Kickstarter i Danmark

W01ff
Level 2 - Grain of sand
Posts: 20
Joined: 30 Jul 2014, 14:27
Location: Aarhus

Kickstarter i Danmark

Unread post by W01ff » 15 Sep 2014, 13:12

Hej,

Long time lurker, first time poster ;o)

Faldt over denne nyhed i dag, som måske vil interessere nogen:

Kickstarter åbner i DK

Nogen tanker om dette?

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Kickstarter i Danmark

Unread post by Scurvy Lobster » 15 Sep 2014, 15:00

Hvis man kan finde ud af at gøre sit spil interessant for en international målgruppe er det da en kærkommen forbedring.

Synes ikke jeg hører om de store Kickstarter kampagner for spil længere - er dampen lidt gået af hele spil sektionen?
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Kickstarter i Danmark

Unread post by Niels Jørgensen » 15 Sep 2014, 19:34

Jeg tror ikke det der sker på/med Kickstarter har noget med spil at gøre specifikt - det gælder alle projekter på Kickstarter (bemærk ordet "tror" - det er ren spekulation fra min side, så FWIW).

En meget stor del af de projekter der er på Kickstarter er der ikke for at skaffe kapital men for at reklamere for et produkt (ofte et produkt hvis skæbne ikke har noget med kickstarter kampagnen at gøre overhovedet). Det er en naturlig konsekvens af at man sætter en ny fin uanvendt plakat søjle op på et sted hvor der ikke har været nogen inden: Plakat opklæberne stormer til og efter kort tid er den lige så anonym og overplastret som alle den andre søjler i byen.

Der er jo synd for dem der rent faktisk forsøger at samle kapital, men jeg tror at sagens kerne nu er at et kickstarter projekt er ligeså anonymt som en banner annonce, sammenholdt med den indsats der skal til for at man får success med en kampagne, så er der simpelthen andre alternativer der er lige så attraktive.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3930
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kickstarter i Danmark

Unread post by jonaz.dk » 15 Sep 2014, 22:05

Lige kommet hjem fra deres Kbh event.
Ikke voldsomt mange takeaways. Man kendte deres annoucement på forhånd. ;)
Men altid hyggeligt at komme lidt ud.

De accepterer dk projekter fra i dag. Og de kan gå live fra Oktober.
Currency bliver vist i lokal valuta (DKK). Men der står en lille tekst med konverteringen fx. "This is about xxx USD". (IKKE optimalt)
Og husk at indberegne lokale skatteforhold i goalet.

Noget vigtigt jeg missede?

Udover Full Controls levering af deres $10000 A.I.M.ing to Win Tier. :)

mere info
http://www.kickstarter.com/denmark

Men all good I guess.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Kickstarter i Danmark

Unread post by Code » 16 Sep 2014, 08:32

Niels Jørgensen wrote:Jeg tror ikke det der sker på/med Kickstarter har noget med spil at gøre specifikt - det gælder alle projekter på Kickstarter (bemærk ordet "tror" - det er ren spekulation fra min side, så FWIW).

En meget stor del af de projekter der er på Kickstarter er der ikke for at skaffe kapital men for at reklamere for et produkt (ofte et produkt hvis skæbne ikke har noget med kickstarter kampagnen at gøre overhovedet). Det er en naturlig konsekvens af at man sætter en ny fin uanvendt plakat søjle op på et sted hvor der ikke har været nogen inden: Plakat opklæberne stormer til og efter kort tid er den lige så anonym og overplastret som alle den andre søjler i byen.

Der er jo synd for dem der rent faktisk forsøger at samle kapital, men jeg tror at sagens kerne nu er at et kickstarter projekt er ligeså anonymt som en banner annonce, sammenholdt med den indsats der skal til for at man får success med en kampagne, så er der simpelthen andre alternativer der er lige så attraktive.
..for så ikke at snakke om alle dem der har fået alle deres penge hvor det gang på gang ikke bliver til noget alligevel.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

W01ff
Level 2 - Grain of sand
Posts: 20
Joined: 30 Jul 2014, 14:27
Location: Aarhus

Re: Kickstarter i Danmark

Unread post by W01ff » 16 Sep 2014, 08:45

Er der nogen herinde der har erfaringer med at køre en Kickstarter kampagne? Er det en reel mulighed for at finansiere et spil (og af hvilken størrelse) eller er det nærmere som Niels skriver, en reklamesøjle hvor man kan få vist sin idé frem?

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Kickstarter i Danmark

Unread post by Niels Jørgensen » 16 Sep 2014, 09:01

Misforstå mig ret - jeg tror bestemt ikke det er umuligt at finde finansiering til et spil på kickstarter. Man skal bare indse at det hverken er nemt eller garanteret - hysteriet er aftaget så det kræver ligeså meget arbejde og er mindst lige så svært at lande som de fleste andre former for finansiering.

Kickstarter har dog stadig den unikke egenskab at det er 100% risiko villig kapital og 0% ejerskab (hvis backers så kunne tage at sætte sig ind i tingene inden de bitcher over ikke at få noget for deres penge - det ligger ligesom i konceptet "risiko villig" at man ikke har nogen garanti for at få noget for sine penge).

At der så er en del golddiggers der ødelægger det for alle andre er en anden sag. Som med alle andre "investeringer" er det due dilligence der gælder - eller accepter at din "backing" er en lotto kupon med en dårlig chance for at vinde en minimal gevinst :)

Post Reply