Runescape forretningsmodel - unik?

Jesper Nielsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 71
Joined: 31 Oct 2013, 11:31

Runescape forretningsmodel - unik?

Unread post by Jesper Nielsen » 31 Mar 2015, 12:34

Jeg har længe undret mig over at jeg ikke umiddelbart kender andre MMO end Runescape der har den samme forretningsmodel, hvor man nærmest har et fuldt spil som gratis medlem, men har adgang til udvidede features / genstande / områder som betalende medlem.
Andre spil har typisk ingen muligheder for at prøve spillet, eller også er mulighederne yderst begrænsede, som i f.eks. WOW.
Der er naturligvis også mange "gratis" MMO men de er typisk Pay-To-Win. Andre gratis spil forsøger sig med at tilbyde kosmetiske ting mod betaling (som Path of Exile).

Jagex har stor success med Runescape så det undrer mig lidt at jeg ikke rigtig har set nogen kopiere deres forretningsmodel.

Kender i andre spil med lignende model, eller har i måske nogle forklaringer på at modellen ikke er mere udbredt?

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Runescape forretningsmodel - unik?

Unread post by spa » 31 Mar 2015, 18:59

Jeg tror hovedårsagen til at man ikke ser mange andre MMO's gøre det samme er at motivationen for at udvikle et MMO er (eller var) at man kunne monetize det alla WoW. Jeg tror efterhånden det er sivet ind hos de fleste publishers at MMO's er en dødssejler og vi ser da også en masse MOBA-esque spil i stedet (motiveret af det samme udgangspunkt)
::Søren P Andersen
::Showcase

Post Reply