges til at skabe et skabe en voxel level og definere den ud fra diverse filtre osv.

Det har været vigtigt for os at lave vores voxel engine 100% i Unity uden at skulle i gang med alle mulige c++ plugin's osv, så den er nem at integrere og virker ud af boksen med Unitys physics system.

Her er et eksempel (prototype) som bruges til et akademisk PGC projekt: (http://www.youtube.com/watch?v=XkRftNWf ... e=youtu.be)



Og her er en video hvor jeg lige viser at man kan skyde verdenen i stykker i vores online side scrolling shooter gunjitsu: (http://www.youtube.com/watch?v=UpkFpFxr ... e=youtu.be)



:)
I code stuff, it is true!

Lasseastrup
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 25 Oct 2013, 15:15

Re: Unity voxel engine

Unread post by Lasseastrup » 25 Oct 2013, 15:17

Det skal siges at Gunjitsu som ses i sidste video snart rammer Kickstarter så husk at følg med når det går løs! :)

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Unity voxel engine

Unread post by DonSonz » 25 Oct 2013, 16:02

Gunjitsu - ser sgu fedt ud synes jeg.

Vil følge med på Kickstarter når I kommer så langt - held og lykke med det.

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Unity voxel engine

Unread post by Pegepinden » 25 Oct 2013, 16:06

DonSonz wrote:Gunjitsu - ser sgu fedt ud synes jeg.

Vil følge med på Kickstarter når I kommer så langt - held og lykke med det.
Mange tak, vi har sgu også arbejdet hårdt på Gunjitsu over de sidste mange måneder.

Vi er faktisk ved at færdiggøre vores KS kampagne disse dage. :)
I code stuff, it is true!

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Unity voxel engine

Unread post by DonSonz » 25 Oct 2013, 16:09

Det kunne være fedt at høre om Jeres erfaringer med KS når I kommer så langt.

Husk at poste herinde når I går I luften på KS.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Unity voxel engine

Unread post by Code » 27 Oct 2013, 09:32

Er det noget i kommer til at sælge? :)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Unity voxel engine

Unread post by Pegepinden » 27 Oct 2013, 15:59

Code wrote:Er det noget i kommer til at sælge? :)
Voxel Engine eller Gunjitsu? :D
Ja til begge to sådan set.

Vores voxel engine har vi snakket om at smide den på Unity's Asset Store når vi engang er færdig med Gunjitsu.
Går forholdsvist godt for min A* asset på Asset Store, så oplagt at smide den ind under mit navn der, og tjene lidt på det.

Vil også lige nævne at vi har optimeret den endnu mere i går så den nu bruger en del mindre memory :geek:
I code stuff, it is true!

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Unity voxel engine

Unread post by DonSonz » 27 Oct 2013, 16:20

Hej Pegepinden

Hvordan er Jeres A* sammenlignet med A* Pathfinding Project Pro som jo koster det 5 dobbelte?

Jeg kan se I får ret god kritik for Simple A* - godt gået!

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Unity voxel engine

Unread post by Pegepinden » 27 Oct 2013, 17:13

DonSonz wrote:Hej Pegepinden

Hvordan er Jeres A* sammenlignet med A* Pathfinding Project Pro som jo koster det 5 dobbelte?

Jeg kan se I får ret god kritik for Simple A* - godt gået!
Simply A* er mit solo projekt ;)

De er meget forskelligt bygget op i forhold til at generate maps. Men kan ikke sige alt for meget da jeg ikke har prøvet Aron's system, kun læst om det.

Har valgt at bygge mit system op så det er utroligt alsidigt og derved kan bruges til mange former for projekter. Fx virker det sammen med 2D spil lavet i fx 2DToolkit osv hvilket ikke er tilfældet for de fleste andre.

Skal siges at jeg arbejder på et helt nyt pathfinding system som kommer til at hedde Simply A* PRO. Det kommer til at blive rigtig godt men også lidt dyrere (40-50$).
I code stuff, it is true!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Unity voxel engine

Unread post by vonknut » 27 Oct 2013, 21:01

Må man være nosy og spørge om hvor mange units/omsætning "går ret godt" dækker over?
-er bare nysgerrig...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Unity voxel engine

Unread post by Pegepinden » 27 Oct 2013, 22:13

vonknut wrote:Må man være nosy og spørge om hvor mange units/omsætning "går ret godt" dækker over?
-er bare nysgerrig...
Går "godt" skal ses i betragtning af at det er et fint supplement til SUen hehe. Og jeg konstant ligger i mellem 1-3, i top solgte i AI kategorien.

Men jeg sælger for omkring 700-800 dollars pr. måned, og så tager de 30%.
Så jeg er ikke så langt fra de 10% som Unity siger tjener 1000+ dollars om mdr.

Så som firma skal man ikke satse på Asset Store vil jeg sige. Som enkel person kan man godt hvis man tror man kan lave det nye NGUI eller PlayerMaker, eller har brug for lidt lommepenge.

Men regner med at jeg med min nye Asset kommer over 1000 dollar grænsen.

Små skridt mod selvstændighed haha ;)
I code stuff, it is true!

sniller
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 18 Oct 2013, 23:35

Re: Unity voxel engine

Unread post by sniller » 28 Oct 2013, 19:03

Hey jeg ville bare høre om din voxel engine kommer ud på unity assets store , kommer den til at koste penge.


____________________
William Kattrup
William Kattrup

12 år, programmerer i unity

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Unity voxel engine

Unread post by Code » 28 Oct 2013, 20:05

sniller wrote:Hey jeg ville bare høre om din voxel engine kommer ud på unity assets store , kommer den til at koste penge.


____________________
William Kattrup
Som han påpegede før så ja :)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Unity voxel engine

Unread post by Pegepinden » 28 Oct 2013, 21:47

sniller wrote:Hey jeg ville bare høre om din voxel engine kommer ud på unity assets store , kommer den til at koste penge.
Ja og bliver nok ikke i den billige ende ;)
I code stuff, it is true!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Unity voxel engine

Unread post by vonknut » 28 Oct 2013, 22:46

Det lyder da rigtigt pænt med sådan en slat om måneden som supplement.
-ved godt at der altid er lidt support og email korrespondance, men stadigt, det er næsten free money...

Glæder mig til at se din voxel fætter på asset store, vi er allerede fan af playmaker så det kan være det bliver den næste favorit på kontoret :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Unity voxel engine

Unread post by Pegepinden » 28 Oct 2013, 23:54

vonknut wrote:Det lyder da rigtigt pænt med sådan en slat om måneden som supplement.
-ved godt at der altid er lidt support og email korrespondance, men stadigt, det er næsten free money...

Glæder mig til at se din voxel fætter på asset store, vi er allerede fan af playmaker så det kan være det bliver den næste favorit på kontoret :)
Ja bruger ca 1 time om måneden på support så det lige til at overleve hehe.

Er faktisk i snak med ham fra PlayMaker om at integrer mit pathfinding system med PlayMaker, han sendte mig i hvert fald PlayMaker og spurgte om jeg havde lyst til det hehe.

men vil helst vente til mit nye system er done, før jeg gør det.
I code stuff, it is true!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Unity voxel engine

Unread post by vonknut » 11 Dec 2013, 00:28

Har du egenlig nogen ide om hvornår du evt. smider den på asset store?
-altså voxel enginen?

Vi går lige og tænker på at prototype nogle nye concepter her i den kommende tid og det kunne være fedt at vide, om det var en vej at gå (dog ikke minecraft eller gunjitsu-style spil vi tænker at lave...).

EDIT:
og har du nogen ide om performance på mobiler/pads, med et normalt single-player setup?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Unity voxel engine

Unread post by Pegepinden » 11 Dec 2013, 01:22

Vi har utroligt travlt med Gunjitsu for tiden så bliver desværre nok ikke lige foreløbigt.

Har ikke testet den på mobil, men den er forholdvis godt optimeret efterhånden så burde kunne køre fint. Kunne være sjovt at teste :D
I code stuff, it is true!

User avatar
kspr
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 21 May 2013, 11:22

Re: Unity voxel engine

Unread post by kspr » 25 Dec 2013, 08:06

Ser sjovt ud - hvordan klarer den sig med texturerede materialer? Fungerer det rekursivt, så man også kan ødelægge en ødelagt cube? :-) Held og lykke med det, det skal I da klart smide på asset store!

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Unity voxel engine

Unread post by Pegepinden » 29 Dec 2013, 21:15

Pt. er den sat til at omdanne hver texture pixel til en voxel, da det er det vi har brug for i Gunjitsu. Hvordan vi vælger at håndtere det i fremtiden ved jeg ikke endnu :)
Men vi arbejder ikke meget videre på den før Gunjitsu er udgivet, så lang tid til den ser dagens lys i anden form.
I code stuff, it is true!

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Unity voxel engine

Unread post by Pegepinden » 07 Jan 2014, 00:26

Min partner in crime har lige lavet vores nye voxel physics system, kan ses lidt i denne korte video:

I code stuff, it is true!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Unity voxel engine

Unread post by vonknut » 07 Jan 2014, 22:05

Pegepinden wrote:Pt. er den sat til at omdanne hver texture pixel til en voxel, da det er det vi har brug for i Gunjitsu. Hvordan vi vælger at håndtere det i fremtiden ved jeg ikke endnu :)
Det lyder som en meget god måde i mine øjne.
Men det er drille-agtigt at lokke med det, når i ikke vil sælge det, det er som [indsæt en grov parallel med kvindekønnet og forplantningsorganer her] :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply