Page 1 of 3

Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 11:57
by DennisJensen
Vores spil er ude!



App store link:
http://itunes.apple.com/us/app/skater-dash/id886610229/

Vi forsøger at gøre noget helt nyt med monetization modellen. Der er ingen reklamer, payment walls eller andet gejl. Vi forsøger virkelig ikke at ødelægge spillerens oplevelse. Men man kan spille imod hinanden om rigtige penge. Det er en kæmpe satsning som vi ikke har set i et spil før. Så vi håber selvfølgelig i vil give spillet en chance, og en bedømmelse.

Features:
- Online Multiplayer mode (PvP real money challenge mode)
- Single Player mode (for all ages)
- Share replays with your friends
- Achievements & leaderboards on Game Center
- Runner with easy tap controls
- DASH the cops
- JUMP over obstacles
- COLLECT coins
- Pick up energy shields
- Multiply your coins, by dashing cops in a row
- Unlock and upgrade weapons
- Skate through 3 different worlds

Ps. man kan ikke søge på det i app storen endnu, der går lige lidt tid før det kan findes.

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 12:25
by Code
Aah så her var jeres gambling spil ;)
Bliver meget interessant at se hvor stort det bliver med at spille med penge imod hinanden :P

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 12:51
by Pegepinden
Spændende model, men hvorfor i alverden laver alle endless runner spil?

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 12:57
by vonknut
Det er de de unge vil have....

-så hvis du ikke forstår det, så er det på tide at indse at du er blevet gammel :)

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 13:31
by sodandk
Pegepinden wrote:Spændende model, men hvorfor i alverden laver alle endless runner spil?
tænkte jeg også ... gaab... der må da være nogen derude med liiidt mere kreativitet....

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 13:33
by Pegepinden
vonknut wrote:Det er de de unge vil have....

-så hvis du ikke forstår det, så er det på tide at indse at du er blevet gammel :)
Hvis man ser på top grossing games, i google play fx, er subway surfers nummer 40. Så burde da være andre spil man kunne kigge på. Virker som om der er kæmpe fokus på runners i danmark af en eller anden sjov grund.

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 13:43
by jonaz.dk
Forstår ikke lige helt hvor jeres monetization sker i spillet?

Jeg kan ikke finde nogle steder hvor jeg kan få lov til at spille PVP med det der Casual Kit i har implementeret. Ville gerne lige se hvordan deres system virker.
Bare lidt generelt nysgerrig efter at se hvad det er.

Ikke en eneste knap i syne?? Eller er jeg fuldstændigt blind? :)

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 13:53
by vonknut
Hvis man ser på top grossing games, i google play fx, er subway surfers nummer 40. Så burde da være andre spil man kunne kigge på. Virker som om der er kæmpe fokus på runners i danmark af en eller anden sjov grund.
True, endless runners er soooo 2013.
Det er nok mig der er gammel, når jeg tror at det er endless runners de unge vil have....


Godt at jeg oven i hatten er så gammel, at jeg ikke tror på at give de unge det de vil have, så vi laver noget helt andet :)

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 14:13
by neo
jonaz.dk wrote:Forstår ikke lige helt hvor jeres monetization sker i spillet?

Jeg kan ikke finde nogle steder hvor jeg kan få lov til at spille PVP med det der Casual Kit i har implementeret. Ville gerne lige se hvordan deres system virker.
Bare lidt generelt nysgerrig efter at se hvad det er.

Ikke en eneste knap i syne?? Eller er jeg fuldstændigt blind? :)
Har du godkendt spillet til at må bruge din location? Hvis ja, så prøv lige at genstarte spillet :) det kunne også være en ukendt bug :)

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 14:48
by jonaz.dk
Tror ikke vi har set den sidste runner out of Denmark. ;)
Subways Surfers successen ser vi med 99.9999% sikkerhed ikke gentage sig selv.
Men hey! Skyline Skaters har klaret sig fint. And that's ok! Faktisk er det awesome news. Men mest for studier der har en velsmurt produktionsmaskine og nogle mils til markedsføring. Men det er ikke fri fantasi at lave noget i den retning.

@Vonknut og Pegepinden.
På hvilken måde ville det være en god idé for et lille indie outfit at tilnærmelsesvis. Bare prøve at have en idé om at konkurrere med spiltyper man finder på top grossing?
De virksomheder dominerer det marked 4000%. There is nothing you can do.

Nye spænende koncepter eller kendt IP.. som er vanvittigt godt eksekveret. Og kan gøre sig på flere platforme med meget lidt porting. Ville være min umiddelbare anbefaling. Set med lidt bagklogskab. Hvor man starter med fokus på en enkelt platform der giver mest mening for det pågældende spil.


@Neo
Ahhh.. jeg har bare generelt haft slukket for location services.
Nu spurgte den. Og jeg kan kigge på det. Tak!

-- Hmm Tror ikke at det er en god monetization idé i har fået der. Sorry.

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 15:13
by DennisJensen
Code:
Ja, men det er nu ik gambling når det er skill based ;)

Ang endless runner genren:
Ja vi kan nu ik komme udenom at det ligner mange andre spil på markedet. Det er netop os derfor vi prøver en anderledes strategi med monetization. Faktisk var spillet oprindeligt lavet til en kunde der specifikt ville have den type spil. Dette var det tredje spil vi lavede til dem. Da de så valgte at nægte at ville betale besluttede vi selv at udgive det. Hvis vi havde lavet et spil fra bunden der er vi totalt klar på at prøve noget nyt, både gameplay mæssigt og look mæssigt. Jeg synes selv vi har nogle mega spændende spil i støbe skeen.

Men det er fedt at se lidt debat omkring emnet og spillet.

Jonaz:
Vi har selv overvejet det kan falde totalt til jorden når det ik har andre monetization metoder men vi følte også vi burde nød til at gå all in. Vi tror på ideen. Men vil rigtig gerne høre hvorfor du ik mener det kan lykkes :)

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 15:55
by Pegepinden
Jonaz du mener simpelthen ikke konkurrencen inde for runners er et problem, ligesom den ville være med så mange andre typer spil?

Anyways, var ikke for at pege fingre eller noget i den stil, undrede mig bare over hvor lige runner genren havde så stor interesse i DK.

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 16:10
by jonaz.dk
@Pegepinden.
Jo selvfølgelig. Mobile er crazy! Faktisk ligemeget hvor man kigger hen. Nogle steder er mere crazy end andre. :)

@DennisJensen
Jo nu er det kun baseret på meget kort erfaring med det. Har ikke indsigt i deres tal. Så det kan godt være jeg hiver noget ud af et mørkt sted. ;)

1. Tror ikke jeres spil er grundlæggende godt nok. Bare sådan generelt til at opnå og retaine en fornuftig spillermasse.
Skater tema og titel.. fint! Der er lidt keyword optimering i det. Det er konceptuelt så meget i hælene på noget Skyline dominerer at det gør ondt. Men slet ikke i sammenlignelig kvalitet.
2. Man skal bruge noget tid til at sidde og fedte med deres brugerregistrering. Og man skal være 18.. i hvertfald på papiret.. der røg lige endnu en godt hug af de potentielle kunder.
3. Jeg var faktisk selv så skeptisk for konceptet efter jeg havde foretaget brugerregistrering at jeg ikke fik startet en kamp. Der er ikke mulighed for lige at snuse til en versus kamp inden man vælger at gå all in og spiller om penge.
4. Teoretisk.. Første gang man så taber penge i det koncept.. ok! det var pænt meget en lorteoplevelse. Den har jeg ikke lyst til at gentage. Tror jeg der er mange der vil tænke.
5. Spiltypen tror jeg heller ikke lige der hvor man kunne finde den slags spillere.. der er vi nok mere over i noget gambling.. casinospillere typen. Efter min bedste mavefornemmelse.
6. Hvis alle disse hurdles skulle kunne blive overvundet. Er det kun en meget lille procent del af det beløb der spilles om der ender i hænderne på udviklerne. Som kommer fra utroligt få spillere jævnfør nævnte punkter.
7. Så lidt at det i jeres og andre små tilfælde. Aldrig ville give mening at smide penge efter markedsføring. Butikken ville simpelthen ikke løbe rundt på det alene.

Mine tanker omkring det. Håber det giver mening. Ellers må i sætte mig på plads. :)

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 17:48
by Niels Jørgensen
Jeg ved meget om kode, en del om biler og lidt om whisky - alt andet har jeg opgivet at gøre mig klog på (specielt efter launch af SOAK må jeg sige at jeg er temmelig desillusioneret - jeg fatter simpelthen ikke 90% af hvad der sker i gaming verden, mobile specielt), så jeg skal ikke sige om konceptet holder.

Min umiddelbare tanke var mest: "Må man det?" (og igen, jeg ved ingenting)... Lyder umiddelbart på mig som om man havner i noget juridisk gråzone hvor man skal have sine potentielle "liabilities" rimelig meget i skak?

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 18:11
by DennisJensen
@jonaz.dk

1. wow okay, jeg synes nu at skyline skaters er i rigtig dårlig kvalitet. Monetization i det spil ødelægger gameplayet totalt. Men ja vi kommer nok aldrig til at tjene ligeså mange penge som det spil :) Men rent gameplay mæssigt, og grafisk, der synes jeg vi rammer et godt niveau. Selvfølgelig kunne ting være bedre, og vi er meget åbne for feedback.

Jeg synes det er nogle gode pointer du har, og jeg ved heller ik om det kan lade sig gøre. Det er en anden målgruppe end børn, så det er helt sikkert spændende om det kan lade sig gøre. Men det behøver ikke være en dårlig ting at vi har en anden målgruppe. Jeg ved ik hvor mange procenter der er klar på den slags spil type, men det kan næsten ik være værre end 1% som f2p markedet allerede lever på.

Når det er sagt så er konceptet ikke 100% nyt, der er et konkurerende firma der køre sammen koncept men de har reklamer og andre ting i spillet. Jeg synes heller ikke deres spil er særlig gode. Hvis det har interesse kan de tjekkes ud her: http://cashplay.co/

Men jeg vil selvfølgelig foreslå dem vi har arbejdet med https://www.casualkit.com/ som er super gode at arbejde med.

@Niels Jørgensen
Ja, altså det var en vild godkendelses process, det tog os 3 måneder at få igennem på app storen, og desværre er det blevet blocket i mange lande. Men det er lovligt fordi det er skill based, hvis det var et spil der afhang af chance, så var det gambling og så var det ikke lovligt på app storen.

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 18:37
by Niels Jørgensen
Ok, ja, det kan jeg forestille mig - jeg ved hvor anale de kan være med helt ordinære apps :).

Det jeg mente med den juridiske gråzone er at hvis der står rand() et eller andet sted i jeres kode (og det ikke er seed'et på en måde så alle spillere får exact samme oplevelse hver gang de spiller) så er der jo et element a chance og så kan "nogen" argumentere for at det ikke længere er skill based. Den anden halvdel af problemet med liability er hvad der sker hvis nogen pga. hacking eller en bug kan dokumentere at de skal have udbetalt store summer? Jeg leger bare djævlens advokat her :), men når der er penge i spil så er der ingen grænser for hvad folk finder på.

Det kommer selvfølgelig ikke mig ved, men jeg kan desuden se at 2nd Studio er et I/S så *hvis* der sker noget og en eller anden hot-shot advokat mener der er noget at komme efter, så har i meget på spil (no pun intended)...

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 18:47
by jonaz.dk
@DennisJensen
Syntes dine illustrationer er rigtigt fine. Skal lige nævnes. :)

Interessant med de der http://www.cashplay.co.
Så vidt jeg kan se er det kun en lille håndfuld spil de har i (det lidt fesne) portofølje. Casual Kit har intet de vil vise offentligt endnu åbenbart.
Sådan lige hurtig research er det primært racing genren der er stabile spil ud af dem. Resten virker rimeligt døde eller spjættende i kramper.
Hvilket nødvendigvis ingen korrelation har med monetization i spillet.

Og så vidt jeg kan se er deres 'real money challenge' ting lavet EFTER spillene har vist sig at have traction. Og at de også har IAP, Ads til at tjene penge på.
Real money challenge virker ikke til at være noget man starter med. Men sådan en lille bonus ting man kan putte ind senere hvis man har en success. Efter alt at dømme.

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 19:32
by DennisJensen
@Niels Jørgensen
Ja du har helt ret. Vi er et I/S firma, men det er os noget vi er ved at ændre.

@Jonaz.dk
Jeg tror nu bare det er fordi det er et meget nyt system, og de så har taget tiltaget efter det er kommet frem. Men ja vores spil er som sagt anderledes fordi det ikke benytter IAP, ads, payment walls. Det er først der det bliver interessant for mig, jeg ville elske at kunne lave et fedt spil der bygger på skills og godt gameplay der samtidig er gratis. Vi har ingen ønsker om at ødelægge spil ved at smide en masse monetization elementer ind. Så er der selvfølgelig en risiko ved det, men nu må vi se om der kan ske et eller andet med det. Vi håber.

Men nu kan du jo heller ik se hvor de tjener deres penge, det kan være de allesammen kommer fra IAP, eller noget andet. Ads giver vel os lidt, så hvis man gerne vil tjene gode penge så handler det vel bare om hvor meget man kan smide ind af alt muligt. Vi har ikke store ambitioner om at tjene en masse penge på det her spil, det kunne selvfølgelig være fedt hvis der kom bare lidt ind.

CasualKit er for udviklerne, Hojio er systemet brugerne bruger, der har de selv lagt nogle spil op. Men på Android er det ikke lovligt så der skal man have sin egen store. Det er kun lovligt på iOS. På Hojio har de lidt forskellige android spil:

https://www.hojio.com/games/

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 19:34
by DennisJensen
Her er lidt gifs:
Image

Image

Image

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 20:46
by Niels Jørgensen
Ads er nok bedre end du tror...

Nu har vi som nævnt andetsteds rigtigt tarvelige downloads på SOAK, men dog nok til der har tegnet sig et (for mig) noget overraskende billede af Ads. Har altid haft et rimelig lunkent forhold til det som indtjenings kanal og ikke rigtigt troet på det, men de 2000 downloads vi har haft, har på ca. 4 dage genereret $20 i ad revenue uden at vi har malket den pat tør.

Så hvis man skal lave lidt løssluppen extrapolering og afrunding så noget i stil med $2 / 100 brugere / uge giver ved 100K brugere ca. $8000 om måneden. Tallene er nok for små til at man kan stole på det, og selv en lille afrunding giver store udsving, men som et estimat er det måske meget godt? Anyone in-the-know?

Hvis det passer så er det jo ikke fuldstændig uholdbart for et 2-mands team uden udgifter til lokaler mv... Hvis og såfremt vi altså kan få gang i de skide downloads - der er et pænt stykke vej til 100K :)...

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 22:59
by Pegepinden
Niels Jørgensen wrote:Ads er nok bedre end du tror...

Nu har vi som nævnt andetsteds rigtigt tarvelige downloads på SOAK, men dog nok til der har tegnet sig et (for mig) noget overraskende billede af Ads. Har altid haft et rimelig lunkent forhold til det som indtjenings kanal og ikke rigtigt troet på det, men de 2000 downloads vi har haft, har på ca. 4 dage genereret $20 i ad revenue uden at vi har malket den pat tør.

Så hvis man skal lave lidt løssluppen extrapolering og afrunding så noget i stil med $2 / 100 brugere / uge giver ved 100K brugere ca. $8000 om måneden. Tallene er nok for små til at man kan stole på det, og selv en lille afrunding giver store udsving, men som et estimat er det måske meget godt? Anyone in-the-know?

Hvis det passer så er det jo ikke fuldstændig uholdbart for et 2-mands team uden udgifter til lokaler mv... Hvis og såfremt vi altså kan få gang i de skide downloads - der er et pænt stykke vej til 100K :)...
Ja og så snakker vi vel 100K aktive bruger / mdr.
Hvad bruger i til ads? UnityAds? Admob?

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 17 Nov 2014, 23:32
by Niels Jørgensen
Vi bruger UnityAds... Har ikke den store erfaring, men jeg tror de ligger i den pæne ende.

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 18 Nov 2014, 12:12
by DennisJensen
Status fra igår:
Vi kom op og lå nr 28 hvis man gik ind under spil > sport, og 108 under spil > arkade. Så det synes vi var fedt, men vi kunne ik rigtig se det så meget i vores downloads. Det var så os i DK så det er jo nok ik det vildste man får ud af det der. Sjovt nok lå vi nr 40 under sports og 102 under spil i Kazakhstan.

@Niels Jørgensen:
Okay, ja det er jo fine nok tal. Uden at vide for meget om det vil jeg gætte på tallet falder eftersom spillerne lærer hvornår reklamerne kommer op.

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 18 Nov 2014, 12:29
by SpaceInVaders
DennisJensen wrote: Vi forsøger at gøre noget helt nyt med monetization modellen. Der er ingen reklamer, payment walls eller andet gejl. Vi forsøger virkelig ikke at ødelægge spillerens oplevelse.
Jeg synes generelt der er begyndt at tegne sig et trist billede her i Danmark omkring spil. Kvaliteten er blevet en eftertanke eller noget man kopiere og retter til bagefter, hvor monetization modellen er der hvor man eksperimentere.
Jeg tror det kommer af en forskruet tanke omkring hvordan succes "virker". Vi kigger på Minecraft og Flappy Bird og tænker at det sagtens kunne have været os, men fatter ikke ikke at statistikken er imod os og vi intet overblik har over hvilke andre kræfter der spiller ind.

Dennis, det kan godt være i ikke forsøger at ødelægge oplevelsen for brugeren, men i heller ikke gjort noget som helst for at give brugeren en god/bedre oplevelse. Jeres spil tilbyder bare INTET som ikke har været der siden de første "runners".

Det eneste der er nyt er måden hvorpå i tjener penge, men føler mig ret sikker på at det ikke er nok til at få folk til at stille sig i kø.

Re: Skater Dash - iOS, ude nu

Posted: 18 Nov 2014, 12:30
by Niels Jørgensen
Min begrænsede erfaring med appstore ranks er at de følger downloads ret tæt, men downloads følger slet ikke rank i samme grad - jeg kender ikke deres algoritme (den er sikkert uber hemmelig), men har på andre apps set hvordan et spike i downloads giver en increase i rank, men den højere rank giver ikke umiddelbart flere downloads (måske anderledes hvis man havner i top10).

Jeg ved ikke om det gav mening? Det konkrete eksempel var min "mathrat" app til børn hvor vi fik omtale i et svenske skole magasin og gik fra 5-10 downloads per dag til langt over 1000 hvilket gav en top-10 placering i educational i Sverige. Dagen efter styrt dykkede det og efter et par dage var den tilbage til samme niveau igen. Vi fik med andre ord ikke nogen langvarig effekt ud af den høje ranking.

Hvis jeg skulle komme med et gæt, så tror jeg at de på en eller anden måde filtrerer de downloads fra der kommer direkte fra top-listerne for at der ikke skal være en positiv feedback effekt.

Derudover starter man ikke i bunden af ranking med en ny app - ved ikke præcis hvordan det virker, men man får lidt start hjælp - det svære er at blive hængende ;).

Mht. ads så har du nok ret. Vores ads er dog primært opt-in hvor playeren får coins for at se en ad. Jeg er også fuldt ud klar over at selv små afvigelser i tallene kan sende mine extrapoleringer i helt forskellige retninger - jeg var mest bare overrasket over at det er overhovedet var kommet penge ind - havde regnet med et stort rundt 0 :).

Og ja, AppStore er fuld af geografiske mysterier ;)