Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by vonknut » 11 Dec 2010, 01:03

Android er på markant flere solgte units, end Iphone
http://politiken.dk/tjek/digitalt/telef ... 042986.ece
Det er blevet omtalt før, men nu er det officielt :)
-dog ikke så underligt, ift. hvor mange håndsæt producenter der benytter det, og Iphone sidder stadigt på "mest solgte enkelte device" med mange af deres Uphone modeller, tror jeg.

http://politiken.dk/tjek/digitalt/inter ... af-tronen/
Og selvom android sælger igennem, så sælges der stadigt flere Nokiaer med symbian (low-end consumer telefoner, samt ikke-vestlige lande).
Ved ikke hvor stor validitet der er hos kilden, men interessant under alle omstændigheder.
Dog vildt at Nokia stadigt holder så godt fast, spændede at se hvor lang tid de formår at bevare det forspring.
Med mindre denne trend ændrer sig, så vil antagelser om Iphone + Android dominans om 2-4 år så ikke holdet...
-desværre....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by simonmoeller » 11 Dec 2010, 11:03

Nokia har alvorlige problemer.

Hvis du vil se meningsfulde statistikker så find ud af hvor meget deres smartphones sælger. Det er en fremtidsindkator.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by henrik_weide » 12 Dec 2010, 14:56

Nokia smartphone sales Q3 2010:

Kilde 1:
http://www.allaboutsymbian.com/news/ite ... ats_ex.php

Kilde 2:
http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1466313

29 millioner solgte smartphones pr. kvartal er vist næppe dårligt, og stadig næsten det dobbelte af iOS og ca. 9 millionere flere end Android.

MEN selvfølgelig skal man kigge "bagom" tallene for at få noget meningsfyldt ud af det. Det er ingen tvivl om, at Nokia er udfordret nu til dags. For ca. 3 år siden havde de stort set monopol på smartphone markedet, inden iOS og Android kom på banen. Så set i det lys er det klart, at de er gået fra en smartphone markedsandel på 50% til omkring 36% her i 2010 - når man går fra stort set 0 konkurrenter til 2-3 stykker (alt efter hvordan man tæller), skal sådan noget ske, og det blev ikke bedre af at Nokia tydeligvis var helt forvirret over hvad der foregik det meste af 2009 (efter min mening deres "annus horribilis" med N97 osv).

De store salgstal af smartphones gemmer naturligvis på detaljer som, at det er smartphones i forskellige prisklasser og derfor også meget forskellige typer brugere (og deres lyst til at købe apps). Dog kan man sige præcis det samme om Android - som også spænder over mange forskellige klasser af devices.

Nokia ville være i alvorlige problemer, hvis det ikke var for deres nye Symbian 3 modeller (N8, C7, E7 osv.) og deres nye fokus på Qt og OpenGL. De har også fået gevaldigt styr på deres fragmentering, de har ensrettet feature-settet og specs på den nye devices, og gået væk fra de forskellige Symbian-branches som man kendte før i tiden. Man kan selvfølgelig spørge sig selv, hvorfor pokker det tog så lang tid for dem at komme til dette. Men nu er det her, og det virker faktisk rigtig godt.

Deres fokus på Qt SDKen som den samlende enhed på både Symbian og deres kommende Meego OS, er klogt efter min mening, fordi man som app/games udvikler ikke længere skal tænke på hvilket OS der ligger nedenunder. De har også fået styr på deres Ovi Store, hvilket også hjælper gevaldigt.

Jeg har selv anskaffet mig en N8 - og jeg må sige, at den er sgu lysår fra hvad man har set fra Nokia de sidste par år. Den er efter min mening det første rigtig fede device de har lavet i LANG tid. Nokia har altid haft tradition for at smide en masse features ind med en skovl uden rigtig at få det hele til spille sammen på en nem måde - N8 er ingen undtagelse mht. features (den er packed) - men nu virker det også, rigtig godt endda.

Så at sige at de er i alvorlige problemer, vil jeg lade tidens "jury" afgøre over det næste års tid.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by simonmoeller » 12 Dec 2010, 16:26

Nokia har et fantastisk distributionsnetværk. Det er klart deres største plus i min bog. Jeg ved sgu ikke, jeg havde en N8 (tror jeg ihvertfald) i hånden til Gamescom. Det føltes bare stadig utroligt gammeldags på en eller anden måde, selvom Nokia folkene gjorde deres for at overbevise om at det var den hellige gral.

Lad mig omformulere til det mindre kategoriske:
"Jeg mener de har alvorlige problemer". Jeg tror de får issues hvis de slås med HTC, Samsung etc i lavpris segmentet, og jeg tror også de får problemer med at konkurrere heads up med Apple i højpris segmentet.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by henrik_weide » 12 Dec 2010, 18:57

"Nokia har et fantastisk distributionsnetværk. Det er klart deres største plus i min bog. Jeg ved sgu ikke, jeg havde en N8 (tror jeg ihvertfald) i hånden til Gamescom. Det føltes bare stadig utroligt gammeldags på en eller anden måde, selvom Nokia folkene gjorde deres for at overbevise om at det var den hellige gral."

Hmmm...jeg vil sige, at det er ren smagssag, og det er vel næppe valid "hvad man selv synes" når man skal vurdere fremtiden for et givent produkt? Jeg er f.eks. ikke specielt imponeret over Android, heller ikke 2.2. Der er utrolig mange irriterende mangler eller underlige fejl og så er det uhyggeligt tungt, og så er hardwaren på de fleste ret "meh".
2.3 lyder dog bedre (har ikke prøvet det endnu dog).
iOS er utrolig stabilt og med lækker UI, men er utrolig begrænset - så meget at jeg endnu ikke har ejet en iPhone, selvom der har været rigeligt med fristelser. Til gengæld er AppStore suveræn - men det er ikke nok for mig personligt.
N8'eren er åben, storen er "god nok" (bedre end Android Market funktionelt), den har super god batteritid, kameraet (stil og video) er total overlegent noget andet på markedet. Jeg kan map'e netværksdrev osv (hvad skal man med en Dropbox klient, hvis man bare kan map'e lortet, right?), jeg installere mine apps på hvilket som helst drev, jeg kan selv bestemme hvilken browser der skal være default etc.etc. Dens GPU er hurtig og trækker alle 3D spil ganske fint. Den er hurtig og smooth, men også "unmistakenly" Symbian, hvilket i min bog faktisk er en god ting, ihvertfald indtil Android blir bedre.

"Lad mig omformulere til det mindre kategoriske
"Jeg mener de har alvorlige problemer". Jeg tror de får issues hvis de slås med HTC, Samsung etc i lavpris segmentet, og jeg tror også de får problemer med at konkurrere heads up med Apple i højpris segmentet.""

I lavpris segmentet står de da rimelig stærkt. Jeg er tilgengæld enig mht. højpris segmentet. Dog er det meget styret af smagssag og hvad folk har brug for, og for første gang i lang tid mener jeg at Nokia har et produkt som rent faktisk godt kan matche iPhone, selvom den er billigere.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by simonmoeller » 12 Dec 2010, 23:37

Det device jeg havde i hænderne kan under ingen omstændigheder matche en iPhone. Det er muligt der er sket noget i de mellemliggende måneder men jeg tvivler. Nokia har ikke helt forstået det med at software sælger hardware.

Hvis der er noget vi har lært af Apples moves er det at ganske almindelige forbrugere ikke mapper netværksdrev eller interesserer sig for om telefonen er "åben" - de vil bare hente apps og hygge sig med det uden bøvl. Specs er sgu heller ikke specielt vigtigt for dem. Det er vigtigere hvordan det ser ud og føles.

Jeg kender ikke lige nogen lavpris smartphones fra Nokia, har de nogen? Markedet for ikke-smartphones er meget snart væk i de vestlige lande.

Fuldstændig enig med dig mht Android, det føles ikke særligt fedt, men det er apps (basically det en smartphone er de her dage) til en lav upfront pris og det frister mange.

Nokia som brand føles ret 2005-agtigt og passé. Det interesserer forbrugerne sig for. Nu må vi se hvordan de klarer sig. Mit skud er at de bliver købt når de har blødt nok. Evt. af Microsoft, ville være oplagt når de har det efter min mening 2. bedste OS og viljen til at køre ting igennem med stenhård vilje (de har gjort det før med Xbox).

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by henrik_weide » 13 Dec 2010, 00:21

"Det device jeg havde i hænderne kan under ingen omstændigheder matche en iPhone. Det er muligt der er sket noget i de mellemliggende måneder men jeg tvivler. Nokia har ikke helt forstået det med at software sælger hardware."

Det er jo så det jeg mener, de endelig har forstået med de nye modeller (N8, C7, E7, C6-01 osv). Langt om længe. N8eren har faktisk solgt omkring 3 millioner i de 2 måneder den har været ude (og det er kun N8, den billigere C7 er også ude nu).

"Hvis der er noget vi har lært af Apples moves er det at ganske almindelige forbrugere ikke mapper netværksdrev eller interesserer sig for om telefonen er "åben" - de vil bare hente apps og hygge sig med det uden bøvl. Specs er sgu heller ikke specielt vigtigt for dem. Det er vigtigere hvordan det ser ud og føles."

Helt enig. Det foretrækker jeg også selv i mange sammenhænge. Dog er det enormt rart at kunne f.eks. mappe et drev. Jeg brugte også "den dumme" app til at starte med, men efter at jeg fandt ud af den anden mulighed røg app'en ud. En anden ting jeg også synes er super smart er Wifi-tethering (er også i Android fra v.2.2), efter jeg fandt ud det, røg USB kablet ud når det kommer til tethering.

"Jeg kender ikke lige nogen lavpris smartphones fra Nokia, har de nogen? Markedet for ikke-smartphones er meget snart væk i de vestlige lande."

Ja, der er nærmest det Nokia har mest af, og faktisk det de er blevet kritiseret for mest pga. mangel på high-end smartphones. Af Symbian 1 lavpris smartphones har de nærmest en hel hær. 5800, 5230, X6, 5233, C6-00, N97Mini, C5-0x etc. som alle kører Symbian 1 (tidl. kendt som S50 5th Edition), som alle er billige touch devices. 5230eren koster 900 kr uden abo inkl. moms. Dernæst kommer deres nye Symbian 3 devices, som ligger fra "lower mid-end" til "lower high-end" med C6-01 som den billigste, dernæst C7, så N8 og til sidst E7. Alle S3 devices har samme GPU og CPU (relativ god performance), men varierer i materialer, kamera, lager osv.

"Fuldstændig enig med dig mht Android, det føles ikke særligt fedt, men det er apps (basically det en smartphone er de her dage) til en lav upfront pris og det frister mange."

Klart klart.

"Nokia som brand føles ret 2005-agtigt og passé. Det interesserer forbrugerne sig for. Nu må vi se hvordan de klarer sig. Mit skud er at de bliver købt når de har blødt nok. Evt. af Microsoft, ville være oplagt når de har det efter min mening 2. bedste OS og viljen til at køre ting igennem med stenhård vilje (de har gjort det før med Xbox)."

Nokia blive opkøbt? - det tror jeg ikke sker lige foreløbig. De har jo tjent penge hele vejen, på trods af deres udfordringer. Bare google deres regnskaber.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by simonmoeller » 13 Dec 2010, 08:13

Det er muligt jeg er blevet lidt Apple-ficeret og har dømt Nokia ude for tidligt. Men jeg tror bare helt overordnet ikke på at de kan vende skuden rundt og blive en spiller der har en fremtid.

Det er naturligvis en mavefornemmelse, men problemet er helt grundlæggende at der formentlig ikke er plads til dem i forbrugernes bevidsthed når de står og skal købe en ny smartphone når alt alle snakker om er Android og iPhone.

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by fehaar » 13 Dec 2010, 10:42

Man skal jo altid give store firmaer en ekstra chance. Apple er et fint eksempel. Man må da sige at de har taget deres efter at være dømt ude. Og firmaer der tjener penge er meget lang tid om at dø. :-]

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by JeppeKM » 13 Dec 2010, 12:07

Kender i til data på salg på såkaldte 'high-end smart phones' vs 'low-cost smart phones' ?
Bruger forbrugerne flere penge på apps hvis de har en dyrere smart phone kontra de billigere?


Den største forhindring for at Android kan komme tilt at rykke betydeligt ved deres salg af apps er deres shop. Den er mildest talt ubrugelig - man skal stort set vide hvad man vil have på forhånd, og det er ikke muligt at browse-shoppe sig rundt til nye spil på samme lækre måde som hos Apple.
Og hele hovedpinen med mange flere specs for Android-devices er jo nærmest selvskrevet i den diskussion.


En lille sjov side-bemærkning: Angry Birds koster 25 kr på OVI og 6kr over AppStore
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by simonmoeller » 13 Dec 2010, 13:00

Jeg har ikke konkrete tal ved hånden for nuværende, men iPhone brugere har i snit flere apps installeret end Android brugere. Jeg tror personligt grunden er den samme som at langt færre iPhone brugere forlader platformen end andre platforme: De elsker deres iPhone mere end Android brugere elsker deres.

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by asbjoern.com » 13 Dec 2010, 14:20

Apple App Store rules - Google Market kommer langsomt (men også kun langsomt efter det). Nokia de kommer langsomt og efter de seneste restruktureringer i toppen tror jeg også at de vil formå at vende skuden - de har efter min mening stadig det bedste hardware til prisen men også et håbløst forældet brugerinterface.

Det er iøvrigt lidt sjovt at ingen i denne tråd har nævnt Blackberry som har været dem som har været markedsledende på smartphones i mange år - (muligvis er de netop lige blevet overhalet at Apple).

En anden ting som er interessant er tablet markedet - som er der hvor det næste slag skal udkæmpes - igen må Apples iPad siges at have føretrøjen og have overhalet Android med flere omgange. Nokia har så vidt jeg ved ikke endgang announcet nogen tablet endnu, men hænger fast i nogle håbløst dyre netbooks med windows.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by henrik_weide » 13 Dec 2010, 18:28

Mht. Nokia's fremtid, jeg kan anbefale, at se det her med Marko Aahtisaari, SVP Design, Nokia:

http://www.allaboutsymbian.com/news/ite ... b_2010.php

Og så må jeg hellere henlede opmærksomheden til Trip Hawkins fra Digital Chocolate som har en ret krads holdning til Android (DC har iøvrigt en hel del spil ude på Ovi, og har solide download tal - for et halvt år siden var de allerede oppe på over 4 mill. downloads med 5 titler - dog sagde de ikke noget om hvor meget der var paid, men eftersom de har ad-funded spil også tjener de nok en slat penge der):

http://gametheoryonline.com/2010/09/15/ ... app-store/

Selvfølgelig vil Android Market blive bedre, faktisk har Google lige opdateret klienten i dag, så noget sker der da.

Der hvor Ovi er langt foran Android, er payment-support - både i form af antallet af lande og decideret operatør-billing samt snart rigtig in-app purchase som man kender det fra Apple App Store.

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by simonmoeller » 14 Dec 2010, 07:56

24 timers reglen afskaffet gør hele forskellen for Android Market. Nu er der perspektiv for udviklerne til at udvikle til platformen. Android kommer til at gå stærkt nu. De har vanvittigt momentum i øjeblikket, og en plads i top of mind hos forbrugerne. Det er Nokias problem: De har mistet momentum og derfor position. Det er et nyt game nu: Android vs. iPhone vs. resten. Ikke Nokia vs. Sony Ericsson. Folk vil ikke have "åbne" platforme i snit, de vil bare checke mail, sende en tekst og spille Angry Birds.

Trip Hawkins siger så meget vrøvl de her dage. Lige siden han insisterede på at lave det fjolleri med "nano stars" med spillekort og at skinne det samme spil 5 gange til Facebook er det gået ned ad bakke. De kæmper for revenue ovre hos DC.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by henrik_weide » 14 Dec 2010, 16:38

Jeg gir dig ret mht. afskaffelse af 24-timer reglen for Android. Selvfølgelig gir det momentum, og det er fedt - så er der mere at leve af for sådan nogle som os :-)

Men at påstå, at Nokia ikke har nogen momentum er ganske enkelt forkert. Ovi Store har nu 3.5 millioner downloads om dagen, stigningen har været nærmest eksponentiel. For ca. 2 måneder siden var Ovi Store på 1.5 millioner downloads om dagen. Med den stigningstakt de har lige nu, har de indhentet Android's download tal omkring marts/april.

Du kan have din mening om Nokia, men at undervurdere dem, fordi de har fået et par lussinger, er lidt naivt efter min mening - specielt historisk perspektiv taget med i ligningen. Jeg undervurderer heller ikke Android eller iOS, men jeg hylder det ikke blindt, og lige for tiden er der fandme meget uinformereret hype og ditto FUD omkring Nokia, at det grænser til det absurde. Bare fordi Nokia ikke har US tech blog mindshare, er ikke det samme som at de er dømt ude, slet ikke i dag, hvor Asien næsten har mere betydning end US. Just sayin'

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games


User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Android-salg overhæler Iphone men stadigt bag Nokia

Unread post by henrik_weide » 15 Dec 2010, 23:40

Old news Simon.

Det er en del af de annoncerede fyringer som Nokia offentliggjorde lige efter de fik ny CEO - Stephen Elop (ex Microsoft) i Q3. Bla. beskæres en del af de gamle legacy strukturer fra dengang de arbejdede med forskellige produkt-source-branches, noget som de er gået helt væk fra (og heldigvis for det!). Hele ideen med Symbian^3 er, at det alt skal baseres fra den samme kode-stamme, og derfor er der en del stillinger der blir redundante - og derfor er det jo god økonomisk skik at skære "fedtet" fra. Det er da sgu ikke noget mærkeligt i ;-) Må jeg igen minde om, at de altså har haft overskud i hele 2010.

Det er en del af hele deres re-fokuserings strategi som blot er igang med at blive implementeret. Hvis du vil vide mere, så bare google efter deres kvartalsrapporter. Der står det hele.

Edit: N8eren ser ud til at vende deres skude, ihvertfald er den svær at få fat i, ligesom iPhone4, i flere lande, bla. DK:

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/butikk ... lid.13686/

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Post Reply