Nogen hifi nørder? Tilslutning af højtalere til tv

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Nogen hifi nørder? Tilslutning af højtalere til tv

Unread post by Zacker » 20 Mar 2013, 11:46

Jeg har et Philips 42PFL3007T, som jeg gerne vil tilslutte til mit Logitech Z506. TV'et har digital audio out (coaxial) og HDMI ARC, højtalerne har dog kun 3.5mm (mini jack) analogue inputs. Så nu kunne jeg rigtigt godt bruge forslag til bedste og billigste måde at få konverteret mellem de signaler. Signal til tv er HDMI fra laptop.

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Nogen hifi nørder? Tilslutning af højtalere til tv

Unread post by sunstar » 20 Mar 2013, 12:30

Dit tv har også et scart stik ... Hvis du ikke bruger det, så køb en ledning (Scart OUT til COMPOSITE) og en converter (COMPOSITE til Jack) ...
Ialt ca 100,- ...

Ellers en (HDMI to COMPOSITE) og igen en (COMPOSITE til Jack) ... Igen ca 100,- ...

Søg på "hdmi to component" på google så er du home free ...

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Nogen hifi nørder? Tilslutning af højtalere til tv

Unread post by sunstar » 20 Mar 2013, 12:33

After note:
Men de fleste sætter deres højtalere direkte til deres Laptop ...
Den eneste ide i at gøre det du skriver, er hvis du vil have dem til også at kunne afspille lyden når du ser normal tv ....

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Nogen hifi nørder? Tilslutning af højtalere til tv

Unread post by Zacker » 20 Mar 2013, 15:28

Tak for det prisvenlige forslag! Men hvordan ser det ud med kvalitetstab ved at køre det via scart? Og kan scart overhovedet levere 5.1?

Jeg har også overvejet at sætte det direkte til min laptop, men den har ikke 5.1, så ville skulle investere i et lydkort anyway. Jeg vil dog også gerne bibeholde muligheden for at kunne justere lyden via min fjernbetjening og samtidig fremtidssikre mit setup til, hvis jeg skulle koble en konsol eller andet på tv'et i fremtiden.

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Nogen hifi nørder? Tilslutning af højtalere til tv

Unread post by sunstar » 21 Mar 2013, 11:44

Nej SCART levere ikke 5.1 ... Men men men ...

1: Det danske (og resten af verden's) tv signal er sterio transmision ... Ergo dit tv modtager ikke et 5.1 signal...
2: Dit tv levere (fordi det ikke modtager) ikke 5.1 til nogle udgange overhoved .... Ergo du får aldrig et 5.1 signal ud af dit tv, Kun sterio...
3: Din laptop kan levere 5.1, men som du selv påpeger kræver det et 5.1 lydkort ... Ergo hvis du skal have 5.1 er du nød til at købe et lydkort ...
4: Hvis du køber et lydkort, så kan dit tv ikke modtage 5.1 :-/ så det er lidt spild hvis du sætter højtalerne til dit tv ....

Og for at lege "Mythbusters" så fortæller jeg os lige: Hvordan gør man det så?

1: Køber et 5.1 lydkort så det kan levere 5.1...
2: Køber en 5.1 Blueray afspiller ....
3: Køber en souround reciver / forstærker
4: Sætter TV'et, Laptop, og Blueray til reciveren ...
5: Sætter højtalere (Oftest bruger man rigtige højtalere frem for en PC vertion når man nu alligevel har måtte købe en reciver) til reciveren istedet ...

Hvad får man så ud af det?

Når man spiller blueray's: Ægte 5.1
Når man ser TV: Sterio (Hvor højtalerne spiller parvist ) -> Eller simuleret 5.1 (Mange recivere kan simulere 5.1) men personligt syntes jeg det lyder forfærteligt !!!! Og der er vist ikke mangle lyd freaks der kan holde ud at høre på det ....
Fra laptoppen: Ægte 5.1 (hvis du har købt lydkort) ellers Sterio eller simuleret 5.1

Konklusion:
Spar dig for problemerne! Hvis dit nøgle ord er billigt er det IKKE muligt at få 5.1... Sorry to be the heart breaker :-/

Istedet så sæt en sterio ledning (Jack til Conponent (Rød og Hvid) ) samt en VGA (eller DVI) fra din laptop til dit tv ...
Og en af de 2 ledninger jeg nævnte (HDMI eller SCART til Component) fra dit tv til dine højtalere ...
Og så overlev med at det kun er sterio ....

Alternativt:
Skrot dit Z506 og køb et rigtigt lyd anlæg og få kørt alle ledninger direkte til anlæget istedet ....

Som sagt er det lidt surt at måtte knuse dine drømme, men du får nok aldrig det du gerne vil have ....
Jeg kender ikke selv Z506 men formenligt kan de køre 5.1 Sterio (Hvor front og baghøjtalere spiller det samme) og det er os (i mine øre) super meget federe end simuleret souround... Så hvis jeg var dig (og ikke havde 5000 og bruge på lydanlæg) ville jeg holde mig til 5.1 sterio ...

Hope it helps ...

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Nogen hifi nørder? Tilslutning af højtalere til tv

Unread post by sunstar » 21 Mar 2013, 11:49

Lille after note:
Der findes enkelte DYRE (500 +) convertere der kan konvertere HDMI til 5.1 jack ...
Men punkt 2 (dit tv levere ikke 5.1) ødelægger lidt ideen ... Dog skal det siges at nogle (få) tv levere faktisk 5.1 (og simuleret 5.1 når man ser tv) men det er vist ikke noget man bare sådan lige kan finde ud af om de gør .... Umidbart ville jeg gætte på at dit tv lige som 98% af alle andre i den prisklasse ikke levere 5.1 ...

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Nogen hifi nørder? Tilslutning af højtalere til tv

Unread post by sunstar » 21 Mar 2013, 12:01

Lille rettelse:
Hvis jeg var dig ville jeg købe et 5.1 lydkort og sætte højtalerne til det ... Og så glemme at få TV'et over på de højtalere ....

(Personligt har jeg brugt pengene på en souround reciver og nogle BAD ASS højtalere .. )

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Nogen hifi nørder? Tilslutning af højtalere til tv

Unread post by Zacker » 22 Mar 2013, 10:42

Mange tak for de uddybende svar! Jeg er endt på samme konklusion om, at et 5.1 lydkort nok er bedste/mindst ringe løsning, hvis det skal give prismæssigt mening.

Post Reply