Flash 3D eksperiment

fredborg
Level 6 - Apprentice
Posts: 68
Joined: 16 Dec 2008, 14:37

Flash 3D eksperiment

Unread post by fredborg » 22 Jul 2009, 22:55

Hej,

Vi har været i gang med at teste hvordan Flash efterhånden klarer sig på 3d fronten.. Vi har kigget lidt på de forskellige 3D engines, og valget faldt på Away3D.. Det er der i første omgang kommet det her lille eksperiment ud af:
http://www.frecle.net/
Det kunne være interessant at høre hvor godt eller dårligt det kører på lidt forskellige maskiner. Og ellers er der frit slag for kritik :)

User avatar
runevision
Level 2 - Grain of sand
Posts: 25
Joined: 08 May 2009, 14:09
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by runevision » 23 Jul 2009, 01:09

Det ser pænt ud men jeg tror jeg har en framerate på omkring 8-10 (på en 2.4 GHz Intel Core 2 Duo). Derudover ser alting pixeleret ud, specielt når cameraet bevæger sig - som om der ikke bliver brugt mip-maps eller sådan noget.

Rune

fredborg
Level 6 - Apprentice
Posts: 68
Joined: 16 Dec 2008, 14:37

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by fredborg » 23 Jul 2009, 01:25

Hej,

Frameraten ligger mellem 8-15 på min laptop som også er en duo core 2.4ghz, så det skal nok passe.

Nej, der er ikke mipmapping eller filtrering af textures, så det er pixeleret nogle steder, men det må man jo tage med når det er Flash og en software render :)

TomBombadil
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 11 Mar 2008, 20:49
Location: Århus
Contact:

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by TomBombadil » 23 Jul 2009, 07:33

ikke dårligt... fine "partiklter" der hvor vandet rammer, ligner partikler....

fredborg
Level 6 - Apprentice
Posts: 68
Joined: 16 Dec 2008, 14:37

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by fredborg » 23 Jul 2009, 12:00

Hehe, tak, der er 8 partikler i alt. Der er 4 per vandfald, 2 til 'damp/tåge' og 2 på overfladen. Så det er der ikke meget next-gen over :)

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by Zacker » 31 Jul 2009, 17:29

Det er nok det vildeste 3d jeg har set i Flash so far! Det kører dog også kun med 3-5 fps på den her laptop, som dog heller ikke just er en gamer laptop.

Giver det mening seriøst at arbejde med 3d i Flash, når nu Unity leverer noget, der er langt mere effektivt?

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by Tabu » 31 Jul 2009, 18:10

Hvor fanden er det andet store tandhjul? Det er som om der mangler noget før det drejer ordentligt rundt!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3930
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by jonaz.dk » 31 Jul 2009, 18:46

@Tabu
super nemt. uden at spoile for meget. har du samlet tandhjulet der ligger foran dig?
har du fået det andet tandehjul ud af ikon-sten dimsen over til højre?

fredborg
Level 6 - Apprentice
Posts: 68
Joined: 16 Dec 2008, 14:37

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by fredborg » 02 Aug 2009, 15:19

Giver det mening seriøst at arbejde med 3d i Flash, når nu Unity leverer noget, der er langt mere effektivt?
Det er jo spørgsmålet, og det var en af grundene til at teste det. Det her eksperiment er nok i overkanten af hvad der giver mening på nuværende tidspunkt, men mindre (3D mæssigt) ting giver fin mening i det omfang at folk/klienter/kunder har brug for det. Den primære/eneste grund til at bruge Flash er vel at det er så udbredt som det er.

User avatar
runevision
Level 2 - Grain of sand
Posts: 25
Joined: 08 May 2009, 14:09
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by runevision » 02 Aug 2009, 18:20

fredborg wrote:Den primære/eneste grund til at bruge Flash er vel at det er så udbredt som det er.
Jeg vil foreslå at læse denne artikel om Unity's browser penetration:
http://blogs.unity3d.com/2008/03/31/tho ... netration/

(Ignorer dog at der står at Unity's penetration er "in the millions" - tallet er exploderet siden artiklen blev skrevet i marts 2008.)

Rune
(Disclaimer: Jeg arbejder for Unity.)

fredborg
Level 6 - Apprentice
Posts: 68
Joined: 16 Dec 2008, 14:37

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by fredborg » 03 Aug 2009, 11:09

Ja, der er ikke nogen tvivl om at Unity er fremtiden, men derfor kan man jo godt bruge anden software indtil videre :) Og al ære og respekt for Unity, men der er stadig et stykke vej fra 1-5% udbredelse og op til de ca. 85% udbredelse som Adobe mener Flash10 player har.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by JeppeKM » 03 Aug 2009, 20:43

fredborg - ser du det som et problem at brugerne skal installere en player før eksekvering?

Flash player skal jo også installeres første gang.
Ok, the odds are that Flash is already installed, but still...

Hvis folk gerne vil have produktet er det vil ikke så slemt at installere lidt ny software 'on the fly' når man alligevel browser?
- eller er det bare mig - er der nogen der har statistik på hvor 'teknik forskrækkede' den såkaldt almene bruger er?
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

fredborg
Level 6 - Apprentice
Posts: 68
Joined: 16 Dec 2008, 14:37

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by fredborg » 03 Aug 2009, 22:11

Jo, det kan man godt argumentere for, men nu gik vores eksperiment ud på at undersøge om Flash kan bruges til at levere fornuftig 3D, netop fordi det er det mest udbredte browser plugin. Det er indlysende at Unity uden problemer afvikler langt mere kompliceret 3D end Flash, det kræver bare at man kigger på deres eksempler eller de mange spil mm. der allerede er lavet i det.

Jeg vil tro at Unity fyrene kan give et super kvalificeret bud på hvordan gennemsnitsbrugeren opfører sig i en 'browser-plugin-installations-situation' så det kan de måske svare på :)

User avatar
runevision
Level 2 - Grain of sand
Posts: 25
Joined: 08 May 2009, 14:09
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by runevision » 04 Aug 2009, 19:49

fredborg wrote:Jeg vil tro at Unity fyrene kan give et super kvalificeret bud på hvordan gennemsnitsbrugeren opfører sig i en 'browser-plugin-installations-situation' så det kan de måske svare på :)
Ja, jeg kan da godt linke til artiklen én gang til :)
http://blogs.unity3d.com/2008/03/31/tho ... netration/

Fra artiklen:
Our statistics tell us that for people who don’t have the plugin already installed, over 60% complete the plugin installation
Rune

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by JeppeKM » 04 Aug 2009, 21:40

well, ehm- thx!

*DOH!*
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

davidhelgason
Level 8 - Summoner
Posts: 86
Joined: 12 Mar 2008, 13:49

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by davidhelgason » 05 Aug 2009, 12:27

Det har faktisk for nyligt vist sig at når bare pluginnet bliver præsenteret godt så kommer folk over 70%... hvilket er ret godt jo når man så først kan spare sig en masse arbejde i udviklingen (og/eller simpelthen lave et bedre produkt), og derefter give sine bruger en unik oplevelse.

</sales mode off>

:)

d.

malou
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 09 Jan 2009, 18:08

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by malou » 05 Aug 2009, 19:07

Tænker lidt om det ikke er lidt spild af tid at udvikle 3D til Flash? Jeg ser ingen grund til at bruge flashplayeren til 3D, når den nu er så god til 2D, også selv om 85% har den installeret.
Er behøvet for at bruge 3D til web findes der jo som nævnt f.eks Unity, og mon ikke at den målgruppe, der er interesseret i at interagere i 3D også synes at det er helt ok, at installere en 3D player?

User avatar
Andos
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 10 Mar 2008, 00:48

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by Andos » 14 Sep 2009, 22:59

Har du checket http://blog.papervision3d.org/ ?
Demo på: http://www.papervision3d.org/

Det er en ret (forholdsvis) hurtig 3D motor til Flash. Ret mange hjemmesider bruger dem til alt muligt promo og fancy navigering. Andre laver små spil i det.

MartinL
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 31 Aug 2009, 16:10

Re: Flash 3D eksperiment

Unread post by MartinL » 25 Sep 2009, 12:55

Synes grafikken er flot nok. Selvfølgelig med de begrænsninger platformen nu giver. Derudover synes jeg at måden man styrer på, virkelig er et minus. Kan godt se problemstillingen i at man skal kunne kigge rundt og agere interaktivt med omgivelserne på samme tid, men så havde et UI (blot nogle pile til rotér-kamera) været bedre.

Puzzle-delen i det er genial, på trods af at en af dem der prøvede spillet blev hidsig over der absolut intet var at finde til det "rektangulære hul"... Siger ikke hvem... MEN JEG TROR I HAR EN IDE OM HVEM....

Post Reply