Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

infini
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 24 Jun 2009, 22:09

Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by infini » 29 Mar 2010, 10:24

hej spiludviklere og spilinteresserede,

Jeg er igang med at skrive min kandidatafhandling omkring dansk spiludvikling og har særligt fokus på hvordan finanskrisen har ramt branchen.

I den forbindelse leder jeg efter nogle tal på branchens størrelse mht. beskæftigelse. Er der nogen der kan hjælpe mig med denne information? Danmarks Statistik har problemer med at hjælpe mig, da "vores" branche ikke entydigt fremgår af deres mange branchekoder.

På forhånd tak!

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by JeppeKM » 29 Mar 2010, 11:02

Send mig en besked, jeg har nogle data du måske kan bruge til studiebrug.
Kontakt mig via hjemmeside/twitter i min signatur
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by Anders Højsted » 31 Mar 2010, 11:00

Eller kontakt Producentforeningen/Spilzonen; jeg tror de ligger inde med nogle data.

Iøvrigt tror jeg du skal gå tilbage før krisen, - branchen havde problemer lang tid før krisen ramte.

Hvad studie er du på?

A.

infini
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 24 Jun 2009, 22:09

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by infini » 13 Apr 2010, 09:04

Jeppe: Jeg sender dig en mail idag! På forhånd tak!

Anders: Jeg har haft fat i producentforeningen. Tak for det input! De udkommer snart med en rapport jeg skal have fingrene i med en masse spændende data.
Jeg er enig i din anskuelse af at branchen havde problemer inden krisen ramte, men jeg har valgt at undersøge om man kan finde frem til hvad der gjorde nogle firmaer gik ned da krisen ramte og andre overlevede. Primært vil jeg forsøge at undersøge om der på ledelsesniveau kan findes betydelige forskelle der blev afgørende for de enkelte virksomheders overlevelse. Manglende kompetencer? Præmaturt engagement i for mange aktiviteter og forpligtigelser? "emotionelt" lederskab? osv. osv. Man kunne kalde det en organisatorisk adfærdsanalyse.

Jeg læser på Copenhagen Business School hvor jeg har læst cand.soc Management of Creative Business Processes.

http://www.cbs.dk/uddannelser/kandidat/ ... _processes

Tak for input! Alle ideer og kontakter jeg kunne få brug for er selvfølgelig meget velkommen!

Mvh.
Anders

davidhelgason
Level 8 - Summoner
Posts: 86
Joined: 12 Mar 2008, 13:49

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by davidhelgason » 14 Apr 2010, 18:52

Jeg tror helt ærligt ikke på at man reelt kan analysere de fejlede (og overlevende) spilvirksomheder i Danmark på basis af disse parametre.

Virksomehederne prøvede simpelthen så forskellige produkter og metoder og strategier på så forskellige tidspunkter i en branche i knaldhurtig udvikling, at det er svært at se meningsfulde ligheder (på basis af hvilke man kunne forstå forskellene).

Eller vis os at jeg tager fejl :)

d.

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by simonmoeller » 14 Apr 2010, 20:22

Jeg tror sgu du har ret David ;) Det er en lille smule vanskeligt med en så elendig sample size at lave nogen som helst fornuftig sammenligning.

User avatar
mikesk
Level 2 - Grain of sand
Posts: 21
Joined: 29 Apr 2010, 12:29
Location: Copenhagen S
Contact:

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by mikesk » 04 May 2010, 14:21

Giver også David ret.

Måske skulle du inddele branchen i deres focus områder og derfra analyse disse hver især og se om der tegner sig et mønster.
Tænker på inddelinger som AAA udvikler: IOI
Browser spil udvikler: Pixelpandemic, Littlecomputerpeople etc.
Mobil spil: Magic studios, Sybogames
Indie games: Playdead, PressPlay, Copenhagen Game Collective
Iværksættere: Duck and Cover etc.

du kan f.eks. bruge jonaz.dk liste for at få en ide af hvilke firmaer der er i branchen:
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=2&t=8

håber det hjælper

mvh
Mike

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by vonknut » 04 May 2010, 15:00

De spilfirmaer der krakkede under krisen, var mest firmaer der levede af bestillingsopgaver fra bl.a. reklamebranchen.
-som var den branche der blev hårdest ramt efter min subjektive opfattelse.

Men der var selvfølgeligt et backlash ift. investeringsvillig kapital, som ramte de mere "rene" spilfirmaer.
-men hvem var det som røb på den konto?

Jeg kan kun komme på Zeropoint og Hugo-firmaet lige nu, men andre har måske bedre hukommelse...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by Anders Højsted » 04 May 2010, 20:34

Det ville være nemmere hvis vi havde nogle cirka dato'er for finanskrisen, så vi kan se hvilke spilkonkurser der lå op til den/under den.

Jeg tror du skal interviewe folkene i de krakkede firmaer for at finde ud af hvad der skete. Meget ofte har tingene mere end én årsag.

A.

infini
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 24 Jun 2009, 22:09

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by infini » 05 May 2010, 10:28

Jeg forventer ikke at finde et nemt svar eller golden-rule ala "Derfor gik det galt"....dog synes jeg at fornemme en manglende forståelse for hvad den rette management kan betyde kontra et par spilnørder der er blevet CEO's. At tro der blot er tale om tilfældigheder må jeg beskrive som utroligt naivt...men lad nu det ligge.

Måske har jeg ikke helt præcist beskrevet hvad jeg egentlig vil med opgaven, men lad mig da forsøge igen :)

I min optik er finanskrisen en krise der, selvfølgelig er lidt mere hyped og udtalt end andre, men reelt er det jo ikke en krise der er værre end så mange andre scenarier. Hvis man lever som virksomhed i en branche som denne, hvor krise vel nærmest har været hverdag for mange, så må man være klar til at styre sin virksomhed igennem udfra kommende kriser af en hver art. Og det er så her, jeg håber at kunne lære noget. Hvem er det der bliver ved med at overleve? Hvorfor lykkedes det helt konkret for nogle virksomheder at klare sig igennem krisen og hvilke årsager var der til at andre gik "belly up"?

Igen...jeg forventer ikke at kunne sige "Nårh....var det bare det...så er den skid slået", dog mener jeg der er en masse læring at finde.

I skal have tak for input...altid spændende at blive tvunget til at vurderer sin optik :)

Til sidst: Som Anders skriver ovenfor, så er det netop interviews med folk bag krakkede virksomheder jeg er interesseret i. Hvis der er nogen herinde der kender nogen el.lign. så er jeg (igen) meget interesseret for input :)

I skal have tak for jeres interesse.

EDIT: Til vonknut, hvad med deadline games

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by Anders Højsted » 05 May 2010, 11:08

Interview-"ofre":
Deadline Games - Chris Mottes
Zeitguys - Morten Iversen
3 Lives Left - Gorm Lai
Pollux Gamelabs - Morten Iversen/Rasmus Harr
3rd Person Interactive - Lars Loppnau
Runestone - Lars Kroll (nu hos Unity Studios)

Jeg mener at Tabula Rasa Games var Alessandro Canossa; han er nu ph.d. på IT-Universitetet.

A.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by JeppeKM » 05 May 2010, 12:05

Rettelse:
Pollux Gamelabs - Paul Køster, sidder nu på Filmskolen
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

infini
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 24 Jun 2009, 22:09

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by infini » 05 May 2010, 23:38

mange tak...meget fornemt!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by vonknut » 07 May 2010, 11:18

Anders Højsted wrote:Interview-"ofre":
Deadline Games - Chris Mottes
Zeitguys - Morten Iversen
3 Lives Left - Gorm Lai
Pollux Gamelabs - Morten Iversen/Rasmus Harr
3rd Person Interactive - Lars Loppnau
Runestone - Lars Kroll (nu hos Unity Studios)

Jeg mener at Tabula Rasa Games var Alessandro Canossa; han er nu ph.d. på IT-Universitetet.

A.
Men bortset fra Deadline og 3 lives left, så er der vel ingen af de ovenstående som krakkede under krisen?
-og 3 lives left's exit var vist ikke decideret krise-betinget, så vidt jeg har forstået.


Men ja Deadline, det var ret krise relateret...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by Gorm » 07 May 2010, 19:57

vonknut wrote: -og 3 lives left's exit var vist ikke decideret krise-betinget, så vidt jeg har forstået.
...
Jooo, det kommer jo an på øjnene der ser. Jeg er nok typen der vil kalde de fleste kraks (både større og mindre) for 'bad management'. Men det er selvfølgelig lettere at være en god leder i gode tider end i krisetider :-)
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

infini
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 24 Jun 2009, 22:09

Re: Input til speciale om danske spiludvikling oven på krisen

Unread post by infini » 11 May 2010, 10:56

Det er sandt Gorm :)

Og, som side-note, så var det mig der skulle have lavet speciale hos jer tilbage i januar 09, lige inden det væltede :)

Post Reply