S vil flerdoble støtte til computerspil

one-niner
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 09 Mar 2008, 14:50
Location: Aarhus, Denmark

S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by one-niner » 28 Mar 2010, 10:02

Fra 2007-2010 har regeringen i en midlertidig forsøgsordning støttet den danske computerspiludvikling med i alt 12 millioner kroner under Det Danske Filminstituts ’New Danish Screen’-ordning.

Støtteordningen slutter ved udgangen af 2010.

Socialdemokraterne har fremlagt et forslag, hvor de vil støtte computerspilindustrien med 47 millioner kroner årligt gennem blandt andet en styrkelse af eksport og internationalisering af danske computerspil og nye muligheder for iværksættere.
http://politiken.dk/kultur/article934644.ece

- Tom
Tom Mortensen
Product Owner
Unity Studios ApS
LinkedIn

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by simonmoeller » 28 Mar 2010, 16:36

Udemærket initiativ. Men snak er snak :)

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by BarrySlisk » 28 Mar 2010, 16:38

De er sgu altid så gavmilde med andres penge.

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by simonmoeller » 28 Mar 2010, 18:04

Præcis Mr. Slisk. Var de i regering var talen formentlig en anden.

madswibroe
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 17 Apr 2009, 14:57

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by madswibroe » 29 Mar 2010, 01:44

Hvorfor bakker I ikke bare utvetydigt forslaget op? Det er da et skidegodt forslag som vil være en kæmpe bevist for vores branche. Hvis ikke Danmark (og Norden) skruer gevaldigt op for kultur og/eller erhvervsstøtte forbliver spil nok en meget lille niche her i området. Eller tænker I at vi er butch nok til at klare os uden den slags krykker? ;)

Og nej, Simon, jeg tror ikke at en ordfører - som meget vel kan blive kulturminsiter efter næste valg - fremsætter, og fastholder, et forslag som han ikke har tænkt sig at levere på.

Hvis I har mere fidus til den anden side af folketingssalen skulle I tage at bearbejde dem aktivt så vi kan få pustet lidt til gløderne :)

Bedste hilsner,
Mads

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by simonmoeller » 29 Mar 2010, 08:05

Selvfølgelig bakker jeg forslaget op. That goes without saying. Vi har selv fået en rimelig støtte fra New Danish Screen og det er vi glade for.

Men der er langt fra ord til handling. Specielt i politikerkredse. Specielt i en valgkamp.

Et forslag er just that - et forslag. Det skal igennem hele møllen før det kan blive til handling, derfor tillader jeg mig at være skeptisk.

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by Anders Højsted » 29 Mar 2010, 10:48

Politik er det muliges kunst; lige nu er der ikke synderligt meget som er muligt for oppositionen (men det betyder også at de vil give deres støtte til regeringen, hvis den lancerer et lignende forslag).

Og jeg er ret sikker på at Mogens Jensen vil gennemføre disse ting, hvis han bliver kulturminister, - han har længe haft interesse og fokus på spilbranchen.

Et politisk forslag er blot et forslag, - som kan føre til lovforslag - som kan føre til lovgivning - som (i dette tilfælde) kan føre til (mere) støtte til spilbranchen.

Men det kræver at der er nogen som støtter det og hjælper det frem. Ikke bare de ansvarlige politikere, men også de folk som lovforsalget vedrører - jer. Det er os/jer der er eksperterne som skal rådgive politikerne om den rigtige måde at gøre tingene på.

Det er fint nok at BarrySlisk plejer sin antipati overfor oppositionen - iøvrigt med en kliche om at oppositionspartierne bare bruger løs - men faktum er at der er rigtigt mange danske spilfirmaer som helt eller delvist overlever på NDS/Nordic Game/Media+ midler (eller offentlige investeringspuljer som SEED Capital & Vækstfonden). Hvis I har et problem med at de "bruger andres penge" på at støtte spilfirmaer, kan I jo bare lade være med at søge om støtte.

Hvis I synes det er en god ide, men at den skal laves anderledes, så sig det, - politikerne er faktisk ret lydhøre om disse ting, så længe man er rimelig og kan se ud over ens partipolitiske (anti-)parti.

A.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by henrik_weide » 29 Mar 2010, 11:21

Ikke fordi jeg er total imod støtte, der er nogle ting som kun kan overleve af støtte og som har en almen kulturel interesse at opretholde, og her kan man sagtens argumentere for spilbranchen på lige fod med filmbranchen.

MEN generelt, mener jeg at erhvervsstøtte er symptombehandling på et økonomisk system som grundlæggende er sygt. Problemet i DK er, at folk er for dyre bla. fordi skatten er for høj (giver kaskade effekt hele vejen rundt). Endnu et problem er den progressive beskatning på indkomst samt den fuldstændige urimelige beskatning på værdipapirer som aktier, hvilket gør det total og aldeles uinteressant for de fleste at investere i Danmark og for danskere at foretage investeringer, især i spilbranchen fordi risikoen her er endnu sværere at vurdere.

At S er fortaler for symptombehandling er naturligvis ingen overraskelse, de er jo _the_ "Sons of the System" ;-)

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Cleve
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 29 Mar 2010, 13:03

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by Cleve » 29 Mar 2010, 14:08

Jeg er ked af at sige det drenge. Men et forslag på computerspils området er ikke noget der fremprovokerer de store vælgerbevægelser. Derfor vil jeg også antage at Mogens Jensen fremlægger forslaget fordi han tror det kan betale sig at investere i et nyt, (forhåbentligt) blomstrende dansk eksportområde.

Der er da trods alt et par titler der har set dagens lys, blandt andet pga af støtteordningerne. Senest "Max and the magic marker" og snart "Limbo".

egenfeldt
Level 20 - Link
Posts: 203
Joined: 10 Mar 2008, 09:13

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by egenfeldt » 29 Mar 2010, 19:14

Man kan overveje hvor DK ville være uden støttekroner (og/eller ender) - med de indbyggede ulemper der er (lang ferie, kort arbejdsuge, begrænset venture, højt skattetryk, aktiebeskatning etc) ifht. til 'Mother of anti-DK' USA/Canada, hvor der pumpes penge ud i spilbranchen i form af støtte til mindre virksomheder på alle mulige mere eller mindre kreative måder - det hedder bare noget andet 'over-the-there'. Og vi ved alle hvor meget en række asiatiske lande pumper ud, Canda og senest Frankrig (for slet ikke at begynde på EU-systemet, hvis man ved hvordan det skal kringles (læs: hvad de tænder på & ser som værdiskabende).

Problemet er selvfølgelig om støttekronerne nytter med mindre de kan skabe strukturelle fordele på sigt som kan afhjælpe de svagheder DK har på. Ellers er det i grelle omfang symptombehandling. En oplagt tilgang ville være at fokusere på at skabe spilvirksomheder som var mindre løntunge i DK men det harmonere dårligt med at skabe arbejdspladser så falder nok ikke i for god jord.

Jeg er som udgangspunkt heller ikke tilhænger af støtte - men de symptomer som behandles er ganske voldsomme og ligger langt ud over lille DK.

Mvh Simon
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by asbjoern.com » 29 Mar 2010, 22:12

egenfeldt wrote: Jeg er som udgangspunkt heller ikke tilhænger af støtte - men de symptomer som behandles er ganske voldsomme og ligger langt ud over lille DK.
Jeg synes dette rammer hoved på sømmet rimeligt godt. Ligenu handler det meget basalt om der overhovedet skal være mulighed for at producere computerspil i Danmark på noget der tilnærmelsesvis ligner samme vilkår som andre steder.

Jeg tror ikke vi er den eneste virksomhed der lytter meget interessant når vi eksempelvis får invitationer fra den Canadiske ambassade ;-)

Hvis dette forslag falder fuldstændigt igennem, så vil det forringe mulighederne i den danske branche betydeligt og vi vil aldrig få opbygget en kritisk masse af udviklere.

/asbjoern

fredborg
Level 6 - Apprentice
Posts: 68
Joined: 16 Dec 2008, 14:37

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by fredborg » 29 Mar 2010, 22:56

Hvis dette forslag falder fuldstændigt igennem, så vil det forringe mulighederne i den danske branche betydeligt og vi vil aldrig få opbygget en kritisk masse af udviklere.
Indtil videre må vi nøjes med en masse kritiske udviklere.

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by simonmoeller » 30 Mar 2010, 10:38

Jeg er meget delt.

Problemet er, at vi har svært ved (med danske lønninger) at lave startups der rent faktisk kan komme igang med at lave profitable spil uden seriøs investorkapital. Og det er vanskeligt at forestille sig at få VC uden en trackrecord af den ene eller anden slags. Derfor er offentlig støtte en fornuftig måde at få startups til at komme ud over den første hurdle og få første produkt udgivet.

På den anden side ER det jo symptombehandling. Men Canadas lovgivning gør i praksis det samme. Det er formentlig -nødvendig- symptombehandling.

Der er til gengæld behov for større fokus på at få driftssikre virksomheder ud af støtten. Ikke kun enkeltprodukter.

Cleve
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 29 Mar 2010, 13:03

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by Cleve » 30 Mar 2010, 12:04

Man behøves vel ikke se støtteordningerne som symptombehandling. Man må formode at der også ligger et ønske om at udvikle branchen på længere sigt.

At der behøves massive indsatser på andre planer end bare demo og prototype støtte er så noget andet. F.eks kunne nogle af pengene måske bruges til et væksthus, der kunne vejlede og hjælpe med at udvikle de mange små danske spilvirksomheder.

Man skal passe på med at blande støttepengene til enkelte spil, sammen med de massive skattefordele som Canada og nu måske også England ligger for dagen. Det er meget muligt at Danmark bliver nød til at kigge på sådanne tiltag for at kunne holde på arbejdspladser (måske nærmere EU landene som helhed, for ikke at skabe konkurrenceforvridende forhold internt i EU). Canadas metode er ekstremt aggressiv og det kan undre at det først er nu at andre lande er begyndt at overveje et modsvar.

Der kommer ikke nødvendigvis bedre spil ud af lavere beskatning. Jeg har desuden også svært ved at se hvordan man kan argumentere for at spilproduktion skal være lavere beskattet end alt muligt andet. Men det må siges at være rigtigt dårlig brug af skattepenge, hvis de små virksomheder med statsstøttet succeshistorier, flytter produktionen til Canada.

egenfeldt
Level 20 - Link
Posts: 203
Joined: 10 Mar 2008, 09:13

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by egenfeldt » 30 Mar 2010, 13:44

Blot til understregning - Canada er det kendte eksempel, men Frankrig, USA og Syd-Korea har jo også været temmelig agressive både med støttemidler og skattefordele omend nogle gange i USA kun på delstatsniveau.

Jeg synes det lyder fint med et væksthus, støttemidler til demoer, men langt hen ad vejen så er problemet jo ikke at vi ikke kan udvikle spil - kernen er at vi ikke er dygtige nok til den kommercielle del (for få spiludviklere tjener reelt penge) - herunder mit eget firma, eller dvs. i hvert fald ikke nok :-). Dertil skal dog ligges at det jo absolut ikke er blevet nemmere de seneste år.

Jeg har på det sidste sammenlignet det med en analogi til bogbrachen - hvor mange bøger ville blive solgt hvis der kun var forfattere i DK (=udviklere). Sgu nok ikke ret mange. Der mangler nogle forlag.

Hvis vi kigger til Sverige så har de traditionelt haft Levende Böcker, Vision Park, Panvision, Paradox, Nordic Softsales (sikker flere) - vi har haft Games Factory/KE Media og ITE. Der mangler for alvor en succesful publisher som kan smide viden ned igennem uformelle netværk, og her tæller 'tilfældige' små knopskydninger af store publishere ikke meget i mit regnskab.
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by simonmoeller » 30 Mar 2010, 17:34

Giv os 3 år, Egenfeldt ;)

madswibroe
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 17 Apr 2009, 14:57

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by madswibroe » 30 Mar 2010, 17:37

Jeg noterer mig at I fokuserer skarpt på erhverv og økonomi. Den kulturelle vinkel har ikke ret stor opmærksomhed i denne tråd. Erhverv og økonomi er vigtigt, men netop ifm udspillet fra vinkel Mogens Jensen, som er kulturordfører, er det selvfølgelig kulturvinklen som bør have fokus.

Når det gælder andre former for kunst og kultur (litteratur, scenekunst, film osv) har vi en massiv opbakning fra offentlige kilder. Der er noget nær offentlig concensus om at kultur er vigtig og at kultur ikke kan udvikle sig sundt på markedsvilkår.

Film får i størrelseordenen 40% af budgettet dækket. Til sammenligning kan jeg sige at det tilsvarende tal for LIMBO er meget, meget mindre. Videospil er naturligvis et medie på akkurat samme vilkår og skal have samme niveau af opbakning, ellers kan det ikke lade sig gøre at udvikle projekter som har et kulturelt fundament.

Endelig skal man være opmærksom på at den direkte målsætning med denne form for opbakning netop er de enkelte projekter, ikke udviklingen af et erhverv.

Cleve
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 29 Mar 2010, 13:03

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by Cleve » 30 Mar 2010, 19:32

Tillader mig lige at linke til Socialdemokraternes udkast fra august 2009, som jeg formoder Mogens Jensens baserer sit forslag på. Der er i alt fald 47 millioner på bundlinjen.

http://socialdemokraterne.dk/default.as ... cId=709431

Som jeg læser det ligger der noget mere end kulturel støtte i det. Synes personligt det virker fornuftigt at koble "Born Creative" eksport programmet på spilbranchen.

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by petervesti » 31 Mar 2010, 02:35

Cleve wrote: Der kommer ikke nødvendigvis bedre spil ud af lavere beskatning.
Nej ikke noedvendigvis, men hoejst sandsynligt. Mere vigtigt er det dog, at det maaske kunne skabe grundlaget for, at vi kunne se flere end de 1 - 3? spilvirksomheder i DK som PT tjener penge.

Men...vi faar jo aldrig serioese skattefordele til spil/underholdning i Danmark. Det vil jeg aede min gamle hat paa! Det er der sgu for mange der ville faa ondt i roeven over...


Angaaende Canadas skatteregler for underholdningsprodukter...saa blev jeg da vist i sin tid undervist i noget lignende "et land maa ikke have saerlige skatteregler for bestemte sektorer eller virksomheder" (pga. at det saa reelt kunne udvikle sig til konkurrence mellem lande i stedet).

Kan godt vaere det kun var i forhold til EU's indre marked eller saadan noget, ligesom Cleve naevner i et tidligere indlaeg, men hvad saa med England? Herovre poenser de jo paa noget lignende - men ok England er jo heller ikke 'rigtig' medlem af EU eller Europa, i hvert fald ikke hvis du spoerger dem selv haha, saa kan vaere de tager lidt let paa den slags banaliteter.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by henrik_weide » 31 Mar 2010, 11:41

Jeg mener heller ikke, der skal være særregler på skatteområdet for bestemte brancher. Det er noget værre rod, på lige fod med diverse underlige bureaukratiske støtteanordninger.

Den eneste måde, at få et erhverv til at blomstre, er at give de rigtige vækstbetingelser med enkle regler og ikke for meget "red tape". Punktum.

Fire punkter der SKAL gøres noget ved, og som IKKE er gensidig udelukkende, og egentlig gælder de fleste moderne brancher's forudsætninger for gode rammer er:

1. Lavere skat (ergo billigere drift, og lettere at tjene penge).
2. Enkel og fair værdipapirbeskatning (I DK er den total absurd, og ret svær at tage alvorlig. Det er den f.eks. ikke i Sverige. Man skulle tro at man ikke vil have investeringer til DK. ). Investorer er jo total ligeglade med idealisme eller hvad fanden der ligger til grund for disse tåbelige skatteregler, de finder jo bare et andet land med talent og bedre investeringsbetingelser - dem er der jo nok af.
3. Tilstrækkelig uddannelsesniveau (more or less det eneste hvor vi nogenlunde er med).
4. Kreative miljøer (noget nemmere at opretholde hvis der er mere end 1-2 overlevende firmaer i et område, se 1.)

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

NicholasFrancis
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 12 Mar 2008, 13:51

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by NicholasFrancis » 31 Mar 2010, 23:03

@Henrik: Hvor mange folk har du haft ansat i USA? I Unity har vi folk ansat på begge sider af atlanten og når man ser på hvad f.eks. en programmør koster med de nødvendige sygeforsikringer i USA, ender prisen på omk. 130% af en person med tilsvarende kvalifikationer i Danmark. Dette er ret konsekvent for alle de faggrupper som Unity hyrer indenfor. Hvor mange folk i parallele positioner har du ansat som du baserer dine sammenligninger på?

Ked af at sige det, men din klagesang om at "skatten er håbløs høj i Danmark" er ikke noget som vi kan nikke genkendede til hos os på nogen måde. Vi har lige flyttet et planlagt producktudviklingshold fra USA til Danmark på grund af de lavere udgifter ved at udvikle her.

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by petervesti » 01 Apr 2010, 00:33

England er noget billigere end Danmark ;)

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by simonmoeller » 01 Apr 2010, 09:13

Meget interessant Nic, vi har arbejder mest med sourcing men tak for insight :)

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by asbjoern.com » 01 Apr 2010, 11:24

henrik_weide wrote:Jeg mener heller ikke, der skal være særregler på skatteområdet for bestemte brancher. Det er noget værre rod, på lige fod med diverse underlige bureaukratiske støtteanordninger.

Den eneste måde, at få et erhverv til at blomstre, er at give de rigtige vækstbetingelser med enkle regler og ikke for meget "red tape". Punktum.

Fire punkter der SKAL gøres noget ved, og som IKKE er gensidig udelukkende, og egentlig gælder de fleste moderne brancher's forudsætninger for gode rammer er:

1. Lavere skat (ergo billigere drift, og lettere at tjene penge).
2. Enkel og fair værdipapirbeskatning (I DK er den total absurd, og ret svær at tage alvorlig. Det er den f.eks. ikke i Sverige. Man skulle tro at man ikke vil have investeringer til DK. ). Investorer er jo total ligeglade med idealisme eller hvad fanden der ligger til grund for disse tåbelige skatteregler, de finder jo bare et andet land med talent og bedre investeringsbetingelser - dem er der jo nok af.
3. Tilstrækkelig uddannelsesniveau (more or less det eneste hvor vi nogenlunde er med).
4. Kreative miljøer (noget nemmere at opretholde hvis der er mere end 1-2 overlevende firmaer i et område, se 1.)

/Henrik...
Jeg synes at du har en tendens til at blande tingene sammen. Specielt punkt 1 og 2 er betragtninger som vedrører erhversliv generelt i Danmark, og er derfor i sig selv ikke en begrundense for hvorfor spilvirksomheder har det svært ved at få tingene til at køre rundt i Danmark. Andre virksomheder kan jo godt klare sig I Danmark, så vi diskuterer ikke hvordan vi genrelt styrker den danske konkurrenceevne.
Så selvom du muligvis har en pointe, så er det generelle erhverspolitisk betragtninger og de bidrager ikke til hvorledes spilbranchen specifict bliver konkurrence dygtig I forhold til eksempelvis Canada!

Faktum er, som Simon også pointerer, at der er en skæv konkurrence situation fordi lande som Canada støtter masivt. Det bliver man simpelthen nød til at gøre noget ved politisk på den korte bane, og det har intet med generelt skattetryk at gøre (eller nogen af de andre punkter du nævner for den sags skyld).

(Jeg er iøvrigt meget enig i forhold til de restiktioner der er blevet lavet i de seneste aktie beskatningsregler og hvordan det ødelægger venture miljøet fundstændigt – det kunne vi snakke lang tid om :-) ).

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: S vil flerdoble støtte til computerspil

Unread post by asbjoern.com » 01 Apr 2010, 11:44

PS. Jeg kan iøvrigt confirme fra min tid hos Crytek hvor vi ansatte mange amerikanere at lønningerne generelt er højere i USA og England, nu er det selvfølgelig blevet lidt mere udjævnet af dollar kursens fald - derudover er det min erfaring at det specielt er når man har med de lidt mere erfarne folk at gøre at man ser de store forskelle i løn niveauerne, på entry level positions er det mere jævnt.

Post Reply