Game designere i branchen
Game designere i branchen
Hej alle sammen.
Jeg har netop afsluttet en uddannelse som overbygning på min datamatiker som gør at jeg skulle være klar til at indtage rollen som game designer. Hvad denne rolle kan og bør har jeg baseret mest på hvad jeg har set fra spil udvikling fra amerika og nu da jeg skal ud på arbejdsmarkedet begyndte jeg at overveje: Er det det samme herhjemme?
Så det jeg gerne vil spørge om er, bruger folk i danmark overhovedet game designers og i så fald, hvad bruger i dem til? Hvad skal de helst være god til og hvad er godt hvis de også kan?
På forhånd tak for svar.
Jeg har netop afsluttet en uddannelse som overbygning på min datamatiker som gør at jeg skulle være klar til at indtage rollen som game designer. Hvad denne rolle kan og bør har jeg baseret mest på hvad jeg har set fra spil udvikling fra amerika og nu da jeg skal ud på arbejdsmarkedet begyndte jeg at overveje: Er det det samme herhjemme?
Så det jeg gerne vil spørge om er, bruger folk i danmark overhovedet game designers og i så fald, hvad bruger i dem til? Hvad skal de helst være god til og hvad er godt hvis de også kan?
På forhånd tak for svar.
Re: Game designere i branchen
Det er vist ret svært bare at komme ud og få et job som spildesigner.pixlpile wrote:Hej alle sammen.
Jeg har netop afsluttet en uddannelse som overbygning på min datamatiker som gør at jeg skulle være klar til at indtage rollen som game designer. Hvad denne rolle kan og bør har jeg baseret mest på hvad jeg har set fra spil udvikling fra amerika og nu da jeg skal ud på arbejdsmarkedet begyndte jeg at overveje: Er det det samme herhjemme?
Så det jeg gerne vil spørge om er, bruger folk i danmark overhovedet game designers og i så fald, hvad bruger i dem til? Hvad skal de helst være god til og hvad er godt hvis de også kan?
På forhånd tak for svar.
Men tror det er godt du har noget datamatiker viden. Det er svært at snakke med en spildesigner der ikke også kender grænserne
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk
Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk
http://www.code.dk
Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk
Re: Game designere i branchen
Ja, det var også en af de ting jeg så som anbefaling til en spildesigner. Men det kan jeg så også heldigvis, kan selv kode spil hvis det er.
Derudover var hvad jeg gik efter en blanding af UX, Marketing, brugerundersøgelse og projektledelse.
Og så selvfølgelig Game Design.
Derudover var hvad jeg gik efter en blanding af UX, Marketing, brugerundersøgelse og projektledelse.
Og så selvfølgelig Game Design.
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Re: Game designere i branchen
Held og lykke.....
Start med en 3-4-5 år som programmør. Så du får noget reelt erfaring fra spil produktioner. Og så derefter se om du kan dreje dig ind på designer hvis det stadig er det du vil derefter.
Kender ultra få som får jobs som designere pga deres "game design" uddannelse. Game design er noget man lærer mens man bygger spil, og ikke noget fra en bog. Min (og jeg tror mange andres) mening.
Start med en 3-4-5 år som programmør. Så du får noget reelt erfaring fra spil produktioner. Og så derefter se om du kan dreje dig ind på designer hvis det stadig er det du vil derefter.
Kender ultra få som får jobs som designere pga deres "game design" uddannelse. Game design er noget man lærer mens man bygger spil, og ikke noget fra en bog. Min (og jeg tror mange andres) mening.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
-
- Level 3 - Infant
- Posts: 36
- Joined: 03 Sep 2013, 12:51
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Game designere i branchen
Jeg prøver selv at komme ind som spil/level-designer, og det er helt klart ikke lige til - Det er NÆSTEN umuligt uden 2-3 udgivet titler bag sig, så ja Programmør er et godt sted at starte - indtil man er heldig/ihærdig nok til at komme videre i processen.
Freelance game developer for hire:
http://dannylanghoffnielsen.blogspot.dk/
dk.linkedin.com/in/dannyln/
http://dannylanghoffnielsen.blogspot.dk/
dk.linkedin.com/in/dannyln/
Re: Game designere i branchen
En meget fin quote til alle dem der tror en uddannelse er nokThomasLund wrote:Game design er noget man lærer mens man bygger spil, og ikke noget fra en bog.
Jeg havde engang en instruktør fra filmskolen som egentlig ikke spillede spil og kun lige havde fået et kort kursus i spilteori inden. Der var jo så forfærdelig mange ting om spil som personen ikke kendte til - det værste var at hun ikke lyttede til dem der faktisk havde masser af erfaring.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk
Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk
http://www.code.dk
Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk
-
- Level 3 - Infant
- Posts: 36
- Joined: 03 Sep 2013, 12:51
- Location: Denmark
- Contact:
Re: Game designere i branchen
Sker desværre meget, at folk helt uden erfaring, eller som selv ikke en gang spiller kaster sig ud i produktioner og prøver at styre dem :P Det gør sjældent godtCode wrote:En meget fin quote til alle dem der tror en uddannelse er nokThomasLund wrote:Game design er noget man lærer mens man bygger spil, og ikke noget fra en bog.
Jeg havde engang en instruktør fra filmskolen som egentlig ikke spillede spil og kun lige havde fået et kort kursus i spilteori inden. Der var jo så forfærdelig mange ting om spil som personen ikke kendte til - det værste var at hun ikke lyttede til dem der faktisk havde masser af erfaring.
Freelance game developer for hire:
http://dannylanghoffnielsen.blogspot.dk/
dk.linkedin.com/in/dannyln/
http://dannylanghoffnielsen.blogspot.dk/
dk.linkedin.com/in/dannyln/
-
- Level 7 - Spellcaster
- Posts: 77
- Joined: 31 Oct 2011, 17:25
Re: Game designere i branchen
For mig at se er der et par vigtige skills man skal have som game designer:
Det er vigtigt at have en grundlæggende forståelse for hvad der kan lade sig gøre rent praktisk, hvor lang tid det tager og hvad ting koster i en spilproduktion. Jeg har mødt mange game designere der drømmer om at lave et multiplatforms-roguelike MMO, men ikke har den ringeste ide om hvor lang tid det tager, hvor stort et hold der skal til og hvor pengene skal komme fra. Erfaring er med andre ord supervigtigt. Men det er det også jo indenfor alle mulige andre jobs. Den bedste måde at opnå den viden på er ved at deltage i så mange spilproduktioner som muligt. Og ikke nødvendigvis som spildesigner. Det er også næsten et must at have viden om kode med i rygsækken. Da jeg startede som game designer vidste jeg absolut intet om kode, og det gjorde det stort set umuligt at afgøre hvad forskellige designløsninger kostede i programmørtimer.
Det er også vigtigt at kunne visualisere sine ideer som game designer. Man kommer jo nemt ud for at skulle formidle en vision om noget der måske først bliver til virkelighed om tre år. Og hvis man viser tre blå kasser der er lavet i Unity frem, er det svært for de fleste at forestille sig at det er tre svartelvere i et episk krystalpalads. Jeg plejer som minimum at tegne mine spilideer, og hvis jeg har tid, laver jeg en grov prototype i Game Maker. Det er også godt at være god til at pitche sine ideer mundtligt. Jeg pitcher jævnligt små åndssvage ideer til mine spilnørd-venner - gerne over en kop øl - og jo mere jeg gør det, jo mere forståelse får jeg for hvad der virker og hvad der ikke virker i min præsentation. Og når man en dag sidder overfor en potentiel investor, kunde eller samarbejdspartner er fedt at have lidt øvelse i at pitche med i bagagen.
Det er også min erfaring at man skal kunne noget andet end game design. Jeg har stort set aldrig oplevet en spilproduktion hvor game design var et fuldtidsjob. Hvis man er på en mindre spilproduktion, synes jeg det virker meget naturligt at man både er game designer, level designer, tester og QA-ansvarlig. Man kan også overveje om man vil assistere i den del af spilproduktionen der handler om business, PR og marketing. Det er en supervigtig post som desværre tit bliver negligeret fordi det er meget sjovere at lave spil. Men nu har du jo noget koderbaggrund - så det mest naturlige vil selvfølgelig være at være game designer/programmør.
Du kan jo også overveje at starte dit eget firma. Vi kunne godt bruge lidt flere spilenterpenører her i Danmark (og måske lidt færre game designere). Danmark er jo propfyldt med superdygtige programmører, designere og tegnere der går hvileløst rundt og tørster efter et job. Af og til dukker der et projekt op her på Spiludvikling som tre fyre har lavet i et kælderlokale. Og hvis jeg personligt skulle vælge mellem at ansætte en nyuddannet spildesigner eller en uuddannet spildesigner der havde siddet i det færnævnte kælderlokale, ville jeg klart vælge den sidste.
Thomas
http://www.thomasryder.dk
Det er vigtigt at have en grundlæggende forståelse for hvad der kan lade sig gøre rent praktisk, hvor lang tid det tager og hvad ting koster i en spilproduktion. Jeg har mødt mange game designere der drømmer om at lave et multiplatforms-roguelike MMO, men ikke har den ringeste ide om hvor lang tid det tager, hvor stort et hold der skal til og hvor pengene skal komme fra. Erfaring er med andre ord supervigtigt. Men det er det også jo indenfor alle mulige andre jobs. Den bedste måde at opnå den viden på er ved at deltage i så mange spilproduktioner som muligt. Og ikke nødvendigvis som spildesigner. Det er også næsten et must at have viden om kode med i rygsækken. Da jeg startede som game designer vidste jeg absolut intet om kode, og det gjorde det stort set umuligt at afgøre hvad forskellige designløsninger kostede i programmørtimer.
Det er også vigtigt at kunne visualisere sine ideer som game designer. Man kommer jo nemt ud for at skulle formidle en vision om noget der måske først bliver til virkelighed om tre år. Og hvis man viser tre blå kasser der er lavet i Unity frem, er det svært for de fleste at forestille sig at det er tre svartelvere i et episk krystalpalads. Jeg plejer som minimum at tegne mine spilideer, og hvis jeg har tid, laver jeg en grov prototype i Game Maker. Det er også godt at være god til at pitche sine ideer mundtligt. Jeg pitcher jævnligt små åndssvage ideer til mine spilnørd-venner - gerne over en kop øl - og jo mere jeg gør det, jo mere forståelse får jeg for hvad der virker og hvad der ikke virker i min præsentation. Og når man en dag sidder overfor en potentiel investor, kunde eller samarbejdspartner er fedt at have lidt øvelse i at pitche med i bagagen.
Det er også min erfaring at man skal kunne noget andet end game design. Jeg har stort set aldrig oplevet en spilproduktion hvor game design var et fuldtidsjob. Hvis man er på en mindre spilproduktion, synes jeg det virker meget naturligt at man både er game designer, level designer, tester og QA-ansvarlig. Man kan også overveje om man vil assistere i den del af spilproduktionen der handler om business, PR og marketing. Det er en supervigtig post som desværre tit bliver negligeret fordi det er meget sjovere at lave spil. Men nu har du jo noget koderbaggrund - så det mest naturlige vil selvfølgelig være at være game designer/programmør.
Du kan jo også overveje at starte dit eget firma. Vi kunne godt bruge lidt flere spilenterpenører her i Danmark (og måske lidt færre game designere). Danmark er jo propfyldt med superdygtige programmører, designere og tegnere der går hvileløst rundt og tørster efter et job. Af og til dukker der et projekt op her på Spiludvikling som tre fyre har lavet i et kælderlokale. Og hvis jeg personligt skulle vælge mellem at ansætte en nyuddannet spildesigner eller en uuddannet spildesigner der havde siddet i det færnævnte kælderlokale, ville jeg klart vælge den sidste.
Thomas
http://www.thomasryder.dk
Re: Game designere i branchen
Lyder til at det jeg primært mangler er at faktisk at have været med til at lave nogle spil. Så kan man heldigvis sige at jeg trods alt også har kompetencerne til at blive spilprogrammør og så få erfaringen den vej igennem.
Alternativt kunne jeg selvfølgelig starte noget selv. Om ikke andet imens jeg søger arbejde. Joh, det frister...
Alternativt kunne jeg selvfølgelig starte noget selv. Om ikke andet imens jeg søger arbejde. Joh, det frister...
-
- Level 27 - Drooling zombie
- Posts: 274
- Joined: 09 Nov 2009, 13:37
- Location: Cph
- Contact:
Re: Game designere i branchen
Er ikke sikker på om datamatiker giver direkte adgang til noget uddannelse med tilknytning til DADIU (som også giver mening for dig), men det kunne også være en mulighed? Jeg har desværre aldrig selv deltaget, men det lader til at være et rigtig godt program, der giver noget erfaring samt et slutprodukt man kan vise frem.
Hvis du ikke kender det, skulle du prøve at læse lidt om det.
Her er en liste med uddannelser, som har tilknytning til DADIU: http://www.dadiu.dk/members
Hvis du ikke kender det, skulle du prøve at læse lidt om det.
Her er en liste med uddannelser, som har tilknytning til DADIU: http://www.dadiu.dk/members
Portfolio: http://www.Coindrop.dk
Re: Game designere i branchen
Men jeg har allerede en uddannelse som er relevant. At uddanne mig yderligere tror jeg ikke jeg får meget ud af
-
- Level 27 - Drooling zombie
- Posts: 274
- Joined: 09 Nov 2009, 13:37
- Location: Cph
- Contact:
Re: Game designere i branchen
ok, var også bare for at smide et forslag mere på bordet.
Portfolio: http://www.Coindrop.dk
-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 146
- Joined: 11 Mar 2008, 23:56
- Location: Glostrup
- Contact:
Re: Game designere i branchen
Jeg vil også råde dig til at kaste dig ud i nogle mindre projekter så du kan vise hvad du kan (jeg går dog ud fra at du har lavet et spil i forbindelse med uddannelsen?). Vær opmærksom på at du som game designer ofte er en ren system designer og ikke nødvendigvis sætter visionen for spillet, men istedet realiserer en game directors vision. Hvis du vil stå for det overordnede koncept er det bedre at udvikle noget selv.
held og lykke med det!
held og lykke med det!
::Søren P Andersen
::Showcase
::Showcase
Re: Game designere i branchen
Der er en del game designers på MSP. Vi har også nogen der er kommet lige fra ITU. Så de bliver brugt.
Hvad de skal kunne; Game Design..? (Alt hvad de indebærer: usability, monetization, retention, core game flow, loop, economy, level progression, osv.)
Hvad de skal kunne; Game Design..? (Alt hvad de indebærer: usability, monetization, retention, core game flow, loop, economy, level progression, osv.)
Re: Game designere i branchen
Hvis jeg bliver ansat som game designer et eller andet sted så regner jeg med at nogen har ideerne som jeg så skal forsøge at realisere. Men er en game director ikke også en game designer, bare chefen eller hvad menes med det?
Re: Game designere i branchen
Selvom du siger at du har relevant uddannelse og ikke behøver mere uddannelse, så udfra de spørgsmål du stiller, så lyder det ikke som om du har haft meget kontakt med spilbranchen - endsige erfaring fra den.
Det sender et signal om en potentiel manglende forståelse for branchen og opgaverne, som med det samme afskriver dig enhver chance for at få job som spildesigner. Og mindsker også dine chancer for at få job som spilprogrammør (en datamatiker uden spil/Unity erfaring er ikke den første kandidat man ville vælge som spilprogrammør....).
-uafhængigt af hvordan dine evner så i praksis faktisk er.
Så ind og trawl artikler igennem på Gamasutra, tag med på Gamejam i februar og start nogle hobbyprojekter med andre fra dette site.
-eller tag en overbygning på f.eks. ITU eller Medialogi.
Det sender et signal om en potentiel manglende forståelse for branchen og opgaverne, som med det samme afskriver dig enhver chance for at få job som spildesigner. Og mindsker også dine chancer for at få job som spilprogrammør (en datamatiker uden spil/Unity erfaring er ikke den første kandidat man ville vælge som spilprogrammør....).
-uafhængigt af hvordan dine evner så i praksis faktisk er.
Så ind og trawl artikler igennem på Gamasutra, tag med på Gamejam i februar og start nogle hobbyprojekter med andre fra dette site.
-eller tag en overbygning på f.eks. ITU eller Medialogi.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
Re: Game designere i branchen
Jeg stiller mest af alt dumme spørgsmål fordi de har den største chance for at blive besvaret, så længe de ikke er alt for dumme. Og som jeg startede med at skrive så var jeg interesseret i at lære mere om den danske branche da Gamasutra og lignende kilder på nettet ofte taler om omstændighederne i USA. Så jeg ved mere end jeg lader vise.
Men nej, jeg har ikke haft den store kontakt til spilbranchen endnu. Hvilket er ærgeligt, men det er også der jeg regner med at starte med at forbedre mig. Det og så bare lave flere spil.
Men nej, jeg har ikke haft den store kontakt til spilbranchen endnu. Hvilket er ærgeligt, men det er også der jeg regner med at starte med at forbedre mig. Det og så bare lave flere spil.
Re: Game designere i branchen
a) Generalisering: Folk der siger "jeg skal lave spil en gang i fremtiden (lige efter bla..)", får sjældent gjort det. Folk der laver spil, er allerede i gang.
b) Se denne: https://www.youtube.com/watch?v=zQvWMdWhFCc, og alle related (so you want to be... game...). Kan være fra US, men holder stadig meget godt.
b) Se denne: https://www.youtube.com/watch?v=zQvWMdWhFCc, og alle related (so you want to be... game...). Kan være fra US, men holder stadig meget godt.
Re: Game designere i branchen
Way ahead of you.Christen wrote:a) Generalisering: Folk der siger "jeg skal lave spil en gang i fremtiden (lige efter bla..)", får sjældent gjort det. Folk der laver spil, er allerede i gang.
Yeah, Extra Credits are generelt ret gode, men deres serie om spiludvikling forskellige steder i verden viser også at der er forskel på branchen fra land til land. Den om Norge fortæller nok en del, men tænkte det ville være lige så godt at spørge.Christen wrote:b) Se denne: https://www.youtube.com/watch?v=zQvWMdWhFCc, og alle related (so you want to be... game...). Kan være fra US, men holder stadig meget godt.
-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 146
- Joined: 11 Mar 2008, 23:56
- Location: Glostrup
- Contact:
Re: Game designere i branchen
Hvis du bliver ansat i et større studio så er det game directors der har ansvaret for den overordnede ide (i nogle tilfælde er den ide oprindeligt formuleret af en creative dir.). Dvs at en game dir skal orkestrere at de enkelte faggrupper arbejder kreativt sammen for at opnå målet. I den sammenhæng er game designers system designere som skal levere papir designs til programmørne og løbende holde øje med om spillet rent mekanisk lever op til hoved visionen. Du kan selvfølgeligt godt stille forslag til konkrete nye mekanikker men det er alt sammen noget der skal godkendes af game dir.pixlpile wrote:Hvis jeg bliver ansat som game designer et eller andet sted så regner jeg med at nogen har ideerne som jeg så skal forsøge at realisere. Men er en game director ikke også en game designer, bare chefen eller hvad menes med det?
I mindre studier kan rollen some gamedesigner godt være at man også formulerer selve spillet fra bunden af, men det kommer helt an på konstruktionen. Men det vil nok typisk være at chefen siger "giv mig en endless swimmer med pokemon flavour som er rettet mod tweens" og så er det op til dig at løse det.
Jeg har mødt folk der mente at ALLE i en produktion var game designers fordi de hver især designede dele af spillet og dem der teknisk set var game designers altid var system designers
Last edited by spa on 23 Dec 2014, 13:57, edited 1 time in total.
::Søren P Andersen
::Showcase
::Showcase
Re: Game designere i branchen
Fair nok. Tænkte nok det var noget ala Creative Director som vi har hørt noget om på studiet. Blev aldrig rigtig kaldt Game Director, men princippet er nok det samme.
Og så længe det er arbejde med Game Design så er jeg sådan set ligeglad hvad titel jeg får. Har alligevel også haft adskillige titler som programmør, men i sidste ende har jeg programmeret og det er det vigtigste.
Jeg har så ofte tænkt mig selv ind i mindre teams da mit gæt er at det er dem der er flest af i danmark, at de fleste ikke har plads til mere end en game designer. Men det er selvfølgelig bare et gæt.
Og så længe det er arbejde med Game Design så er jeg sådan set ligeglad hvad titel jeg får. Har alligevel også haft adskillige titler som programmør, men i sidste ende har jeg programmeret og det er det vigtigste.
Jeg har så ofte tænkt mig selv ind i mindre teams da mit gæt er at det er dem der er flest af i danmark, at de fleste ikke har plads til mere end en game designer. Men det er selvfølgelig bare et gæt.
-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 146
- Joined: 11 Mar 2008, 23:56
- Location: Glostrup
- Contact:
Re: Game designere i branchen
Forskellen på game dir og creative dir er at der er een creative dir for hele studiet og der er een game dir per projekt. Game dirs er meget mere i direkte kontakt med teamet, mens en creative dir er meget mere hands off og taler i meget brede udmeldninger. Det er i hvert fald min erfaring Men anyways det er bare semantik og så længe du laver feede ting så skal det nok gå =D
::Søren P Andersen
::Showcase
::Showcase
Re: Game designere i branchen
Firkantet sat op:
Crea. Dir. er en position i et firma.
Game Dir. er en funktion på et givent projekt
Så der er ofte sammenfald (en creative director i et firma, er ofte game director for en given produktion..) o.l.
Crea. Dir. er en position i et firma.
Game Dir. er en funktion på et givent projekt
Så der er ofte sammenfald (en creative director i et firma, er ofte game director for en given produktion..) o.l.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning