Essential serious games innovations

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 10 Nov 2010, 10:26

Som overskriften siger, drejer denne tråd sig om essentielle seriøse spil innovationer. Seriøse spil kan vel bredt defineres som ”underholdende spil med flere formål end underholding”. Disse formål kan være mange og uendeligt nuanceret, og brede sig over alle mulige områder lige fra militære til humanitære, og fra videnskabelige til spirituelle osv. Fælles for dem alle er blandt andet , at de ”spiller på” menneskets naturlige lyst til leg.

Vores naturlige lyst til leg er essentiel i udviklingen af serious games.
Vores naturlige kreativitet, og vores evne til nytænkning og nyskabelse, er lige så essentiel.

I forbindelse med udviklingen af serious games, synes jeg det kunne være interessant at se på nye indlæringsmetoder (eller gamle på nye flasker) og debattere deres fordele og ulemper.


Tell me and I'll forget; show me and I may remember; involve me and I'll understand.

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Gorm » 10 Nov 2010, 12:17

God idé, men du bliver nok lige nødt til at sparke diskussionen igang med et par oplæg også..
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 10 Nov 2010, 13:31

Jeps Gorm.

Et eksempel på en undervisningsmetode (eller nærmere en 'del af en undervisningsmetode) som med fordel kan benyttes i serious games, er at lade spilleren (helt eller delvist) indtage rollen som underviser og ikke 'kun elev. Dette kan havde nogle afgørende og drastiske indlærings-fremmende effekter, fordi spilleren pludselig ikke længere 'kun ser det fra et elev-synspunkt, men også fra et lære-synspunkt. Det kan højne elevens selvtillid at påtage sig denne rolle, hvilket er et stort plus i indlæringssammenhænge, og samtidig kræver det en større og dybere forståelse af det stof der undervises i, hvis man selv skal kunne undervise andre i det.

Denne form for undervisning er ikke ny. Det er meget almindeligt at lade elever i fx folkeskolen, løse og fremlægge en opgave for resten af klassen, og på den måde medvirke til undervisningen. Men i spil-sammenhæng giver det nogle helt nye og meget mere interessante muligheder.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 10 Nov 2010, 15:32

En anden meget afgørende faktor er måden læringsstoffet bliver præsenteret på. Her tænker jeg ikke så meget på det visuelle, selvom det naturligvis også har stor betydning, men mere på det psykologiske.
Hvis man i en klassisk undervisningssituation, starter en præsentation af noget nyt fagligt stof med ordene: dette er MEGET svært at forstå men…….. så har man allerede nedsat indlæringsevnen hos sine elever med 90 % (hvis ikke 100 %). På den anden side skal man heller ikke bilde eleverne ind, at noget meget svært tilgængeligt stof er pære nemt, og på den måde give dem et nederlag, når det viser sig at være alt for svært. Men ofte er det ’måden noget forklares på som er afgørende for forståelsen af det. Det kan være den mindste lille simple ting der er afgørende for om man forstår det eller ej, og i den sammenhæng er vi mennesker forskellige. Nogle forstår det bedst på ’en måde, mens andre forstå det bedre på en anden.
I serious games sammenhæng har man mulighed for at præsentere stoffet på flere forskellige måder, set fra flere forskellige synsvinkler osv.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 10 Nov 2010, 16:31

Noget som jeg også har tænkt meget over og som kan få stor betydning i forbindelse med serious games, er den oplagte mulighed for at kunne ”snyde positivt”. Hvad mener jeg så med 'det? Jo altså det handler ikke om at snyde spilleren til at lære noget, men til at 'ville og 'kunne lære noget, som spilleren måske ikke selv troede sig i stand til at lære og derfor heller aldrig ville prøve på at lære.

Der kunne fx være tale om kvantefysik, som af mange mennesker anses for at være meget svært at forstå (eller måske ligefrem totalt uforståeligt). Her kunne man med fordel lade en spiller lege lidt med en atommodel og påvirke elektronerne i denne, således at de hopper fra 'en elektronbane til en anden, UDEN først at fortælle spilleren at dette er en model af atomet og at NU skal du lære om kvantefysik. Man venter ganske enkelt med at fortælle spilleren dette, indtil bagefter når spilleren er færdig med at lege, og først 'da lader man det gå op for spilleren, at denne lige har leget med 'det som er grundlaget for kvantefysikken, nemlig elektronernes kvantespring i atomet.

Dette hænger naturligt sammen med mine andre indlæg, hvor jeg prøver at spore mig ind på en overordnet undervisningsform, i forbindelse med udviklingen af serious games.

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Scurvy Lobster » 10 Nov 2010, 17:25

En ting jeg har observeret i min undervisning på HTX er, at konkurrence kan være et enormt motiverende element. Ofte er det endda ellers stille elever, der viser evner her.

Serious Games kan understøtte denne "duel", og måske fange elever der ikke viste stor aktivitet i timerne.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 10 Nov 2010, 17:49

Ja! konkurrence kan være enormt motiverende og er et oplagt element at bruge. Man skal bare passe på at det ikke får en negativ drejning i form af en masse tabere, og det må (i følge min egen vurdering) ikke være et afgørende, eller det mest fremtrædende, element i undervisningsformen. Men hvis man kan finde en god balance her, er det et klart plus med noget konkurrence.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 18 Nov 2010, 15:08

En foreløbig liste over essentielle innovative undervisningsmetoder, som udnytter læringspotentialet i serious games, kunne se sådan her ud:

1. Interaktiv rollefordeling (fx lære/elev roller).
2. Alternative præsentationer (fx forskellige forklaringer på det samme).
3. Positiv indlærings-psykologi (fx at snyde en person til at lære noget som denne ikke troede sig i stand til at lære).
4. Positiv konkurrence (hvor der fx skabes en såkaldt win-win-situation).

Er der nogen af jer som har flere punkter I synes skal på listen?.....så kom med dem! :)

Jeg ville da også meget gerne høre andres meninger om denne liste og dens forskellige punkter.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 23 Nov 2010, 08:08

Er der ingen som gider være med? Okay så vil jeg da bare selv indtage rollen som kritikker.

For fanden hvor er det dumt det du har skrevet Marqus, hvert eneste punkt på din åndssvage liste er latterligt. Man kan sgu da, for det første, ikke bare rode rundt i rollefordelingen på den måde. Spade ! :x

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 23 Nov 2010, 08:09

Mange tak for kritikken :lol:

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Tabu » 23 Nov 2010, 18:07

hehe :P
Jeg vil gerne lege med, men da det er et lidt ""vanskeligt" emne, er det lidt svært at chippe ind.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du præcist mener med punkt 3, og bliver lidt forvirret over at du skriver at man lærer ting som man ikke troede man kunne lære? Men læser det som underholdning hvor man ikke føler at emnet bliver presset ned over hovedet på en? Skulle man tage denne undervisningsform IRL, så svarer det lidt til at man istedet for at have normal matematik og naturvidenskab i folkeskolen tager klassen med i skoven for at lege og bygge en hule. Og i og med at det at bygge en hule kan indeholde matematiske problematikker (Hvos stor skal hulen være, er der plads mellem træerne etc. ) Samtidigt med at man får en naturoplevelse hvor man har muligheden for at fortælle lidt om plante og dyreliv i den danske natur.. en situation hvor man leger sig til viden. Eleverne har oplevelsen af at have en fed dag/uge hvor de ikke bliver tvunget til at sidde på bænken of repetere gangetabellen.

Denne form er jeg overbevist om er den mest effektive læringsmodel (Hvis udført ordenligt), og er der hvor jeg tror Læringspil vil kunne udkonkurere andre undervisningsformer. Hvis ikke dette er

Måske du kunne udbybe de 4 punkter lidt mere? Det tror jeg ville give grundlag for en lidt mere spænnende diskution?

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 24 Nov 2010, 08:15

Jeg tror at 'det som gør det lidt vanskeligt Tabu, til dels skyldes at jeg ikke har forklaret det ordentligt.

Faktisk er det meget enkelt, ja nærmest banalt: vi bliver lige fra fødslen bombarderet med informationer i form af uendelige strømme af sanseindtryk, i en konstant foranderlig, og uendeligt kompliceret, verden, fuld af mennesker, dyr, planter og alle mulige andre ting og sager. Man skulle mene at det for et nyfødt spædbarn, ville være en umulig opgave at lære hele denne indviklede verden at kende......alene 'det at lære at tale er en enorm udfordring. Alligevel lære vi det. Alle sammen. UDEN at gå i skole først. Hvordan kan 'det være? Og hvorfor kan vi ikke det 'nu, hvor vi er blevet voksne?

Hertil har videnskaben mange forskellige svar, for eksempel at vores hjerner bliver dårligere til at lære nyt med alderen, af den simple grund at vi mister hjerneceller hele livet osv. Men det er ikke hele forklaringen. Dybt inde i os, bliver der også lige fra barnsben af, opbygget alle mulige hæmninger i form af psykiske blokeringer, som gør at vi får sværere ved at lære, sådan som et barn lære.....kort sagt: vi bliver voksne. Vores voksne tilgang til 'det at ”lære” bliver pludselig noget meget mere bevidst og alvorligt, det kan endda udvikle sig til frygt, fordi i sidste ende drejer det sig måske om overlevelse. Og lige præcis 'DER......mister vi barnets fantastiske evne til at ”lære alt så let som en leg”.

Når du ”snyder” nogen til at lære noget som de ikke selv troede at de kunne lære......så fjerner du på 'en eller anden måde deres psykiske indlærings blokeringer. Og det er netop HER at læringsspil kommer ind i billedet. Man kan godt skabe en fysisk undervisningssituation i skolen, lige som i dit eksempel med at bygge en hule, hvor undervisningen bliver en leg. Men med IT-teknologien og læringsspil som redskaber, åbner der sig pludselig uendeligt mange flere muligheder for at ”lege” sig til lærdom.

Præcis 'hvordan man kan bruge læringsspil til at bryde de psykiske indlærings blokeringer, er 'det som punkt 3 handler om. Og jeg har ikke alle svarene på forhånd, men prøver selv at komme nærmere nogle svar, blandt andet ved at debattere emnet. Naturligvis er leg i sig selv en forløsende faktor i forhold til indlærings blokeringer, men der er så mange flere strenge at spille på ved brugen af læringsspil, som vi først nu skal til at udforske for alvor.

Med hensyn til punkt 4: en win-win-situation ville for eksempel være hvis det gjaldt om at finde den bedste forklaring på et kompliceret spørgsmål. Den som kan forklare det bedst for de andre og få de fleste til at forstå det...har vundet. Og dermed har ALLE vundet.

Jeg håber at dette har kastet lidt lys over emnet, som godt kan virke svært, lige indtil man får det lært ;)

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 24 Nov 2010, 10:01

Nu glemte jeg så lige at uddybe punkt 1 og 2 også. Det kommer her:

Punkt 1 handler om rollefordeling og vores evne til fuldkommen at ændre personlighed, alene ved at indtage en bestemt rolle, og dermed også fuldkommen at ændre vores perspektiv. Det klassiske eksempel er jæger/offer rollerne......vi kender det blandt andet fra religionernes bibler......hvor der pludselig bliver byttet om på rollerne: jægeren bliver den jagede og omvendt. Dette kan resultere i en drastisk personlighedsforandring, hvor den ene ekstrem går over i sin ekstreme modsætning.

I forbindelse med læringsspil, ville man nok gå lidt mindre drastisk til værks, men alene 'det at lege med rollerne interaktivt ( spillerens rolle ændres i løbet af spillet, ikke nødvendigvis af spilleren selv, men måske af programmet, ud fra spillerens egne handlinger) åbner op for et væld af muligheder, som kan bruges i læringsspil.

Punkt 2 hænger uløseligt sammen med punkt 1, men drejer sig mere specifikt om at finde flere forskellige måder at forklare og præsentere det samme fagstof. Hvis du for eksempel ikke forstår hvad jeg lige har prøvet at forklare, er der her en alternativ forklaring: det er 'det punkt 2 handler om :?

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Essential serious games innovations

Unread post by Marqus » 30 Nov 2010, 23:05

Der er sgu ikke særlig meget gang i denne debat. Jeg sidder jo bare her og kaster perler for et svin!....

Det jeg så prøver at demonstrere med den ovenstående udtalelse, er følgende: jeg sidder nærmest kun og snakker med mig selv (jeg ser med vilje helt bort fra Tabu og Scurvy Lobster her, fordi det er IKKE dem jeg taler om, da De er i flertal, ikke ental), så derfor må jeg naturligvis selv være svinet (i følge min egen udtalelse), og fordi jeg bruger ordet ”et” foran ordet ”svin” kan det jo kun være mig selv der er tale om. Altså er du blevet snydt til at føle dig dybt krænket uden grund. Og dermed er du skånselsløst blevet udsat for en lærdom med snyd i: lad dig aldrig narre af det du tror du ser ved første øjekast!

Ja okay jeg ved godt det er et dårligt eksempel.....men hvor meget kan man gøre kun med ord? ;)

Post Reply