Drawn Into Trouble af Ringstone Games

Ringstone Games
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 29 Jan 2023, 15:25

Drawn Into Trouble af Ringstone Games

Unread post by Ringstone Games » 10 Feb 2023, 13:19

Kære spiludviklere og spilentusiaster

Så er der launch party!!

og hvad er bedre end at starte ud med at dele sådan en nyhed her under Showcase på Spiludvikling.dk og inspirere og støtte den danske computerspilsscene :)

Vores indiespil Drawn Into Trouble er blevet godkendt og er nu tilgændelig i både Google Play og Apple App Store.

Trailer


Spillet handler om at du skal hjælpe en ældre dame med at finde tilbage fra fortiden. Hun har brug for din hjælp til at løse opgaver på hendes vej. Men pas på. Hun er gnaven, og hvis du er uheldig, råber hun af dig. Og hvis du er meget uheldig, råber hun af dig flere gange, fordi hun har glemt, at hun allerede har råbt af dig. Løs opgaver ved at vælge et værktøj og tegne i det markeret tegneområde. Størrelsen, retningen og placering af tegningen vil hjælpe dig med at løse opgaverne.

iOS download - koster 17 kr
https://apps.apple.com/us/app/drawn-int ... 1558321240

Android download - gratis men reklamebaseret
https://play.google.com/store/apps/deta ... ntotrouble

Hjemmeside
https://www.ringstonegames.com

Teknik
Drawn Into Trouble er bygget produceret i Monogame og Xamarin.

Vi er nu kommet til markedsføringsdelen, hvilket er et helt andet game end at udvikle spil :D

Drawn Into Trouble kan spilles af både voksne og børn :)

God fredag herfra
Tommy Faldt Pedersen
Ringstone Games

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Drawn Into Trouble af Ringstone Games

Unread post by ZeroHero » 10 Feb 2023, 13:28

Tillykke med udgivelsen.

Håber det bliver godt modtaget.

Kunne være spændende hvis I kunne dele jeres erfaring med udgivelsen med os andre. :)

Ringstone Games
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 29 Jan 2023, 15:25

Re: Drawn Into Trouble af Ringstone Games

Unread post by Ringstone Games » 10 Feb 2023, 14:29

Hej ZeroHero

Mange tak :)

Det kan du tro - jeg vender tilbage med en post om vores proces og de mange udfordringer, vi havde undervejs og op til release :)

// Tommy

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Drawn Into Trouble af Ringstone Games

Unread post by jonaz.dk » 11 Feb 2023, 10:23

Stærkt! Og grats med release her fra! 😎👍

Håber du får løst at det ikke er tilgængeligt på min gamle S8 i GooglePlay.

God vind med spillet! 🥳

Ringstone Games
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 29 Jan 2023, 15:25

Re: Drawn Into Trouble af Ringstone Games

Unread post by Ringstone Games » 11 Feb 2023, 14:01

Mange tak jonaz.dk

Da Android version 10 ramte markedet skete der store ændringer i blandt andet tracking / GDPR / reklame i softwaren.

Derfor kan vi desværre ikke understøtte Samsung s8, da den stoppede med opdateringer efter android version 9 - du kan selvfølgelig måske selv opgradere til en nyere version men kræver nok en del try and error :)

Min gamle Huawei p20 er i samme båd - derfor må jeg bruge min nyere tablet.

// Tommy

Ringstone Games
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 29 Jan 2023, 15:25

Re: Drawn Into Trouble af Ringstone Games

Unread post by Ringstone Games » 05 Mar 2023, 13:35

Hej igen

Jeg lovede at skrive lidt mere om vores erfaringer og udfordringer med vores første spilproduktion - Drawn Into Trouble.

Spilordningen
Vi havde hørt at det var muligt at søge støtte til vores udvikling igennem Det Danske Filminstitut. Vi brugte en hel del tid på dokumenter og præsentationer men viste sig at være spild af dyrebar tid.

Skulle vi gøre noget anderledes i dag som nystartet spilvirksomhed, vil jeg ikke spilde min tid på at søge støtte - det kan slet ikke betale sig. Hvad jeg sådan lige høre fra andre på internettet, ja så bør du have mindst 2-3 publiceret produktioner med en hvis succes før at støtten er realistisk.

Ud fra et investeringssynspunkt kan jeg godt forstå dem. De vil se beviser på at man overhovedet kan få et eller andet færdig før de poster penge i en. Jeg ville dog godt have vidst det på forhånd.

Spilmotor og iOS opdateringer
Drawn Into Trouble er bygget I Monogame og Xamarin. Denne model gik ganske fint i starten af udviklingen, men da projektet træk i langdrag pga. ja livet. Mødte vi udfordringer som tiden gik. Den største og mest gennemgribende udfordring var at vores fysikmotor ikke blev vedligeholdt og understøttet af Apples konstante nye udgivelser af iOS versioner, hvilket gjorde at vi måtte erstatte hele vores fysikmotor med en anden, som desværre ikke var nær så god.

Den næste udfordring var in-game køb og ads understøttelse i Monogame / Xamarin som også understøttede Apples iOS hastige releases lykkes aldrig ordentligt, hvilket resulterede i at vi slettede alt ads og in-game køb i iOS versionen og satte en fast pris på i Apple Store.

Den tredje udfordring var pakningen af spillet til Google Play - Android versionen måtte ikke fylde mere end 100mb og da Xamarin / Monogame brokkede sig over forsøget på nyere indstillinger fejlede byggeprocessen. Mega irriterende. Det betød at vi måtte fjerne vores planlagte musik i spillet, da grænsen var nået.

Hvad kan du lære at det - brug det rette værktøj til opgaven, ikke bare hvad der er nemt i starten men over hele forløbet. Skulle vi gøre noget anderledes i dag ville jeg vælge Unity eller ligende uden at se mig tilbage - nogen der gør alt det trælse arbejde for dig, så du kan lave spil og have det sjovt i processen og at tingene virker i det lange løb.

Butikopsætning og dokumenter
Noget mange også undervurdere ved mobilspil er alt opsætning i Google Play og App Store. Det kan tage uger før du er færdig. Du skal medregne beskrivelser, billeder, links til privatliv og dataopbevaring, jura og alders rating mm.

Sæt et par ugers arbejde af til denne del, hvis du vil publisere et mobilspil.

Projektstørrelse
I starten virker alt muligt, og vi kan da nemt nå både dit og dat - men sandheden er bare, at vi slog et lidt for stort brød op i forhold til at få glæden af at blive færdige. Jeg kan ikke sige det her nok. Når du har fundet din ide, så prøv at dividere projektet med 10 og se om ideen stadig holder! Vi, spiludviklere, er bare generelle dårlige til at estimere. Jeg tror ikke jeg har hørt om nogen, som blev færdig på halvdelen af den estimeret tid endnu - tvært imod.

Skulle jeg starte forfra ville jeg lave et meget simpelt spil, noget jeg kunne få sat sammen på få uger. Det kan godt være det ikke er det største bidrag til spilverden, men jeg vil få en meget bedre forståelse af, hvad det vil sige at fuldføre noget og få glæden ved at publicere et spil.

Det var lige nogle tanker herfra:-)

Tommy Faldt Pedersen
Ringstone Games

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Drawn Into Trouble af Ringstone Games

Unread post by jonaz.dk » 05 Mar 2023, 14:33

Øv med spilordningen.. men det skal du ikke være ked af. DarkSwarm gik heller ikke igennem her.
Det havde vi nu en RET god idé om fra starten at den ikke ville. ;)

Men vi var så også i en heldig situation at der nærmeste var et budget garanteret fra Ghost Ship.
Så det var ikke det helt store tab. Udover det så vi meget positivt på de ting vi fik udviklet (en trailer) og fik formuleret en masse ting omkring projektet på skrift. Alt i alt en god øvelse for os.

Og ja der er rift om pengene.. det skader på ingen måde at have spil på CV'et i forvejen. Og så kunne skrive en ansøgning som virkelig appellerer max til spilordningen. Gerda - A Flame in Winter (Snowfall) vi lavede på PortaPlay så jeg som næsten 100% garanteret til at gå igennem. Det gik den så også. Det var rent DFI bait! ;)
Måske er der så en tendens til at udviklere designer spilkoncepter som ikke altid har lige stort kommercielt potentiale. Det er så en anden snak om det udvikler incitament.

Hvis man er nystartet og DFI er et af de få skud i bøssen.. er det selvfølgelig MEEEGA nederen og demoraliserede at blive afvist. :_(

Godt i skubbede igennem og fik et titel ud! Stærkt!

Tak for historien Tommy! MEGA fedt du gad at poste den! :D

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Drawn Into Trouble af Ringstone Games

Unread post by ZeroHero » 05 Mar 2023, 14:38

Hej Tommy,

Mange mange mange tak for at dele dine erfaringer med os andre.

Du gør nogle fine overvejelser same bakker dem op med gode argumenter. Rigtigt fedt!

Du siger at du hellere ville havde brugt en motor som Unity til projektet, dertil kommer selvfølgelig også en del cons men det er godt at vide.

Jeg tror du har fuldstændig ret med hensyn til tid estimering, det har altid været et menneskelig svaghed. Jeg har aldrig hørt om nogen der lavede et projekt før tid. Selv store erfarne udvikler hold har ofte problemer med dette.

Post Reply