Medialogi

Logitechnerd
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 16 Aug 2013, 16:40

Medialogi

Unread post by Logitechnerd » 16 Aug 2013, 16:41

Hej

Jeg ville høre om der er nogen der læser Medialogi og kunne fortælle mig hvordan det er? Jeg synes uddannelsesguid­en er dårlig til at beskrive hvordan det endelig er. Jeg er spil interreseret og primært programmering. Dette passer jo fint da man kan komme på DADIU med denne uddannelse. Så hvis en som jeg der er spil programmerings interrseret søger ind, ville jeg så få noget ud af det? Jeg kunne læse mig til at der var lidt programmering men jeg ville endelig gerne høre det fra en insider.

Valget står mellem Medialogi eller Spildatamatiker (En uddannelse i Grenå hvor man lærer lidt ligesom den almindelige datamatiker men dog mere spil orienteret programmering).

Kunne nogen fortælle mig lidt om Medialogi eller jeg burde tage noget andet?

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Medialogi

Unread post by Jesper Kondrup » 16 Aug 2013, 21:16

Jeg har været på medialogi i Esbjerg og den er helt sikkert mest beregnet på programmører. Skal dog ikke kunne sige om den er anderledes i dag, da det er ved at være 5-6år siden jeg gik der. Man kommer rundt om forskellige sprog og en del teoretisk omkring realtime grafik +en masse matematik. Men, der er også en del af uddannelsen der går med andre "ikke spilrelaterede ting", som rapportskrivning, opstilling af tests, lyd, film, tekniske installationer (med sensorer) osv. - Det er meget en blandingsuddannelse hvor man kommer lidt rundt om det hele, men ikke rigtig i dybden med noget.

Hvis du VED at det er spilvejen du vil gå, så tror jeg klart, at du vil få mest ud af uddannelsen i Grenå. Jeg har været underviser på 2 af deres andre uddannelser; 3d college og en weekend på GameIT(HTX). Og jeg ved, at de har en masse fokus på spiludvikling deroppe. Tror du vil få meget mere Hands-on og specifik viden om spiludvikling i Grenå.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Medialogi

Unread post by Zacker » 18 Aug 2013, 11:58

Kort sagt er medialogi en fagligt bred akademisk uddannelse. Spildatamatiker er en praktisk orienteret akademiuddannelse med fokus på spilprogrammering.

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Medialogi

Unread post by Christen » 19 Aug 2013, 08:22

Jeg tog en Bachelor i Medialogi (KBH), med ca. samme mål som dig.

Tror jeg var tilstede i tre lektioner med programmering på medialogi KBH, hvorefter jeg konkluderet at læreren ikke viste mere om programmering end hvad han lige havde læst sig til i en "Java for beginners" type bog. Jeg har hørt noget om at han senere er stoppet/blevet fyret, så det kan næsten kun have blevet bedre.

Du lærer ret meget andet end programmering på Medialogi, som Zacker skriver fagligt bred akademisk uddannelse (hovedsageligt en masse om gruppe arbejde). Hvis dit mål er at kode, find et andet sted.

Møkz
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 11 Sep 2012, 20:24

Re: Medialogi

Unread post by Møkz » 30 Oct 2013, 00:28

Hej Logitechnerd.

Jeg er igang med 5. semester på Medialogi i Esbjerg.
For at være helt ærlig, så er vi mange der på trods af, at vi studerer medialogi faktisk svært ved selv at definere hvad Medialogi i bund og grund er.
Vi havde en snak med vores studies overhoved, fordi det gik os på, og det bedste svar han kunne give os var, at "it is what you make it".

Vi har undervisning i mange forskellige ting, som der allerede er blevet nævnt.

Af fag har vi indtil videre haft
  • Introduction to programming (programmering med Python)
  • Procedural Programming (Også med Python)
  • Object-oriented Software Engineering (SCRUM methodology og C# programmering)
  • Animation og Modelling (Teori og praktisk arbejde omkring 2D såvel som 3D animation og modelling)
  • Mathematics for Multimedia Applications (matrix-regning og den slags)
  • Physical Interface Design (Arduino, Processing og controllers)
  • Image Processing (Hvad er billeder, og hvordan fungerer de rent praktisk)
  • A/V Production (Teknikken bag kreation af f.eks. musikvideoer, lære om kamerateori og scenografi)
  • Screen Media (En masse teori bag film og spil, f.eks. story telling in games)
  • Perception (Hvordan opfatter vi forskellige ting, såsom farver, billeder, lyde etc.)
Jeg har måske glemt et fag eller to, men som du kan se er der en del praktiske fag, som programmering og animation, men der gemmer sig også mere "bløde" fag, som Perception, som i høj grad er noget volatile idet det meste i faget bygger på subjektive opfattelser af forskellige ting.
Udover den normale undervisning, arbejder man hvert semester (halvår) på et semesterprojekt, ud fra et predefineret emne. Vores lige nu er Audio Visual Experiments - Interactive Experiences, og vi er igang med at lave et spil i Unity.
Jeg var sidste år til Åbent Hus på ITU, hvor vi var ovre for at høre om Games kandidaten, da den virker som noget de fleste af os gerne vil. Desværre bliver meget få optaget hvert år, og ITU er det eneste sted i Danmark, som udbyder denne kandidat. Dog virker Medialogi som noget, der klart vil kunne give adgang til f.eks. Game Design linjen af Games kandidaten. Nok ikke så meget Game Technology eller Game Analysis, som er de to andre retninger.

For at svare på dit spørgsmål om programmering, så har vi, som du kan se, lidt programmering her os der, men det er spredt ud over de forskellige semestre, og ret beset, så kommer det meget an på underviseren, om det i kommer til at lære kommer til at have omdrejningspunkt om spil. Vi var heldige at vores underviser er et programmeringsgeni, og elsker at lave spil i sin fritid.

Min egen erfaring er, at man med denne uddannelse kan skræddersy den, til at handle om hvad man har lyst til. Hvis man ønsker at lære en helt masse om spil, så kan man gøre det, gennem sine semester projekter. Så længe ens projekt falder inden for semester temaet, så er alt godt. Programmeringsmæssigt er jeg til gengæld ikke helt overbevist om det er den bedste vej at gå, hvis man gerne vil være decideret spilprogrammør. Desuden er det jo altid en god idé at have en generel programmøruddannelse, så man i fald af arbejdsløshed inden for spilbranchen (som bestemt er en mulighed), har noget at falde tilbage på.

Håber du har fået en idé til hvad Medialogi er, og at det hjælper dig til at finde ud af hvad du skal. :)

Hvis du har flere spørgsmål, så skyd endelig.

-Møkz
Kind regards / Mvh.
Anders Møker
MSc. Medialogy / Cand. Scient Medialogi

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Medialogi

Unread post by Pegepinden » 30 Oct 2013, 02:54

Møkz wrote:
Jeg var sidste år til Åbent Hus på ITU, hvor vi var ovre for at høre om Games kandidaten, da den virker som noget de fleste af os gerne vil. Desværre bliver meget få optaget hvert år, og ITU er det eneste sted i Danmark, som udbyder denne kandidat. Dog virker Medialogi som noget, der klart vil kunne give adgang til f.eks. Game Design linjen af Games kandidaten. Nok ikke så meget Game Technology eller Game Analysis, som er de to andre retninger.
Jeg har en Bachelor i Medialogi og kom ind på Games Technology kandidaten som jeg læser nu (Ok, havde også et pænt snit, men stadig..).

Derimod var der rigtigt mange fra min årgang der søgte ind på game design og tror kun at 10-15% blev optaget. Så det er ikke så nemt.
I code stuff, it is true!

blaavogn
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 26 Jul 2013, 00:20
Contact:

Re: Medialogi

Unread post by blaavogn » 30 Oct 2013, 15:08

Har du nogen ide om hvad der bliver lagt vægt på hvis man søger ind på design linjen? Og sender man overhovedet en motiveret ansøgning?

Jeg håber på at kunne krydse over på den fra softwareudvikling.

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Medialogi

Unread post by Pegepinden » 30 Oct 2013, 15:11

blaavogn wrote:Har du nogen ide om hvad der bliver lagt vægt på hvis man søger ind på design linjen? Og sender man overhovedet en motiveret ansøgning?

Jeg håber på at kunne krydse over på den fra softwareudvikling.
Tror det er 50/50 for dit gennemsnit på din bachelor / en personlig ansøgning (1 A4 side) og hvad du ellers kan showcase.

Skal lige siges at du også har Game Design og Game Development fagene på Games Technology. De designere jeg arbejder med Gunjitsu på, er ikke altid vildt glade for linjen skal det siges.
I code stuff, it is true!

blaavogn
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 26 Jul 2013, 00:20
Contact:

Re: Medialogi

Unread post by blaavogn » 30 Oct 2013, 15:29

Ok. Det kan godt være, at teknologilinjen i sidste ende passer mig bedre. Hvis jeg kender mig selv, så er mine interesser meget anderledes om to år :P

Inden da har jeg dog 15-20 valgfrie ECTS point, som jeg skal finde ud af, hvad jeg vil "bruge" dem på.

Post Reply