Burning Suns - Live and kicking a second time around

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by emilarsen » 26 Aug 2013, 00:15

Hej spiludviklere,

Jeg ville rigtig gerne dele mit Kickstarter projekt med jer > http://kck.st/1d2sRN6

Image

Efter at min første Kickstarter kampagne (som jeg også slog op herinde) desværre kun ramte 88% gik jeg i tænkeboks og arbejdede videre med spillet, plus en ny kampagne.

Denne kampagne har nu været i gang i 12 dage, og er kommet op forbi 89% - Alt i alt, så ser tingene væsentligt bedre ud!

Håber I vil dele det med jeres venner - så der også kan blive en god Kickstarter succes på den danske brætspilsfront.

Glæder mig også til at høre hvad I synes om det? også selvom der er tale om et brætspil ;)
Ha' en rigtig god uge alle sammen,
Last edited by emilarsen on 02 Sep 2013, 22:26, edited 1 time in total.
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by Christen » 27 Aug 2013, 10:27

Har du vurderet prisen på dit spil?
Ca. 500,- for en kopi. Kun nogle af de aller bedste og største brætspil koster så meget, og de har bevist sig selv. Man er sikker på at man får noget for pengene.
Jeg tænker at man betaler noget mindre for en kopi af et produkt i en kickstarter, fordi du har ingen risiko, ingen distribution, reklame osv. Jeg som forbruger har ingen garanti for at få spillet. Jeg mener at det basalt er udviklingen kickstarteren skal betale, så tjener man penge bagefter på de kopier du sælger til dem der ikke backet.
Det koster sikkert en del at producere når man gør det i mindre oplag, og det kan jeg forså. Men prisen forhindre mig i at satse på at købe det.

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by emilarsen » 28 Aug 2013, 22:15

Hej Christen,

Tak for dit spørgsmål, glad for at du har kigget på kampagnen.
Håber mit svar vil være fyldestgørende. For jeg lover dig at jeg har vurderet prisen om og om og om igen :)

Ser du på lign. spil (fx Eclipse, TI3, Exodus, Cosmic Encounter, Fleet Captains, Merchant of Venus etc.. man skal huske at de kører på oplag nr.X+10), den type spil som er i samme marked, så koster de omkring det samme eller lidt mere (jf. onlineshop, i en alm. butik koster de selvfølgelig mere).

Prisen for Burning Suns er £55, som med nuværende kurs er 475 DKK (inkl. forsendelse).
Oveni får du artwork, alle PDF'er og 3D modeller til spillet (så kan du ellers selv gå amok).

Indtil videre har jeg lagt knap 50.000 DKK i projektet, og det er selvfølgelig uden arbejdstimer. Der er postet penge i såvel reklamer, som artwork, som prototyper, 3D og meget andet.

Derudover har jeg brugt 245 timer på spillet og Kickstarteren bare siden 1/6-2013 (hvor jeg begyndte at logge timer).

Så den pris du betaler - er med en risiko, det er forståeligt - og den respekterer jeg bl.a. med en fuld returret indenfor den første måned, hvis du skulle hade spillet.
Men den risiko mener jeg personligt bliver "opvejet" af den tid og energi jeg har kastet efter projektet de sidste 2-3 år.

Det er helt okay hvis du ikke vil backe spillet - men jeg håber ikke at prisen vil afholde dig fra det :)

Tak, og ha' en super aften!
Med venlig hilsen Emil
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by vonknut » 28 Aug 2013, 23:32

Jeg tror du misforstår posten, det var ikke hans personlige holdning, men en generel betragtning, som handler om:

Din engros/detail salgspris har ikke noget at gøre med dine faktiske udgifter - hvis din pris er i nærheden af prisen på etablerede spil / spil lavet af etablerede firmare / brætspils designere med en following, så er den sat for højt.
-dine udgifter er dit eget problem og du skal være mere end glad, hvis du får break even med sådan et spil, på første oplag. De fleste spil/bøger/tegnserier o.l. tjener først på fortsættelser / udvidelser.

Kickstarter backing bør også ligger markant lavere end den endelige pris for spillet, for at give folk et incitament til at støtte.
-ud over altruisme, som kun fans og hard-core niche grupper kunne finde på at gøre.

Endeligt så er der også noget principielt galt med at lave en kickstarter kampagne, der financierer ens kickstarter kampagne.
-kickstarter skal financiere fremtidig udvikling.


Så jeg læser Christen's kommentarer som råd til dig, for at øge din chance for succes.
Ikke som en kunde med en mening....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by emilarsen » 31 Aug 2013, 17:36

Hej Hans,

Det er ikke utænkeligt at jeg kom til at misforstå den.. Jeg tror i samme omgang jeg kan til at fremlægge mine argumenter lidt forkert. For det lyder som om at jeg har taget mine udgifter på 50.000,- med i det oprindelige oplæg på £40.000. Men det er de ikke.
Alt indenfor de £40.000 går til produktion, afgifter, forsikring og forsendelse.
Min umiddelbare udregning hvis vi når at snakke "overfunding", er at med de ekstra ting der kommer i, så vil mine udgifter først kunne dækkes hvis vi når op over £55.000.
Med andre ord kan der falde noget af til videre investering i virksomheden, nye spil osv. hvis vi ryger over £60.000.

Dette er bare grove tal, men jeg ville blive lidt trist hvis folk tror at jeg laver en Kickstarter for at sidde og skumme fløden af den. For det bliver ikke tilfældet uanset hvordan jeg vender og drejer det.

Tak for dine inputs Hans :)
Jeg håber at det lykkes, og jeg kommer til at snakke med jer og alle mulige andre på den anden side. Der er jo så fantastisk meget at studere og snakke om når det kommer til Kickstarter.

Ha' en rigtig god weekend,
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

Fotology
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 23 Jun 2009, 14:25
Location: Frederiksberg
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by Fotology » 01 Sep 2013, 12:25

Så spillet på Kickstarter før jeg så denne tråd. Det ser meget interresant ud og jeg håber det lykkes for dig.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by vonknut » 02 Sep 2013, 00:15

Ups, ja glemte det:

Held og lykke med det forresten, det er sjældent folk kommer så langt med brædtspil.
Og ideen med terninger der kan sættes fast på figurerne til at styre hp er original og god.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by Christen » 02 Sep 2013, 15:18

I har begge to ret. Det var både som personlige holdning og en generel betragtning.

Jeg som kunde har svært med at give fuld pris for et eksperimentelt spil, selv om jeg synes det lyder super fedt. Eks: a. jeg kan give 500,- for en vin jeg ved smager godt b. jeg give 500,- for en eksperimentelt vin skaberne snakker om skal smage vildt fantastisk (og det er (måske?) første gang de prøver at lave det). Jeg er rimeligt sikker på at der er design fejl, produktions fejl osv. TI er på 3 version og har stadig fejl.

Jeg tænker også: Et firma producere xxxx antal kopier. Lægger en bunke penge i distribution, produktion, lager, lønninger osv. før de overhoved lægger varen på hylden og kan tjene penge. Det er nok millioner af kroner. Du har 50.000,- ude at hænge (og arbejdes timer). "Risiko forskel" = "Pris forskel".
At du prøver at starte en virksomhed og få pushet et nyt spil og det koster en milliard timer mm. er ikke noget jeg synes kickstarter penge burde gå til. De burde gå til at du har mulighed for at få realiseret din drøm, få babyen født og ud i verdenen. Hvis dit spil, er godt nok, og folk elsker det, så er det ikke noget problem at tjene bunker og svømme rundt i guld. Nu er du blevet bevist og hele verdenen vil have dit produkt. Det er det kickstarteren (donationerne) giver dig mulighed for, som jeg ser det.

Men som det ser ud, så virker det til at Kickstarteren går rigtigt godt, så jeg er nok helt forkert på den. Jeg vil heller vente på at købe det til det evt. kommer i butikkerne. De kan heller ikke tage mere end 500 for det, for så kan de ikke sælge det. Hvis det ikke kommer i butikkerne så er det ikke "godt" nok. Min risiko = 0.

Som Hans skriver: "Kickstarter backing bør også ligger markant lavere end den endelige pris for spillet, for at give folk et incitament til at støtte."

Men fedt projekt, og sejt at du kører på. Jeg håber det går godt og jeg glæder mig til at se det i butikkerne og evt. prøve det. Jeg er stor fan af den type spil, men åbenbart ikke stor nok. ;) Alt for mange spil og alt for lidt tid.

Held og lykke.

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by emilarsen » 02 Sep 2013, 22:32

Mange tak - det varmer altid at få noget opbakning med på vejen :)

#Christen > Jeg glæder mig til at dele erfaringer på den anden side... uanset hvordan Kickstarteren måtte gå. Så er der et utal af nye erfaringer at tage med sig derfra... det er så fedt. Håber at kunne lære fra mig.
Vil også gerne fortælle meget mere om, hvordan at "the crowd"/backers kommer til at være med i at færdiggøre spillet, jeg prøver at trække på de koncepter man kender fra computerspilsverdenen etc. Det skal nok blive super fedt :)
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by ThomasLund » 02 Sep 2013, 23:07

Der er en trend til at brætspil har andre "regler" på Kickstarter end computerspil, hvor det nærmere er en reel pre-order end at støtte udviklingen. Har selv "købt" flere eksperimentelle board games på den måde som man ellers bare ikke kommer i nærheden af at kende til eller købe i en lokal butik.

Er også blevet skuffet en smule en enkelt gang over billig kina kvalitet, men sådan er det jo.

Held og lykke Emil! Hvis bare jeg havde tid til at spille din slags spil, så havde jeg også købt. Men sådan er mit liv desværre ikke mere
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by Christen » 13 Sep 2013, 15:26

Tillykke med kickstarteren. Fedt at det er gået igennem. Håber det bliver en success, og du kommer til at lave mere.

Jeg kan forstå at plastik brikkerne koster rigtigt meget, og meste at pengene går til det og fragt. Så jeg beklager, jeg tænkte at lidt pap og plastik samt fragt ville være ca. 150,- max.

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by emilarsen » 13 Sep 2013, 23:47

Jo tak Christen :) Det er gået godt, og vi er netop kommet forbi £45.000 som var vores første "stretch goal", så det er lækkert.

Det håber jeg bestemt du har ret i, det ville være fedt!
Nu må vi se hvordan det heller kommer til at spille sammen, når alle trådene bliver samlet herefter.

Ja, en plast form koster i nærheden af 30.000 DKK og vi kommer pt. til at skulle bruge 2.
Pap-stanse forme koster i omegn af 2000 DKK, og her skal vi også bruge min. 2. Så tingene løber hurtigt op, når det skal divideres ud på spillene, og man skal købe som min. 1500-2000 eksemplarer.

Ha' en god weekend :)
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3931
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by jonaz.dk » 14 Sep 2013, 00:19

FEDT! Tillykke Emil!

Kun små 21 dage tilbage.. jo jo da. Det kører meget godt. :)

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by emilarsen » 15 Sep 2013, 16:22

Hey Jonaz,

Mange tak :)
Ja, det er en super cool oplevelse, glæder mig til at dele mere af den efterfølgende... og glæder mig faktisk lige så meget til at prøve kræfter med det igen, hvor jeg kan implementere alt det jeg har lært denne gang. Det er virkelig interessant.

Men det fedeste bliver den dag i 2014, hvor et spil af spillene ankommer til min hoveddør, i folie :D
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by Christen » 16 Sep 2013, 09:00

Det vil være super interessant; at høre hvad du lærte fra første gang til anden gang, som gjorde forskellen til en succes.

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by emilarsen » 17 Sep 2013, 00:06

Helt sikkert, det håber jeg også at komme til at dele noget mere ud af på nogen foredrag.
Jeg skal bl.a. til Geekcore i efterårsferien, hvor jeg holder et foredrag... og måske ligeledes på Designskolen i Kbh. Nu må vi se hvordan det går, og hvad jeg kan nå på projektet her :)

Og nu er vi kun 3 backers fra at unlocke endnu flere komponenter til spillet!

Image
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by emilarsen » 01 Oct 2013, 12:54

En kort opdatering til interesserede :)

Vi er nu gået ind i sidste uge, og er ved at snige os op på £60.000 - håber vi får en rigtig god afslutning på det hele!

Har været igennem nogle rigtig fede interviews, bl.a.: Derudover begynder der at dukke feedback op fra flere af de spiltesterer som har haft fat i spillet rundt omkring: Alt i alt, så går det godt :)
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by vonknut » 03 Oct 2013, 11:21

Stort gratz med kickstarter succes'en.

Og siden dine tal viser:

Pledge £55 or more:
729 backers

Så lukker vi røven med at "500 bobs er for meget for et ukendt brædtspils IP, du griber kickstarter forkert an" :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by emilarsen » 06 Oct 2013, 00:23

Mange tak Hans!
Er glad for al den feedback jeg har fået alle steder fra - Det blev et fuldstændig sindsygt ræs til sidst, grafen taler i hvert fald sit tydelige sprog :D

Image

Nåede i alt 1313 backers! Det er simpelthen så vildt!
Ha' en rigtig god Søndag (jeg holder fri :D ...)
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by Christen » 07 Oct 2013, 14:51

vonknut wrote:Stort gratz med kickstarter succes'en.

Og siden dine tal viser:

Pledge £55 or more:
729 backers

Så lukker vi røven med at "500 bobs er for meget for et ukendt brædtspils IP, du griber kickstarter forkert an" :)
Specielt når man selv går ud og backer det bagefter. ;)

Det viser at man skal gribe en Kickstarter helt rigtigt an, godt arbejde Emil.

Ps: Synes stadig det er dyrt for et spil man betaler 1 år i forvejen og hvis produktionen går galt så er der ikke meget at gøre, men jeg er blevet klogere på hvad det koster at få lavet plastik.

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Burning Suns - Live and kicking a second time around

Unread post by emilarsen » 10 Oct 2013, 22:49

#Christen - Aah, det lyder super fedt - vil glæde mig til at sende dig et færdigt eksemplar når vi kommer dertil. Tak for din hjælp.. :)

Helt sikkert - der er mange lessons learned i det her forløb, bliver godt når jeg får tid til at dele det med omverdenen!

Ja plastik produktionen kommer til at starte allerede om 2 måneder, hvor vi sender de første enheder til Kina, men nu er vi også kommet op på 49 unikke plastic componenter, så det bliver en meget dyr første produktion.
Heldigvis skal vi da kun have de forme 1 gang... målet er 70 unikke modeller (35 til spillet, 35 til den første ekspansion)!

Vi fortsætter med at funde igennem mit website > http://www.suntzugames.com/buy-burning-suns.html - som jeg pt. er i gang med at opgradere med diverse nye ting, billeder etc...
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

Post Reply