Pludselig er man blevet fuldtids spiludvikler og hva så ?

Nonboe
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 10 Dec 2014, 14:26

Pludselig er man blevet fuldtids spiludvikler og hva så ?

Unread post by Nonboe » 10 Dec 2014, 15:17

Hej folkens

Lige pludselig er man all-in på udvikle et spil med nogle medstuderende eller er blevet tilknyttet et eksisterende firma.

Alt det med løn, karriereplanlægning, pension, barselsregler er derfor noget vi skal til at tage seriøst.

Derfor er vi nogle stykker der har gået og snakket om hvordan vi kan højne karriere- og arbejdsniveauet i spilbranchen i Danmark.

Vi har snakket om
- karriereudvikling
- løn og arbejdsforhold
- hvad man gør når man i et længere stykke tid giver den en skalle da firmaet var upcoming, og det efterhånden er blevet mere etableret
- hvordan gør vi med alle regler angående ferie, barsel, kontrakter etc når der kommer flere ind

Umiddelbart har vi tænkt at dukke op til Nordic Game Jam og se om vi kan lave en pakke med pension, kontrakter eller lignende.

Men er det det der er brug for ? Hvad med opstarts-hjælp, jura, kontrakt-indgåelse noget der skal tages med ?

Vi tænker at stikke hovederne sammen før jul og se hvad vi kan gøre.

Hvis du har en ide, holding eller lignende om hvad der er brug for, så er du mere end velkommen til at kontakte mig.

vh
Mikkel Nonboe - Jedimaster (konsulent) i PROSA - forbundet af It-professionelle
http://www.prosa.dk
mno@prosa.dk - tlf: 42 31 82 89

User avatar
Code
Level 38 - Roger Wilco
Posts: 385
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Pludselig er man blevet fuldtids spiludvikler og hva så

Unread post by Code » 10 Dec 2014, 15:31

Opstarts hjælp (ift. penge) ville helt klart være noget der kunne hjælpe en masse.
Last edited by Code on 03 Jan 2015, 14:07, edited 1 time in total.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Pludselig er man blevet fuldtids spiludvikler og hva så

Unread post by Lau Korsgaard » 12 Dec 2014, 03:03

Cool Mikkel

Jeg tror det kunne være super brugbart at få formuleret nogle minimums/standard kontrakter for spil startups - som både medarbejdere og arbejdsgivere kunne skæve til.

Jeg vil gerne snakke hvis du har lyst til et arbejdsgiver perspektiv. Vi er efterhånden en 10-15 folk, så vi har været igennem en del af de her ting.

du kan skrive til lau@knapnokgames.com

uluulu
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 18 Aug 2014, 16:27

Re: Pludselig er man blevet fuldtids spiludvikler og hva så

Unread post by uluulu » 01 Jan 2015, 16:37

Lyder som en god ide, men er det en opgave kun for Prosa? Jeg sad til nytår(i nat) og havde en god snak med en skuspiller(inde), og kom til at nævne jeg på et tidspunkt skulle bruge nogle til noget voice over, hvor jeg til min overraskelse så fik at vide at skuespillerforbundet forbød deres medlemmer i at tage jobs som ikke overholdt deres minimums lønninger, som lige pt er på 1,950.00/time Inkl feriepenge til voiceover for computerspil, og andre krav baseret på enhedsomsætning, territorie distribution, registrering af solgte enheder, samt hvor lang tid man måtte bruge en given stemme før at aftalen skulle genforhandles jf deres standard kontrakter.

Kort sagt. "Gisp og Gru!"

Eller sagt på en anden måde. Er det i Danmark ulovligt at udelukke en gruppe fra at tage et job fordi at de er medlem af en bestemt fagforening?

Ja, jeg sad i et kort tidspunkt og overvejede om jeg ikke bare skulle starte min virksomhed op hvor fagforeninger og kollektive lønaftaler er ulovlige - Det er sikkert også derfor at Liberal Alliance har gået ud og sagt at de vil lave Danmark om til et Singapore.

Derudover har Danske Dramatikere også noget at ville sige omkring kontrakter og aftaler, hvis man kaster sig ud i at ville bruge en manuskript forfatter eller lign til at stramme sin historie og spilkarakteres dialoger op.

Producent foreningen mfl har sikkert også noget de gerne ville sige da hvis man søger støtte via DFI i princippet også er bundet op af de branche aftaler som Producent Foreningen har lavet på bla. spil producenters vegne... Ved ikke lige hvor mange som så nærlæser det, og overholder de aftaler som er indgået.

Så ja standard kontrakter, og en eller anden "pakke", ville være interessant og godt at starte op med. Men det stopper jo ikke kun ved software udviklere eller personale som historisk set hører under Prosa...

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 2304
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Pludselig er man blevet fuldtids spiludvikler og hva så

Unread post by jonaz.dk » 01 Jan 2015, 18:19

skuespillerforbundet forbød deres medlemmer i at tage jobs som ikke overholdt deres minimums lønninger, som lige pt er på 1,950.00/time Inkl feriepenge til voiceover for computerspil
OMG! Lige for at følge op på den potentielle naturlige konsekvens af den slags regler som virker tænkt FØR internettet havde udbredelse.

Da jeg lavede Star Pirats sangen var jeg i kontakt med flere sangere/voice actors internationalt. Men her i blandt en dansk stemme hvor prislejet lå omkring de 3000,- for opgaven. (Han nævnte ikke noget specifkt om regelsætttet. Og jeg ved ikke om han er bundet op på det som medlem. (Operasanger) maybe? Eller måske noget tilsvarende.
https://www.youtube.com/watch?v=8FM_Uv32Z9g

Men det korte af det lange var at jeg havde en dialog kørende med en sanger fra Australien og som kunne levere til 1/5 af den pris. Så var det et helt naturligt valg at gå efter billigere og sikkert tilsvarende kvalitativ løsning. Selvom det måske kostede lidt flere iterationer frem og tilbage grundet afstanden. Og jeg ikke havde muligheden for at være tilstede og instruere.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 813
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Pludselig er man blevet fuldtids spiludvikler og hva så

Unread post by vonknut » 01 Jan 2015, 21:26

Nu siger fagforeninger jo så meget.....

Skuespiller forbundet er jo heller ikke vilde med mange af de aftaler der indgåes i filmbranchen (f.eks. "0" kontrakter hvor der ikke falder betaling for piloter o.l. medmindre filmen bliver finansieret osv). I praksis så indgåes der mange aftaler, som lyder helt anderledes end de officielle regler. Fagforeningens regler er jo ikke lov....

F.eks. koster en skuespiller til voice acting typisk meget mindre i timen, men man betaler altid for min. 1/2 dag, uafhængigt af hvor meget tid man bruger. Den koster så typisk mellem 1600-4000 alt efter skuespillerenes "værdi". Så det er i praksis en timepris på mellem 400-1.000 og for den pris får man også deres forberedelse og evt. transport tid gratis (de øver sig jo typisk på manus og udvikler karakteren, før optagedagen). -så det er sku meget fair.
Samtidigt kan man sagtens lave en aftale der hedder noget i stil med "vi betaler dig og har ret til alt".
Hvis de underskriver den, så er det deres problem hvis den strider mod fagforenings regler.

Endeligt så er enhvert arbejde udført efter faktura, i de felste henseender kundens ejendom (læs: skaberens IP, men kunden har fuld brugsret). Så hvis man aflønner f.eks. skuespillere på faktura, så er man igen ikke underlagt helt så mange regler.


Der er visse undtagelser ift. Koda/Gramex, hvor der er noget konkret lovgivning grundet noget copy-right-tjuhej.
Dvs. hvis man får lavet et nummer, der bliver Koda/Gramex registreret, så er alting pludseligt mere rigidt.
Men så længe det laves på faktura og ikke bliver Koda-Gramex registreret, så er det lidt bedre.
I praksis går det så ind under reglen om "det er komponistens intellektuelle IP, men firmaet der køber den, har ubegrænset brugsret både ift. geografi, aftaleperiode, platform og brug". -men man skal gerne have det nedskrevet i en aftale, for at undgå potentielt bøvl.


I fairhedens navn laver man ofte en aftale noget i denne stil, både med komponister og skuespillere:
Må bruges til alt i spillet og ift. PR for spillet.
Må bruges ubegrænset ift. tid, platforme og geografi.
Må ikke bruges til salg på andre formater uden ekstra tilladelse.

Det giver i praksis en lov til at bruge det som personen kommer med, uden begrænsninger, ift. spillet og ting der relaterer sig til det (f.eks. give et soundtrack væk som PR/marketing/præmier). Men man må ikke køre musikken ud på CD/Itunes/stream og tjene penge på det, uden særskilt aftale. Eller man må bruge footage af skuespiller til whatever i spillets IP, men det må ikke omklippes til en reklame for et 3. parts IP/produkt (e.g. bruge et speak fra ens spil, til en reklame for Coca-Cola).

Man kan også lave "0" kontrakter, som f.eks. hedder
"du laver noget, vi må bruge det frit, hvis vi sælger >x units, så får du y$ / % af omsætning."
Eller
"du får "0" men bliver crediteret Z sted i spillet" (e.g. opstarts skærm e.l.).
Eller
"du får "0" men vi reklamerer for dit itunes soundtrack inde i spillet og du tjener selv alt på itunes albummet med musikken fra spillet" e.l.


Så everybody chill, its all good :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply