Grafik: particle systems på tablet?

Nikolaj Hyldig
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 06 Jan 2009, 15:35
Location: Aalborg, Denmark
Contact:

Grafik: particle systems på tablet?

Unread post by Nikolaj Hyldig » 08 Jul 2015, 17:59

Hej med jer,
Har nogen erfaring med partikel-systemer på tablets (ipad, android, windows)?
Jeg er ved at udvikle et læringsspil til tablet, og vil gerne inkludere en visuel effekt, der ligner de gnister der kommer ved punkt svejsning (se de første 10 sekunder af denne video for eksempler: https://www.youtube.com/watch?v=IBhswxGTu20). Hvor realistisk er det muligt at lave denne effekt på en tablet?
Gnisterne skal gerne komme ud med stor fart ud fra startpunktet, og så med ret hurtig dalende hastighed. Desuden skal der være variation så gnisterne falder forskelligt fra gang til gang. Endelig skal intensiteten kunne varieres, så man kan gå fra få gnister til en hel byge.
Nikolaj Hyldig
Partner, R&D Director
OpenStoryGroup

This is the future; people translated as data
Bryce Lynch
Head of Research and Development
Network 23

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Grafik: particle systems på tablet?

Unread post by Instawin » 09 Jul 2015, 09:25

Altså, uden at være ekspert, så vil jeg da mene, at det er noget Unity kan klare i en håndevending? Og styrken i dagens mobile enheder burde snildt kunne afvikle det!

Det er i hvert fald, hvad mine samarbejdspartnere bliver ved med at bilde mig ind ;) :lol:
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 814
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Grafik: particle systems på tablet?

Unread post by vonknut » 09 Jul 2015, 10:12

Generel rule-of-thumb om partikler på mobil:


Lidt vigtigt

Meshes kan nogle gange være lidt billigere end planes/2D textures.
-dvs. det enkelt partiklerne består af

Rimeligt vigtigt
Brug "mobile shaders" til materialet
Undgå collision detection på partikler (eller gør den i det mindste "simpel" og detect kun mod primitiver)

Meget vigtigt
Undgå alpha (dvs. delvis gennemsigtighed)
Undgå "overdraw" (adskillige, gennemsigtige teksturer, oven på hinanden).
-specielt dette kan dræbe performance big-time (f.eks. fog, smoke, snow storm etc).


Derudover kan man imho godt fyre den.
Specielt ved sådanne småting såsom gnister

Men der er helt sikker andre end mig på dette forum, der ved meget mere om dette :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 167
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Grafik: particle systems på tablet?

Unread post by Pegepinden » 11 Jul 2015, 11:24

Super nemt i Unity. Og hvis det bare er en enkel mindre effekt ala. den i videoen, så behøver du slet ikke bekymre dig for hvordan det sættes op. Vonknut's rule-of-thumbs er dog rigtigt gode hvis du arbejder med mange partikel systemer eller bruger det ofte i dit spil.

Den bedste måde at finde ud af hvad ens 'performance budget' er til effekter ala det her. Er at sætte en mobil/tablet til sin PC via USB og så køre et 'profiler' build så man kan tjekke præcis hvad det koster performance wise. Men hvis du er helt ny til Unity, er det måske lige lovligt meget :)
I code stuff, it is true!

Nikolaj Hyldig
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 06 Jan 2009, 15:35
Location: Aalborg, Denmark
Contact:

Re: Grafik: particle systems på tablet?

Unread post by Nikolaj Hyldig » 18 Jul 2015, 19:50

Det er rigtig sweet, drenge - mange tak for svarene!
Mine bange anelser omkring Unity går på at vi sigter mod et rigtig tight og "juicy" interaktionsdesign - og mine oplevelser med Unity på mobile er at interaktionen let kan blive lidt upræcis og laggy. Er det noget I kan genkende, eller mener I at min frygt er ubegrundet?
Nikolaj Hyldig
Partner, R&D Director
OpenStoryGroup

This is the future; people translated as data
Bryce Lynch
Head of Research and Development
Network 23

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 167
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Grafik: particle systems på tablet?

Unread post by Pegepinden » 19 Jul 2015, 17:14

Er ikke en Unity ting. Bare folk der ikke ved hvad de laver :D
I code stuff, it is true!

Post Reply