LiveCode på vej til at komme under GPL3 Licens

einarpetersen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 25 Feb 2013, 01:29

LiveCode på vej til at komme under GPL3 Licens

Unread post by einarpetersen » 25 Feb 2013, 01:34

I disse dage er en spændende Kickstarter med relevans for alle der ønsker at udvikle applikationer på tværs af platforme / operativsystemer gået ind i slutfasen.

LiveCode udviklingsmiljøet ejet af RunRev står ved en successfuld eksekvering af deres Kickstarter til at blive frigivet under en GPL3 Licens.

Det er et ret interessant miljø, så interessant at jeg selv har valgt at blive "pledger"

Jeg har selv uden forhåndskendskab til miljøet fået lavet basis for en grafisk applikation til genoptræning for hjerneskadede, applikationen har funktionalitet såsom flytbare knapper, colission detection, timing af div. events, optælling af points / svar og jeg er ved at samle al informationen under gameplay i rapporter der kan benyttes af læger/genoptrænings personale til at følge patienterne.

Synes selv at det er ret interessant at man på mindre end 3 uger og med kun fra nogle minutter til et par timers leg og kun en del af dagene kan komme så langt uden at kende miljøet på forhånd.

Denne Kickstarter kan faktisk være yderst relevant for spiludvikling.dk 's medlemmer idet miljøet giver mulighed for at skrive sin kode blot en gang og så deploye til en række forskellige platforme både desktop såvel som mobil, det være sig Linux, Mac, Windows iOs, Android.

Det er ikke kun mig der har fundet Kickstarteren interessant bloggeren Cory Doctorow som er journalist, science fiction forfatter og er co-editor af webloggen Boing Boing. Steve Wozniak computer engineer og programmør samt medstifter af Apple og tidligere leder af spiludvikling hos Disney Interactive Alex Seropian finder det støtteværdigt og sidstnævnte planlægger at basere sit nyeste spil fra eget "hus" på LiveCode.

I kan se mere her: http://www.kickstarter.com/projects/175 ... f-livecode

Jeg synes det kan være et spændende projekt at følge om frigivelsen lykkedes og udviklere verden over får adgang til et FOSS miljø (man kan også købe kommercielle licenser til at lave lukkede udgaver med) med community edition får man et miljø som man efterfølgende selv både kan bruge og være med til at videreudvikle og gratis kan bruge til at lave FOSS med, vil man ikke dele kan man som sagt købe en licens til at skjule hvordan man gør tingene for en rimelig sum - ikke noget jeg personligt går ind for at man bør gøre, men bevares der skal være plads til alle :)

Tag et smugkig og download en prøve version - jeg faldt pladask og krydser fingre for at Kickstarteren lykkes

Med venlig hilsen

Einar Petersen
Robert Jacobsens Vej 70.5.2
2300 København S

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: LiveCode på vej til at komme under GPL3 Licens

Unread post by Code » 25 Feb 2013, 10:07

Ser jo ud som en god idé. Er det så noget de prøver at kører native, eller er det via en form for html5?
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: LiveCode på vej til at komme under GPL3 Licens

Unread post by Christen » 25 Feb 2013, 13:26

Hvordan er det anderledes fra f.eks. Haxe (udover syntaxen)?

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: LiveCode på vej til at komme under GPL3 Licens

Unread post by sbn » 25 Feb 2013, 19:02

Hvis jeg læser det rigtigt, går det ud på at genoplive HyperCard som open source. Det er ret langt fra et sprog som Haxe, og længere henne mod selve Flash. Altså Flash forstået som programmet med timeline og tegneredskaber. Dog ikke lige så oldnordisk som Flash. Drag'n'drop med grafiske editorer, lidt graf-programmering og forms + database light.

Fint, at de fokuserer på at få det op at køre cross-platform, men det er ikke hovedidéen. Den er, at det er drag'n'drop-programmering "for the rest of us", og altså lettere at forstå, komme i gang med og undervise i.

Som sådan ikke så interessant for dem, der kan de tunge værktøjer og sprog i forvejen. Med mindre det er til RAD, eller hvis man ser frem til om femten-tyve år, hvor den generation, som støder på dette i grundskolen er så meget bedre til at programmere. Hvis man skal tro projektets ambitioner.

einarpetersen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 25 Feb 2013, 01:29

Re: LiveCode på vej til at komme under GPL3 Licens

Unread post by einarpetersen » 25 Feb 2013, 23:24

sbn wrote:Hvis jeg læser det rigtigt, går det ud på at genoplive HyperCard som open source. Det er ret langt fra et sprog som Haxe, og længere henne mod selve Flash. Altså Flash forstået som programmet med timeline og tegneredskaber. Dog ikke lige så oldnordisk som Flash. Drag'n'drop med grafiske editorer, lidt graf-programmering og forms + database light.

Fint, at de fokuserer på at få det op at køre cross-platform, men det er ikke hovedidéen. Den er, at det er drag'n'drop-programmering "for the rest of us", og altså lettere at forstå, komme i gang med og undervise i.

Som sådan ikke så interessant for dem, der kan de tunge værktøjer og sprog i forvejen. Med mindre det er til RAD, eller hvis man ser frem til om femten-tyve år, hvor den generation, som støder på dette i grundskolen er så meget bedre til at programmere. Hvis man skal tro projektets ambitioner.
Ha ha - Tak for dette fine svar kunne ikke have gjort det bedre selv :)

Er også helt enig I at det er et fornuftigt værktøj til begyndere, men jeg tror også mere garvede rotter kan få glæde af den simple syntax der nærmest ligner pseudo kode.

Og lykkedes det RunRev at nå målet og bliver LiveCode frigivet under GPL3 så tror jeg der er store muligheder... Kan se flere af de mere garvede udviklere der supporter kickstarteren allerede har planer om alvorlige tilføjelser til miljøet og at andre rent faktisk agter at hyre fol til at tilføje ting til miljøet.

einarpetersen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 25 Feb 2013, 01:29

Re: LiveCode på vej til at komme under GPL3 Licens

Unread post by einarpetersen » 25 Feb 2013, 23:25

Code wrote:Ser jo ud som en god idé. Er det så noget de prøver at kører native, eller er det via en form for html5?
Som jeg har forstået det er det noget de forsøger at køre native... men tag ikke mine ord for det :) har ikke læst manualen ordentligt endnu...

einarpetersen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 25 Feb 2013, 01:29

Re: LiveCode på vej til at komme under GPL3 Licens

Unread post by einarpetersen » 27 Feb 2013, 00:24

£357,571 - The Livecode Kickstarter a success even before it ended now it is stretch goals....

And what more appropriate way to celebrate than:

http://einarpetersen.com/doku.php?id=li ... section350

FREE SOFTWARE AND FREE BEER - Ha Ha

- Think we deserve a little celebration - disclaimer (DRINK RESPONSIBLY - MINORS SHOULD NOT DRINK - THE BEER IS NOT ENDORSED BY KICKSTARTER OR RUNREV... I AM 18 YEARS OF age... and all that )
From

:) - Warning I'm still just playing around.....

einarpetersen
Level 0 - Null
Posts: 5
Joined: 25 Feb 2013, 01:29

Re: LiveCode på vej til at komme under GPL3 Licens

Unread post by einarpetersen » 27 Feb 2013, 17:26

Success!!! som sagt og det buldrer derudaf med 2 stretch goals nåede allerede et tredie meget tæt på...

Og skulle der sidde Microsoft folk derude, så kan de selv om det er open source og cross platform være med til at løfte projektet op til stretch goal 5

http://www.kickstarter.com/projects/175 ... tion-of-li...

Som omhandler Windows/Phone 8 with Theme: Stretch goal £424,000

Således at du ikke alene kan bygge til, Linux, Windows Mac OSX, Android, iOS mm.

Med Windows Mobile support vil du også kunne deploye til Windows Mobile platformen.

Der er stadig 18 timer tilbage og når de 441.000£ så er der en revamp af audio systemet på vej også og sidste annoncerede stretch goal omhandler webkit på både desktop og mobil....

Har været fantastisk at følge indtil videre og bliver spændende at se hvor langt op projektet når.

Det er indtil videre det mest successfulde FOSS projekt i Kickstarters historie.

Post Reply