DADIU udvider

kristine
Level 5 - Youngling
Posts: 53
Joined: 27 Mar 2008, 15:18

DADIU udvider

Unread post by kristine » 15 Feb 2011, 12:17

Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning – DADIU – har siden 2005 lavet tværfaglige produktionsforløb for studerende på en række danske kunstskoler og universiteter.

I efteråret 2011 bliver forløbet for første gang samlet i et semester med både fællesundervisning, kompetence-projekter og afgangsspil med base i både København og Aalborg.
DADIU giver fortsat de studerende en unik mulighed for prøve kræfter med deres fag, skabe tværfaglige netværk og få et glimt af den virkelighed, der venter dem efter uddannelsen. Nu er der bare endnu mere tid til det hele.
Afgangsproduktionerne bliver udvidet med en længere præproduktion, så de studerende får endnu bedre tid til at udvikle de spil, der tidligere har høstet både Indiecade-, Independent Games Festival og Penny Arcade Expo-nomineringer.

Samtidig med udvidelsen arbejdes der på at integrere studerende fra Copenhagen Business School som Business Consultants på produktionerne.

For at deltage i DADIU, skal man være studerende på en af DADIUs medlemsinstitutioner. Se den fulde liste og læs mere på http://www.dadiu.dk.

DADIU er altid interesseret i feedback og gode forslag. Mail til os på dadiu@dadiu.dk.

Find os også på Facebook: http://www.facebook.com/#!/pages/Dadiu- ... 9569424015



Kristine Ploug
Head of Studies
Theodor Christensens Plads 1
1437 Copenhagen K, Denmark
T +45 3268 6519
C +45 2621 0661
kristine@dadiu.dk
http://www.dadiu.dk

davidhelgason
Level 8 - Summoner
Posts: 86
Joined: 12 Mar 2008, 13:49

Re: DADIU udvider

Unread post by davidhelgason » 15 Feb 2011, 23:52

Det overrasker mig konstant hvordan spiluddannelse jeg møder fra hele verden ikke bruger jeres metoder med at skabe store tværfaglige hold og lade dem producere under simuleret autentiske omstændigheder.

Stor respekt fra Californien – og held og lykke med jeres "næste level!"

d.

oluf
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 10 Mar 2008, 18:09

Re: DADIU udvider

Unread post by oluf » 16 Feb 2011, 00:35

Jeg har tit og ofte undret mig over at datalogi i Århus ikke er med i dette samarbejde, er der nogen som kender den specifikke årsag til det? Det kan vel næppe kun være et logistisk problem når Digital design og Audio design fra Århus er med?

Det lyder som en rigtig god ny ordning forresten!

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: DADIU udvider

Unread post by JeppeKM » 16 Feb 2011, 10:20

Godt at se CBS endelig kommer med i spillet!
De perspektiver de kan bidrage med, har i den grad manglet - og jeg håber det vil være med til at professionalisere branchen på den lange bane.
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

kristine
Level 5 - Youngling
Posts: 53
Joined: 27 Mar 2008, 15:18

Re: DADIU udvider

Unread post by kristine » 16 Feb 2011, 10:45

@David: Mange tak!

@Oluf: Datalogi på Aarhus Universitet har været med i en periode, da de havde en fokuseret spilprogrammør-uddannelse. Det har de ikke længere, så derfor trådte de ud af DADIU. Vi er dog i kontakt med dem og håber, at de vender tilbage engang. Den nye struktur i DADIU gør det nemlig enklere for uddannelser, der ikke i forvejen er spilspecifikke, at deltage.

@Jeppe: Nemlig!

Kristine :)

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: DADIU udvider

Unread post by Zacker » 16 Feb 2011, 13:51

Har I fået arkitekterne med ind igen? De er nu engang, efter min mening, nogen af de mest oplagte kandidater til level designer rollen.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: DADIU udvider

Unread post by Neogy » 16 Feb 2011, 16:31

Til dit spørgsmål Zacker, kan jeg sige at level designerne vil umiddelbart komme fra Interaktive Digitale Medier (AAU).

Dette synes jeg selv er en god udvikling, da arkitekter for det meste ikke har nogen teori inden for gameplay, pace, flow
narration eller anden spil teori fundement, som bør tages med i et level designs perspektiv. Derudover har
de for det meste heller ikke prøvet den type software (Unity før det Source) som spillene skal laves i.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: DADIU udvider

Unread post by vonknut » 16 Feb 2011, 17:14

+ at arkitekter er dårlige mennesker
-på linie med andre folk der burde være teknikere men som kalder sig kunstnere, fordi at de er for dovne til at lære at gøre tingene ordentligt....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: DADIU udvider

Unread post by Neogy » 16 Feb 2011, 20:34

Jeg siger bare at fagligt synes jeg de har mangler i forhold til level designer rollen, ifølge min mening.
At du ikke kan lide dem, Vonknut, må du selv stå til ansvar for.

En anden løsning ville være at arkitekterne blev bedre klædt på til level designer rollen, hvis det var det som de studerende ønskede.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: DADIU udvider

Unread post by vonknut » 16 Feb 2011, 21:37

De ville være gode som hjælpere til lead grafikeren.
-f.eks. til at lave ekstra modeller eller "dulle" levels op, efter der havde været en level designer inde over.

Og bare roligt, jeg skal nok selv stå til ansvar for mine holdninger :)


p.s. hvornår har det hedet sig at man ikke skal kunne li nogen, bare fordi at man synes at de er dårlige mennesker?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: DADIU udvider

Unread post by Neogy » 16 Feb 2011, 22:26

Dit foreslag er fint nok, så er det vel bare op til arkitekterne at søge ind.

Hmm du har vel ret, dårlige mennesker har vel også venner.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: DADIU udvider

Unread post by JeppeKM » 16 Feb 2011, 22:55

underforstået - dårlige venner?
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: DADIU udvider

Unread post by petervesti » 17 Feb 2011, 01:30

Tvivler paa at arkitektstuderende gider vaere leveldesignere, mit gaet er, at de nok egentlig helst vil vaere arkitekter ;)

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: DADIU udvider

Unread post by Tabu » 17 Feb 2011, 08:50

vonknut wrote:+ at arkitekter er dårlige mennesker
-på linie med andre folk der burde være teknikere men som kalder sig kunstnere, fordi at de er for dovne til at lære at gøre tingene ordentligt....
HAHAHA.. det var sgu' årets quote!!! Fantastisk på så mange måder :lol:

egenfeldt
Level 20 - Link
Posts: 203
Joined: 10 Mar 2008, 09:13

Re: DADIU udvider

Unread post by egenfeldt » 17 Feb 2011, 09:59

I forbindelsen med udvidelse tænkte jeg at man også kunne overveje DPU/Århus Universitet hvor de har et stigende fokus på læringsspil (under IT-didaktiske design). Det kunne være interessant at få nogle nye krøllede spil fra et læringsperspektiv. Jeg ved ikke hvad praktiske barriere er men de har stigende fokus på hands-on. Det skulle i så fald være en konstellation hvor man har både en game designer og instructional designer som på store læringsspilproduktioner i udlandet.
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: DADIU udvider

Unread post by vonknut » 18 Feb 2011, 09:55

Hvis så DPU'erne evt. også har en viden om spiltest og UI, så kunne de også stå for den del (læs: har deres humanistiske metoder på plads, modsat Medialogi og ITU, der er mere hands on).
-tidligere har det jo typisk være produceren/designeren der skulle fascilitere tests og det er meget varierende hvor godt rustede de er til det.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

kristine
Level 5 - Youngling
Posts: 53
Joined: 27 Mar 2008, 15:18

Re: DADIU udvider

Unread post by kristine » 21 Feb 2011, 14:30

DADIU har tidligere haft leveldesignere med som et forsøg i samarbejde med Kunstakademiets Arkitektskole. De er ikke med for tiden, men det er ikke udelukket, at de vender tilbage.
I efteråret 2011 – når den nye struktur starter – deltager der leveldesignere fra Interaktive, Digitale Medier på Aalborg Universitet. Dette er et forsøg med leveldesignere med en anden profil, men leveldesignernes fremtid i DADIU er ikke lagt fast.

@egenfeldt: Det er et interessant bud og bestemt en mulighed.
Som udgangspunkt stiller DADIU ikke indholdsmæssige krav til spillet, så derfor er det allerede en mulighed at lave læringsspil, det er bare ikke blevet gjort endnu. Så vidt jeg husker, var der et forsøg på en af de første årgange, men ellers er det ikke rigtigt sket endnu.


/Kristine

Post Reply