Unreal Development Kit getting iOS support this week

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

Unreal Development Kit getting iOS support this week

Unread post by boab » 15 Dec 2010, 20:18

lidt udfordring for vores Unity venner:

enginen bag Infinity Blade (om kan ses herunder)

http://www.joystiq.com/2010/12/14/unrea ... this-week/
Currently free for non-commercial use, UDK will be updated this Thursday, December 16, to add iOS support to the tools suite, reports The Wall Street Journal. Epic's VP and co-founder, Mark Rein, also confirmed the date via Twitter.

Of course, those professionals looking to use the UDK for commercial purposes must factor in the $99 licensing fee paid to Epic, as well as 25 percent of royalties (after the first $5,000 in sales) from sales of any Unreal-developed titles

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Unreal Development Kit getting iOS support this week

Unread post by simonmoeller » 15 Dec 2010, 20:28

Så er der heads up fight - det kan godt være Unity har powered en del hit spil, men her kommer Epic. Med et ufatteligt succesfuldt flagskib.

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Unreal Development Kit getting iOS support this week

Unread post by fehaar » 15 Dec 2010, 21:57

Det bliver sq pænt spændende at prøve af. Nogen der har arbejdet med UDK og kan sige om det er ligeså "general purpose" som Unity - eller er det gearet til 1st/3rd person type spil?

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Unreal Development Kit getting iOS support this week

Unread post by simonmoeller » 15 Dec 2010, 21:59

Jeg tror det er røvfedt, vi er ved at teste

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Unreal Development Kit getting iOS support this week

Unread post by JeppeKM » 15 Dec 2010, 23:26

@simonmoeller
great! Jeg håber du kan dele lidt generelle pejlings punkter ud omkring de erfaring i gør Jer!


Jeg håber inderligt at Unreal er mere indie developer friendly og mindre teknisk tungt nu, end da jeg var på projekt med det tilbage i 2007 til pc og konsol -arg,
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Unreal Development Kit getting iOS support this week

Unread post by Zacker » 15 Dec 2010, 23:30

Det er yder interessant! Jeg har over de sidste par måneder leget en del med at presse Unity motoren på en iPhone og selvom man kan lave ganske fornuftige ting, så er ydelsen ikke i nærheden af, hvad Unreal ser ud til at levere i Infinity Blade.
Det bliver sq pænt spændende at prøve af. Nogen der har arbejdet med UDK og kan sige om det er ligeså "general purpose" som Unity - eller er det gearet til 1st/3rd person type spil?
Jeg har arbejdet med UDK over en årrække og det er et utroligt kraftfuldt værktøj. Det er umiddelbart gearet til 1st/3rd person spil, men der er absolut intet, der forhindrer andre genrer. Hvis du laver shooters kan du selvfølgelig rippe en stor mængde kode fra UTGame, hvor du med andre genrer selv skal ud og udvikle det meste selv. Enginen er dog yderst fornuftigt struktureret, så der er rig mulighed for at extende lige præcis den funktionalitet, man har mest behov for. En hvis learning curve er der derfor også, da det tager noget tid at skabe et overblik over, præcis hvad man har til rådighed af funktionalitet i den medfølgende codebase.

Største problem for UDK ligger dog imo ikke i hverken learning-curve eller fleksibilitet. Det største issue er nærmere produktivitet, hvor Unreal stadig ofte er ret omstændig. Det går væsentligt hurtigere med Unreal end f.eks. Source, men der er stadig langt til, hvor meget spil man kan lave på ufattelig lidt tid i Unity. Og mens ressourcer ikke er det største problem for AAA hold, så mener jeg netop, at det er en væsentlig akilleshæl i forhold til de mindre iPhone produktioner.

Peter
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 May 2009, 11:14

Re: Unreal Development Kit getting iOS support this week

Unread post by Peter » 16 Dec 2010, 00:31

Til de som ikke har luret det endnu, så kan Infinity Blade hentes i App Storen til 36.- og det ser r!v godt ud på en iPhone 4. Har ikke set det på andre devices.

Jeg vil dog mene at Zacker har en god pointe. UDK kræver flere resourcer på dit team end Unity gør, og Unity er potientielt meget billigere, hvis man laver et hit (sådan som jeg forstår UDK licens reglerne).

læs: Jeg ville lave Gears, Uncharted osv i mobile udgaver med UDK, mens jeg ville lave Angry Birds, Cut The Rope, Fruit Ninja osv i Unity...

disclaimer: Jeg har ikke særligt stor erfaring med iPhone udvikling eller med UDK, så ovenstående er udfra min begrænsede viden og mavefornemmelse....

- Peter

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Unreal Development Kit getting iOS support this week

Unread post by fehaar » 17 Dec 2010, 16:40

@Peter: Så du siger "det oplagte": 1st/3rd person med UDK og "Casual 2D stuff" med Unity?

Det er rigtigt at UDK koster mere jo mere du sælger, og meget lidt hvis du ikke sælger. Meget interessant forretningsmodel. Man kan jo aldrig spå om hvor man ender med at lande - og selv hvis man havde lavet Angry Birds med UDK og derfor skulle betale en muflon til Epic, så ville man stadig have tjent mange penge. Så som jeg ser det går regnestykket primært på hvad det gør for ens produktionsomkostninger og hvad man så kan nå for de penge man har til rådighed.

Vi må lave en community effort. UDK vs Unity til iPhone. Pros and cons med forskellige hatte på: Kodere, Artists og LEvel design. Det tror jeg vi er mange der kunne have gavn af.

Skal nok også selv tage den for et spin og poste mine holdninger.

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Unreal Development Kit getting iOS support this week

Unread post by simonmoeller » 18 Dec 2010, 11:48

Det virker klart som om Unity egner sig bedst til mindre produktioner med en simpel grafisk stil, mens Unreal giver mere performance og kræver mere af udviklerne. Vi byder begge teknologier velkomne med kyshånd :)

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Unreal Development Kit getting iOS support this week

Unread post by Tabu » 20 Dec 2010, 10:07

Hvis det har nogen interesse for nogen, er der her en video med noget hurtigt gennemgang.. har ikke set den helt igennem, så aner ikke hvor informativt det er. men her er det ihvertfald.
http://www.gametrailers.com/video/udk-f ... ine/708567

Post Reply