Treacherous Journeys, Online Action RPG

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Mange bække små

Unread post by Jesper Nielsen » 29 Jul 2021, 15:51

Der blev holdt lidt pause i ferien, hvor jeg egentlig havde planlagt at gå amok med gamedev men jeg må have trængt til at koble fra og så var der så mange andre ting der skulle ordnes derhjemme.
Nu er jeg i gang igen - er glad for de valg jeg har taget i forhold til hvordan jeg sammensætte udendørs scener. Har også næsten styr på småsøer og bække efter at have fundet en brugbar shader - regner dog med at skulle sætte mig ind i flowmaps hen af vejen men det her må være godt nok til jazz indtil videre.
Er også næsten færdig med første udkast til en lille dungeon med en miniboss.
Regner med at lægge ny demoversion op i weekenden og kunne godt bruge testere :)

Image

Image

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by ZeroHero » 30 Jul 2021, 12:13

Godt at se at der stadig er gang i projektet! 🙂

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 07 Sep 2021, 12:10

Jojo der er stadig gang i det:) Har lige releaset september demo versionen, der blandt andet indeholder magiske genstande samt nye skills - Cleave og Multishot.
https://treacherousjourneys.itch.io/tre ... s-journeys

Image

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by jonaz.dk » 08 Sep 2021, 13:54

Fedt det rykker! :)

Håber jeg kan nå en lille tester inden for længe.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by jonaz.dk » 10 Sep 2021, 08:22

Hey Jesper!
Fik lige prøvet seneste i går aftes! :)

Der var helt sikkert udvikling siden jeg rørte det sidst. Men det er stadig med meget bare-bones Diablo-like vi er ude i. Som er gjort mange gange før. Men stadig langt fra bare Diablo 1. Her efter en 5-6 års udvikling allerede. Eller hvor lang tid du nu har smidt i projektet.

Så jeg har lidt et kontroversielt forslag oven på den omgang playtest.
Naturligvis forventer jeg ikke du lytter til mig.. fordi det gør folk aldrig alligevel! :rolleyes ;) Men så har jeg da gjort mit!

Nu kender jeg naturligvis ikke præcist dit scope i detaljer. Men tænker at det er over i crazy land. Det er i hvert fald en helt klassisk fælde for indiedevs at gå i når de kaster sig ud i deres første store drømme fantasy action RPG spil. Med 1.000.000.000 items, spells, maps osv.

Jeg tænker at det bliver du >>ALDRIG<< færdig med inden du når pensionsalderen!
Men så er der i hvert fald noget at nørde med på plejehjemmet. Og det er måske ikke så galt endda! :D ;)

Nu skal jeg jo ikke bare skyde dine drømme ned uden at være konstruktiv. Fordi du har jo rent faktisk noget der virker! ARPG grind and loot gameplayet virker jo bare på folk. Og du har jo en masse funktionalitet som du heller ikke behøver at smide væk ved at dreje målet for projektet i en lidt anden retning.

Mit konstruktive forslag er at du drejer projektet over i noget mere PVP area multiplayer agtigt.
Og korter game session kraftig ned. Fra et persistent progression game der måske skal varer flere hundrede timer til mindre PVP sessions som varer 30 minutter til en 1 time eller noget i den retning. Team vs. team. Og som måske endda kan nydes solo. (because multiplayer community building and growing is hard)

Så jeg tænker at du burde sigte efter et multiplayer mode på et begrænset område med begrænset udvalg af spells og items. Som resetter din karakter mellem hvert spil.
Grundlæggende tænker jeg at en slags Diablo meets Battlefield kunne virke rigtigt godt og være skide skægt.
Med node capture. Team vs. team hvor high level mobs forsvarer nogle områder/små fæstninger.
Redesign af mappet så det understøtter det slags mode.
Stadig hvor leveling, items, mobs, spells, dungeons, quests og hvad der ellers er stadig er en del af spillet.
Og spilleren har mulighed for nå max level i en play session.
Hvor man som spiller lige skal ud og grinde lidt mobs inden man er klar til at tage de vildere node defending mobs ud eller gå i små miniboss dungeons og få det fede loot.

Alternativt kunne det også være noget MOBA, coop eller Battle Royale agtigt gameplay der møder klassisk ARPG.

Det var et projekt jeg realistisk kunne tro på at du kunne bliver færdigt med inden for en overskuelig årrække (måske 3-4 år?) i rimeligt polished tilstand og lave til en eller anden form for succes ud af.

Alternativet med det store MMO ARPG er at det med stor sandsynlighed ender i grøften med scope creep. Og det ville helt sikkert være skide ærgerligt! :cry:

Du har helt sikkert noget at arbejde med! Men hvis jeg på nogen måde kunne få dig til at ændre kurs hvor du stadig bibeholder kernen, content og tech i projektet tror jeg det ville være det absolut bedste.

Fortsat god vind med projektet! :D Where ever it takes you!

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 10 Sep 2021, 10:52

Tak for kommentarerne - jeg måtte lige gå mine noter igennem for at lave lidt status på hvor meget jeg har nået, og hvor meget tid jeg har brugt på det.
6 år er lang tid ja - men i det tidsrum har spillet været lagt lidt på hylden i månedsvis flere gange, blandt andet i 2020 hvor jeg stort set ikke rørte det.
I alt har jeg registreret 840 timer på det - det inkluderer et gæt på 120 timer for den tid jeg har brugt før september 2016 hvor jeg begyndte at tidsregistrere. De 120 timer er muligvis noget mere end det - og det kan også godt være jeg har undervurderet nogle af de perioder jeg har registreret, så lad os sige 1000 timer, eller hvad der svarer til ca. 1/2 år på fuld tid.
Størstedelen af den tid er brugt på grundlæggende teknologi der nu er på plads, så det vil ikke koste mig 1000 timer mere at få dobbelt så meget "indhold".
Samtidig har jeg også brugt rigtig meget tid på at lære at bygge levels, samt mange iterationer for at finde den stil jeg vil have.

Men du har bestemt ret i at jeg skal passe på scope - jeg undgår også bevidst at kalde mit spil for en mmorpg - bruger dog tagget af og til på Twitter i mangel af et bedre ord for den type online spil i mindre skala :)
Jeg har nu ikke lige nogen planer om at sadle om - hver af de andre genrer du nævner kommer jo med deres egne udfordringer, i særdeleshed PVP hvor det er super vigtigt at have en balance mellem klasserne. Med PVE er det vigtigste at alle klasser er solo "viable" - så kan man vælge den klasse der tiltaler én mest. Og så skal de selvfølgelig have hver deres rolle i en gruppe.

Målet er ikke, og har aldrig været, at dette skal være WoW med action combat, så det jeg har valgt at skære fra er:
PVP - kan da godt være jeg kan lave nogle arenaer, wilderness eller andet hvor folk kan slå på hinanden men det er ikke noget jeg vil vægte højt i udviklingen, og hvis det ikke er balanceret er det ikke super vigtigt i første omgang. Man kan ikke være alt for alle.
Raids - Fokus er på at spillet skal være underholdene både solo og i små grupper, så det skal kunne fungere uanset hvor mange der er logget på.
Kæmpestor åben verden - dels kan den ikke blive kæmpestor i det hele taget hvis jeg selv skal lave den medmindre jeg laver noget automatisk generering, og dels vil jeg slet ikke ud i noget hvor et sammenhængende område ikke kan håndteres af en enkelt server.
Massivt antal spillere (i en enkelt verden) - i og med at verdenen ikke kan blive særlig stor kan der heller ikke blive plads til så mange spillere. Det er selvfølgelig et luksusproblem som jeg nok ikke skal bekymre mig særligt meget om lige foreløbig...

Indtil videre er der ca. 30-45 minutters gameplay vil jeg mene. Det umiddelbare mål for året er at demoen skal indeholde ca. 2 timers gameplay hvis man spiller koncentreret. De næste 2 måneder vil fokus dog primært være på at få de vigtigste features på plads.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by jonaz.dk » 10 Sep 2021, 12:03

Ok ok så. Vi ser hvad tiden bringer. :)

Ja det har helt sikkert sine egne udfordringer med lidt mindre scopede arena spil.

- Græs osv. i startområdet virker forresten meget fint nu. :)
- Fik vidst også nakket alle former af i creatures skeletter, bjørne, goblins, edderkopper. Og en gut i en rød kappe der har nogle rigtige sure venner.
- En lille ting der mangler og ville gøre meget er hit partikkel blodsplat og tilhørende saftig lydside.
- Enemies og pickups kunne godt bruge outline når man har mouse over på dem.

Er der forresten planer om shops og gold?

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 10 Sep 2021, 12:40

Tak for komplimenter om græs, hehe det har jeg godt nok brugt uforholdsmæssigt meget tid på, men til gengæld er jeg også meget glad for hvordan det ser ud - bortset fra at der er nogle tuer hvor bunden ikke står stille, men det er bare nogle vertex colors der er forkerte - skal have en anden shader på i det hele taget som jeg bedre kan lide men det er ikke det vigtigste i verden lige nu så det må vente :)
Fandt du hulen med goblin shamanen?

Ja der skal være guld og shops i spillet - regner dog først med at man får lejlighed til at bruge sit guld når man kommer til den første landsby som jeg har planlagt, og det er heller ikke noget der skal droppe lige så ofte som i Diablo.

Jeg har fået kontakt til en gut der gerne vil lave musik og SFX - indtil videre på uforpligtende basis, og i det hele taget skal der snart arbejdes en del med at få lidt mere "oomph" ind i oplevelsen - både med SFX og VFX og finpudsning af animation controller.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by jonaz.dk » 10 Sep 2021, 13:00

Ej missede Goblin shamanen!
Jeg var vidst kun i to dungeons så vidt jeg husker. En med mange rødlige edderkopper i hvert fald.

Fedt med lidt ekstra lyd på vej hvis der kan leveres.

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 10 Sep 2021, 15:03

Ja - har prøvet det før uden at der så skete så meget mere.
Men forståeligt nok - jeg er ikke i stand til at give de helt store incitamenter endnu...
Hvis der er nogen der har lyst til at lave noget, så er udgangspunktet at samarbejde vil være uforpligtende, og enhver beholder fulde rettigheder til eget arbejde.
Til gengæld har jeg så heller ingen licens til at anvende materialet i en kommerciel release - hvis det kommer dertil skal der først aftales en pris. Og hvis man ikke ønsker at fortsætte samarbejdet vil jeg fjerne materialet fra den gratis demo indenfor 1 måned.
Den er jo kun interessant at være med på hvis man synes det er sjovt, og hvis man kan forestille sig selv at bruge det til noget andet hvis der nu ikke sker noget med spillet.
Nu får vi se :)

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 30 Sep 2021, 15:04

På lørdag har jeg planlagt at tage til Viborg Game Expo, hvor jeg har fået en plads i Indie Park - er der nogen herinde der kommer?

Jeg har fået en del feedback på at spillet ikke har nok karakter, og at der ikke er nok "story", så den seneste uges tid har jeg lagt features lidt på hylden og fokuseret på oplevelsen som ny spiller.
Så jeg har lavet lidt rulletekst når man starter et spil med en ny karakter - her vil jeg på et tidspunkt have lavet noget animeret 2D for at introducere historien men det bliver ikke lige nu :)
Character selection scenen var også lidt småkedelig, så det var tid til at spice den lidt op:
Image

Og den første fjollede rottequest bidrog ikke med så meget. Har tilføjet en ny NPC for at sætte den lidt i perspektiv - hvis det ikke virker er jeg ikke bleg for bare at scrappe de rotter.
Image

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 02 Oct 2021, 10:25

Må desværre aflyse turen til Viborg :(

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 08 Oct 2021, 10:34

Fokus lige nu er stadig på at forbedre oplevelsen af spillet for nye spillere fremfor udvikling af nye features, så har arbejdet lidt med at få SFX til at sprælle lidt mere.
Monstre har nu fået flere lyde, og de er blevet mere varierede, så der vælges tilfældigt i en liste i stedet for altid at spille nøjagtigt den samme lydstump.
Der er også tilføjet fodtrinslyde der varierer efter underlaget.
Niveauerne skal nok tilpasses lidt, for de passer ikke altid helt med hinanden.


User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by jonaz.dk » 08 Oct 2021, 11:27

Øv bøv med Viborg aflysning!

Fedt med lyd! Det gør meget!
Mangler selv footsteps i mit eget projekt. Men det er ikke lige første prio at lave lige nu. Plejer ellers at lave lyd til de fleste nye features med dem samme. Det gør en verden til forskel og det er super hyggeligt at rode med selv. :)

Er det også din musikant der har lavet den hyggelige musik? Det virker ret nice! Dog ikke så combat agtigt.

Good work as always! :)

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 08 Oct 2021, 12:44

Ja lyd er vigtigt - jeg skulle have gået i gang med at lære det noget før, for det gør godt nok noget ved oplevelsen.
Jeg skal dog have lavet en eller anden form for throttle, så man ikke får alt for mange lyde på samme tid / indenfor et kort tidsrum, da det hurtigt bliver underligt at høre på.
Al musikken jeg bruger indtil videre er fra Eric Matyas, der også er herinde :) viewtopic.php?f=5&t=4394
Hans musik er rigtig god, dog skal der ledes længe efter stykker der passer helt til spillet men sådan er det jo :)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by jonaz.dk » 09 Oct 2021, 12:14

Fik lige en fjollet ide. Og jeg ved godt at der aldrig er nogen der lytter alligvel. But here goes! ;)
Med hensyn til at spillet ikke har så meget karakter og det virker lidt generisk. (Helt enig i den betragtning)

Og i lyset af at du ikke lige har et kæmpe art og design team lidt om hjøret til at trække produktionen op på crazy niveau.

Så var ideen at du læner dig ind i det generiske med humor og lidt fourth wall breaking.

Rotte fjender hedder fx.. 'Asset Store Rat enemy' i deres name tags.

Quests kunne skrives som eksempel:
"This is a unimaginative grind quest young traveler. Grind 20 rats for me and for some sweet XP. And perhaps I will reward you some of my shiny generic fantasy gold and some phat loot. Now be on your way and grind those pesky Asset Store rats for me will you. May the random loot drops be with you."

Tror det kunne være ret skægt og rent faktisk gøre det til en unik oplevelse uden at du behøver at lave de helt store ændringer.

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 09 Oct 2021, 13:48

Har faktisk tænkt mig at gøre lidt i den stil :) Ikke som gennemgående tema i spillet men dels en dal der skal hedde "Uncanny Valley" der er fyldt med alle mulige assets, og også lave en youtube video "asset flipping my way to greatness" hvor jeg går rundt og præsenterer forskellige assets jeg bruger og linker til dem

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 03 Nov 2021, 11:44

I anledningen af #pitchyagame på Twitter besluttede jeg mig for at prøve at klippe en trailer sammen.
Må indrømme den lider lidt af at jeg ikke har den store erfaring med video (Og af at jeg ikke har en PC med eksternt grafikkort til at optage spillet på...)

Musikken er fra Eric Matyas, https://soundimage.org, som også poster herinde :)



Min pitch:


User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by ZeroHero » 04 Nov 2021, 17:39

Hej Jesper,

Super fedt at se en teaser video for dit spil.

Umiddelbart syntes jeg den mangler lidt mere arbejde.

Generelt ser landskabet meget tomt ud og gameplayet ser også en smule ensformligt. Jeg ved godt at det kan være svært at finde noget nyt i den genre men det kunne være fedt at se en ny spændende vinkel på genren.

En anden lille ting du kunne gøre for at få videoen til at se mere interessant ud ville være at optage de forskellige video klips med forskellige kamera afstand til spillerens karakter. Det vil give lidt mere afvekslende billeder at se på.

Jeg kan godt lide at du beskriver de forskellige features gennem videoen men teksten er meget tynd og kan være svært at læse på en lille skærm. Derudover kunne det måsker se lidt mere spændende ud hvis du brugte en mere karakteristisk font, måske mere middelalder stil?

Musikken syntes jeg kunne være bedre. Personligt ville jeg enten vælge en mere dramatisk og vekslende musik eller evt. kun havde musik i slutningen og i stedet havde mere effekter, så som dramtiske trommer/percussion når du ser spilleren kæmpe.

Måske en spændede voice over kunne også få lydbilledet tiol at virke mere attraktiv?

Jeg glæder mig til at få tid til at spille demoen.

Held og lykke med det,

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 04 Nov 2021, 22:48

Hej ZeroHero, og tak for kommentarerne :)
Ja det er vist tydeligt at der ikke er gået den store filminstruktør tabt i mig, men når der ikke er andre til at gøre det så må man jo selv :wrench:

Jeg havde faktisk tænkt mig at lave nogle sekvenser hvor jeg viste den zoom og rotation som der er i spillet - sparker lidt mig selv over skinnebenene over at jeg kom fra det.
Kan også godt selv se når jeg ser videoen i lille størrelse at teksten er svær at læse.

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by ZeroHero » 04 Nov 2021, 23:44

Jeg er ikke ekspert i video men hvis du sender mig nogle forskellige sekvenser vil jeg gerne prøve at bikse noget sammen for dig.

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by ZeroHero » 04 Nov 2021, 23:51

Jeg arbejder selv på en teaser for mit eget spil og jeg syntes det er sjovt at lave teasers. Her er et en teaser jeg stadig arbejder på for mit spil.

https://GemstoneGames.com/festival_fever_teaser_wip.mp4

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 05 Nov 2021, 00:11

Hold da op du er kommet en del videre siden jeg sidst har læst din tråd.
Det ser meget fedt ud - videoen starter rigtig godt med at vise indgangen.
Der er måske nogle UI tekster der tager fokus lidt væk fra video-tekstningen så man mister tråden lidt?

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by ZeroHero » 05 Nov 2021, 00:27

Mange tak Jesper og ja, du har ret i at UI'en engang imellem kan tage fukus specielt i den første del af teaseren (0:08 til omkring 0:18) men som jeg sagde jeg arbejder stadigvæk på den :-)

Jeg regner med at den del af videoen ikke kommer med i min færdige udgave af teaseren fordi der er en del andre features som er vigtigere at vise, så som opgradering af musik scener, nye faciliteter så som attraktioner ala radiobiler, rodeotyr, svingbåde og VIP område og selvfølgelig camping område.

Der er en del at skulle tvinge ind i en teaser uden at det bliver for overvældende.

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Re: Treacherous Journeys, Online Action RPG

Unread post by Jesper Nielsen » 04 Jul 2022, 13:51

Har for nyligt lavet en ny trailer. Bestilte 30 sekunders musik fra Charles Wolf og har forsøgt at pace traileren efter det. Så lidt mere action den her gang og ikke så meget snak :)



Jeg har generelt arbejdet en smule mere vertikalt, så verdenen er ikke blevet udvidet særligt meget, men til gengæld er der tilføjet flere detaljer og jeg er efterhånden rimelig glad for udendørs områderne. Dungeons skal også have en tur så de spiller lidt mere.
Der er kommet voice acting på de første NPCs, og grupper er implementeret.
Efter et par streamere har prøvet spillet har jeg fået en masse feedback, og jeg arbejder nu på at spilleren får bedre besked om hvad der sker - tydeligere notification når man får et level, og der er stat og skillpoints der kan bruges.
Også quests skal have en tur - holder stadig fast i at der ikke bør være quest markers, pile, fodspor etc. men quest journal skal være bedre og mere synlig, og der skal være tydeligere notifilation om nye quests, objektiver der er opfyldt etc.
Ydermere - jeg mangler nogle hit indicators - ønsker ikke at vise damage numbers, men der kunne godt være lidt visuelt gejl - blood splatters og andre impact VFX.

Image

Image

Post Reply