Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Zacker » 14 Nov 2013, 18:14

Vi er netop gået live med en Kickstarter kampagne for vores Pirates of New Horizons projekt. Enhver form for støtte er meget velkommen! Spred gerne ordet til familie, venner, kollegaer og hvem der ellers måtte have interesse i en high quality platformer til de mobile platforme.

Image

Mere baggrundsinfo kan findes bl.a. her: http://www.gameplay-online.dk/2013/11/d ... ckstarter/

Følg også gerne med på Facebook.

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Jesper Kondrup » 15 Nov 2013, 10:55

Har luret på projektet i lang tid efterhånden.. kan det passe at det er 1-2 år siden jeg først så nogle screens fra det?
Synes det ser super lækkert ud og jeg er vild med stilen som i har ramt perfekt imo. Synes man lever sig ind i verdenen og jeg nyder de grafiske scener (prøvede jeres webplayer).

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Vanulla_Ace » 15 Nov 2013, 15:12

Backed!

Held og lykke. Så gerne at i hvert fald noget af alt det arbejde, i har lagt i det, bliver til et udgivet produkt.
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Zacker » 16 Nov 2013, 10:51

Tak for de pæne ord!

@Kondrup, vi byggede på spillet allerede tilbage i 2010, så det kan sagtens passe :)

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Wikzo » 16 Nov 2013, 13:13

GIFs! :D

Image

Image

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Zacker » 24 Nov 2013, 11:35

En uge tilbage! http://www.kickstarter.com/projects/exi ... ons-mobile

Skulle man ikke have lyst til at støtte projektet, så ville vi være meget taknemmelige, hvis man i stedet ville bruge 2 minutter på at fortælle om hvorfor:
https://docs.google.com/forms/d/195Dr4w ... 8/viewform

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Jesper Kondrup » 24 Nov 2013, 13:53

Jeg går ud fra at i laver det spørgeskema fordi kickstarteren er gået lidt i stå?

Jeg forstår heller ikke hvorfor der ikke sker mere derinde. Hvis jeg må have lov at sammenligne jeres spil med f.eks. "A Hat In Time", som jeg også backede, så har jeg svært ved at se hvad A Hat In Time har at byde på, som jeres ikke har? Sammenligner jeg det grafiske synes jeg stilen i jeres spil rammer langt bedre og er væsentligt mere poleret end det A Hat In Time viser frem. Rent game-play mæssigt lader de to spil heller ikke til, at være så forfærdeligt langt fra hinanden. Men A Hat In Time fik alligevel næsten 300.000$.. 10 gange så meget som de bad om.
http://www.kickstarter.com/projects/jon ... platformer

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by DonSonz » 24 Nov 2013, 14:33

For mig at se kan der være 2 årsager til at spilled ikke bliver backed.

Enten er det fordi der ikke er så mange der kommer forbi og ser spillet på Kickstarter, eller også er det fordi dem der kommer forbi, ikke interesserer sig for dette spil.

Hvad gør I for at give spillet opmærksomhed, udover at promovere det her på spiludvikling?

I er ikke de første der har været i denne situation, så måske lidt erfaring fra andre kunne hjælpe. Har I hørt Betadwarf om deres erfaringer?

Selve spillet kan jeg ikke udtale mig om da det ikke er et spil der taler til min interesse. Men umiddelbart ligner det et spil som der findes mange af på markedet, og hvis det er rigtigt så skal I finde en måde at differentiere jer på (som vel og mærket er interessant). Som Jesper skriver så kan man jo undres over at et lignende projekt høster mange flere backers!

Håber I kan bruge disse reflektioner til noget - og ellers held og lykke herfra.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Zacker » 24 Nov 2013, 16:18

Tak for feedback!
Jesper Kondrup wrote:Jeg går ud fra at i laver det spørgeskema fordi kickstarteren er gået lidt i stå?

Jeg forstår heller ikke hvorfor der ikke sker mere derinde. Hvis jeg må have lov at sammenligne jeres spil med f.eks. "A Hat In Time", som jeg også backede, så har jeg svært ved at se hvad A Hat In Time har at byde på, som jeres ikke har? Sammenligner jeg det grafiske synes jeg stilen i jeres spil rammer langt bedre og er væsentligt mere poleret end det A Hat In Time viser frem. Rent game-play mæssigt lader de to spil heller ikke til, at være så forfærdeligt langt fra hinanden. Men A Hat In Time fik alligevel næsten 300.000$.. 10 gange så meget som de bad om.
http://www.kickstarter.com/projects/jon ... platformer
Vi forsøger os ganske rigtigt med det her spørgeskema, da vi ikke just er særligt tilfredse med, hvor langt vi er nået indtil videre. Vores projekt har ganske rigtigt flere ligheder med A Hat In Time og vi har også skelet en del til dem ift. udviklingen af vores Kickstarter kampagne, da det er meget imponerende, hvad de formåede at indsamle. Set med så vidt mulige objektive briller, så mener vi også at både vores gameplay og grafik er på niveau med deres.
DonSonz wrote: Enten er det fordi der ikke er så mange der kommer forbi og ser spillet på Kickstarter, eller også er det fordi dem der kommer forbi, ikke interesserer sig for dette spil.

Hvad gør I for at give spillet opmærksomhed, udover at promovere det her på spiludvikling?
I er ikke de første der har været i denne situation, så måske lidt erfaring fra andre kunne hjælpe. Har I hørt Betadwarf om deres erfaringer?

Selve spillet kan jeg ikke udtale mig om da det ikke er et spil der taler til min interesse. Men umiddelbart ligner det et spil som der findes mange af på markedet, og hvis det er rigtigt så skal I finde en måde at differentiere jer på (som vel og mærket er interessant). Som Jesper skriver så kan man jo undres over at et lignende projekt høster mange flere backers!

Håber I kan bruge disse reflektioner til noget - og ellers held og lykke herfra.
Så vidt vi lige kan vurdere, så er der først og fremmest ikke nok, der kommer forbi og ser spillet på Kickstarter. På en kampagneside kan man desværre ikke se antal visitors, men antal videoafspilninger ligger pt. på lige under 2000.

Vi forsøger at gøre alt, hvad vi kan for at promovere spillet og har specifikt haft en PR medarbejder på fuldtid i de sidste par måneder for at håndtere PR omkring Kickstarter kampagnen. Vi har indtil videre forsøgt os med kontakt til både on- og offlinemagasiner og adskillige fora rundt omkring. Betadwarf drengene har vi selvfølgelig også snakket en del med, og de har endda været så venlige at promovere vores kampagne fra deres FB side :)

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Pegepinden » 24 Nov 2013, 20:01

Jesper Kondrup wrote:Jeg går ud fra at i laver det spørgeskema fordi kickstarteren er gået lidt i stå?

Jeg forstår heller ikke hvorfor der ikke sker mere derinde. Hvis jeg må have lov at sammenligne jeres spil med f.eks. "A Hat In Time", som jeg også backede, så har jeg svært ved at se hvad A Hat In Time har at byde på, som jeres ikke har? Sammenligner jeg det grafiske synes jeg stilen i jeres spil rammer langt bedre og er væsentligt mere poleret end det A Hat In Time viser frem. Rent game-play mæssigt lader de to spil heller ikke til, at være så forfærdeligt langt fra hinanden. Men A Hat In Time fik alligevel næsten 300.000$.. 10 gange så meget som de bad om.
http://www.kickstarter.com/projects/jon ... platformer
Synes ikke rigtigt man kan sammenligne dem så meget. Jo spillene ligger op ad hinanden i forhold til genre og stil, MEN der er kæmpe forskel på at udvikle til mobile platformer frem for til konsol og PC. Det er et helt andet segment (publikum) man er ude efter.
I code stuff, it is true!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by vonknut » 24 Nov 2013, 23:33

Still, de fleste der har en pc idag, har sku også en mobil device, de gamer på.
-og både hat in time og pirates burde være velegnet til mobil device.

Måske er der flere "pc-platformer-lovers" out there, end man skulle tro...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by ThomasLund » 24 Nov 2013, 23:39

[Flame suit on]
Nu spørger i jo direkte, så nu kommer et par direkte svar. De er totalt subjektive fra min egen spinkle erfaring, men jeg har lavet en heeeel del research inden vores kickstarter gik igang. I må endelig ikke tage det her personligt - jeg siger de samme ting til mine "Dont do it - Kickstarter" foredrag jeg har holdt et par stykker af.

Så den her post kommer til at være direkte, bagklog og knap så sjov læsning. Jeg kan kun beklage up front.

En af de primære grunde til at jeg personigt tror i fejler er, at i simpelthen ikke har været gode nok til at forberede jer. Research, research, research og en kæmpe indsats skal der til før man kaster sig ud i projektet.

Havde i gjort det arbejde godt nok, så ville i vide at der tæt på ingen succesfulde mobil kickstartere findes. I har simpelthen skudt jer grundigt i foden på den konto.

De successfulde kickstartere (med enkelte undtagelser) er core PC spil - fordi dem som backer er core PC gamere. A hat in time ramte totalt nostalgi følelsen - i går efter en anden målgruppe alene på basis af platformen.

Et andet væsentligt problem der er mht mobil spil er, at det er meget meget svært at få ordentlige donationer (beløbsmæssigt), når man allerede får spillet ved $5.

Der har heller ikke været en track record på Kickstarter. En af de første ting jeg lagde mærke til var "0 backed". I har med andre ord ikke støttet op om andre, og nu spørger i efter støtte. Ikke god stil - i skulle have startet jeres konto og backet lignende platformere siden for 6 måneder siden mindst.

Ingen updates og kun meget lidt kommunikation med folk. I har ikke forberedt en masse updates, video'er eller PR/marketing materiale. I burde have tæppe bombet Kickstarter updates ud hver dag med nyt indhold hele den første uge - som i har brugt mindst 1-2 måneder på at forberede. Det føles lidt som en "pengene kommer sikkert af sig selv" kampagne.

Personligt har jeg kun set jer poste her og et enkelt interview. Er der blevet lavet PR generelt?

Har i været ude i internettets kroge for at poste om projektet direkte til 3d platformer fans? Jeg er ikke platformer fan, så jeg ved ikke hvor - men i de genrer vi laver spil i er der masser af genre blogs/sites. Hvis i ikke har haft en stor liste af dem og kontaktet dem allerede 3-4-5 dage (mindst) inden i startede projektet, så har i ikke fået fans ind igennem sitet.

Og så beløbet - $10k - det er simpelthen for lidt at spørge om. Vi blev anklaget en del for at spørge efter for lidt i vores som havde minimum $350k. $10k betaler knap nok PR og marketing af et spil, for slet ikke at tale om lønninger til at lave et.

I min subjektive mening, så burde i have pitchet til et PC spil, mindst $100k og så havde i allerede en stor eksisterende crowd af folk som har spillet jeres spil der kunne backe det. Og en mobil version som stretch goal måske.

Anyways - mine 25 ører værd af kommentarer.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Jesper Kondrup » 25 Nov 2013, 08:54

Hvis i ikke allerede har gjort det, så kunne i smide jeres link afsted til diverse facebookgrupper? Jeg er bla. med i "game developers" og "Indie game developers", de har begge over 10k medlemmer -sikkert mange gengangere.. men stadig kunne det nok give lidt.

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by buchardt » 25 Nov 2013, 11:43

Personligt bliver jeg meget "turned off" når der bliver kastet med sammenligninger til andre "store" spil. Ved godt det ikke er sammenligninger, men alligevel, som Thomas skriver så er det ikke realistisk at bede om USD 10.000 for et spil som aim'er efter:
  • - Platformer elements of Mario
    - Humor of Monkey Island
    - Combat from God of War
    - Art of Zelda
Men Jantelov til side, så er det super fedt at i prøver! Det bliver man i hvert fald ikke dummere af...

- Peter

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Wikzo » 25 Nov 2013, 23:34

Selvom I måske ikke har lyst til at give et direkte bidrag gennem Kickstarter, så er der en anden mulighed for at støtte projektet ved at "donere" et tweet eller en Facebook-opdatering.

Det eneste I skal gøre er at klikke på følgende link til Thunderclap, som hjælper med at koncentrere social buzz omkring et projekt:

http://thndr.it/1euT8RN

På forhånd tak :)

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Pegepinden » 26 Nov 2013, 01:17

Wikzo wrote: Det eneste I skal gøre er at klikke på følgende link til Thunderclap, som hjælper med at koncentrere social buzz omkring et projekt:

http://thndr.it/1euT8RN

På forhånd tak :)
Done :)

Ahh well i fik sgu også lige et par fattigmands dollars fra SU pungen.
I code stuff, it is true!

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Kristian Hedeholm » 27 Nov 2013, 10:18

buchardt wrote:Personligt bliver jeg meget "turned off" når der bliver kastet med sammenligninger til andre "store" spil.
Interessant. Personligt ville jeg tro, at det var sådan noget, som kunne overtale flere folk til at støtte sin kickstarter.

Blev du så også "turned off" af A Hat in Time kickstarteren, hvor de jo sammenlignende sig selv med spil som Super Mario 64, Banjo Kazooie, Donkey Kong 64 og The legend of Zelda: The Wind Waker - temmelig store spil efter min mening.
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by Zacker » 05 Dec 2013, 14:35

Nu nåede vi desværre ikke vores mål, men jeg vil gerne sige tak til alle jeres gode råd undervejs her i tråden! Thomas, specielt tak til dig for din meget ærlige feedback :)

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by ThomasLund » 05 Dec 2013, 16:37

@Michael - altid gerne. Og i komme bare forbi til en kop kaffe og en snak hvis i planlægger en ny kampagne!
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Pirates of New Horizons på Kickstarter!

Unread post by DonSonz » 06 Dec 2013, 11:40

Ked af at høre kickstarter ikke gik i denne omgang.

Men giv ikke op. Selvom det ikke er et spil der taler til mig, så tror jeg der er et ok stort publikum til det derude.

Så kæmp videre. I kan heller ikke være langt fra mål, når I kun søgte så få midler.

Post Reply