Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

hamder
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 24 Oct 2008, 15:34

Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by hamder » 24 Oct 2008, 15:42

Hej. Jeg overvejer at starte på ovenstående uddannelse, men inden kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jobmulighederne er? Eftersom det ikke virker til Danmark er så store på det område og der er langt bedre muligheder i udlandet.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by Zee » 24 Oct 2008, 19:50

Det er korrekt, der er ikke ret meget i Danmark.
Slet ikke hvis du ikke er interesseret i at arbejde med browserspil, mobil-spil eller andre "små-ting". Hvis du vil være spil-programmør på en større spiltitel er der måske ca. 2 ledige job i Danmark pt. Hvis du udvider til tools-programmør, og engine-programmør er der lidt mere. Men ellers er der jo Sverige, Tyskland og England som har nogle helt okay (store) spil-firmaer, og ellers selvfølgelig USA.

tandersen
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 31 Mar 2008, 21:34

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by tandersen » 25 Oct 2008, 00:33

Som med alle andre fag, så er det meget nemt at få job inden for spil industien, hvis du har de rette kvalifikationer.
Gå efter det du brænder for og sørg for at være blandt de absolut bedste inden for dit fag. Hvis du ikke tror du er blandt de bedste, så find et andet fag.

For tiden er der brug for super dygtige folk inden for alle områder.
Gennerelt er der specielt meget brug for dygtige programmører med interesse for AI, gameplay og Tools programmering.

Som udgangspunkt skal du enten bevise overfor udvikleren at du er en genial programmør eller at du har en meget stor indsigt inden for det pågældene område, ellers kommer du ikke i betragtning.

Hvis du er dygtig, så har du et job... sådan er det inden for alle industrier.

Jeg bliver nød til at kommenter : "Hvis du udvider til tools-programmør, og engine-programmør er der lidt mere"

Min opfattelse er at det er lige besværligt at få et "tech" job som et "game" job. Begge dele kræver gode kavlifikationer.. hvis du har dem så har du et job, ellers har du ikke.

-
Thomas

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by Zee » 25 Oct 2008, 12:12

tandersen: Min kommentar skulle udelukkende forstås på denne måde "game < game + tools + engine" og det kan vist ikke diskuteres :)
Det var for at sige at der også var andre muligheder, dog er man selvfølgelig nødt til at specialisere sig til den ting man vil lave, så man har jo ikke frit valg på alle hylder når man er færdiguddannet.

hamder
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 24 Oct 2008, 15:34

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by hamder » 25 Oct 2008, 18:06

Okay tak for det :)

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by Pelding » 26 Oct 2008, 22:47

Jeg tror ikke det er nogen super god ide (Hvis det er den 2-årige ITU uddannelse vi snakker om)
Hvis du ikke er skrap til at programmere pt, vil du ikke nå op på et acceptabelt niveau på de 2 år (sammenlignet med Dataloger, Ingeniører etc) og hvis du allerede er en dygtig programmør tvivler jeg på den uddannelse vil åbne nogle døre for dig. Problemet er at den simpelthen ikke kan tilbyde det samme niveau som de lange videregående uddannelser.
Hvis dit mål er små spil (browser, flash, etc) er det dog ikke umuligt at du vil kunne få udemærkede kvalifikationer, der ultimativ skaffer dig et job, men helt nøgternt er der bare mange folk med "tungere" uddannelser der også søger de samme stillinger.

Det kan selvfølgeligt aldrig skade at uddanne sig mere, men du skal nok have en masse med i bagagen i forvejen (eller virkeligt flair for faget), hvis det være nok til et job hos et etableret firma.
Alternativt er der jo altid den mulighed at finde 1-2 andre gutter og starte noget op i det små selv, i den situation kan det givetvis være helt fint med de 2 år på ITU til at lave nogle mindre spil.

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by Pelding » 26 Oct 2008, 23:00

Kommer i tanke om at jeg faktisk før har arbejdet sammen med en koder der havde den uddannelse og som sidenhen vist endte hos OI, så alt kan lade sig gøre :) (Men han havde vist også kodet i mange år, før han gik på ITU)
Omvendt ved jeg at en ansøger skal have et meget imponerende portfolio med hvis han skal tages i betragtning hvor jeg arbejder nu, for at veje op for den korte uddannelse.

Så spring ud i det hvis det lyder som en god uddannelse for dig, men forvent ikke at cand.it titlen vil åbne mange døre i sig selv.
Last edited by Pelding on 27 Oct 2008, 11:37, edited 1 time in total.

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by Anders Højsted » 27 Oct 2008, 10:57

Er det ikke praksis at programmører bliver testede når de søger jobs?

I så fald er papiret jo forholdsvis irrelevant.

A.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by Zee » 27 Oct 2008, 14:51

Anders: Det er forskelligt fra sted til sted. Nogle steder får man direkte skriftlige prøver, andre gange er der kun lidt mundtlige tekniske spørgsmål ifbm. et af de interviews man skal til, og nogle steder vil man slet ikke skulle klare nogle "prøver". Ligemeget hvad det enkelte firma gør brug af, vil de dog nok se på papiret (og resten af ens ansøgning, især relevante-spilprojekter på CV´et) når de skal vælge om man overhovedet skal kaldes til 1. samtale eller ej.

Jeg er enig i en af de tidl. udtalelser om at man ikke bliver spil-programmør på 2 år (på uni). Jeg mener heller ikke man bliver (en god) programmør generelt på 2 år. Men hvis man f.eks. har en teknisk bachelor (diplomingeniør indenfor IT f.eks.) og måske allerede er en rimelig habil programmør så kan man godt på de 2 år få tilrettet sine programmør-egenskaber til spil-verdenen. Man skal dog både være rigtig dygtig og måske også lidt heldig for at få job som spil-programmør i et stort spilfirma lige efter endt uddannelse, det er ikke nok bare at have et stykke papir hvor der står "game-programmer" på.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by vonknut » 29 Oct 2008, 08:33

Hvis man vil programmere er det vist mest DIKU / DTU all the way, de er de "tunge" studier.

Datamatiker / Medialogi + ITU overbygning er lidt mere "blød" i det.

Den nye bachelor på ITU kommer vist til at minde lidt om Medialogi - dvs. med noget humanisme inde over.
-så igen, den bliver også lidt "blød".


Men hvis man vil være entrepreneur / opstarts fætter, så er det de mere "bløde retninger" ikke så ringe, da det gør at man både ved noget om flere processer + kan programmere simplere løsninger. De fleste mindre spilfirmaer der f.eks. arbejder med web/mobil kan godt bruge sådanne folk.

Men ja, hvis man vil grundudvikle, f.eks. 3D/fysik engines eller lignende meget tekniske grund-løsninger, så skal man holde sig til det "tunge".
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by henrik_weide » 01 Apr 2009, 16:12

Jeg mener ikke, at man kan skelne om der er brug for "hårde" eller "bløde" alt efter om det er er "store" spil eller "små" spil man laver. Vi laver skam både fysik, low-level programmering, low-level optimeringer, kompiler-teknologi og script-fortolkere osv., og har samtidig artwork production, storyboarding, level-design, manuskript skrivning osv.

Mao. Vi har både de hårde og de bløde ansat i vores geschæft, og vi er meget glade for begge dele. Man kan ikke undvære nogle af dem.

Når det er sagt, så er kravene til talent og høj uddannelse ret høje efterhånden - både fra os, men også de fleste andre firmaer. Een af de store årsager til dette er, at lønningerne i Danmark er meget høje, også selvom der er tale om en person med en forholdsvis "kort" uddannelse. Dette høje lønniveau skærper kravende til uddannelsesniveauet og/eller erfaringen (CV'et). Med andre ord, hvis man som firma skal betale høje lønninger, skal der også produceres kickass stuff, ellers kan det bedre betale sig at rykke hele eller dele af produktionen udenlands.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by Zee » 01 Apr 2009, 16:51

henrik_weide: Men lønningerne i spil-industrien er så desværre ikke så høje igen hvis man sammenligner med den almindelige software-branche... Men det kan jo være det samme er gældende i andre lande :)

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Jobmuligheder for en spilprogrammør (Cand.it)

Unread post by Gorm » 01 Apr 2009, 19:19

Mit råd er fuldstændigt at ignorere hvad der er af jobmuligheder lige nu, for det kan du intet bruge til om 5 til 6 år når du er færdig. Eller blot om 2 til 3 hvis du allerede har en bachelor.
Markedet og verden forandrer sig så hurtigt at ingen kan sige hvad der sker. For under et år siden gik alle f.eks og troede at der aldrig kom krise igen! :shock:

Det samme inden for teknologi; det kan ikke betale sig at specialisere sig i noget som helst på det uddannelsesniveau du er på nu. Det vigtigste er at få nogle grundfærdigheder som gør at du hurtigt kan gennemskue grundlæggende datalogiske problemstillinger. Et programmeringssprog er bare et værktøj ligesom en hammer, og noget som du altid kan lære når du har en reel arbejdsmæssig kontekst.

Følg hjertet! :)
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Post Reply