Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 03 Feb 2011, 13:41

Endnu en gang laver jeg en tråd herinde.

Sidste tråd jeg lavede herinde, handlede om hvordan man fik erfaring på sit CV.
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.p ... 6&start=40

Denne gang er emnet sit første job i spil branchen og hvordan man får det.

Jeg håber at folk vil byde in med deres historie om hvordan de fik deres første arbejde.
Derudover er folk velkomne til at komme med forslag til hvordan man øger sine chancer for at få et arbejde.

Grunden til at jeg laver denne post, udover at ville at lære noget mere om branchen, er at jeg selv leder efter arbejde som Level designer.
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=8&t=1501 (link til mit Opslag på Job forummet)

Jeg har i tidens løb læst mange artikler på diverse websites omkring hvordan folk har fået deres første job.
Dog har alle disse være folk i udlandet og jeg håber at denne tråd kan være med til at give en dansk version af emnet.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Zacker » 03 Feb 2011, 14:08

Der er en rigtigt god tråd på Mapcore om lige netop dette, som er specielt anvendelig for en aspiring level designer.
http://forums.mapcore.net/viewtopic.php?f=23&t=14350

Jeg flækkede en hurtig præsentation sammen omkring emnet for et par år siden. Ved ikke helt, hvor meget den holder i dag dog.
http://www.itu.dk/courses/MSU/F2009/ITU ... 202009.pdf

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Pelle K » 03 Feb 2011, 15:50

Den er altid en hård nød at knække. Personligt måtte jeg læse mig igennem utallige afslag (når jeg ikke bare blev ignoreret),
og endte med, at starte selv for at udleve drømmen.

Min fejl - som humanist - var kun at have teorier med i bagagen, og ingen praktiske færdigheder af nævneværdig betydning.

(Og ja, at kunne kode prolog imponerer ingen)

Så jeg ville nok satse på, at få lavet nogle fede demoer, så du har noget at vise frem.

Btw. du er velkommen til at komme i praktik hernede næste semester, hvis du vælger at tage sidste år med. Vi er begyndt med unity
og flere selv-finansierede projekter, så du kan i hvert fald få noget på cv'et

Peter
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 May 2009, 11:14

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Peter » 03 Feb 2011, 19:43

Det er nok ikke programørene der har det sværest, men i får lige min version med alligevel...

Blev interesseret i grafik programmering på universitetet, og fik igennem mit netværk skaffet et studie job hos Unity dengang de stadig var meget små. Dette førte til at jeg skrev mit kandidatprojekt for dem og senere arbejdede der et stykke tid, hvorefter jeg kunne komme ind hos Deadline Games som konsolprogramør (grafik og lyd).

Så jeg anbefale at man sælger sig selv billigt (læs: gratis) for at få noget erfaring igennem studie jobs og projekter. Det er mit indtryk at demoer og portføljer er nær altafgørende for programøre og artists der ikke har et langt og flot cv. Det gælder nok også for level designers, men dem kender jeg ikke så meget til.

Jeg har indtryk af at mine hobby demoer gjorde en ret stor forskel da jeg var til samtale på mit nuværende arbejde hos 3Shape.

Er man villig til at søge udenlands har man større muligheder. Hvis man ikke kender mulighederne specielt godt kan man overveje at bruge en recruiter, men vær opmærksom på at der ofte screenes lidt hårdere på de ansøgninger der kommer fra recruitere.

- Peter

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by ZeroHero » 03 Feb 2011, 20:20

Jeg ved ikke hvordan det foregår i Danmark, men her i UK har det været relativt let at få job indenfor it/spil branchen. Jeg er programmør og har en ok CV (Ikke noget med kæmpe industriel erfaring og et hav af titler bag sig). Men trods det så får jeg jævntlig jobs tilbudt der enten er direkte spil-relateret eller grafisk-relateret. Jeg har ulploadet min cv til diverse job recruitment services. Jeg bliver så ringet op af en konsulent af og til og får jobbet beskrevet samt løn osv. På den måde er jeg helt fri for at bruge energi på at skrive ansøgninger og tid på selv at kontakte firmaer. Jeg syntes det er en genial måde at gøre det på. Konsulenterne er altis utrolig hjælpsomme med hvad som helst. Du kan få guidelines, tips og hvis du spørger pænt med noget charme lagt på kan du få viden om hvor mange der søger stillingen osv. Jeg har kun været utrolig glad for den ordning. Der er dog én ting du skal være parat til: relocation. At være villig til at flytte til et nyt område. Jeg har ikke familie og børn så for mig har det ikke være noget problem. Så hvis I vil ud at se verden lidt og opleve noget samtidig med at I kommer indenfor spilbranchen og får erfaring, så prøv det :) PS: En imponerende portfolio er alfa omega for at få drømmejobbet. Karakter og uddannelse er rigtigt godt at ha' men det slår ikke en super god portfolio. Ikke alene viser du dine talenter men du viser også at du er i stand til at sætte dig ind i et projekt fra start til slut, du viser du kan arbejde selvstændig og du viser at du er seriøs med det. Alt hvad en chef gerne vil havde af sine ansatte. Sidste portfolio jeg fremviste ville firmaet gerne købe af mig (www.pixie3d.com). Karakter derimod viser kun at du er i stand til at følge en uddannelse. Hvilket er godt men ikke imponerende i en industi hvor kreativitet og selvstændighed er i højsædet. Så hvis du ellers er lidt veltalende så gider langt de fleste slet ikke ind på karakter eller uddannelse.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 03 Feb 2011, 22:04

Zacker:
Tak for de nice links. Både dit oplæg og forum tråden var nice, og har nu favorited forumet til yderligere læsning.

Jeg er enig at portfolio og sit netværk er nemmest at forbedre. Ens portfolio kan kontinuerligt forbedres i takt med
at man lærer nye ting.

Pelle:
Jeg er helt enig i at kunne det praktiske er en nødvendighed i branchen. Derudover virker det også til
at jo flere felter du har erfaring, kompetencer eller viden indenfor, som er udover dit fokus felt, jo bedre.

Derudover så tak for praktik tilbudet! Kan være at jeg bliver nød til at tage praktikken med så
arbejdsgivere kan prøve mig af, for at se om de kunne være interesseret i at ansætte mig.

Peter:
Jeg har også de spil jeg har arbejdet på med når jeg skal til samtale. Virker helt sikkert til at det har en positiv virkning.
Som jeg også siger til Pelle så kan jeg bruge praktikken til at et eller flere firmaer kan afprøve mig.

Jeg finder udlandet til at være en interessant mulighed, men prøver først at se om jeg ikke kan få arbejde i Danmark.
Dog hvis nogen kender udlandske firmaer der mangler en level designer, om så det er intern eller lønnet, må de gerne smide en PM.

ZeroHero:
Jeg synes det med recruiters lyder spændende og simpelt. Kan du evt. uddybe om der er nogen specifikke der er gode ?

Det med karakterer har jeg hørt utallige gange, og synes da også at ansættelse skal ske udfra evne.

Fik du dit første arbejde i UK, ZeroHero ? Og hvordan gik det til ?

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by ZeroHero » 03 Feb 2011, 22:23

Jeg søgte bare efter recruitment service på google.
Der er nogle recruitment services der har specificeret sig i IT branchen.
Du laver derefter en profil.
Der er sikkert en form eller lign. du skal udfylde.
Den jeg bruger har vist også søge kriterier.
Således du specificere hvilket type job indenfor IT branchen du søger.
Hver sikker på du får uploadet din CV korrekt.
Giv dem alle de data om dig selv du kan give dem.
Jeg har uploadet min CV til forskellige databaser.
Jeg tror ikke der er nogen der er bedre end andre.
De allesammen jeg har prøvet virker utrolig organiseret.
Jeg fik dog ikke min første job ved hjælp af en recruitment service men jeg har dog fået tre jobs vhj. af denne service.
Jeg kender ikke nogen Danske recruitment services så jeg kan ikke give dig links til nogle af dem.
Men det er bestemt ikke svært at finde de Engelske recruitment services.
En let søgning med google og du skulle gerne finde en masse interessante.
Mange af dem arbejder sammen.
Mit sidste job jeg fik var fordi en havde haft min profil før og han anbefalede min profil til en af hans kollega i et andet firma. Håber det kunne hjælpe dig på vej.

Held og lykke

HUSK: at giv dem kontakt detajler, både telefon og email.
Jeg får en masse tilbud via mail, men dem der er sikrest at få er dem som en konsulent giver dig per telefon.

tandersen
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 31 Mar 2008, 21:34

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by tandersen » 03 Feb 2011, 23:57

Jeg kan ligesom ZeroHero anbefale at søge job i udlandet. Jeg tog i 1996 til England for at arbejde, og fandt rimeligt nemt noget midlertidigt kontraktarbejde som jeg kunne bruge som løftestang til noget mere permanent. Jeg lærte meget om mig selv, mit fag samt forskellige måder at drive virksomhed på.
Sammenlagt arbejdede jeg tre år i England og tog derefter tilbage til Danmark.
De første år betragtede jeg udelukkende som en praktisk forlængelse af min uddannelse.

Ud over at få nogle fantastisk spændene og lærerige oplevelser, så oplevede jeg også at jobsøgningen gik en hel del lettere efter de første to år. Win Win :)

Hvis du ikke har mulighed for at rejse, så kan jeg anbefale at færdiggøre nogle projekter på egen hånd i din fritid, eller eventuelt finde nogle opstarts virksomheder hvor du kan arbejde gratis/billigt og lære noget fra.
Med praktisk erfaring, eksempler på dit arbejde samt en god teoretisk ballast plejer man at stå godt.

-
Thomas

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 04 Feb 2011, 19:14

Jeg synes det lyder spændende at få et arbejde udlandet. Det må være fedt at få en oplevelse
samtidigt med at man får erfaring. Arbejder i for store, mellemstore eller små virksomheder derovre i UK og hvordan er lønnen?

Dog er jeg også interesseret i at høre fra folk i de danske firmaer.

Kender i nogen som endte med at opgive at komme ind i branchen?

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 08 Feb 2011, 15:17

Jeg stiller et nyt spørgsmål siden det andet ikke har fået nogle input.

Hvor mange af de danske spilfirmaer vil gerne afprøve en før de ansætter ?
Og skal man altid prøves ad inden en ansættelse eller er det bare til det første job ?

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by EKnudsen » 08 Feb 2011, 21:15

Hej Neogy,

Nu du er nået til at stille et nyt spørgsmål vil jeg gerne svare på nogle af de første =)

Jeg fik tilbage i 2006 et internship ved hedengangne ITE - det var et semester på Aalborg Uni (en del af InDiMedia-kandidaten eller hvad den hedder nu om dage) hvor der var mulighed for at komme ud i praktik. Om jeg fik den på min ansøgning om praktik alene, mit glatte ansigt eller gennem at jeg også kendte nogle der kendte nogle... det ved jeg faktisk ikke og mon ikke det har været en god solid blanding.

På baggrund af min tid ved ITE blev jeg i løbet af mit speciale kontaktet af og fik arbejde ved NDS og er nu ved Serious Games som spildesigner.

Derudover kender jeg da folk der startede og gerne ville lave spil, men nu laver helt andre ting... man kan jo også bare se hvor mange uddannelser der i teorien uddanner potentielle folk til spilindustrien og prøve at se på hvor mange den etablerede danske industri kan tage imod.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 08 Feb 2011, 22:12

Jeg regner også med at praktikken skal være med til at skaffe mig et arbejde. Enten ved at pynte på CV'et
eller ved at dem jeg er hos vil ansætte mig.

Jeg har dog kun hørt om folk blive headhunted, hvis deres speciale passede til det som virksomheden laved
eller ville til at lave.

Btw så hedder uddannelsen stadigvæk InDiMedia, jeg går på den pt.

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by EKnudsen » 08 Feb 2011, 22:58

Well mit blev aldrig skrevet færdigt - så det kan godt lade sig gøre uden at have et skræddersyet speciale eller et overhovedet (ikke at jeg skal anbefale den model) :)

Ok det er godt at vide - kom bare i tvivl da der jo også er en medialogi linje osv osv

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 09 Feb 2011, 02:19

Den model som du ikke vil anbefale er den jeg håber på. Jeg vil hellere ud og arbejde og learn by doing, end at få skrevet specialet.
Fortryder du da at du ikke fik skrevet dit færdigt ?

Jeg tog min bachelor i Medialogi og min kandidat er så InDiMedia.

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by EKnudsen » 09 Feb 2011, 10:23

Jeg fortryder det ikke - men tror ikke nødvendigvis er det er nogen god strategi. Det virkede for mig er det eneste jeg kan sige. Min holdning er også at erfaring slår teoretisk opbygget viden på studiet (i hvert fald for spildesignere)-

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Gorm » 09 Feb 2011, 20:02

Neogy wrote:Den model som du ikke vil anbefale er den jeg håber på. Jeg vil hellere ud og arbejde og learn by doing, end at få skrevet specialet.
Det virker kun hvis du er så heldig at du er populær nok til at få arbejde mens du studerer. Tænk på det som signalværdi. Er du typen som afslutter og kan finde ud af at tage det lange seje træk? Også efter det for længst er holdt op med at være sjovt..
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 09 Feb 2011, 21:45

Hmm vise ord Gorm.

Jeg kan se at det kan have en uheldig signalværdi, hvis man vælger at tolke det på den måde.

Jeg finder stadigvæk min kandidat interessant, men det ville det være dumt at sige nej tak, hvis et arbejde dukkede op.
Det jeg prøver på at signalere er at jeg er klar, hvis nogen mangler en level designer.

Dette er et bevidst valg jeg har taget fordi jeg ved at praktisk erfaring har højere værdi end teori inden for branchen.

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Tabu » 10 Feb 2011, 11:27

Mon ikke praktisk erfaring med et teoretisk fundament er det bedste? Det vil jeg mene man kommer længst med... Hvis jeg nogensinde kommer i den situation at skulle hyre folk.. vil jeg helt klart kigge først på anøgninger med færdige udannelser og et par års praktisk erfaring.

Jeg vil mene at en del af det praktisk erfaring kan give, er at man bliver klogere på de ting man troede på i teorien? (Hvis det giver mening) Jeg ved ihvertfald fra mig selv, at det teori jeg har, når den bliver udfordret af praktiske åbenbaringer.. så er det en sødsuppe af den anden verden!

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 10 Feb 2011, 15:57

Jo der er selvfølgelig en fordel ved at lave noget praktisk, som grunder i en teoretisk viden.
Jeg føler vel bare at jeg har teoridelen og savner mere af den praktiske del.

Dog er du nok den første jeg har hørt, som siger at du vil kigge på færdiggjort uddannelse frem for erfaring.

Og jo det er fedt at føle at man kan bevise eller modbevise en teori igennem et produkt eller undersøgelse.

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Tabu » 10 Feb 2011, 22:40

ups, jeg mente nu ikke færdiggjort uddanelse frem for erhverserfaring... Det jeg mente var, at kombinationen af færdiggjort uddannelse og erhverserfaring klart er bedre end autodidakt, men der er så mange ting der spiller ind, at det nok var et dårligt eksempel?!

For at være præcis og stoppe mit væveri.
At tro at en færdiggjort uddannelse ikke tæller på dit CV, tror jeg er fajlagtigt!

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 10 Feb 2011, 23:56

Jeg var også overrasket, men kan helt sikkert godt se at en blanding af begge elementer er fordelagtigt som jobsøgende.

Ja en færdiggjort uddannelse tæller helt sikkert, men den vægter ikke lige så meget som erfaring i spilbranchen.
Jeg ser vel også en fordel i at være ude tidligt og sige at jeg existerer, istedet for først at gøre noget når jeg er færdig.

Man hører jo en del om at akademikere ikke kan finde arbejde med det samme, og ved at gøre opmærksom på sig selv kan man være pro-aktiv i forhold til sin job situation.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 15 Feb 2011, 19:01

Så sparker jeg lige til denne tråd med et spørgsmål.

Jeg har hørt fra venner der har søgt arbejde i branchen at de kun vil kunne blive ansat med løntilskud.

Er dette en normal situation ?

Det virker lidt øv at skulle vente 6 måneder arbejdsløs før man ville kunne komme ind i branchen.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by JeppeKM » 15 Feb 2011, 21:48

Jeg har hørt det 'trick' blive brugt flere gange...
... og flere gange end jeg har hørt at folk efterfølgende er blevet ansat.
Desværre.

Det er en rigtig ærgerlig situation at stå i - at skulle 'kæmpe' i mod folk, der i praksis vil kunne gå til halv løn pga. dette tilskud.
Men det er jo en politisk beslutning - der efter sigende fungerer til at få folk i arbejde(?). - eller i hvert fald holde folk ude af statistikken i en overgang.

Set fra (specielt) en mindre virksomhed med en tilhørende stram økonomi, er det en realitet man er nødsaget til at tage med i sine økonomiske beregninger.

Så, for at besvare dit spørgsmål - så er mit indtryk ikke, at situationen er unormal.

Dertil er der hele snakken om 4 ugers virksomhedspraktik, der jo også kan benyttes efter grundig overvejelse af virksomhederne.

På godt og ondt.
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Pelle K » 16 Feb 2011, 01:04

Jeg kan tale af erfaring. Jeg har selv ansat en med løntilskud. Som lille virksomhed er
det et tilskud, som det er svært at fravælge, fordi lønnen er den største løbende udgift vi har.

Jeg vil dog sige, at jeg ikke opfatter løntilskuddet som noget negativt. Det er en mulighed for
at bryde en negativ spiral for den arbejdsløse, og samfundsmæssigt er det billigere og bedre,
at folk ikke skal gå på deres dagpenge derhjemme, men får oparbejdet noget erfaring, uanset
om det kun er for et halvt år (hvor de alligvel skulle have dagpenge, og sendes på meningsløse
- og møgdyre - kurser i jobsøgning).

Jeg mener at man burde slække på halvårsreglen for nyuddannede kandidater, for dér gælder det
bare om at få folk ud i arbejde hurtigst muligt, og at de har gennemført et studie af den længde,
og statistisk set kommer de alligevel til at gå mindst 6 måneder, så der burde være noget at spare
ved at give løntilskuddet med det samme, i stedet for at lave nyuddannede hænge i systemet i et
halvt år. Tror også det vil være lettere som helt nybagt, for man kan som arbejdsgiver alligevel ikke
helt slippe tanken "Hvorfor har han/hun gået i et halvt år uden at kunne finde arbejde. Hvorfor har andre
ikke ansat dem?"

Ville dog ønske, at jeg ikke havde brug for at starte folk op på løntilskud, men bare kunne tage dem
ind på normale termer.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Udfordringen at få sit første arbejde i branchen.

Unread post by Neogy » 16 Feb 2011, 16:44

Jeg kan helt sikkert godt se at for små firmaer kan dette være en nødvendighed for at kunne overleve og konkurrere.
Og jeg er også enig med Pelle K, at hvis man er arbejdsløs er det fedt at kunne lave noget, der giver erfaring
istedet for kurser.

Jeg ville vel bare selv finde det ærverligt at skulle få afvide at først efter at have været arbejdsløs i 6 måneder, kan jeg bruges.
Dette kunne være nice, hvis det som Pelle K forslog, at hvis man var nyuddannet arbejdsløs, så var den krævet tid kortere.

Ser i dette som noget midlertidigt pga. den financielle situation eller som en vedvarende nødvendighed ?

Post Reply