Ny dansk indie game platform - LÆS hvis du er indieudvikler!

EmilFrølund
Level 0 - Null

Ny dansk indie game platform - LÆS hvis du er indieudvikler!

Unread post by EmilFrølund » 18 Feb 2015, 23:46

Hey kære danske spiludviklere.

Jeg har spændende nyheder til jer og alle indie gamers i Danmark.

Den 28. februar åbner Danmarks eneste online indie game shop. IndieSpil.dk er en dansk distributionsplatform for indie games, og det er her I kommer ind i billedet. Hvis du sidder og er igang, eller har udviklet et indie game så vil jeg rigtig gerne høre fra dig.

Jeg er godt klar over at de fleste herinde har Steam eller lign. platforme som hovedmål og det har jeg fuld forståelse for - jeg havde gjort det samme. Men hvorfor ikke gå begge veje? Der er ikke ekstra arbejde i det, det kan jeg love. Jeg ser en rigtig god mulighed for at netop jer, danske indie game udviklere, ville kunne få en særlig plads på vores hjemmeside. Tanken er at vi laver en kategori specielt for spil udviklet af danskere, så der vil være masser af eksponering trods et kæmpe marked!

Vi videresælger naturligvis også steam keys, så hvis dit spil er på steam er det til at foretrække hvis vi kan få spillet som en batch keys.

Støt den danske indie game scene og genre, og støt et projekt jeg har arbejdet 60 timer om ugen på de sidste 6 måneder.

Læs mere om de mange fordele der er ved at være på vores platform, og hvorfor der netop intet arbejde er i at være på vores hjemmeside, her: www.indiespil.dk

De bedset hilsner,

Emil Frølund

IndieSpil.dk
emil@indiespil.dk
+45 28 40 60 51
Attachments
Opdateret logo Blå.png

vonknut
Level 78 - Basher of noobs

Re: Ny dansk indie game platform - LÆS hvis du er indieudvik

Unread post by vonknut » 19 Feb 2015, 09:59

Super fint initiativ.
-og meget attraktiv "pakke" som du tilbyder ift. serviceringen af developers.

Forstår dog personligt ikke, hvorfor du fokuserer udelukkende på det danske marked.
Din model vinder, så vidt jeg kan se, ikke noget særligt, på at være bundet op på et lokalt marked.
-ud over at video reviews er på dansk altså, som nogle måske foretrækker (men for folk der spiller indie spil tror jeg at det er sekundært).

Hvis f.eks. det var lære eller børnespil, så ville jeg være helt med, men ift. indiespil, så virker det lidt som at begrænse sig på forhånd.
Med mindre du selvfølgelig lige er på vippen til også at lancere lokale "filialer" i andre lande, efter samme model som Gamereactor ?
(8 europæiske lande - med synergi effekter fra cross-country brug af content vha. sprogversionering/lettere omskrivning)

Men anyway, rigtigt godt intiativ, og hvis de 100.000 gamere (som du på hjemmesiden omtaler som din kontaktflade) er i form af en email liste e.l. (som ikke er købt af e tspam firma), så er du jo allerede rigtigt godt igang.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

jonaz.dk
Site Admin

Unread post by jonaz.dk » 19 Feb 2015, 14:27

Hej drenge. Super fint initiativ.

Det er rigtigt flot i vil promovere DK indie titler. Men lige på potentielle titler som kunne lande på en PC download/steamkey drevet store. Så ser ikke så godt ud med antallet.
Kig på 2014. Langt størstedelen af udgivelser er Android/iOS titler. Det er desværre ikke super meget kød at komme efter for tiden.
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=2&t=1560

Hvor kommer de der 100.000 gamere forresten fra? Det er noget af et claim men jeg vil antage at i har noget at have det i? :)

Men fedt i udvikler en platform til det. Og får sat noget i verden! Fedt!
Og jeg vil antage der lige går noget tid inden i finder jeres egne ben at stå på. Det er noget af en udfordring i har stillet jer selv.

hornet
Level 1 - Speck of dust

Unread post by hornet » 19 Feb 2015, 14:54

Men hvorfor ikke gå begge veje?
Det fremstår som et noget svagt argument? Tillad mig at stille mod-spørgsmålet: Hvorfor gå begge veje? Hvis jeres eneste force er, at I er små så man ikke bliver overset, mister I så ikke værdi hvis sitet bliver en succes?
Der er ikke ekstra arbejde i det, det kan jeg love.
Selvfølgelig er der ekstra arbejde i to udgivelser. I mindre grad hvis I bare videresælger steamkeys, men ellers er der da en ganske betragtelig mængde arbejde i en ekstra version - ikke mindst hvis man skal finde et alternativ til steam-services til achievements, netværk osv.

Din sidste udtalelse giver mig lyst til at spørge: Er der nogen af jer der har en baggrund med forbindelse til spilbranchen?
(linked-in indikerer at det ikke er tilfældet)

EmilFrølund
Level 0 - Null

Unread post by EmilFrølund » 19 Feb 2015, 19:23

#2 Det er spørgsmål jeg tit får, men det er ret simpelt at svare på. Det handler om udbud og efterspørgsel, efterspørgslen er stor for indie games i Danmark - udbuddet er småt, faktisk ikke eksisterende, hvis altså man kigger på danske sider. Hvis man derimod kigger på udenlandske sidder er udbuddet absurd stort og netop derfor har jeg valgt at fokusere på det danske marked, for ikke at skulle konkurrere med steam, gog, humblebundle, indiegala, desura osv, på samme måde som jeg skulle, hvis min side var på engelsk. Det samme gør PlayGames.dk, de har over 3400 anmeldelser på trustpilot og omsætter for millioner om året, men de har ikke de bedste priser i verden, til gengæld har de ekstermt god support og så er de på dansk. Hvis deres model fungerer for almindelige spil, man kan købe andre steder (G2A eller Steam) til billigere penge, så må modellen kunne overføres direkte til indie games.

#2, #3 De 100.000 danske gamere, læg mærke til GAMERE, ikke INDIE GAMERE, er taget udfra et budget vi har lagt for promovering på youtube. Faktisk rammer vi mere end 500.000 subscribers på youtube med vores kampagne, men for at tage højde for at nogen ikke spiller computerspil & nogle er dobbeltgængere, har vi valgt at estimere tallet til 100.000. (Det skal siges vi udelukkende promoverer os gennem gaming channels, naturligvis.

#3 Ja det er noget af en udfordring :) Jeg har arbejdet fuldtid (læs mindst 60 timer om ugen) på projektet siden august 2014, så der er skam lagt mange arbejdstimer i det.

#4 Vores eneste force er ikke at vi er små. Vi er meget mere end det.. Det er virkelig en lang forklaring, men jeg vil med glæde tage den pr. mail med dig. Svagt argument? Jeg vil skam ikke argumentere med dig eller putte dig noget på, jeg giver dig bare et forslag til hvad du kan gøre for at tjene ekstra penge, få mere eksponering og få flere folk til at spille dit computerspil. Når sitet bliver en succes, vil du STADIG have kategorien for spil lavet af danskere, og det eneste problem dér er jo hvis den kategori bliver fuldstændig fyldt op. Jeg ser ikke hvad forskel det gør om vi omsætter for 50.000 kroner om året eller for 2.500.000 om året?

- Ja der er naturligvis en smule ekstra arbejde, det er klart - du skal skrive under på en kontrakt, sende mig keys når du løber tør, og selvfølgelig tjekke din paypal account én gang om måneden. Hvis ikke man har lyst til det, så er det altså svært at tjene penge. Den anden mulighed er at sende mig en DRM-fri version af spillet, og så kører det som sådan bare derfra, den eneste forskel er at i stedet for at opdatere mig på keys, skal du opdatere mig når der kommer en ny version. Dvs. send mig et link og så gør jeg resten. Achievemetns og netværk og "osv" er jeg ikke sikker på hvad du mener med. Achievement systemet vil naturligvis gå tabt, hvis ikke det er integreret i selve spillet, altså udenom steam, men det er ikke en big deal i min optik.

Pegepinden
Level 16 - Hellghast

Unread post by Pegepinden » 20 Feb 2015, 00:02

Først og fremmest synes jeg det er et fedt initiativ. Alt der prøver at fremme den danske spilbranche er mere eller mindre end et plus i min bog.

Jonas har dog nævnt det største problem, og det er at der ikke rigtigt bliver produceret mange spil til PC i Danmark pt. 2-3 om året måske?

*Slettet*
Last edited by Pegepinden on 21 Feb 2015, 21:55, edited 1 time in total.
I code stuff, it is true!

EmilFrølund
Level 0 - Null

Unread post by EmilFrølund » 20 Feb 2015, 00:14

Jeg forstår godt du ikke vil ind og ændre i din kode, for at lave om på alt det her med achievements og sådan.

Sagen er den at vi jo heldigvis også videresælger CDkeys, for netop at fjerne dette element, samt at folk er glade for steam.

Nu har flere nævnt at jeg ikke har været i spilproduktionen, og der har I ganske ret - jeg håber jeg har ret til at poste ting her alligevel, hvis ikke må en admin hellere end gerne fjerne mit opslag, det er helt okay :-)

Du nævner: "Jeg ville fra et forretnings mæssigt synspunkt aldrig udgive det via jeres side på grund af et "lille" marked på godt 100K personer hvor måske en lille procentdel ville købe det." - jeg mener ikke der er et stort arbejde i at ordre en batch cdkeys, sende den til mig og så modtage penge d. 1. i hver måned. Det har i hvert fald ikke vist sig at være specielt besværligt for de udviklere og publishere jeg har kontrakter med pt, men jeg skal naturligvis ikke kunne sige det med sikkerhed, da jeg ikke har prøvet det selv.

Bottom line er: hvis dit spil er på steam - ja, så selv det via CDkeys. Hvis ikke, så burde achievementsystemet ikke været et problem, da vi jo kan sælge det som det fungerer out of the box.

Giver det mening?

jonaz.dk
Site Admin

Unread post by jonaz.dk » 20 Feb 2015, 02:27

@Emil
Ja ser heller umiddelbart de helt store problemer i at smide et batch CD keys videre. Klart det nemmeste når man allerede er tilstede der. (Ikke at jeg har udgivet noget på Steam.. could be wrong)

Syntes ikke jeg kan se noget på sitet omkring hvad jeres cut af salget er. Standard 30%?
Andet end i skriver 90% af jeres andel går til markedsføring. Hvilket lyder utroligt højt. Og klart i udviklernes favør. :)

Kan se i har signet med de her http://www.kiss-ltd.co.uk/ fætre. Så der er noget content på sitet når i launcher.
Om end deres portefølje ligner godt nok noget hø. Men det er åbenbart noget de lever af?! der er mange ting man ikke forstår i denne verden.
Så er der naturligvis også alle de der Steam key wholesale sites. Men det er nok mest med AAA fokus!?!. Så i kan fylde noget content på forholdsvist nemt.
Jeg er ikke så meget inde i det. Og det er sikkert en forholdsvis? dodgy business hvor man ingen muligheder har for at checkke hvad der er købt på stjålne credit cards.

Men så kommer i naturligvis i noget skarpere konkurrence med et sites som playgames.dk. Og hvad der findes internationalt af den slags.

Nu er det naturligvis en spæd start. Og jeg kender ikke jeres økonomi og hvor lang løbebane i vil give projektet i den nuværende form og filosofi.
Men en umiddelbar bekymring er at i er FOR niche i et lille bitte niche marked land. Og at kvaliteten og efterspørgslen på de titler der er tilgængelig ikke er høj nok til at give tilpas traction til at det giver mening for jer at forsætte med. Og at de penge i smider efter Youtube Ads heller ikke konverterer godt nok som konsekvens.
(har ikke lige chekket op på hvad en Youtube kampange koster i den størrelsesorden du snakker om. 500.000 views) pointers?

Jeg kan sagtens se et indiefokuseret site på samme model. Bare med en bred international launch i ryggen (eller i hvertfald noget større fokus en lille DK) og høj kvalitet på hylderne med konkurrencedygtige priser. Slagtilbud til at lokke kunderne i butikken osv. Og AAA content her og der.
Men alt starter et sted. Og der er sikkert naturlige årsager, så som økonomi, der ikke tillader at i kaster jer ud i det format fra day 1.

EmilFrølund
Level 0 - Null

Unread post by EmilFrølund » 20 Feb 2015, 03:25

Lige præcis jonas, økonomien har været grunden til at vi ikke har kunne gøre det størrere :) I forhold til lille Danmark - så ja, det er et niche marked i et lille land, men forventningerne er heller ikke at vi skal tjene gigantiske summer på det, men jeg er sikker på at det kan lade sig gøre at få en god forretning op at stå.

Vi kommer aldrig til at sælge AAA titler som battlefield eller lign. Det ville ikke give mening, overhoved.

Youtube er i form af sponsorat af youtubere - der har jeg en del gode kontakter.

I forhold til KISS titlerne har vi valgt kun at gå med de titler der har gode anmeldelser på Steam, for at holde kvaliteten høj. De har bestemt meget lort, men de har også meget godt.

Pegepinden
Level 16 - Hellghast

Unread post by Pegepinden » 21 Feb 2015, 21:55

Nu kom det måske til at lyde lidt forkert. Var mere fordi du nævnte "Der er ikke ekstra arbejde i det, det kan jeg love.!" og sammenstidigt snakkede om at man så bare kunne aflevere en DRM-fri version som eventuel løsning. Og kan jo eventuelt kræve forskellige builds at have det på forskellige platforme hvis man ikke lige er på Steam fx. Skulle mere have været et eksempel på et en eventuel problematik end en irettesættelse. Sorry, har slettet det da det kom helt forkert ud!

DonSonz
Level 12 - Master of the dark arts

Unread post by DonSonz » 22 Feb 2015, 10:39

Hej Emil

Synes det er et superfedt initiativ i har gang i her.

Jeg har svært ved at forholde mig til de problemstillinger der er bragt frem, men håber I får held med projektet.
Husk at have en plan B og C klar til at håndtere nogle af de udfordringer I helt sikkert vil møde undervejs.

Jeg kunne godt have et stille ønske om at dette kunne bidrage til at der blev produceret lidt flere PC spil om året.

Krydser fingre for Jer og ønsker Jer alt muligt held og lykke med projektet.

hornet
Level 1 - Speck of dust

Unread post by hornet » 23 Feb 2015, 15:35

EmilFrølund wrote:Nu har flere nævnt at jeg ikke har været i spilproduktionen, og der har I ganske ret - jeg håber jeg har ret til at poste ting her alligevel, hvis ikke må en admin hellere end gerne fjerne mit opslag, det er helt okay :-)
Nu taler jeg kun for mig selv, men pointen er ikke at du ikke må skrive herinde, du er selvfølgelig meget velkommen, det bliver vi sikkert allesammen klogere af :) Min pointe er, at du bør finde nogen der ved ganske meget om spilproduktion, så I er klar over hvilke udforderinger der kan være, og gøre jeres bedste for at imødekomme dem. Med lidt mere baggrundsviden slipper du også for at komme til at vrøvle :)

Held og lykke med det.

vonknut
Level 78 - Basher of noobs

Unread post by vonknut » 23 Feb 2015, 17:22

Vil også lige støtte op og sige "godt initiativ".

De kritiske spørgsmål herinde er lige så meget ment som en hjælp, ift. at ser nogle udfordringer, som vi håber der er tænkt over.
Og hvis ikke, så er det bedre at de kommer nu end senere.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

jonaz.dk
Site Admin

Unread post by jonaz.dk » 24 Jun 2015, 15:25

Nå men jeg kan se i endelig er gået i luften med sitet. Tillykke og godt arbejde. :)

Man savner måske lige nogle spiltrailere til hvert spil.

Nåede der er komme nogle DK spil med? syntes ikke lige umiddelbart jeg har kunne spotte nogle af slagsen.

Pegepinden
Level 16 - Hellghast

Unread post by Pegepinden » 28 Jun 2015, 18:06

Siden ser rigtig godt ud. Thumbs up!

Men som Jonas nævner så ville spil trailers være skønt!

Wikzo
Level 19 - Wario

Unread post by Wikzo » 29 Jun 2015, 00:06

Tillykke med launchen. Spændende projekt.

Dog er der en layout-problem på iPad, som potentielt kan forvirre mht. priserne:

Image

Post Reply