spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i spil

Daluur
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 30 Jun 2015, 16:26

spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i spil

Unread post by Daluur » 30 Jun 2015, 22:53

Hej
Jeg er ved at være i den sidste fase af udviklingen af et puzzle spil til android, og min plan er at tilføje reklamer, for at have muligheden for at tjene en lille smule på det.
Mit spørgsmål går så på hvad man skal være opmærksom på når man gør det, mht. hvordan man skal håndterer det man tjener. skal man oprette et firma før man gør det? eller skal man bare tjene dem direkte, og så indberrette det til skat?
Jeg ved ikke helt hvad man skal gøre, så ville gerne hører om der er et sted man kan læse om den slags, eller om der er nogen der kan fortælle om hvordan de gjorde

på forhånd tak :)

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Instawin » 02 Jul 2015, 09:24

Det afhænger jo nok lidt af din tilgang til det.
Uanset hvad, så undgår du jo desværre ikke at komme rundt om skattefar med indtægten.
Hvis du kører den direkte ind på din egen konto, så er det at betragte som almindelig indkomst, og så skal du betale almindelig skat af det. Altså indberette det som indtægt, når du skal lave din selvangivelse til februar/marts 2016. Det betyder op til fuld topskat af pivtøjet, hvis det bliver til så meget.

Hvis du opretter er firma, så skal du i gang med flere ting. Bl.a. skal du have oprettet en firmakonto. Du skal have indregistreret dig som momspligtig og meget andet. Det er noget man lige skal have sat sig nogenlunde godt ind i, og der er meget hjælp at hente på f.eks. www.virk.dk. Og også på SKATs egen hjemmeside.

Fordelen, som jeg ser det, ved at have et firma er, at hvis du gerne vil fortsætte ned af denne vej (det tillader jeg mig at antage), så kan du jo bruge pengene i firmamæssig sammenhæng. Så udover, at du betaler mindre i skat af dem i et selskab, så kan du jo også trække moms fra på forskellige ting du måtte købe mv.
Men det er altså som udgangspunkt en rigtig god idé, at allierere sig med en revisor eller lignende.

Du kan også prøve at gå ind på www.amino.dk. Et forum for iværksættere. Herinde er som oftes også meget god hjælp at hente. Og der er mange mennekser, der er meget behjælpelige. Herunder også fagfolk som både revisorer og advokater.
Så her kan du måske endda få kontakt til en revisor der kan vejlede, måske endda hjælpe, lidt. Uden du skal give noget for det, eller måske kun et symbolsk beløb.

Jeg ville nok oprette et selskab. Og jeg tror jeg ville gøre det som et IVS (iværksætterselskab). Alternativt et personligt ejet. Men det afhænger af de overvejelser du gør dig omkring fremtiden.

Klik lidt rundt på nogle af ovennævnte, så vil du sikkert bliver mere afklaret.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Niels Jørgensen » 02 Jul 2015, 10:11

Med al respekt for dit puzzle spil, så ville jeg nok først sikre mig at det kan generere penge nok til at offsette prisen ved at drive et selskab - det er rigtigt at et firma betaler mindre i skat og at du kan trække moms fra på ting du køber, men det er altså ikke gratis at have et firma - hverken økonomisk eller tidsmæssigt.

Bare udgifter til revisor er let 10K om året - glemmer du en moms deklaration eller et skatte indberetning så falder bøde hammeren øjeblikkeligt, og de har hørt alle undskyldninger der findes ("Jeg vidste ikke..." er nok den hyppigeste og virker med garanti ikke ;) ).

Så, kør det privat og se hvad der sker - Sad fact er at der formentlig sker præcis ingenting...

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Instawin » 02 Jul 2015, 10:26

Jeps, klart er det nogle ting man skal med et firma. Ingen tvivl.
Ved at køre det personligt, så er det i hvert fald fuld indkomstskat. Det skal man bare vide!

Og så har man vel lov at håbe på lidt succes Niels?
Jeg kender altså nogle stykker, der har smidt små spil ud, som giver lidt indtægt, der måske svarer til ca. en betalt ferie om året ...!
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Niels Jørgensen » 02 Jul 2015, 10:40

Klart man kan håbe - indtil man lykkedes har man ikke meget andet :)

Jeg har også et par små spil der tjener lidt penge hvert år - men det går altså ikke hurtigere end at man efter release, og inden skatten bliver et reelt problem, kan nå at forudse om det giver mening at starte et firma eller ej.

Forskellen i beskatning afhænger selvfølgelig af hvordan du bruger pengene i virksomheden. Køber du en ny PC for alle pengene, så er firma en klar fordel fordi du kan købe ex.moms og for ubeskattede midler, men hvis du vil bruge det på en ferie så er det uddeling kontra løn, og så skal der altså tjenes 100K før skattefordelen opvejer udgifter og besvær, IMO (never mind at uddeling er et år forsinket i.fh.t. løn).

Som sagt, slip app'en ud og se hvad der sker - sker der ingenting har det ikke kostet noget, bliver det en succes er det ikke for sent at starte et firma (selvom du skulle blive personligt beskattet af første måneds omsætning)...

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Instawin » 02 Jul 2015, 10:59

Niels Jørgensen wrote:Klart man kan håbe - indtil man lykkedes har man ikke meget andet :)
Som sagt, slip app'en ud og se hvad der sker - sker der ingenting har det ikke kostet noget, bliver det en succes er det ikke for sent at starte et firma (selvom du skulle blive personligt beskattet af første måneds omsætning)...
Den er købt ;)
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Daluur
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 30 Jun 2015, 16:26

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Daluur » 04 Jul 2015, 15:51

Tak for jeres svar :)
Jeg gør nok som anbefalet, og kører det privat, og så må jeg lige undersøge det hele lidt nærmere, og se om det kan betale sig at lave firma, når jeg får det udgivet :)
Mange tak for hjælpen :)

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Pegepinden » 04 Jul 2015, 23:37

Nu kan jeg lige overtage tråden lidt da det ser ud som om nogle er jer har været igennem det her. :D

Men er der ikke regler for at man skal moms registreres hvis man tjener over 50K årligt?
I code stuff, it is true!

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Instawin » 06 Jul 2015, 09:53

Jo det er korret. Hvis man tjener over 50.000,- DKK så SKAL man til at svare moms.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Pegepinden » 06 Jul 2015, 15:16

Kan man være løn-ansat af udlandske firmaer på samme vilkår som danske, uden at skulle køre det som freelance med eget firma? :D
I code stuff, it is true!

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Instawin » 07 Jul 2015, 14:09

Her bevæger vi os lidt ud på dybere vand i forhold til, hvad jeg har viden eller erfaring med! Så det bliver gisninger, uden videre fagligt belæg for mine udtalelser.

Men jeg ville ikke tror det er noget problem for dig, at være lønansat i et firma i udlandet. Når du siger samme vilkår, så begynder jeg dog at være usikker. Når vi taler "forbrugerbeskyttelse", fagforeningsarbejde, rettigheder osv. Så er jeg ikke sikker på, at du er dækket på samme måde.

Men hvis det alene handler om, at du modtager løn fra udlandet, så vil jeg ikke tro det er et problem. Så længe du husker at svare din skat her i landet (hvis du bor her og er statsborger her) ;)
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Niels Jørgensen » 07 Jul 2015, 14:31

Det kommer lidt an på hvilket land vi taler om.

Det er korrekt at man normalt skatter der hvor man bor, men i tilfældet Sverige/Danmark har en eller anden Dansk politiker lykkedes med det fantastiske svindelnummer at få det til at virke omvendt. Arbejder du i DK men bor i Sverige så skatter du stadig i DK... Man skal nok være (Dansk) politiker for at kunne se logikken i det - men de har sgu også hovedet skruet bagvendt på - alle som en.

Jeg formoder det er det samme hvis du skulle være skør nok til at bo i DK og arbejde i Sverige, hvis man absolut vil have kombinationen af lav løn og høje leve omkostninger.

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: spørgsmål angående regler for indtjening gennem ads i sp

Unread post by Pegepinden » 07 Jul 2015, 19:25

Havde en snak med Skat i dag, og ja det er intet problem så længe jeg arbejder inde for EU's grænser.
Skal bare selv sørge for at indberette hvad jeg vil komme til at tjene og sørge for at jeg har en kontrakt med firma'et.

Så det jo fint. Dejligt jeg ikke skal ud i alt muligt firma halløj, da det at være selvstændig og dagpenge systemet ikke lige spiller så godt sammen (lige blevet uddannet, så ens situation er ikke så sikker :D ).
I code stuff, it is true!

Post Reply