Softwareingeniør AAU KBH

Boooke
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 28 Mar 2013, 23:47

Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by Boooke » 29 Mar 2013, 00:11

Hej. Jeg vil begynde på studie igen i år. Hvad jeg ikke ved af, er hvor det er godt at havne. Jeg er, som det måske allerede kan tænkes, interesseret i software og har altid kunnet lide at programmere, så softwareingeniør har været min første tanke, da det lyder meget fokuseret på udvikling af software. På den anden side kunnet det også være lækkert med et bredere uddannelsesspektrum, som jeg af nogle har hørt er større fokus på DTU på en civilingeniøruddannelse - og jeg har ikke hørt noget som helst om softwareingeniørlinien på Aalborgs afdeling i København - om det kan bruges til noget.

Mit måske meget omfattende spørgsmål er, hvad folks erfaringer med DTU og AAU KBH (Og i forhold til AAU) er?
Jeg er lidt tiltrukket af AAU KBH, da jeg er noget mere praktisk anlagt og har været væk fra studierne i nu snart et år, hvor jeg har hørt DTU er noget mere glad for teori. Det skal selvfølgelig ikke være en undskyldning, når jeg stadig skal kunne faget. Alt i alt aner jeg ikke så meget om forskelle, fordele og ulemper på AAU og DTU ift. uddannelse med fokus på softwareudvikling.

Har også et lille sidespørgsmål, hvis det går... :-)
Jeg ved endnu ikke, om jeg gerne vil udvikle spil, hvis det bliver en mulighed, men kunne erfaring som spilprogrammør godt gå hen og blive en mulighed for at blive spildesigner, eller er det bedst at have en decideret uddannelse inden for spildesign?

EDIT: Ups, kom til at sætte det ind i det forkerte forum, undskyld!

Mvh,
Boooke

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by Code » 29 Mar 2013, 10:34

Boooke wrote:Hej. Jeg vil begynde på studie igen i år. Hvad jeg ikke ved af, er hvor det er godt at havne. Jeg er, som det måske allerede kan tænkes, interesseret i software og har altid kunnet lide at programmere, så softwareingeniør har været min første tanke, da det lyder meget fokuseret på udvikling af software. På den anden side kunnet det også være lækkert med et bredere uddannelsesspektrum, som jeg af nogle har hørt er større fokus på DTU på en civilingeniøruddannelse - og jeg har ikke hørt noget som helst om softwareingeniørlinien på Aalborgs afdeling i København - om det kan bruges til noget.

Mit måske meget omfattende spørgsmål er, hvad folks erfaringer med DTU og AAU KBH (Og i forhold til AAU) er?
Jeg er lidt tiltrukket af AAU KBH, da jeg er noget mere praktisk anlagt og har været væk fra studierne i nu snart et år, hvor jeg har hørt DTU er noget mere glad for teori. Det skal selvfølgelig ikke være en undskyldning, når jeg stadig skal kunne faget. Alt i alt aner jeg ikke så meget om forskelle, fordele og ulemper på AAU og DTU ift. uddannelse med fokus på softwareudvikling.

Har også et lille sidespørgsmål, hvis det går... :-)
Jeg ved endnu ikke, om jeg gerne vil udvikle spil, hvis det bliver en mulighed, men kunne erfaring som spilprogrammør godt gå hen og blive en mulighed for at blive spildesigner, eller er det bedst at have en decideret uddannelse inden for spildesign?

EDIT: Ups, kom til at sætte det ind i det forkerte forum, undskyld!

Mvh,
Boooke
Nok kan jeg godt lide AAU som det er i Aalborg, men af hvad jeg hører og har set er det vist ikke så godt i København eller Esbjerg. Jeg har en ven der lige er startet på DTU som datalog og han synes vist meget godt om det :)

Med hensyn til om du kan spildesigner... well, jeg tror man skal nå et punkt hvor man kender de forskellige teorier indenfor spildesign før man kan blive det; Så dermed ikke sagt at du ikke kan, du skal nok bare sætte dig ind i det (og det vil man nok også skulle hvis man blive spilprogrammør, men derefter burde det da nok være en mulighed).
Jeg mener vist også at have hørt om nogle stykker der først startede som spilprogrammører og derefter blev designere og det er sgu også godt at kunne begge ting :P
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Boooke
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 28 Mar 2013, 23:47

Re: Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by Boooke » 29 Mar 2013, 12:33

Hejsa og tak for svaret :-) Jeg er også lidt skeptisk ang. AAU KBH, mest fordi jeg ikke syntes at havde hørt meget om det. Jeg ville ikke havde synderligt meget i mod at flytte til Aalborg, men at blive i københavn ville jo være lækkert. Har også kun hørt godt om DTU, jeg er bare lidt bange for at datalogi-studiet f.eks. er lidt for fokuseret og teoretisk til mig. Ved du hvilke sprog man generelt programmerer i på AAU el. datalogi? Kunne forestille mig det varierer, men synes sjældent skoler/studier har synderlig meget til overs for C++ der, hvor jeg har været, og mere er til Java. Det er selvfølgelig ikke primær faktor.

Venlig hilsen,
Boooke

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by Code » 29 Mar 2013, 12:41

Desværre ved jeg ikke lige hvad datalogi kører med. Men jeg vil så sige til dig at der er en ret stor forskel på hvad de laver i Aalborg på Universitetet og AAU i københavn... det burde der vel ikke være, men det er der :P Mener dog at have hørt de har noget omkring C++, men ellers ved jeg ikke lige mere til det.
For min egen studieretning (Medialogi) har vi været omkring C++, Java, OpenGL programming, men det var meget grundlæggende. Senere hen er det bare selv at styre hvad man laver noget i. Vil dog lige påpege at Medialogi hele tiden bliver mindre programming (af hvad jeg har hørt) fordi dem som kommer på studiet ikke regner med at de skal kunne lære at programmere :P
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Boooke
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 28 Mar 2013, 23:47

Re: Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by Boooke » 29 Mar 2013, 13:15

Nårh, det var da ærgeligt. Det ville jeg da i hvert fald synes ... :-) Men hvis I har rodet med C++ er der da lidt håb om at kunne få lov til at rode med det også. Jeg tror valget er sat, "the real" AAU i Aalborg - jeg forhører mig lidt videre og ser hvad andres input er, men det virker som det bedste. Mange jeg kender fra DTU siger de har rodet med Java - ærlig talt hader jeg Java, ikke af nogen specifik årsag... Jeg kan bare ikke lide det :-/ Forhåbentlig fanger jeg én eller anden der har læst til softwareingeniør og hører nogle op/nedture fra ham af.

Venlig Hilsen,
Boooke

User avatar
timgarbos
Level 23 - Spider demon
Posts: 239
Joined: 27 Feb 2009, 03:07
Location: Copenhagen

Re: Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by timgarbos » 29 Mar 2013, 13:22

Det er svært at sige hvilken uddannelse der er bedst ud fra det du skriver. De har helt sikkert alle deres fordele og ulemper. Jeg har egentlig også hørt gode ting om software på AAU Kbh, men ved ikke så meget om den jyske pandang.

Du skal dog lige overveje at tage IT-universitetet med ind i dine overvejelser. De har også software, men også spilprogrammering og spildesign. Det er nok på forskellige linier, men jeg er sikker på at man kan presse lidt forskellige fag ind i sit program.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by Code » 29 Mar 2013, 13:23

Aalborg er også billigt at bo i som studerende (ift. bolig ;) ) Jeg tror dog lige du skal høre nogle andre før du er 100% sat :P
Nu er Medialogi også en anden retning end datalogi eller software, men som regel er det jo sådan at det man reelt lærer det er det man gider at give sig til i fritiden (eller kan få inkorporeret i et projekt så man leger med det der).
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by Zacker » 29 Mar 2013, 16:22

Lige lidt rettelser: Man kan så vidt vides ikke læse til softwareingeniør på AAU-Cph (dvs. kun i 9k). Du kan heller ikke læse til datalog på DTU (kun på AU/KU).

Der er generelt ingen forskel på forhold mellem teori og praksis ved AAU ift. DTU.

Boooke
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 28 Mar 2013, 23:47

Re: Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by Boooke » 29 Mar 2013, 17:16

Tja, det er jo korrekt. Det gør det lidt nemmere angående AAU/AAU KBH. :-)
Når primær fokus er programmering kan jeg ikke se mange andre muligheder en civilingeniøruddannelsen og datalogi, men ja, jeg kigger lidt endnu. Der er selvfølgelig mulighed for softwareudvikling på ITU, men den kender jeg heller ikke noget til - eller hørt fra nogen der har taget den.

EDIT: Jeg har vidst sejlet rundt i det (Jeg er jo også lidt syg ... :-) ), der findes en linie, der er mere softwareorienteret på DTU, men det gør alt i alt, der er tre mulige linier for sådan én som mig - indtil videre: AAU (Softwareingeniør), DTU (Softwareteknologi), ITU (Softwareudvikling). Måske skulle jeg prøve at spørge på andre fora også og se, om der andre, der har taget de forskellige uddannelser...

Venlig Hilsen,
Boooke

tiggi
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 07 Aug 2011, 12:28

Re: Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by tiggi » 29 Mar 2013, 21:31

Som nævnt kan du ikke læse software på AAU-CPH, her er en oversigt over fagene på AAU-CPH http://www.aau-cph.dk/uddannelser/Bacheloruddannelser/. Men mit indblik i AAU vs. AAU-CPH er ikke så forskelligt som Code mener.

Jeg har personligt læst på AAU, men på det samfundsvidenskablige. Min kæreste tilgengæld har læst Medialogi i Aalborg på Bachelorniveau og læser nu Medialogi på kandidat på AAU-CPH. I den forbindelse har jeg opholdt mig meget på AAU.

Som jeg ser det virker det som om uddannelsen som medialog forholder sig forholdsvis ens i Aalborg og København, men at der dog har været en masse problemer på AAU-CPH siden i sommer fordi de jo er flyttet ud i sydhavnen i sommer og har fået nye lokaler, og først har fået adgang til de sidste lokaler her i februar. Det har været opbygget som meget åbne kontormiljøer, hvilket gør at der er kommet meget larm når mange grupper sad i samme lokale, men det seneste jeg har hørt er at det er ved at blive løst.

Men al begyndelse er jo svær :)


Brooke, jeg ville anbefale dig at læse fagbeskrivelser for henholdsvis DTU og AAU for at se forskellen og hvad du foretrækker. Både med hensyn til projektarbejde, eksamner, læsemængder, jobmuligheder.

Jeg mener også at det på AAU er muligt at komme ud og prøve at studerer en uddannelse i én dag, så du kan se miljøet osv, selvom det er langt væk. Derudover er der jo åbenthus de forskellige steder hvor du kan stille spørgsmål til elever og lærer.

Dog vil jeg gerne give Code rest i at der er billige boliger i Aalborg og at det er en virkelig dejlig by, men det kan du jo finde ud af. Dog er det tilgengæld svært at finde et studierelevant job i Aalborg, idet arbejdsløsheden er noget højere end kbh. :)

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Softwareingeniør AAU KBH

Unread post by Code » 29 Mar 2013, 22:31

tiggi wrote:Som nævnt kan du ikke læse software på AAU-CPH, her er en oversigt over fagene på AAU-CPH http://www.aau-cph.dk/uddannelser/Bacheloruddannelser/. Men mit indblik i AAU vs. AAU-CPH er ikke så forskelligt som Code mener.

Jeg har personligt læst på AAU, men på det samfundsvidenskablige. Min kæreste tilgengæld har læst Medialogi i Aalborg på Bachelorniveau og læser nu Medialogi på kandidat på AAU-CPH. I den forbindelse har jeg opholdt mig meget på AAU.

Som jeg ser det virker det som om uddannelsen som medialog forholder sig forholdsvis ens i Aalborg og København, men at der dog har været en masse problemer på AAU-CPH siden i sommer fordi de jo er flyttet ud i sydhavnen i sommer og har fået nye lokaler, og først har fået adgang til de sidste lokaler her i februar. Det har været opbygget som meget åbne kontormiljøer, hvilket gør at der er kommet meget larm når mange grupper sad i samme lokale, men det seneste jeg har hørt er at det er ved at blive løst.

Men al begyndelse er jo svær :)


Brooke, jeg ville anbefale dig at læse fagbeskrivelser for henholdsvis DTU og AAU for at se forskellen og hvad du foretrækker. Både med hensyn til projektarbejde, eksamner, læsemængder, jobmuligheder.

Jeg mener også at det på AAU er muligt at komme ud og prøve at studerer en uddannelse i én dag, så du kan se miljøet osv, selvom det er langt væk. Derudover er der jo åbenthus de forskellige steder hvor du kan stille spørgsmål til elever og lærer.

Dog vil jeg gerne give Code rest i at der er billige boliger i Aalborg og at det er en virkelig dejlig by, men det kan du jo finde ud af. Dog er det tilgengæld svært at finde et studierelevant job i Aalborg, idet arbejdsløsheden er noget højere end kbh. :)
Det skulle vel aldrig være Karen? ;)

Men godt med noget insiderviden fra CPH :P I forhold til de fag vi har haft på vores kandidat, så følges det som om at de udfører fagene på en helt anden måde i CPH end Aalborg. Fagene er selvfølgelig de samme, for pensum og studieplanen er jo de samme... Men der er bare nogle lærerer der har forskellige syn på hvordan fagene skal gøres.. ak ja.. Den har vi følt ved at se på en enkelt lærer her i Aalborg som lavede en crazy eksamen uden notater etc. hvor gennemsnittet kom til at ligge på 2 eller noget (og en klage blev sendt afsted). I CPH var det med alle notater osv og gennemsnittet var meget højt (nogen af os havde overvejet at tage en reeksamen i CPH ;) ).
Men anyway, du har helt ret i at man får nok sværere ved at finde et relevant job, men så igen, hvis det er programmering på datalogi/softwareingeniør niveau så er der nok mange der vil have ham :P
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Post Reply