OSO - Jeg har brug for svar fra nogle spiludviklere =)

Snoopsie
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 06 Jan 2015, 09:48

OSO - Jeg har brug for svar fra nogle spiludviklere =)

Unread post by Snoopsie » 06 Jan 2015, 10:53

Hej =)

Jeg en dreng på 16 år der meget interesseret i spiludvikling, og er igang med at skrive en OSO opgave indefor emnet =)

Min opgave går ud på at skrive om en fremtid jeg ønsker mig, og derfor har jeg valgt spiludvikling. I opgaven skal jeg have et interview, og istedet for at spørge en person inden for emnet, har jeg tænkt mig at høre fra jer, så jeg kan få nogle forskellige udgangspunkter omkring emnet =D

I behøver ikke at svare på alle, men det ville være fedt hvis I kunne =)

Hvad fik dig til at starte med at være spiludvikler?

Er du ansat eller selvstændig?
I
(Hvis du ansat, hvordan er det? Og hvordan er samarbejdet på holdet?)
I
(Hvis du er selvstændig, hvordan er det? Ønsker du at arbejde med andre? Eller kan du bedst lide at være alene?)

Er du en programmør, grafiker, designer eller måske noget andet?
I
(Hvorfor er du det? Og hvad fik dig til at være det frem for noget andet?)

Er du tilfreds med dit arbejde? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Hvordan startede du din karriere inde for spiludvikling? Hvilke gymnasier og uddannelser tog du?

Ville være skønt hvis i kunne svare før torsdag den 08-01-2015 =)
Mange tak for på forhånd! =D

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: OSO - Jeg har brug for svar fra nogle spiludviklere =)

Unread post by ZeroHero » 06 Jan 2015, 14:00

1) Hvad fik dig til at starte med at være spiludvikler?
Jeg har altid veret interesseret i computer grafik og spillede meget som teenager.
Jeg spiller desvaerre ikke saa meget da jeg ikke laengere har tiden til det.

2) Er du ansat eller selvstændig?
Jeg arbejder for et (AAA) spil studie i Amsterdam.
Vi er en lille hold af udviklere der fokusere paa spil/grafik teknologi til vores mange spil.
Jeg kan godt lide at arbejde sammen med andre.

3) Er du en programmør, grafiker, designer eller måske noget andet?
Jeg er programmoer. Jeg begyndte egenligt at med at studere Games Design men fordi jeg fik mere og mere interesse for programmering endte jeg med at tage en programmoer uddannelse.

4) Jeg har arbejdet for mange forskellige slags firmaer og spil studier og det er altid en udfordring at arbejde et nyt sted.
Firmaet jeg arbejder for er utrolig venlig og giver gode bonus i form af flexi tid, betaling for transport til og fra arbejde, dejlig frokost, betaling for overarbejde osv.

5) Hvordan startede du din karriere inde for spiludvikling? Hvilke gymnasier og uddannelser tog du?
Som sagt spillede jeg meget da jeg var yngre og droemte ofte om at komme til at arbejde i spil industrien.
Jeg bestemte mig for at begynde at studere paa universitet i England.
Efter mit universitet fik jeg jobs i England og blev i England i lidt over 12 aar.
Nu bor jeg i Holland.

Du kan laese min CV paa min hjemmeside hvis du har interesse: www.pixie3d.com (Under "About")

Med venlig hilsen
Soren

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: OSO - Jeg har brug for svar fra nogle spiludviklere =)

Unread post by Pegepinden » 06 Jan 2015, 16:22

Hvad fik dig til at starte med at være spiludvikler?
Kunne lide at spille computer spil og fifle med computere, så tænkte det var en god kombination.

Er du ansat eller selvstændig?
Arbejder freelance for et firma i London de næste 6 måneder.
Kan rigtig godt lide at arbejde sammen med andre, men helst i mindre hold så man ikke forsvinder i mængden.
Samarbejdet er ret specialt når man arbejder for folk i udlandet her hjemme fra København. Så daglige møder forgår på Skype,
og ellers så skal jeg nok til London et par gange her det næste halve år. Det er ok, men ville fortrække at sidde sammen med
holdet på et Kontor :)

Er du en programmør, grafiker, designer eller måske noget andet?
Jeg er primært programmør, har dog haft utrolig mange design relateret fag så er også en rolle jeg godt kunne påtage mig.
Programmering er dejligt logisk hvilket nok snakker til min natur hehe :D

Er du tilfreds med dit arbejde? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Meget. Men har også stor frihed og meget at skulle have sagt på det projekt jeg er på nu.

Hvordan startede du din karriere inde for spiludvikling? Hvilke gymnasier og uddannelser tog du?
Matematisk Linje på Gymnasiet, Bachelor i Medialogi fra Aalborg Universitet, Kandidat i Spil Teknologi fra ITU.

Held og lykke med opgaven.
I code stuff, it is true!

khornel
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 06 Jan 2015, 16:14

Re: OSO - Jeg har brug for svar fra nogle spiludviklere =)

Unread post by khornel » 06 Jan 2015, 16:40

Jeg skrev selv om 3D animation til min OSO da jeg gik i 10. klasse :)

Hvad fik dig til at starte med at være spiludvikler?
Jeg synes det var interessant at se noget jeg havde i hovedet komme til live på en skærm. Når jeg spillede spil som barn brugte jeg som regel rigtig mange cheats, fordi jeg var mere nysgerrig omkring hvordan spillene fungerede, end hvad de faktisk handlede om. Så det har været en blanding af at kunne dele mine fantasier med andre og nysgerrighed.

Er du ansat eller selvstændig?
Jeg er selvstændig og har for nylig stiftet min egen virksomhed, så jeg kan udgive mit første spil. Jeg har aldrig rigtig arbejdet sammen med andre, i de omkring 15 år jeg har lavet spil. Så det er mest af økonomiske grunde og mangel på bekendte med samme interesse at jeg arbejder selvstændigt. Men jeg regner heller ikke med at have brug for, at arbejde sammen med andre lige foreløbig.
Udover mit selskab er jeg deltidsansat i et pensionselskab, hvor jeg også er programmør.

Er du en programmør, grafiker, designer eller måske noget andet?
Jeg er programmør, fordi det føles som om man kan lave alt som programmør, det er ligesom limen der binder det hele sammen når man laver spil. Derudover har man rigtig mange muligheder som programmør, udenfor spilbranchen. Jeg har også interesse for grafik og arbejder tit med 3D modellering og animation i min fritid. Jeg er også interesseret i musik, jeg har lavet musik i 7 år og været signet til et pladeselskab i en kort periode. Det har derfor været muligt for mig, selv at stå for grafik og musik til mine spil.

Er du tilfreds med dit arbejde? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Jeg er meget tilfreds med mit arbejde, fordi det er sjovt og det bringer andre folk glæde, håber jeg i hvert fald.

Hvordan startede du din karriere inde for spiludvikling? Hvilke gymnasier og uddannelser tog du?
Min karriere startede vel først i det øjeblik jeg stiftede et selskab. Men jeg tog 10. klasse, hvorefter jeg gik på en musik-producer linie på en produktionsskole, så tog jeg en HF og nu er jeg igang med en bachelor grad i datalogi på Københavns Universitet.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: OSO - Jeg har brug for svar fra nogle spiludviklere =)

Unread post by Code » 06 Jan 2015, 23:56

Hvad fik dig til at starte med at være spiludvikler?
Jeg lærte at programmere og så gik den derfra. Jeg har dog også altid kunne lide at designe og bygge ting, så det var nok også derfor.


Er du ansat eller selvstændig?
Selvstændig sammen med 2 andre. Vi arbejder godt sammen pga. vores forskellige skills.

Er du en programmør, grafiker, designer eller måske noget andet?
Jeg troede engang jeg skulle ende som grafiker, men jeg blev træt af det. Jeg fandt ud af at jeg godt kunne lide at løse problemer via programmering.
Jeg laver dog stadig grafisk design og overvejelserne omkring det.

Er du tilfreds med dit arbejde? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Det er sjovt, men meget hårdt og stressende ikke at vide om din løn kommer ind næste måned.

Hvordan startede du din karriere inde for spiludvikling? Hvilke gymnasier og uddannelser tog du?
Vi lavede altid spil på vores semesterprojekter på Universitetet (gik på Medialogi) og så startede vi lidt op i 2013 med at lave noget apps og dernæst var vi i startup til at lave spil :)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Snoopsie
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 06 Jan 2015, 09:48

Re: OSO - Jeg har brug for svar fra nogle spiludviklere =)

Unread post by Snoopsie » 09 Jan 2015, 23:26

Mange tak for hjælpen! Jeg er virkelig taknemmelig for i ville bruge lidt af jeres tid til at svare mine spørgsmål =D
Jeg har fået afleveret min rapport. Fik opnået et side beløb over skolens gennemsnit med jeres hjælp ;)

Skal nok skrive hvad jeg fik i karakter i næste uge =)

Snoopsie
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 06 Jan 2015, 09:48

Re: OSO - Jeg har brug for svar fra nogle spiludviklere =)

Unread post by Snoopsie » 05 Feb 2015, 15:38

Mange tak for hjælpen spiludviklere!! Jeg kom hjem med et 12 tal for min OSO opgave =)
Kunne ikke have gjort det uden jer ;)

Post Reply